W205 C350e hybrid - montage trekhaak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

14 apr 2021 19:02

Ik ben benieuwd!

Maar ik zou het dat bedrijf allemaal laten regelen. Dacht dat je dat ook van plan was.

Want wat als RDW niet akkoord gaat, of met dure onderzoeken aan komt of ander geneuzel. (En moeilijk doen, dat kunnen ze) dan heb je een dure haak er onder waar je niet dat mee kunt wat je beoogd had. Waarom ga je dat zelf doen met RDW?

Nu ga je naar dat bedrijf maar die doet verder niets anders dan wat elk ander autobedrijf ook had kunnen doen, waarom daar?

En als je dat toch zelf wil regelen met RDW; vooraf. Want om trekgewicht op je kenteken te hebben hoeft er geen haak gemonteerd te zijn. Dan heb je dat risico ook niet.

Toevallig maandje geleden verzekeraar aan de telefoon gehad voor iets anders. Vroeg er nog naar; maar je bent dus inderdaad onverzekerd als je met een aanhanger schade maakt. Terwijl er 0 kg op de autopapieren staat. Ze kijken altijd naar de autopapieren. Er staat ergens in hun polisvoorwaarden (en bij alle andere verzekeraars ook) dat een auto moet voldoen aan de eisen van de wet. Kentekenbewijs nis een officieel document en daarop ga je nat.

Politie laat je ook niet meer verder rijden en fikse bekeuring. (Bij BMW was een vergelijkbare situatie destijds met een 3 serie)
Dus het is echt super belangrijk om dat op papier te krijgen. Op het kentekenbewijs welteverstaan

Ben benieuwd! :goedzo:
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

19 apr 2021 09:34

Nog even als aanvulling; ik sprak van het weekend iemand met een Model S. Daar loopt een vergelijkbaar 'probleem' zei hij. 0 kg op kenteken. Schijnt op internet heel veel te staan. Tesla wil niet meewerken met RDW die zegt; 'kant niet'. Daar zijn meerdere mensen ook druk bezig om zaken op papier te krijgen.

De firma die met deze zelf uitgeschreven 'homolegatie' werkt is leuk en aardig, maar daar is dus al iemand in de problemen gekomen met een staand houding met een Tesla. Het is een niets zeggend papiertje. Mag niet.

Zou ook wel raar zijn, als de fabrikant die de auto door en door kent en zelf heeft ontwikkeld, getest en geproduceerd zegt het kan niet mag of kan, dat dan een klein bedrijfje die veel met trekhaken doet; 'het kan wel' en even papiertje uit print waarmee het allemaal ineens goed is. Zonder dat enige controle op is of enige vorm van testen.



Homologatie kan overigens wel (gebeurd heel vaak in de carrosserie bouw, invalidevoetuigen, etc.), maar daarvoor zul je ook naar RDW moeten. Op site van RDW staat wel het e.e.a. Als er eenmaal voor die combinatie een ETG is afgegeven voor ombouw, dan hoef je daarna niet elke keer weer terug en mogen zelfs andere bedrijven (onder strikte voorwaarde) ook zo'n ombouw uitvoeren. Dat gebeurd in de regel vaak met seriebouw. (waarna je makkelijk ook andere voertuigen kunt inbouwen)
_________________________________________

EDIT

Mensen die zelf hun auto willen laten homologeren komen bij een individuele keuring;

bron KIA Niro forum: (die ook dit probleem hebben) met bericht van RDW en homologeren van de trekhaak / trekgewicht met de auto:

Een fabrikant heeft door middel van testen vastgesteld welke voertuigconfiguratie een voertuig krijgt. Zover ik kan zien, zijn er modellen van de Niro die in het geheel geen trekgewichten hebben in het kentekenregister, en daardoor geen aanhangwagen mogen trekken. Er is wel een mogelijkheid, dat het voertuig na een RDW-keuring alsnog hogere trekgewichten krijgt. In deze email leest u hoe u dit kunt realiseren.


De fabrikant van een voertuig kan een verklaring afgeven waarin duidelijk wordt, dat het voertuig kan worden voorzien van hogere trekgewichten. In een dergelijke verklaring moet het chassisnummer van uw voertuig zijn vermeld. Ook moet de fabrikant (d.m.v. testrapporten) aantonen, dat het voertuig voldoet aan de 'zwaardere' toelatingseisen, welke van toepassing zijn op uw voertuig. Dergelijke verklaringen en/of testrapporten worden beoordeeld en gecontroleerd door afdeling TTV-PB.


