Ben met mn W211 ooit naar Beek racing te DH geweest en is nagenoeg perfect. Zonder dat bijzondere bouten die ik wel bij me had hoefden worden geplaatst.
Belangrijk is dat de lagerspeling niet te groot is en de wielvlucht l/r niet te veel afwijkt. Onderstreept het belang van gelijke liefst OEM draagarmen etc.
Dan de (toe)sporing zowel voor als achter, links en rechts precies gelijk is.
Zijn ze wel dik een uur bezig als het niet meer is.
Ovrgs wil een gebroken of niet goed geplaatste veer ook wel invloed hebben.
W211 trekt naar rechts
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Wil ie ook nog door de bocht?mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4260
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Bij een Citroën garage? Misschien gelijk zo’n systeem in laten zetten waarbij het stuur vanzelf naar de middenstand gaat. Zelfs bij stilstand!René SLK230 schreef:Wil ie ook nog door de bocht?mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
- Mercedes-Benz: C220 CDI 2006
Vragen naar de bandenspanning rechtsvoor is overbodig neem ik aan?
Je probleem doet mij denken aan hetgeen ik met mijn W203 had.
Sterk trekken naar rechts. Dit meerdere malen na laten kijken en uit laten lijnen bij verschillende adressen. Mocht niet baten. Om echt ziek van te worden. Tot ik het sch*tzat was en toen zelf maar onder de auto gedoken. Auto had inmiddels tonnen op de teller dus het kon geen kwaad wat onderdelen te vervangen. Stabilisatorstang, stuurkogels, schokbrekers en alle draagarmen vervangen. Bovenkant OEM genomen. Onder Lemforder.
Bij het vervangen van de draagarmen vond ik het probleem. Rechts voor bovenste draagarm zat de bus waar het rubber in zit tov de hartlijn niet helemaal in het midden geperst maar een paar graden gedraaid. En er zat een stelbout doorheen.
Na draagarmen vervangen stelbout weggelaten en uitlijnen. Probleem was eindelijk weg.
Ik zou het (weer) zoeken in de draagarmen en daarna subframe achterkant.
Succes.
Je probleem doet mij denken aan hetgeen ik met mijn W203 had.
Sterk trekken naar rechts. Dit meerdere malen na laten kijken en uit laten lijnen bij verschillende adressen. Mocht niet baten. Om echt ziek van te worden. Tot ik het sch*tzat was en toen zelf maar onder de auto gedoken. Auto had inmiddels tonnen op de teller dus het kon geen kwaad wat onderdelen te vervangen. Stabilisatorstang, stuurkogels, schokbrekers en alle draagarmen vervangen. Bovenkant OEM genomen. Onder Lemforder.
Bij het vervangen van de draagarmen vond ik het probleem. Rechts voor bovenste draagarm zat de bus waar het rubber in zit tov de hartlijn niet helemaal in het midden geperst maar een paar graden gedraaid. En er zat een stelbout doorheen.
Na draagarmen vervangen stelbout weggelaten en uitlijnen. Probleem was eindelijk weg.
Ik zou het (weer) zoeken in de draagarmen en daarna subframe achterkant.
Succes.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Nu mijn 211 eindelijk sinds een half jaar goed is, voorheen cuppen en scheef slijten, bleek een uitlijner, die goed bekend stond en hier aangeraden werd, een paar jaar terug een camperbout in een verkeerd gat gezet te hebben...
De andere toen wel betaald maar is nooit geplaatst... ook niet verkeerd
Nalopen van alle ophangingsdelen met kennis van zaken kan idd nooit kwaad.
De andere toen wel betaald maar is nooit geplaatst... ook niet verkeerd
Nalopen van alle ophangingsdelen met kennis van zaken kan idd nooit kwaad.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Dat rechtdoor lopen bereik je ook met veel toespoor... hoe is de slijtage van de buitenste wangen ? Cuppen ?René SLK230 schreef:Wil ie ook nog door de bocht?mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik zie nog wel wat ruimte voor verbetering.
Voor dus geen camberbouten erin gezet? Heb je je klachten wel verteld?
Voor dus geen camberbouten erin gezet? Heb je je klachten wel verteld?
Logboek S500.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Het is nog geen 1.000 km geleden gedaan bij Steve (of beter: degene waaraan dat uitbesteed is) en ik kijk eigenlijk nooit om naar de banden zolang daar geen aanleiding voor is.Cornelis schreef:Dat rechtdoor lopen bereik je ook met veel toespoor... hoe is de slijtage van de buitenste wangen ? Cuppen ?René SLK230 schreef:Wil ie ook nog door de bocht?mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Alles werkt zoals het hoort, stuurt en spoort prima hoezo? Als jouw auto alle kanten opfladdert als je het stuur loslaat moet je je serieus zorgen makenRené SLK230 schreef:Wil ie ook nog door de bocht?mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik houd het erop dat hij nog steeds niet correct is uitgelijnd. Camber is niet gecorrigeerd en sporing achter is ongelijk.
Toch niet naar Henze geweest?
Toch niet naar Henze geweest?
Logboek S500.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
- Mercedes-Benz: C220 CDI 2006
Caster toont de grootste afwijking.
Rechts zit met +9 36 onder de specs als die tussen +10 12 en +10 42 moeten liggen.
Zijn links en rechts 2 verschillende draagarmen?
Rechts zit met +9 36 onder de specs als die tussen +10 12 en +10 42 moeten liggen.
Zijn links en rechts 2 verschillende draagarmen?
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
- Mercedes-Benz: C220 CDI 2006
Er staat een streep onder. Komt over als een aandachtspuntje omdat het buiten de specs valt.
