Sprinter 4x4 met kapotte motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Jeroen Pluimgraaff
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2018 21:36

09 nov 2018 20:44

Goedenavond,

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een sprinter 4x4 uit 2008 l2h2.
Ik heb vroeger en nu altijd vw t3 gereden en er ook altijd in gekampeerd en was op zoek naar iets comfortabelers.
Van de zomer had ik een sprinter 4x4 te koop zien staan bij de domeinen en daar een bod op uit gebracht.
Dit bod was toen te weinig en hij was iemand anders gegund.
Ze hadden toen in de advertentie gezet dat de motor een oliespoor had.
Waarschijnlijk is later de motor in de soep gedraaid en hebben ze hem terug gebracht.
Deze maand is de auto opnieuw aan geboden en heb ik een bod gedaan en hij is me gegund en ga m woensdag ophalen.
De auto heeft dus een kapot motor blok.
Dat is waar ik dus ook een paar vragen over heb.
Aan mijn t3-tjes heb ik ook altijd zelf gewerkt en andere blokken in gebouwd.
Ik wil dus nu ook het kapotte blok gaan vervangen.
Ben al een beetje bezig geweest met huiswerk.
Er zit een om646 in met 150pk.
Nu probeer ik uit te zoeken wat mn opties zijn .
Ik zit te denken aan de volgende opties:
- een gebruikt blok
- een revisie motor

Is het mogelijk om een blok uit een personen auto of vito in de sprinter te bouwen?
Is het onderblok van elke om646 hetzelfde?
Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gr Jeroen
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

09 nov 2018 22:26

Een Vito blok durf ik er zo wel in te leggen een auto blok niet
Bij de Vito is ie ook voor de kracht en arbeid verzetten bedoeld net zo als de sprinter
Bij de auto's niet echt

En volgens mij is de vorm ook redelijk gelijk bij de Vito dan bij de auto's

Aan de andere kant je hebt alle ombouw delen 8-)

Wil je zekerheid zit je aan revisie

Wil je gokken en maakt het niet heel veel uit dan kan je zeggen kijk voor een goede gebruikte

Succes gr Pascal
Jeroen Pluimgraaff
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2018 21:36

11 nov 2018 17:12

Ik denk inderdaad dat het een revisie motor wordt.
Alle aanvouwdelen zitten nog op het motorblok al weet ik niet in welke staat ze zijn.
De bus komt woensdag deze kant op en dan kan ik rustig gaan inventariseren.
Ik zie wel heel veel verschil in de prijzen van revisie motoren.
Ik hoop dat de turbo en de verstuivers van het blok nog goed zijn want lijken me de grootste kosten.

Gr Jeroen
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

11 nov 2018 17:29

Ik zou eerder een personenwagenblok gebruiken dan een gebruikte Sprinter-motor. Een Spinter-blok (130 of 150pk) heeft wel een extra oliekanaal ivm dubbele turbo, maar dat is er zo in te boren. Vaak zat al om omgebouwd.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Jeroen Pluimgraaff
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2018 21:36

12 nov 2018 19:56

Hoi Jarno

Dat klinkt ook nog als een optie en er is vaak nog goed aan te komen.
Hebben de blokken uit een personen auto dezelfde configuratie ?
Ik lees hier en daar wel eens dat er nog wel verschillende zuigers in het blok gaan en of ze wel of geen zuigerbodem koeling hebben.
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

12 nov 2018 22:21

Ik heb ook al wel de oude om611 motoren gebruikt en ook dat gaat zonder overige problemen. Je moet wel alles ombouwen, dus opbouwen vanaf alleen het onderblok met daarin krukas, drijfstangen en zuigers. Dat heeft wel een heel groot voordeel: het zorgt ervoor dat je een beter beeld heb van wat de motor die je gaat gebruiken. En als je het blok opbouwd zoals het hoort met alle onderdelen intensief schoonmaken, beoordelen en monteren met nieuwe ringen / pakkingen dan heb je een motor waar je op kan vertrouwen.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

