W205 C350e hybrid - montage trekhaak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

11 jan 2021 10:49

En..., volgens JNaus in dit forum heeft hij toestemming van de RDW om met de Duitse fabrieksverklaring en een goedkeuringsnummer het trekgewicht op kenteken te krijgen. Heb al geprobeerd hem te contacten, maar reageert helaas (nog) niet. Kent iemand hem?
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

11 jan 2021 10:53

Zou kunnen, maar als ze maar genoeg zand strooien in de importeer procedure zullen er mensen afhaken, dat is mijn theorie ;-)
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 10:53

Mercedes in duitsland vertelde mij dat in duitsland C350e altijd een trekgewicht heeft. 1600 kg in het geval van de estate. Ze hadden nog nooit gehoord van 0 kg.

Als je in de onderstaande duitse prijslijst kijkt van 2015 staan er bij de duitse exemplaren zonder uitzondering ook een trekgewicht bij (pagina 75)

http://box.motorline.cc/autowelt/pdf/Me ... 015_04.pdf

Omdat mijn auto in duitsland is verkocht en daar het eerste half jaar heeft gereden kan ik mijn trekgewicht daarom ook zonder problemen laten aanpassen bij RDW.
Het is een feit (blijkt ook hier uit diverse praktijkvoorbeelden) dat het mogelijk is, waarom zegt Mercedes dat het niet kan?
Ik heb nog geen enkel praktijk voorbeeld gezien waarbij men de C350e heeft laten omkeuren met trekgewicht.

De C350e modellen met trekgewicht hebben dit al vanaf dag 1 gehad in nederland. Die zijn anders vanuit de fabriek geleverd (o.a. andere banden). RDW wil dit van de Nederlandse mercedes importeur weten wat er anders is voordat ze zomaar een typegoedkeuring gaan veranderen, wat heel logisch is. Maar als die zegt dat het niet zomaar aangepast kan worden, dan word het wel een lastig verhaal.
En..., volgens JNaus in dit forum heeft hij toestemming van de RDW om met de Duitse fabrieksverklaring en een goedkeuringsnummer het trekgewicht op kenteken te krijgen.
Volgens mij lees je dat niet goed. Had het volgens mij al eerder geschreven. Hij heeft waarschijnlijk een Duitse verklaring over de trekhaak waarschijnlijk van westfalia (dus geen duitse brief van de auto) dat deze een maximaal aantal gewicht van 1800 kg aan kan. Die 1800 kg is in het geval als deze bijvoorbeeld onder een C400 word gezet. Een C350e mag sowieso nooit 1800 kg hebben. Zit deze trekhaak onder een C180 dan is het 1600kg. JNaus heeft nooit gezegt dat hij een duitse brief heeft van de auto.

De RDW wil gewoon een verklaring hebben van de importeur dat de Nederlandse C350e modellen die 0 kg op kenteken hebben nu wel 1600 kg op kenteken. Waar zit hem dat verschil in met de exemplaren die wel een trekgewicht op kenteken hebben, wat zijn de gevolgen als we een het nieuwe typegoedkeuring gaan toenwijzen, en mogen we (de RDW) dit zomaar aanpassen.
Laatst gewijzigd door Joostb op 11 jan 2021 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

11 jan 2021 10:57

Fintelman schreef: 11 jan 2021 10:49 En..., volgens JNaus in dit forum heeft hij toestemming van de RDW om met de Duitse fabrieksverklaring en een goedkeuringsnummer het trekgewicht op kenteken te krijgen.
Ken hem niet maar ik vrees dat zijn c350e al een ander typegoedkeuringsnummer had.
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

11 jan 2021 11:18

Joostb schreef: 11 jan 2021 10:53 Mercedes in duitsland vertelde mij dat in duitsland C350e altijd een trekgewicht heeft. 1600 kg in het geval van de estate. Ze hadden nog nooit gehoord van 0 kg.
Dan zou Mercedes NL toch moeten weten wat de eventuele aanpassingen zijn?
Joostb schreef: 11 jan 2021 10:53 Omdat mijn auto in duitsland is verkocht en daar het eerste half jaar heeft gereden kan ik mijn trekgewicht daarom ook zonder problemen laten aanpassen bij RDW.
Jouw auto is ingevoerd incl trekhaak en eerst op 0 kg geregistreerd, later veranderd in 1600 Kg?
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

11 jan 2021 11:25

gica schreef: 11 jan 2021 11:18
Joostb schreef: 11 jan 2021 10:53 Mercedes in duitsland vertelde mij dat in duitsland C350e altijd een trekgewicht heeft. 1600 kg in het geval van de estate. Ze hadden nog nooit gehoord van 0 kg.
Dan zou Mercedes NL toch moeten weten wat de eventuele aanpassingen zijn?
In Duitsland is er ook nooit 7% bijtelling geweest. Dus ook geen noodzaak voor dit trucje.
“Aanpassingen” waren simpel. Trekhaak op Estate betekende standaard afleveren op 18” velgen. En hiermee kwam de -theoretische- uitstoot nét boven de grens die belastingdienst hanteerde.
Idem voor panoramadak op estate.

