Regeneratieproces S204 350cdi 2013

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

17 okt 2018 17:55

Hallo,
Weet iemand exact hoe de regeneratie van de roetfilter in zijn werk gaat bij mijn MB?
Dit zijn de eigenschappen die ik tot nu toe zelf ervaren heb:
Hij regenereert al bij vrij lage watertemperatuur, waarmee ik wil zeggen dat hij niet wacht tot hij op bedrijfstemperatuur is om het proces te starten.
Het vrijlooptoerental word ongeveer 800rpm ipv 500rpm.
Vreemd genoeg blijft het start-stop systeem functioneren tijdens het proces
Bij iedere start nadat het proces niet is afgerond begint hij onmiddellijk opnieuw.
De ventilator draait onophoudelijk en de enorme hitte komt uit de voorste wielkasten.

Spuit hij zoals bij sommige andere merken brandstof in bij uitlaatslag of hoe werkt dit bij MB?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

17 okt 2018 20:43

Volgens mij wel ja. Er zal een heel klein beetje extra ingespoten worden om de temp flink op te laten lopen. De huidige generaties motoren doen het al een tijdje met AdBlue bij MB.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

17 okt 2018 20:47

Ik heb geen adbleu geloof ik
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

18 okt 2018 19:45

Er zijn precies weinig mensen mee bezig, ik zou hier nogtans heel graag meer over weten.
Ik weet dat als de regeneratie bij GM motoren meermaals onderbroken word er onverbrande diesel langs de segmenten in de olie loopt met alle gevolgen van dien. Ook moet bij merendeel van de merken de motor op bedrijfstemperatuur zijn, wat als gevolg heeft dat als de thermostaat mankeert dit ook snel resulteert in een volle roetfilter.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 okt 2018 19:58

Regenereren is toch alleen bij hogere snelheden?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

18 okt 2018 20:07

plorie schreef:Regenereren is toch alleen bij hogere snelheden?
Nee hoor die van mij doet het ook bij lage snelheden - stationair toerental.
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

18 okt 2018 22:22

Heeft idd niets (meer) met snelheid te maken. Volgens mij waren de eerste regeneratie processen wel afhankelijk van toeren/snelheid maar het regenereerd al lang op stationair niveau indien nodig.

Olieverdunning door brandstof is wellicht een risico bij velen onafgemaakte pogingen. Als ik hem hoor regeneren laat ik hem bewust wel eens draaien tot hij klaar is. Ik weet dat er bij Volvo ooit een terugroepactie is geweest voor het plakken van een stickertje waarbij men aangaf het olieniveau op max 3/4 van de stand op de stok te zetten. Dit was bedoeld om een klein beetje brandstof in de olie niet op te laten vallen volgens mij ;)
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 okt 2018 22:53

snauwaertj schreef:Ik heb geen adbleu geloof ik
Volgens mij is de 204 ook niet met AdBlue systeem geleverd. Kan alleen BlueEFFICIENCY modellen vinden voor de 204, een AdBlue auto zou echter BlueTEC moeten heten (zie 212/218 bijvoorbeeld).

Ik weet ook niet precies wat het regeneratiesysteem doet beslissen om in actie te komen. Bij mij zijn het meer dan de helft van alle keren momenten geweest dat ik net de snelweg afging en alleen nog stedelijk reed. Inmiddels echter wat vaker midden op de snelweg, dan schakel ik terug om hoger in toeren te zitten en houdt ie het ook sneller voor gezien dan wanneer ik normaal blijf rijden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

18 okt 2018 23:06

Geloof dat de druk voor de roetfilter en achter de roetfilter gemeten word, word een bepaald % verschil bereikt dan begint de regeneratie.
Ik denk dat alle roetfilter diesel zo werken.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

19 okt 2018 10:55

Ad blue heeft ook niets met regeneren te maken maar met emissies. Door het continue inspuiten van kleine hoeveelheden ad blue wordt de Nox emissie beperkt. Het regeneren van het roetfilter vind plaats als de drukval over het roetfilter te hoog is (verstopt begint te raken). Het kan zijn dat het met het regeneren niet meer lukt om het roetfilter schoon te krijgen, dan zijn er andere acties nodig. Normaal gesproken merk je niets van de regeneratie behalve het iets hogere stationaire toerental.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

19 okt 2018 11:05

Klopt idd. Mijn eerste reactie is wat verwarrend. Toch kun je het wel horen (los van het toerental) vind ik altijd. Het klinkt een beetje rochelig op het moment van regeneratie. En je kunt het voelen wanneer je je hand bij de uitlaat houd.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

19 okt 2018 12:01

Tom schreef:Klopt idd. Mijn eerste reactie is wat verwarrend. Toch kun je het wel horen (los van het toerental) vind ik altijd. Het klinkt een beetje rochelig op het moment van regeneratie. En je kunt het voelen wanneer je je hand bij de uitlaat houd.
Uitlaat? De hitte komt vanonder de hele auto gedampt en als hij in de file regenereert hebben zelfs de voorste velgen goed warm door de lucht die daar uitgeblazen word.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

19 okt 2018 12:59

Als je het gas intrapt tijdens het regenereren lijkt mij de auto ook een stuk feller. 8-)
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

19 okt 2018 14:27

Kan aan mij liggen maar als mijn W205 C200d gaat regenereren merk ik er helemaal niks van. Kan zijn dat de StartStop dan uitschakelt maar die zet ik toch altijd uit dus daar merk ik niks van.
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

19 okt 2018 19:16

Bij de mijne blijft de start stop gewoon actief tijdens het regenereren, dat begrijp ik niet.
Plaats reactie