W205 C350e hybrid - montage trekhaak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

05 jan 2021 18:33

Hoe ben je aan die Duitse brief gekomen? Ik heb wel een type goedkeuringsnummer!

Vr gr
Eric
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

06 jan 2021 07:48

Typegoedkeuring hebben ze bij RDW ook wel.

Ik heb destijds gewoon een NL kenteken van een estate met trekgewicht doorgegeven, dat hebben ze zelf een typegoedkeuringsnummer gevonden. Geen probleem

Die duitse brief heb je niets aan, dat gaat over de trekhaak wat die maximaal mag hebben. Die word ook op diverse andere C klasse modellen gemonteerd. Het zegt dus niets over wat de auto mag trekken als samengesteld geheel.

De vraag is dus of RDW een ander typegoedkeuringsnummer willen afgeven. Dat gaat niet zomaar en er zal sowieso een herkeuring plaats moeten vinden.

De vraag is of de RDW dat wil doen bij NL auto's. Bij mijn auto wel, maar mijn auto komt dan ook uit duitsland die origineel ook al trekgewicht had in duitsland en nooit zonder trekgewicht geleverd had moeten zijn.

Omdat de wegenbelasting meer dan 500 euro gaat stijgen elk jaar weer + je forse herkeuringskosten gaat betalen + dat ze niets konden zeggen over eventuele naheffing BPM (belasting dingetje) heb ik er maar vanaf gezien, ondanks ik al een trekhaak er onder heb.

Dus er hoeft weinig uitgevogeld te worden, ik had het al uitgezocht.
Alleen voor die 500 euro die ik elk jaar bespaar kan ik heel vaak een busje huren en in mijn omgeving genoeg mensen met een trekhaak die ik wel kan lenen Dat is het mij zeker niet waard.

Alleen de rest BPM is mij nooit duidelijk geworden, dus ben wel benieuwd als iemand dit gaat doen wat er gebeurd. daarvoor moet je contact opnemen met de belastingdienst. In het ergste geval zeggen ze (de belastingdienst) dat de auto nooit heeft voldaan aan het afgegeven typegoedkeuringsnummer en je de rest BPM en wegenbelasting mag terugbetalen waar altijd voordeel op heeft gezeten.

Er zijn namelijk wel situaties geweest zoals bijvoorbeeld men een VW busje op grijs kenteken heeft omgebouwd naar geel maar niet heeft aangegeven bij de belastingdienst of RDW. Tot er controle kwam. Toen stelde de RDW ook dat de auto niet meer het juiste typegoedkeuringnummer had. De auto is herkeurd met een nieuw typgoedkeuringsnummer voor geel kenteken maar vervolgens kon die beste man ook een wegenbelasting naheffing betalen (en misschien ook wel BPM naheffing) wat in de duizenden euro's liep naast uiteraard een boete van de politie. RDW heeft gewoon een schatting gemaakt hoe lang hij mogelijk al zo reed. Nu heef die man het niet zelf aangegeven bij RDW en is hij betrapt. maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de belastingdienst hier op gaat reageren.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

06 jan 2021 09:27

Het is in de kern heel eenvoudig. Technisch gezien is het heel eenvoudig, het overkoepelende typegoedkeuring geeft al uitsluitsel over de maximaal toelaatbare gewichten. De varianten hebben betrekking op de diverse uitvoeringen ( oa motoren).
De trekhaak was leverbaar icm 18 of 19 inch velgen met de daarbij behorende voor- en achterbanden. Als je dit als later nog aanbrengt dan kan het goedkeuringsnummer bij het RDW worden aangepast en kan het trekgewicht worden vermeld op de kentekencard. Gevolgen voor de BPM zullen er niet zijn, ondanks de tussentijdse wijziging van het typegoedkeuring.
Gewoon het RDW bellen en de juiste documentatie , zoals de prijslijst van Mercedes, het 'nieuwe' typegoedkeuringsnummer (e1*2001/116*0457*37) overleggen eventueel foto's en onderdeel nummers van je velgen en banden. Mogelijk zullen ze vragen om de auto te laten schouwen op een RDW locatie.
Het RDW kan zelf de verschillen tussen de typegoedkeuringen zien, daarvoor heb je Mercedes zelf niet nodig.
Het RDW gaat echter niet voor jou het juiste goedkeuringsnummer uitzoeken. Mijn ervaringen met het RDW, gebaseerd op de afgelopen 20 jaar, zijn dat als je vooraf contact op neemt en goed voorbereid bent, er zeer welwillend wordt meegedacht en als het kan ook wordt mee gewerkt.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

06 jan 2021 09:49

Inderdaad, bij mijn auto was herkeuren geen probleem. RDW wilde prima meewerken. Ik had alle documentatie netjes voorbereid, duitse papieren, duitse prijslijst (mijn auto is in duitsland nieuw geleverd) , EU typegoedkeuringsnummer aangeleverd en was geen probleem. Met een herkeuring kreeg ik gewoon trekgewicht op kenteken. wat ik uiteindelijk van af heb gezien.

