W163 Onverklaarbare noodloop 400 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

05 nov 2018 13:26

Hoi allemaal. Even voorstellen.
Hier Dick van Schaijk. Kleine zelfstandige die toch uiteindelijk maar besloten heeft voor een ML te gaan, en wel een "echte" W163 400 CDI.
Als youngtimer nog enigzins betaalbaar ............ Ombouw naar grijs kenteken staat binnenkort op programma en dan blijven de vaste kosten in elke geval redelijk. Van het tanken wordt je niet echt blij :- ) Tank nog steeds elke week, maar bij mijn vorige bedrijfswagen 50L, nu 90L, hahahahaha
Heb de auto nu een klein jaar en zo'n beetje alles is al vernieuwd :- ( Je wordt er gek van, maar goed, dat is het risico als je zo'n auto koopt van 15 jaar oud. De auto is in onderhoud bij een "Mercedes Specialist" die werken met MB Star Diagnose apparatuur en over deze garage ben ik verder dik tevreden.
Hij is nu eindelijk weer "zoals het hoort" maar er blijft 1 vervelende storing waar andere misschien ervaring mee hebben en van die kennis maak ik natuurlijk graag gebruik. Ook de specialist wordt er onderhand "gek" van mijn MB.
"Onverklaarbare" noodloop bij: Meer dan 3500 t/min in de 2e en 3e versnelling (automaat natuurlijk) en ALTIJD in noodloop indien je met de auto harder gaat rijden dan 120 km/uur.
Lampje boorcomputer EPC gaat niet aan, en als ik de auto uit zet, effe wacht en vervolgens opnieuw start is de noodloop weer "weg" totdat je weer soms hogere toeren rijd of weer harder dan 120 km/uur
Na uitlezen geeft hij aan dat de luchtdruk niet juist is i.c.m. gaspedaal sensor (reeds vernieuwd) en de garage is er van overtuigd dat het niet de turbo is Wat dan ??
Komt iemand dit herkenbaar voor ?
Ik lees het graag.

Grtz, Dick
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

05 nov 2018 13:46

Deze blokken zijn berucht om de uitrekkende distributieketting, is deze al vervangen? Ik kan me voorstellen dat het motormanagement in de war raakt tussen de verwachte data van sensoren en de werkelijkheid.

Rammelt de ketting bij een koude start?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

05 nov 2018 22:29

Geachte heer Mr. Michel. Dank voor uw reactie !
Dat is het nou net. De motor loopt perfect ! Geen rammeltje, niets. Ook niet bij een koude start. En wat ik begrepen heb van de garagist, daar zijn de sensoren op de nokkenas en de krukas voor om de eventuele speling op de distributieketting te monitoren. En wat denkt u: Beide "ook al" vernieuwd onlangs en geen melding bij het uitlezen hiervan. Daarbij, al ik net ff meer dan 120 rij in "5" maakt het blok rond de 2200 toeren schat ik in, en BAM, noodloop. Als ik in "1" of "2" 3000 of 3500 toeren maak, niets aan de hand.........
Raar gewoon ..................
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

05 nov 2018 23:58

Kun je in 1 wel maximaal toerental rijden en in 2 en 3 stopt het bij 3500?

Gaat de motor bij 120 slecht lopen of stopt hij met versnellen?
Bij slecht lopen, blijft dat aanwezig tot herstart of loopt de motor bij vertragen weer netjes?
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

06 nov 2018 00:04

Wilde gok: genoeg ATF olie in de automaat?
Vroeger was het niet of moeilijk naar hogere versnellingen te wijten aan te lage automaatoliedruk.
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

06 nov 2018 09:11

Geachte Rainaldo, dank voor uw reactie !

U slaat met uw vragen de spijker op z'n kop !
In 1 maximaal toerental: Ja
In 2 en 3 sopt het bij 3500 t/min : Ja, dan "schiet" ie in noodloop (geen vermogen meer, blijft wel normaal lopen/rijden)
Na 120 km/uur "springt" ie ook in noodloop en stop t direct met versnellen. Motor blijft goed lopen maar fut is er uit, kick-down werkt ook niet meer
Hij blijft "normaal" lopen, maar wel in noodloop dus geen vermogen, geen kick-down en snel oppschakelen om "hoog" toerental te voorkomen.
Bij vertragen blijft de motor in noodloop
Na herstart is alles weer normaal totdat .........

