W211 trekt naar rechts

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Copa
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2018 02:05

07 nov 2018 20:52

Meet de wielbasis links en rechts. Hart voorwiel met hart achterwiel.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

07 nov 2018 21:54

merak schreef:Welicht iets interessants: De harder ik ga rijden des te harder hij naar rechts trekt.
Goede tip hierboven de wielbasis links en rechts te vergelijken.
Als het snelheidsafhankelijk is kan het best zijn dat door de aandrijfkrachten die op je achterste wieldraagarmen en subframe inwerken als rubbers daarin wat verouderd zijn een standsverschil optreedt.

Naast sporing die links en rechts hetzelfde moet zijn is ook die wielvlucht van belang. Als die l/r te veel verschilt kan ook dat trekken veroorzaken.
Laat ook je veren nauwgezet inspecteren. Als je een gebroken veel hebt (komt met enige regelmaat voor bij een W211 kan dat invloed hebben op de wielstand. Schokdempers oke? Wat voor banden liggen er onder en hoe slijten die af?

Idd; Heb je een foto van je uitlijnrapport? Alhoewel dat in onbelaste toestand is, dus laat ook je achterste draagarmen veren schokbrekers en subframe rubbers checken.

Daarnaast (maar geen verstand van dus eig bedoeld als forum-vraag) vraag ik me af of ivm de stuurbekrachtiging niet het Stuur, maar de neutrale rechtuit positie van de stuurinrichting maatgevend zou moeten zijn voor uitlijnen. Ik bedoel; Stel de auto heeft ooit een stoeprand gepakt waarna het stuur wat scheef stond en is daarna met recht stuur uitgelijnd. Dan wil dat niet zeggen dat dat ook de neutrale positie is van de stuurinrichting... Misschien stuur je in dat geval dan dus steeds tegen je bekrachtiging in die m rechtdoor wil laten rijden... Maar misschien slaat dit nergens op...

Suc6 want idd een heel vervelende klacht.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 nov 2018 22:08

René SLK230 schreef:[ … ] Misschien stuur je in dat geval dan dus steeds tegen je bekrachtiging in die m rechtdoor wil laten rijden... Maar misschien slaat dit nergens op...
Daar heb je best een punt hoor. Als er in het verleden door een prutser het stuur niet recht op de kolom is gezet, dan kun je dat met uitlijnen wel rechttrekken, maar dan kom je mogelijk wel in het bekrachtigde gedeelte van je stuuruitslag.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

07 nov 2018 22:46

Bedankt iedereen voor de input tot nu toe. Ik zal morgen alle tips meenemen. Dan plaats ik ook meteen de uitlijnrapporten.

Trouwens, stuur trekt niet mooi terug naar nul positie na het nemen van een bocht. Linker of rechterbocht maakt niet uit, alhoewel hij in een linkerbocht nog langzamer blijft haken. Heeft dit ook daarmee te maken denken jullie? Of tekenen van een verotte stuurhuis?
Der. Die. DAS.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

08 nov 2018 08:08

Geen idee of een 211 dat al heeft: sommige moderne auto's hebben een stuursensor die nadat is uitgelijnd, in de rechtuit stand op 0 graden moet worden gekalibreerd. Als die niet op 0 staat bij rechtuit stand, dan wil de stuurbekrachtiging het stuur naar de middenstand hebben, maar gaat de auto op dat moment dan niet meer rechtuit
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

08 nov 2018 10:45

De w211 heeft geen stuursensor. Ik heb de stuurhoeksensor gekalibreerd, maar dat heeft weinig te maken met dit probleem.

Ik heb de wielbasis gemeten aan beiden kanten. Is allebei hetzelfde. Heb gebeld naar de uitlijnexpert, die zegt dat hij dat ook had gemeten en dat dat goed is. Naloop, camber enz. zijn allemaal goed zegt hij, alle waardes waren goed. Niks geks gezien. Helaas geen uitlijn rapport opgeslagen..

Nu heb ik gemerkt dat de auto bij lage snelheden (tot 50 km/u) nauwelijks tot niet trekt. Ga ik harder rijden begint hij met trekken. Boven de 100 is het erg. Dus het lijkt alsof de neerwaartse luchtweerstand de auto naar rechts toe duwt? Dan komt bij mij het eerst schokdempers op in mijn hoofd?

De achterste rubbers, lagers, veren etc. zijn allemaal nagekeken. Zien er visueel goed uit, en er zit nergens speling op.
Is er iemand die er naar zou willen kijken (voor een eventuele vergoeding), misschien dat wij iets over het hoofd zien?
Der. Die. DAS.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

08 nov 2018 11:03

Ah, ik bedoelde idd stuurhoek sensor, niet stuursensor..