Alleen de RDW kon mij geen uitsluitsel geven hoe de belastingdienst hier op gaat reageren, los van dat je veel meer wegenbelasting gaat betalen. Daar ben ik dus wel benieuwd naar. Daar waarschuwden ze mij nog expliciet voor (dat zullen ze wel niet voor niets doen)
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

06 jan 2021 10:18

Bpm naheffing zal er niet komen. Bpm is en een eenmalige belasting en het verschil in bpm bedrag is minimaal. Het was met name een bijtellingsverhasl wat destijds het verschil maakte om onder de 50gr te zitten als fabrikant
Motorrrijtuigenbelasting zal automatisch worden aangepast obv de toegenomen uitstoot 53 ipv 49 gram.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

06 jan 2021 10:55

Naheffing kan wel degelijk achteraf ook nog worden toegepast. Gebeurd namelijk regelmatig indien er wijzigingen worden gedaan. Staat genoeg van op internet, maar inderdaad als ze het al doen zal het in het geval van een C350e het verschil klein zijn, zeker gezien er waarschijnlijk ook nog leeftijdskorting word toegepast.

Ook zijn er genoeg situaties te vinden waarbij men een hele sloot aan wegenbelasting kon betalen (MRB naheffing) + boete omdat de auto waarschijnlijk al langer niet meer aan de voorwaarden voldeed. Bij busjes zie je dit dus vaak (grijs-geel). Dit zijn, zover ik kon zien, wel zaken van menen die op straat betrapt zijn en niet zelf bij RDW hebben gemeld voor een wijziging. Ik vermoed dus dat dat ook wel los loopt, maar ik zou er wel een belletje of brief aan wagen hoe of wat.

RDW heeft mij dus ook hier expliciet op gewezen om dit uit te zoeken
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

06 jan 2021 12:20

Er is een verschil tussen personenauto en bedrijfswagens. Deze laatste zijn vrijgesteld van bpm. Als deze dus niet meer voldoen aan de eisen dan heb je een personenauto en krijg je een naheffing BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

09 jan 2021 13:24

Volgens Mercedes kan het niet, volgens jullie wel. Wie bel ik bij RDW om uitsluitsel te krijgen? In een mail die ik van het RDW heb gekregen wordt aan mij aangegeven dat ik toestemming van de fabriek moet hebben om trekgewicht op kenteken te krijgen.......
Mijn auto is origineel in Nederland geleverd met 0kg trekgewicht op het kenteken.
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

09 jan 2021 13:49

Misschien kan autobedrijf van 't Hoog in Zaltbommel je helpen. Ze hebben zo lijkt het aardig wat ervaring met het C350e model. Staat nu bijv een 2017 model met trekgewicht op kenteken (en dus 53 g uitstoot)
Niet geschoten, altijd mis.

Bij auto Corsten Mariahout staat er 1 met trekhaak en gewicht op kenteken, via andere site meer gegevens gevonden bijv:

Typegoedkeuringsnummer:e1*2001/116*0457*30

Zou voor de RDW genoeg moeten zijn?
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

09 jan 2021 21:06

gica schreef: 09 jan 2021 13:49 Misschien kan autobedrijf van 't Hoog in Zaltbommel je helpen. Ze hebben zo lijkt het aardig wat ervaring met het C350e model. Staat nu bijv een 2017 model met trekgewicht op kenteken (en dus 53 g uitstoot)
Niet geschoten, altijd mis.

Bij auto Corsten Mariahout staat er 1 met trekhaak en gewicht op kenteken, via andere site meer gegevens gevonden bijv:

Typegoedkeuringsnummer:e1*2001/116*0457*30

Zou voor de RDW genoeg moeten zijn?
Inderdaad, via de website van het RDW het kenteken invoeren en het typegoedkeuringsnummer krijg je te zien.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

10 jan 2021 22:31

Dank hiervoor! De RDW geeft aan dat het verschil tussen de typegoedkeuringsnummers (op mijn kenteken hetzelfde alleen eindigend op 29 ipv 30) verschillende varianten betreffen. Daarvoor zou ik dus een Duits fabriekscertificaat moeten kunnen overleggen om eea goedgekeurd te krijgen.... hoe kom ik aan zo’n certificaat? Afijn, ik zal de twee autobedrijven eens bellen. Nogmaals dank! Keep you posted!
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

