W211 trekt naar rechts

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 nov 2018 20:34

Ben met mn W211 ooit naar Beek racing te DH geweest en is nagenoeg perfect. Zonder dat bijzondere bouten die ik wel bij me had hoefden worden geplaatst.

Belangrijk is dat de lagerspeling niet te groot is en de wielvlucht l/r niet te veel afwijkt. Onderstreept het belang van gelijke liefst OEM draagarmen etc.
Dan de (toe)sporing zowel voor als achter, links en rechts precies gelijk is.
Zijn ze wel dik een uur bezig als het niet meer is.

Ovrgs wil een gebroken of niet goed geplaatste veer ook wel invloed hebben.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

23 nov 2018 23:29

Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

24 nov 2018 09:11

mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Wil ie ook nog door de bocht? :D
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4258
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

24 nov 2018 10:06

René SLK230 schreef:
mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Wil ie ook nog door de bocht? :D
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Bij een Citroën garage? Misschien gelijk zo’n systeem in laten zetten waarbij het stuur vanzelf naar de middenstand gaat. Zelfs bij stilstand! :D
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

24 nov 2018 13:41

Vragen naar de bandenspanning rechtsvoor is overbodig neem ik aan?

Je probleem doet mij denken aan hetgeen ik met mijn W203 had.
Sterk trekken naar rechts. Dit meerdere malen na laten kijken en uit laten lijnen bij verschillende adressen. Mocht niet baten. Om echt ziek van te worden. Tot ik het sch*tzat was en toen zelf maar onder de auto gedoken. Auto had inmiddels tonnen op de teller dus het kon geen kwaad wat onderdelen te vervangen. Stabilisatorstang, stuurkogels, schokbrekers en alle draagarmen vervangen. Bovenkant OEM genomen. Onder Lemforder.
Bij het vervangen van de draagarmen vond ik het probleem. Rechts voor bovenste draagarm zat de bus waar het rubber in zit tov de hartlijn niet helemaal in het midden geperst maar een paar graden gedraaid. En er zat een stelbout doorheen.
Na draagarmen vervangen stelbout weggelaten en uitlijnen. Probleem was eindelijk weg.
Ik zou het (weer) zoeken in de draagarmen en daarna subframe achterkant.


Succes.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 nov 2018 13:51

Nu mijn 211 eindelijk sinds een half jaar goed is, voorheen cuppen en scheef slijten, bleek een uitlijner, die goed bekend stond en hier aangeraden werd, een paar jaar terug een camperbout in een verkeerd gat gezet te hebben... :S
De andere toen wel betaald maar is nooit geplaatst... ook niet verkeerd :lol:
Nalopen van alle ophangingsdelen met kennis van zaken kan idd nooit kwaad.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 nov 2018 13:53

René SLK230 schreef:
mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Wil ie ook nog door de bocht? :D
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Dat rechtdoor lopen bereik je ook met veel toespoor... hoe is de slijtage van de buitenste wangen ? Cuppen ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

24 nov 2018 15:44

Hierbij het uitlijnrapport teneerste.
Bijlagen
20181124_153831.jpg
20181124_153831.jpg (118.02 KiB) 337 keer bekeken
Der. Die. DAS.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 nov 2018 16:02

Ik zie nog wel wat ruimte voor verbetering.
Voor dus geen camberbouten erin gezet? Heb je je klachten wel verteld?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

24 nov 2018 19:25

Cornelis schreef:
René SLK230 schreef:
mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Wil ie ook nog door de bocht? :D
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Dat rechtdoor lopen bereik je ook met veel toespoor... hoe is de slijtage van de buitenste wangen ? Cuppen ?
Het is nog geen 1.000 km geleden gedaan bij Steve (of beter: degene waaraan dat uitbesteed is) en ik kijk eigenlijk nooit om naar de banden zolang daar geen aanleiding voor is.
René SLK230 schreef:
mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Wil ie ook nog door de bocht? :D
(Wáár zou ie m hebben laten uitlijnen, vraag je je dan af...)
Alles werkt zoals het hoort, stuurt en spoort prima hoezo? Als jouw auto alle kanten opfladdert als je het stuur loslaat moet je je serieus zorgen maken :twisted:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 nov 2018 19:48

Ik houd het erop dat hij nog steeds niet correct is uitgelijnd. Camber is niet gecorrigeerd en sporing achter is ongelijk.
Toch niet naar Henze geweest?
Logboek S500.
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

24 nov 2018 20:36

Caster toont de grootste afwijking.
Rechts zit met +9 36 onder de specs als die tussen +10 12 en +10 42 moeten liggen.
Zijn links en rechts 2 verschillende draagarmen?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 nov 2018 20:37

Dan was wel zo, nu niet meer als het goed is.
Logboek S500.
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

24 nov 2018 20:40

Er staat een streep onder. Komt over als een aandachtspuntje omdat het buiten de specs valt.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

24 nov 2018 21:35

Bedankt allemaal voor de input. Nu even de vragen beantwoorden. :lol:
René SLK230 schreef: Das mooi balen.
Maar als na het vervangen van een wieldraagarm en uitlijnen een wielstand wat is veranderd, duurt het even voordat je band vlgs die nieuwe instelling is afgesleten; een km of 600 werd me wel eens verteld. Waarmee niet is gezegd dat het dan weg is. Voel je geheel geen verschil?