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Dank alvast !!!

Grtz, Dick
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

06 nov 2018 09:13

Geachte c1k320, dank voor uw reactie !

Het schakelen van de auto verloopt prima. Zelfs in noodloop. Ik neem uw reactie echter weel mee naar de specialist. Die zal daar zeker wat van vinden. Nogmaals dank !

Grtz, Dick
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

06 nov 2018 09:15

Turbo met variabele geometrie? Aangestuurd door vacuum? Dan kan het zijn dat door een lekje (eventueel in het membraan van de actuator) de turboschoepen te lang veel druk blijven leveren. Dat leidt dan tot noodloop.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

06 nov 2018 09:30

Hoi Jeroen, dank voor je reactie !
Ook 1 Turbo is van de zomer al vervangen....... Ja, ja, loop aardig leeg op mijn hobby, maar goed. Ze zijn onlangs in de garage met een rookmachine aan de slag gegaan en alle lekkages nagelopen. Daar kwam wel wat uit, maar leidde niet tot de oplossing.
Mijn gevoel zegt dat zo'n lekkage in het membraan van de actuator daarmee niet "gezien" kan worden. Klopt dat ?
Dan zou het zoiets misschien wel kunnen zijn......... Zal ook wel niet als "unieke" foutcode opgeslagen worden neem ik aan ....
Nogmaals dank voor je input !!

Grtz, Dick
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

06 nov 2018 09:43

Een interne lekkage, maar ook enkel een lekkage in een dunne vacuumleiding, ga je m.i. met een rookmachine niet zien.
Hoogstwaarschijnlijk is de turbo zelf wel ok, maar wijzigt de stand van de schoepen niet snel genoeg.
Daar kun je uitermate lang naar zoeken, maar zoals gebruikelijk is (lukraak) vervangen niet de remedie.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

06 nov 2018 13:27

Wederom dank Jeroen !
Ik denk ook dat we het daar ergens moeten zoeken. Misschien komt Rainaldo nog met een idee ?
Medio december APK en beurt, dan wordt het lig meegenomen want ik wil hier echt heel graag vanaf.
Allemaal heel erg bedank voor het meedenken !!

Grtz, Dick
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

06 nov 2018 14:52

Je gaat er nog een maand mee doorrijden? Levert dat niet nog meer schade op?
schaijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:00
Mercedes-Benz: MB ML W163 400 CDI

06 nov 2018 15:01

Dank voor het meedenken Spunder !
Nee, volgens de garagist niet. Ik denk zelf ook niet. Het is gewoon zeeeeeeeeeeer irritant :- (
Hij rijd verder goed
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

06 nov 2018 17:36

Na 120 km/uur "springt" ie ook in noodloop en stop t direct met versnellen. Motor blijft goed lopen maar fut is er uit, kick-down werkt ook niet meer
Ik zat een andere richting op te denken, maar weet niet of dat überhaupt mogelijk is, namelijk een softwarematig ingestelde maximumsnelheid.
Net zoals dat je op de speedlimiter van de cruisecontrol kunt instellen, maar die altijd geldt.
Maar dat staat los van het toerental in 2e en 3e versnelling en terug gas loslatend zou hij normaal blijven rijden.
Bij bestelwagens weet ik dat het mogelijk is/was dit vast in te stellen, maar zal dit toch niet zijn..
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Dennis combi
Berichten: 5886
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

06 nov 2018 17:39

je geeft aan dat de luchtdruk niet goed is , ik ga er maar vanuit dat je de turbo druk bedoelt ?
sluit een een analoge meter aan op de turbo druk en ga dan eens rijden om te kijken welke druk er dan behaalt wordt
ik heb zoiets vergelijkbaars mee gemaakt bij een ml400 cdi en daar zat een scheurtje in het slangetje tussen het spruitstuk en de turbodruk sensor
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Plaats reactie