10 jan 2021 23:35

Ik meen dat ik er van de week een zag met een typegoekeuringsnummer eindigend op 29 maar dan zou hij ook bij de RDW in het systeem te vinden moeten zijn. (Ik zoek nog even)

Dan zou hij hier ergens te vinden moeten zijn

https://opendata.rdw.nl/

Andere optie is contact zoeken met Kunzmann Duitsland. Zijn redelijk behulpzaam als je de juiste persoon treft (en beetje Duits lullen helpt ook, ze worden behoorlijk zenuwachtig als het in het Engels moet.)
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 09:28

Dank hiervoor! De RDW geeft aan dat het verschil tussen de typegoedkeuringsnummers (op mijn kenteken hetzelfde alleen eindigend op 29 ipv 30) verschillende varianten betreffen. Daarvoor zou ik dus een Duits fabriekscertificaat moeten kunnen overleggen om eea goedgekeurd te krijgen.... hoe kom ik aan zo’n certificaat? Afijn, ik zal de twee autobedrijven eens bellen. Nogmaals dank! Keep you posted!
RDW heeft gewoon die typegoedkeuringsnummers van met en zonder trekgewicht, dat is het probleem niet

alleen ze gaan niet zomaar en typegoedkeuring aanpassen. Want het is niet voor niets dat jou auto een ander typegoedkeuring heeft gekregen toen deze in NL nieuw werd geregistreerd. RDW wil dus (terecht) van Mercedes exact weten waar het technische verschil in zit om jou die andere goedkeuring te geven met trekgewicht. Aan de hand daar van kunnen ze kijken of ze het typegoedkeuringsnummer willen wijzigen.

Eventueel met een verklaring van de importeur naar de RDW dat dit aangepast kan worden. Maar als de importeur (die deze gegevens heeft) zegt dat het niet kan, ja dan gaat de RDW echt niets doen. Ze willen gewoon weten wat het verschil is en of dit zomaar aangepast kan worden zonder gevolgen.

Je kunt die garages in Nederland wel bellen die zo'n auto hebben staan, maar die hebben waarschijnlijk geen idee waar je het over hebt. Die hebben gewoon toevallig een occasion staan met een auto met dat typegoedkeuringsnummer. daar zit zeker niet een duitse brief bij of iets. Dat is iets tussen de fabriek / importeur / rdw.

Ook kun je wel met de duitse fabriek of garage bellen voor die duitse brief, maar daar ga je je antwoord ook niet vinden. Immers over de hele wereld (ook in duitsland) heeft de C350e estate gewoon een trekgewicht op kenteken staan. Is puur een fiscaal dingetje voor Nederland specifiek dat dit anders is. Als je al wat krijgt (wat heel onwaarschijnlijk is) dan gaan ze een brief sturen dat de nederlandse exemplaren niet geschikt zijn om iets te mogen trekken. zo hebben ze immers de fabriek verlaten
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

11 jan 2021 10:42

Het is een feit (blijkt ook hier uit diverse praktijkvoorbeelden) dat het mogelijk is, waarom zegt Mercedes dat het niet kan? Zou het komen omdat ze niet blij zijn met grijze import?
De rede dat ik deze bedrijven noem is omdat ze vaker met dit specifieke te maken hebben en dus hoogstwaarschijnlijk de vraag over verhoging van het trekgewicht eerder hebben gehoord.
Zoals ik zei, niet geschoten is altijd mis.
De TS loopt tegen een probleem aan, ik/wij proberen hem daarbij te helpen door oa. eigen ervaringen te delen en eventuele opties aan te dragen. De kracht van een forum!

Kleine anekdote, jaren geleden een prachtige Toyota Landcruiser vanuit NL naar Noorwegen geimporteerd. Werkelijk van alle kanten tegengewerkt door de autoriteiten waarbij Toyota Noorwegen zich zelfs ronduit beschamend opstelde (vond zelfs de Noorse RDW). Een van de problemen ging om een gordijnairbag die er volgens de typegoedkeuring niet in zou zitten waarvan ik (met officiele documenten) moest aantonen dat hij er ook daadwerkelijk niet inzat. (??) Klinkt eenvoudig toch? Na de zoveelste keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd uiteindelijk een douane beambte zover gekregen om met eigen ogen even buiten te komen kijken om daar zelf te kunnen zien dat hij er ook daadwerkelijk niet in zat. Toyota Noorwegen heeft (later) toegegeven dat ze er alles aan doen om parallel te voorkomen......
Krijg hier een beetje hetzelfde gevoel met MB NL.
Laatst gewijzigd door gica op 11 jan 2021 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

11 jan 2021 10:47

Dit werkt juist import in de hand! Als Mercedes geen auto’s “om wil laten keuren”, ga je toch gewoon op zoek naar een andere uit het buitenland?
Plaats reactie