Ik weet bijna zeker dat er in het originele C350e draadje iemand was met een af fabriek geleverde trekhaak. Én bijbehorende bijtelling. Dat moet toch ergens bekend zijn bij RDW?
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 11:52

Jouw auto is ingevoerd incl trekhaak en eerst op 0 kg geregistreerd, later veranderd in 1600 Kg?
klopt, maar uiteindelijk heb ik het niet laten aanpassen ivm wegenbelasting

met trekhaak ingevoerd door de vorige eigenaar met 0 kg op kenteken. Ik kan het nu als 'foutje' laten registreren om hem weer op 1600 te krijgen (immers hebben alle duitse C350e modellen gewoon 1600kg op kenteken, dus hoef niets te weerleggen). Ik ga dat niet doen omdat er dan 500 euro meer wegenbelasting moet betalen. Voor die 1 of 2 keer dat ik een karretje wil trekken regel ik wel wat anders. Over een paar jaar als die halftarief wegenbelasting vervalt ga ik het waarschijnlijk wel overwegen
rekhaak op Estate betekende standaard afleveren op 18” velgen. En hiermee kwam de -theoretische- uitstoot nét boven de grens die belastingdienst hanteerde.
Idem voor panoramadak op estate.
volgens mij zijn ook de banden de enige aanpassing inderdaad. Je zou denken dat dit ook wel bekend moet zijn bij de RDW. maar ze willen dus blijkbaar gewoon van mercedes horen dat de aanpassing 18 inch wielen moet zijn en de juiste banden en dat daarmee voldaan word aan de nieuwe eisen. maar dan moet de importeur daar wel aan mee willen werken. RDW wil gewoon zelf de vingers daar niet aan branden.

En daar ligt de sleutel denk ik; bij de importeur. Met een belletje krijg je snel nee te horen, maar mogelijk wanneer je een uitgebreide brief en bewijzen en aanvullende documenten weerlegt dat ze misschien wel willen meewerken en aan de RDW een verklaring willen geven dat 18 inch wielen met de juiste banden het enige verschil is, en dus als eis moet zijn voor het wijzigen van de typegoedkeuring. Maar krijg ze maar eens zo ver :P
Laatst gewijzigd door Joostb op 11 jan 2021 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

11 jan 2021 11:56

:goedzo:
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

11 jan 2021 13:34

De sleutel ligt bij het RDW, niet bij mercedes. Een wijziging van het voertuig moet door het RDW gekeurd worden. In dit geval het trekgewicht maar dat zou ook een motorblok wissel kunnen zijn.
Zorg dat je het goedkeuringsnummer van een soortgelijke 350e estate bij de hand hebt. Dat de de (fabrikant)gevens van de benodige velgen en banden beschikbaar hebt en dan kan de RDW dit na een keuring in orde brengen. Het struikelblok hierbij is dat het RDW het keurt/beoordeeld. Je zult zelf de benodige expertise moeten aanleveren en inbrengen. Heb je de expertise niet dan kan het zeer lastig worden, het befaamde principe van het kastje naar de muur sturen...
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 13:42

Ik ben al met het nieuwe goedkeuringsnummerbij RDW geweest, die hebben ze gewoon bij de RDW, ook de benodigde velgen is allemaal bekend bij RDW.
Mercedes (duitsland) zegt dat het niet mag met de volgende velgen; 08R, 25R, 56R, 80R, R04, R11, R24, R35, R48, R52, R81. Dat zijn dus precies de kleine velgen waar vrijwel alle C350e modellen in Nederland zijn uitgerust. Ook dat is al lang gewoon bekend bij de RDW. Volgens mij is dat het enige technische verschil. Ik kan dat wel zeggen, maar de RDW wil dat dus van de importeur horen voordat ze een auto gaan herkeuren met het nieuwe goedkeuringsnummer, wat ik wel kan begrijpen dat ze dat willen. Iedereen kan wel zomaar wat roepen in hun eigen belang.