Misschien overbodige vraag, zijn alle uitlijn bouten gecontroleerd of ze goed vast zitten?

Vriend van mij heeft eens zo iets raars gehad, auto was uitgelijnd en ging als hij gas gaf of remde heel eng reageren, had op die momenten een heel raar "zwierend' karakter.
Hebben ons gek gezocht en uiteindelijk de oorzaak gevonden: er zat een uitlijn excentriek van een draagarm niet goed vast, bij gas geven en remmen verdraaide die telkens en trok dan het betreffende wiel scheef..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 nov 2018 11:09

merak schreef:De achterste rubbers, lagers, veren etc. zijn allemaal nagekeken. Zien er visueel goed uit, en er zit nergens speling op.
Zijn die bekeken in belaste of onbelaste toestand?

Uit welke regio kom je?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

08 nov 2018 11:38

plorie schreef:
merak schreef:De achterste rubbers, lagers, veren etc. zijn allemaal nagekeken. Zien er visueel goed uit, en er zit nergens speling op.
Zijn die bekeken in belaste of onbelaste toestand?

Uit welke regio kom je?
Onbelaste toestand vooral. Tijdens belaste toestand ook, maar niet echt specifiek naar bekeken.
Zuid-Holland, maar afstand maakt niet heel veel uit. Begin een beetje wanhopig te worden, en wil het hoe dan ook oplossen. :lol:
Der. Die. DAS.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 nov 2018 11:46

Ik wil niet zeggen dat ik het weet, maar wil best een poging wagen :lol: regio 078.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

08 nov 2018 13:43

Het zal wel niet, maar 1 dingetje mis ik nog.
Wielen zullen ivm rechtuitstabiliteit een beetje toespoor (moeten) hebben welke minder wordt naarmate de snelheid toeneemt. Ook daarom hebben rubber bussen als die “op” zouden zijn invloed.
Maar ook evt te veel aan wiellager-speling.
Is ook dat vrij van de grond gecontroleerd?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

08 nov 2018 15:55

Designparts schreef:Mijn auto trekt ook IETS naar rechts.. is normaal bij dit model.
Oh ja en waarom dan?
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

08 nov 2018 17:36

blitzer schreef:
Designparts schreef:Mijn auto trekt ook IETS naar rechts.. is normaal bij dit model.
Oh ja en waarom dan?
Dat was een eigenschap van dit model.
Is mij verteld door een full time monteur van een taxi centrale.

Later is er een gemodificeerd stuurhuis gekomen om het euvel te verhelpen.

Maargoed.. het is iets .. dus niet echt hinderlijk.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2174
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

09 nov 2018 10:51

Kan ook aan de velgen liggen!

Mijn zomerset trekt na rechts , nu winterset kaarsrecht
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

09 nov 2018 14:36

René SLK230 schreef:
merak schreef:Welicht iets interessants: De harder ik ga rijden des te harder hij naar rechts trekt.
Goede tip hierboven de wielbasis links en rechts te vergelijken.
B-Buster schreef: Uiteindelijk bij Van der Valk in Berlicum terecht gekomen, die is uitgebreid gaan meten en afstellen. Hij kwam tot de conclusie dat de afstand tussen het voor- en achterwiel rechts anders was dan links bij gelijke instellingen van de armen. Weet niet precies meer wat het scheelde, was niet veel,
plorie schreef:Ik wil niet zeggen dat ik het weet, maar wil best een poging wagen :lol: regio 078.
Even terugkomen op het meten van wielbasis. Of ik ben gek of ik heb de vorige keer wat verkeerd gedaan.
Ik heb daarnet even zitten meten en ik krijg 292,5 cm rechts en 293,3 links. Heb echt een keer of 3 maal gemeten en iedere keer hetzelfde.. Rechts is hij korter dan links......
René SLK230 schreef:Het zal wel niet, maar 1 dingetje mis ik nog.
Wielen zullen ivm rechtuitstabiliteit een beetje toespoor (moeten) hebben welke minder wordt naarmate de snelheid toeneemt. Ook daarom hebben rubber bussen als die “op” zouden zijn invloed.
Maar ook evt te veel aan wiellager-speling.
Is ook dat vrij van de grond gecontroleerd?
Over welke rubber bussen heb je het? Zou speling op wiellager niet voelbaar moeten zijn bij horizontaal en verticaal trekken van het wiel op de brug?
Ik hoor tussen 102 en 105 km/u wel een geluid sinds ik de banden heb gewisseld. Ik durf alleen niet te zeggen of het de 4 nieuwe banden zijn of wiellager? Vriend van mij heeft een keer gehad dat zijn wiellager geluid maakde na verwisselen van banden omdat het dan een hele andere ligging kreeg.
Der. Die. DAS.
Plaats reactie