13 nov 2018 00:18

En ik heb eventueel nog een om611 onderblok liggen en eveneens een om646 uit een Vito. Die is nog Kompleet zelfs.
Bij interesse pb me maar. Mag voor leuk geld van eigenaar wisselen.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Jeroen Pluimgraaff
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2018 21:36

13 nov 2018 20:29

Goeienavond,

Ik ben erg blij met jullie antwoorden. Bedankt!
Morgen ga ik de bus ophalen en kan ik gaan beoordelen hoe het motorblok eruit ziet.
Eigenlijk wil ik eerst de foutcodes uitlezen alleen moet ik daar nog een obd lezer aanschaffen.
In het sprinter werkplaats handboek wat ik al aangeschaft had, stond dat de lezer van het merk duonix goed was.
Hebben jullie er nog ideeën over?
Ik denk dat ik inderdaad een blok aan ga schaffen en zelf aan de slag ga. Ik heb wel enige ervaring met BMW motorfiets blokken reviseren.
Ook heb ik al gereviseerde motorblokken zonder aanbouwdelen te koop zien staan voor 1700 €.
Daar verbaas ik me wel over. Er staat in dat er dan een nieuwe krukas etc in zit. Ik begrijp niet hoe dat kan.
Dus dat is misschien ook een reden om zelf aan de gang te gaan.

Gr Jeroen
Jeroen Pluimgraaff
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2018 21:36

10 jan 2019 22:03

Goedenavond,

Zo een beetje stof van dit topic afblazen.
Ondertussen een ander blok ingebouwd uit een w204.
Het ging inderdaad niet heel erg moeilijk.
Er moesten 2 gaten in het blok worden geboord.
1 voor de extra retour leiding van turbo en 1 voor de peilstok.
Vervolgens alle aanbouwdelen overgezet en de motor ingebouwd. Toen ik de motor in wilde bouwen zag ik dat er een glijlager om de koppelomvormer zat. Ik begreep dit niet echt en toen kwam ik er achter dat dat lager uit de oliepomp van de automaat kwam. Dat was wel een kleine tegenslag. Daardoor moest ik de automaat ook uit de auto halen en uit elkaar halen. Eerst schrok ik wel even toen ik het klokhuis van de automaat eraf haalde .Dit was namelijk nieuwe materie voor mij. Na een aantal YouTube cursusjes heb ik de bak weer in elkaar gezet met een nieuwe oliepomp erin. Daarna alles samen gebouwd en in de auto gehangen.
Vorige week de motor voor het eerst gestart en ik schrok me rot. De motor ging ineens naar de 3000toeren en toen ik het contact uit schakelde bleef hij lopen. Toen maar de snel de luchtinlaat gesmoord.
Oorzaak: ik had de interkoeler gespoeld met wasbenzine.
Daar heeft hij dus op gelopen. Koeler gelucht , alles gemonteerd en daarna liep hij stationair als een zonnetje.
Alles uitgelezen en er kwamen 3 foutcodes naar voren.
2 heb ik er op kunnen lossen door de stekkertjes van het gasklephuis en de oliepeilsensor te verwisselen.
Van de laatste kom ik nog niet af.
Het gaat om code p1955.
Voor zover ik heb kunnen vinden heeft het te maken met de gloeibougie module ,ook heb ik ergens gelezen dat het om het gasklephuis kan gaan.
De problemen die het geeft dat hij niet verder wil dan plusminus 2900 toeren.
Heeft iemand hier dit al mee gemaakt?

Vr gr Jeroen
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

14 jan 2019 20:25

De foutcode zelf zegt niet heel veel. Dat is bouwjaar en type afhankelijk. Je komt er eigenlijk pas achter mbv uitlezen met xentry.

Ben je er al wat verder meegekomen?
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Plaats reactie