- merak
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
- Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
- Specialisatie: ICT
Bedankt allemaal voor de input. Nu even de vragen beantwoorden.
De afstand wielbasis is nu wel gelijk.
Dit is wel een interessante. Er hoeft maar iets kleins niet goed vast te zitten en het gaat mis. Ik heb er vaker naar gekeken, zag niks geks. Meerdere monteurs hebben ernaar gekeken, ook niks geks gezien. Laatst met Plorie samen ernaar gekeken, afwijking in de maten van draagarmen gevonden. De draagarmen vervangen maar auto trekt even hard naar rechts, dus het probleem lijkt ergens anders te liggen.
Ik heb trouwens gekeken bij Henze, eerst beschikbare plek zit op 20 december...
Mag ik het adres van de jongen waar jij het over had?
Ik ben nogsteeds opzoek naar de oplossing.. Andere suggesties en ideeën, adressen? Ik hoor het graag...
Voel totaal geen verschil.René SLK230 schreef: Das mooi balen.
Maar als na het vervangen van een wieldraagarm en uitlijnen een wielstand wat is veranderd, duurt het even voordat je band vlgs die nieuwe instelling is afgesleten; een km of 600 werd me wel eens verteld. Waarmee niet is gezegd dat het dan weg is. Voel je geheel geen verschil?
Je zou nog kunnen proberen je wielen van voor naar achter te wisselen als je ze verdenkt van schuin afslijten.
Kan je een kopietje van dat uitlijnrapport plaatsen/ Misschien zien de "geleerden" hier er wat aan
Eerder meldde je dat er verschil was. Is die wielbasis l/r (afstand voor / achterwiel) nu wel precies gelijk?
De afstand wielbasis is nu wel gelijk.
Had dat geen verschil geleverd op je uitlijnrapport? Bij mij is daar namelijk geen verschil te merken. Is wel iets om in de gaten te houden.Adana01 schreef:Heb een keer meegemaakt bij een w203 dat er aan een zijde een aftermarket reactiearm werd gemonteerd ivm fuseekogel speling. De andere kant (orgineel) werd niet vv omdat die nog goed was. Die trok ook naar een kant. Keertje naar de dealer brengen misschien? (makkelijk gezegd natuurlijk )
Zijn nu beiden nieuw bij mij. Merk helaas nogsteeds geen verschil. Links toespoor doet hij niks, maar naar rechts doet hij 'vliegen'.mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
(Bandenspanning gecheckt)Benzrijder schreef:Vragen naar de bandenspanning rechtsvoor is overbodig neem ik aan?
Je probleem doet mij denken aan hetgeen ik met mijn W203 had.
Sterk trekken naar rechts. Dit meerdere malen na laten kijken en uit laten lijnen bij verschillende adressen. Mocht niet baten. Om echt ziek van te worden. Tot ik het sch*tzat was en toen zelf maar onder de auto gedoken. Auto had inmiddels tonnen op de teller dus het kon geen kwaad wat onderdelen te vervangen. Stabilisatorstang, stuurkogels, schokbrekers en alle draagarmen vervangen. Bovenkant OEM genomen. Onder Lemforder.
Bij het vervangen van de draagarmen vond ik het probleem. Rechts voor bovenste draagarm zat de bus waar het rubber in zit tov de hartlijn niet helemaal in het midden geperst maar een paar graden gedraaid. En er zat een stelbout doorheen.
Na draagarmen vervangen stelbout weggelaten en uitlijnen. Probleem was eindelijk weg.
Ik zou het (weer) zoeken in de draagarmen en daarna subframe achterkant.
Succes.
Dit is wel een interessante. Er hoeft maar iets kleins niet goed vast te zitten en het gaat mis. Ik heb er vaker naar gekeken, zag niks geks. Meerdere monteurs hebben ernaar gekeken, ook niks geks gezien. Laatst met Plorie samen ernaar gekeken, afwijking in de maten van draagarmen gevonden. De draagarmen vervangen maar auto trekt even hard naar rechts, dus het probleem lijkt ergens anders te liggen.
Waar heb je dat laten doen?Cornelis schreef:Nu mijn 211 eindelijk sinds een half jaar goed is, voorheen cuppen en scheef slijten, bleek een uitlijner, die goed bekend stond en hier aangeraden werd, een paar jaar terug een camperbout in een verkeerd gat gezet te hebben...
De andere toen wel betaald maar is nooit geplaatst... ook niet verkeerd
Nalopen van alle ophangingsdelen met kennis van zaken kan idd nooit kwaad.
Nee, ik heb het voor 20 euro uitgelijnd bij mijn huis in de buurt, omdat ik niet te lang zo rond wilde rijden. Vandaar dat het ook wel 'beter kan'.plorie schreef:Ik zie nog wel wat ruimte voor verbetering.
Voor dus geen camberbouten erin gezet? Heb je je klachten wel verteld?
Ik heb trouwens gekeken bij Henze, eerst beschikbare plek zit op 20 december...
Mag ik het adres van de jongen waar jij het over had?
De armen zijn nu gelijk. Dat van die onderstreep vroeg ik mij ook af, en vroeg ernaar. En ja hoor.. je ziet em al aankomen; "Dat is niks ernstigs en valt niet af te stellen".Benzrijder schreef:Caster toont de grootste afwijking.
Rechts zit met +9 36 onder de specs als die tussen +10 12 en +10 42 moeten liggen.
Zijn links en rechts 2 verschillende draagarmen?
Er staat een streep onder. Komt over als een aandachtspuntje omdat het buiten de specs valt.
Ik ben nogsteeds opzoek naar de oplossing.. Andere suggesties en ideeën, adressen? Ik hoor het graag...
Der. Die. DAS.