Een andere mogelijkheid is een individuele goedkeuring aan te vragen bij de RDW Afdeling TTV, waarbij een tester van de RDW gaat kijken of aan de hand van de basis typegoedkeuring de verhoging kan doorvoeren of dat het voertuig daadwerkelijk getest of beproefd dient te worden. U kunt een aanvraag voor een dergelijke beoordeling indienen door het aanvraagformulier op https://webrta.rdw.nl/#/individuelegoedkeuringaanvragen in te vullen. Het beoordelen van dergelijke verklaringen en/of individuele goedkeuringen geschied op basis van uurloon, á 128,- Euro per uur.

Testen
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig. De kosten voor deze beoordeling bedragen omstreeks € 400,- tot 500,-

Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".

Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

19 apr 2021 12:49

Heb rdw ingeseind. Ben benieuwd. Ondertussen laat ik hem trekhaak onderbouwen.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

19 apr 2021 13:02

Ben benieuwd! :goedzo:
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

19 apr 2021 13:21

Moi aussi!
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

30 apr 2021 11:27

En, al wat meer bekend?
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

30 apr 2021 13:23

Ja, volgens een Mercedes dealer in den lande heeft een klant van hen het voor elkaar via het RDW.
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

04 mei 2021 14:36

Heb lagerschade aan de C350e. Hij gaat er uit. Daarmee staak ik mijn zoektocht mbt krijgen trekgewicht op kenteken. Iemand interesse in mijn auto?
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

05 mei 2021 08:07

Dat is zuur, tijdje geleden ook al iemand met iets vergelijkbaars. :S Ben altijd wel benieuwd naar de oorzaak; de motor staat bekend als zeer betrouwbaar. (ook in niet-hybride modellen). Zou het het toch met het hybride deel te maken hebben? Vaak rijden met koude olie of iets?
Ja, volgens een Mercedes dealer in den lande heeft een klant van hen het voor elkaar via het RDW.
weet je waar dit was? Allicht wanneer iemand anders een poging wil wagen, daar een aanknopingspunt kan vinden
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Fintelman
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 dec 2020 09:55
Mercedes-Benz: C350e

05 mei 2021 09:04

Emmeloord
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

08 jun 2021 19:51

Ik heb alle posts doorgelezen. Hierin lees ik met grote regelmaat dat het (ook) te maken heeft met de banden/velg afmetingen.

Ik lees alleen nergens wat dan de ‘juiste’ maat zou zijn.

Ben hier nu naar op zoek, wil een andere set erop zetten en het liefst rekening houden met de juiste maat voor het geval een type goedkeur toch tot de mogelijkheden gaat behoren.

Zit te kijken naar een breedset 19” met 225 voor en 255 achter.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

08 jun 2021 23:52

Je hebt ze nog niet allemaal doorgelezen.

Een link naar de toegestane band/velg combinaties wordt op meerdere plekken gegeven.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

09 jun 2021 00:59

Correctie alle berichten met dit onderwerp. Heb je toevallig de link waar ik dit kan vinden?

Heb een paar zoekopties gedaan maar zonder (gewenst) resultaat.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

09 jun 2021 08:11

staat in meerdere topic beschreven, maar ook op internet;

30 seconden google:

http://box.motorline.cc/autowelt/pdf/Me ... 015_04.pdf

Pagina 40

) *nicht in Verbindung mit Leichtmetallrädern (08R, 25R, 56R, 80R, R04, R11, R24, R35, R48, R52, R81)

De rest kan dus wel

Pagina 41 t/m 45 zie je alle mogelijke velen af fabriek met de bijbehorende bandenmaten
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
bhuijsmans
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 sep 2021 08:33

24 sep 2021 16:59

Nog succes behaald op dit onderwerp?
Naarstig op zoek naar een mooie C350e Estate (juist vanwege de trekkracht), blijkt het niet te mogen.. :-/

Volgens de opendata van het RDW zijn er 117 c350e estates die 1600kg mogen trekken en 3719 die dat niet mogen (0 kg).
Plaats reactie