Je zou nog kunnen proberen je wielen van voor naar achter te wisselen als je ze verdenkt van schuin afslijten.

Kan je een kopietje van dat uitlijnrapport plaatsen/ Misschien zien de "geleerden" hier er wat aan :)

Eerder meldde je dat er verschil was. Is die wielbasis l/r (afstand voor / achterwiel) nu wel precies gelijk?
Voel totaal geen verschil.
De afstand wielbasis is nu wel gelijk.
Adana01 schreef:Heb een keer meegemaakt bij een w203 dat er aan een zijde een aftermarket reactiearm werd gemonteerd ivm fuseekogel speling. De andere kant (orgineel) werd niet vv omdat die nog goed was. Die trok ook naar een kant. Keertje naar de dealer brengen misschien? (makkelijk gezegd natuurlijk (A) )
Had dat geen verschil geleverd op je uitlijnrapport? Bij mij is daar namelijk geen verschil te merken. Is wel iets om in de gaten te houden.
mr. Michel schreef:Na het vervangen van de voorste draagarmen en uitlijnen spoort mijn 211 perfect rechtuit, zelfs op wegen met een vrij sterke verkanting kun je het stuur gewoon loslaten en gaat hij netjes rechtdoor.
Zijn nu beiden nieuw bij mij. Merk helaas nogsteeds geen verschil. Links toespoor doet hij niks, maar naar rechts doet hij 'vliegen'.
Benzrijder schreef:Vragen naar de bandenspanning rechtsvoor is overbodig neem ik aan?

Je probleem doet mij denken aan hetgeen ik met mijn W203 had.
Sterk trekken naar rechts. Dit meerdere malen na laten kijken en uit laten lijnen bij verschillende adressen. Mocht niet baten. Om echt ziek van te worden. Tot ik het sch*tzat was en toen zelf maar onder de auto gedoken. Auto had inmiddels tonnen op de teller dus het kon geen kwaad wat onderdelen te vervangen. Stabilisatorstang, stuurkogels, schokbrekers en alle draagarmen vervangen. Bovenkant OEM genomen. Onder Lemforder.
Bij het vervangen van de draagarmen vond ik het probleem. Rechts voor bovenste draagarm zat de bus waar het rubber in zit tov de hartlijn niet helemaal in het midden geperst maar een paar graden gedraaid. En er zat een stelbout doorheen.
Na draagarmen vervangen stelbout weggelaten en uitlijnen. Probleem was eindelijk weg.
Ik zou het (weer) zoeken in de draagarmen en daarna subframe achterkant.


Succes.
(Bandenspanning gecheckt)
Dit is wel een interessante. Er hoeft maar iets kleins niet goed vast te zitten en het gaat mis. Ik heb er vaker naar gekeken, zag niks geks. Meerdere monteurs hebben ernaar gekeken, ook niks geks gezien. Laatst met Plorie samen ernaar gekeken, afwijking in de maten van draagarmen gevonden. De draagarmen vervangen maar auto trekt even hard naar rechts, dus het probleem lijkt ergens anders te liggen.
Cornelis schreef:Nu mijn 211 eindelijk sinds een half jaar goed is, voorheen cuppen en scheef slijten, bleek een uitlijner, die goed bekend stond en hier aangeraden werd, een paar jaar terug een camperbout in een verkeerd gat gezet te hebben... :S
De andere toen wel betaald maar is nooit geplaatst... ook niet verkeerd :lol:
Nalopen van alle ophangingsdelen met kennis van zaken kan idd nooit kwaad.
Waar heb je dat laten doen?
plorie schreef:Ik zie nog wel wat ruimte voor verbetering.
Voor dus geen camberbouten erin gezet? Heb je je klachten wel verteld?
Nee, ik heb het voor 20 euro uitgelijnd bij mijn huis in de buurt, omdat ik niet te lang zo rond wilde rijden. Vandaar dat het ook wel 'beter kan'.
Ik heb trouwens gekeken bij Henze, eerst beschikbare plek zit op 20 december...
Mag ik het adres van de jongen waar jij het over had?
Benzrijder schreef:Caster toont de grootste afwijking.
Rechts zit met +9 36 onder de specs als die tussen +10 12 en +10 42 moeten liggen.
Zijn links en rechts 2 verschillende draagarmen?
Er staat een streep onder. Komt over als een aandachtspuntje omdat het buiten de specs valt.
De armen zijn nu gelijk. Dat van die onderstreep vroeg ik mij ook af, en vroeg ernaar. En ja hoor.. je ziet em al aankomen; "Dat is niks ernstigs en valt niet af te stellen".



Ik ben nogsteeds opzoek naar de oplossing.. Andere suggesties en ideeën, adressen? Ik hoor het graag...
Der. Die. DAS.
Plaats reactie