Alles is dus al lang gewoon bekend bij de RDW. Ze willen gewoon een officiële verklaring van de importeur dan wel fabriek. Daar ligt de sleutel, de importeur het laten opstellen van een verklaring, dan ben je er.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

11 jan 2021 14:09

Dat is onjuist wat het RDW stelt en daarnaast is het onmogelijk en mogelijk onwettig voor Mercedes om een andere verklaring op te stellen. Mercedes kan als fabrikant slechts verklaren dat de auto de fabriek heeft verlaten volgens het typegoedkeuring nummer zoals vermeld op de COC.
De RDW gaat over de toelatingen en wijzigingen van motorvoertuigen in Nederland, zij zijn de enige partij die de aanpassing zouden kunnen doorvoeren voor NL.
Ik besef dat hiermee je vraag niet wordt beantwoord en ik ben ook niet uit om je te overtuigen of een welles nietes spelletje te willen spelen.
Het enige wat ik me zo snel kan bedenken is dat je het RDW belt ( niet mailen) en vraagt of zij je huidige MErcedes kunnen keuren / beoordelen op het 'nieuwe goedkeuringsnummer'. Dat zou een keuring zijn op 1 beoordelingspunt ( velgen / banden) waarna bij goedkeuring of het goedkeuringsnummer kan worden aangepast door het RDW (en de CO2 uitstoot wordt verhoogd) of dat ze slechts het trekgewicht aanpassen. Mocht 1 van de uitkomsten positief zijn dan kun je daarna een trekhaak laten onderbouwen.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 14:36

Voorop gesteld; ik hoef zelf geen trekgewicht op mijn auto, ik probeer juist mensen te helpen Ik ben namelijk het hele traject al door gegaan. Ik heb ook geen vragen die beantwoord moeten worden en hoef dus ook niet overtuigd te worden.

Ik wil ook geen welles-niettus spelen hier. Ik typ hier alleen wat ik ben tegen gekomen tijdens mijn traject, alleen om mensen te helpen. niets meer of minder.

Ik zeg hier alleen wat een RDW zei tegen mij, en wat de importeur en fabriek heeft gezegd. Ik hoef ook niet overtuigd te worden, want ik heb er vanaf gezien, ik hoef geen trekgewicht op kenteken omwille van de hogere wegenbelasting.

Ik zeg gewoon precies wat ik te horen heb gekregen en hoe de vork in de steel zit (volgens de mensen die ik heb gesproken)

Ik heb ook nergens getypt dat Mercedes gaat over het keuren van de auto, dat doet alleen de RDW uiteraard. (maar wel op basis van gegevens van de importeur / fabriek die een europeze comformiteitsverklarding af geeft)

RDW vragen of ze willen keuren op basis van nieuwe goedkeuringsnummer doen ze dan ook niet zomaar. ze willen eerst weten waar het exacte verschil in zit. wat ik wel kan begrijpen. Je kan wel van alles aanhalen dat het alleen de velgen zijn en als die er op zitten dat het dan voldoet, maar ze willen dat dus van de importeur horen blijkbaar in een verklaring. Ik kan wel van alles roepen dat het alleen de velgen zijn. dat willen ze dus van de importeur horen. (Makkelijker zou zijn als de RDW zelf even contact op nam, maar zo bereidwillig zijn ze dus ook niet)

Ik heb verder weinig contact gehad met de NL importeur omdat ik een duitse auto heb. Maar iemand schreef hier al dat de importeur niet heel bereidwillig was om deze informatie te vergelijken (verschillende goedkeuringsnummers) en te delen met de RDW. De importeur zijn simpelweg dat het niet kan.
Laatst gewijzigd door Joostb op 11 jan 2021 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
CasR
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 nov 2020 19:29
Mercedes-Benz: C350e Estate 2015

11 jan 2021 14:47

Voor mij geldt hetzelfde. Al had ik eerlijk gezegd niet meer scherp voor ogen dat @JoostB geen trekgewicht vraag had.
Dan kunnen wel al diegene die een trekgewicht op hun NL geleverde C350e estate zouden willen een afweging maken op basis van de info die er in dit topic is geschreven.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

11 jan 2021 14:50

Buitenom wat er al geschreven is. Zeker bij RDW verschilt de mate van medewerking (en informatie) ook per persoon. Bij de mercedes importeur zal wel het zelfde gelden. Ik denk ook zeker dat iemand die zich er in vast bijt het vroeg of laat voor elkaar weet te krijgen. Maar dit vraagt wel de nodige aandacht, voorbereiding en vastberadenheid ;) Ben dus wel benieuwd of het iemand lukt om een NL auto te laten keuren met trekgewicht, wat waarschijnlijk ook deuren voor anderen doen gaan openen)
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

13 jan 2021 15:52

Maatje van mij gesproken die een dealerbedrijf heeft. Geeft aan dat er alleen een kans is als op de CVO/COC van de auto trekgewicht staat vermeld. Hoe groot achten jullie deze kans? Kan hem aanvragen maar kost me wel weer ruim € 30,-

Hoor graag!

Gr
Eric
Plaats reactie