S204 350 CDI niet tevreden over de 7G tronic

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

14 okt 2018 18:51

Eelco77 schreef:
snauwaertj schreef:
Eelco77 schreef:Ik kom ook van een alfa af, de laatste was een 159 2.4 jtdm met qtronic, wat overiges gewoon de bekende aisin 6 traps automaat is die je bij Volvo en Citroën ook vindt.
Ik heb een s205 met de 7gtronic maar vind hem echte wel beter bij de les dan de aisin bak. De aisin was behoorlijk lui en wat vooral vervelend was dat je bij inhalen fors gas moest geven om deze terug te laten schakelen. Dan kreeg je wel gelijk ook 200pk/400nm voor je kiezen waardoor je als een raket er van door ging. De 7 gtronic is wel wat alerter met inhalen.

Dat in de bochten blijven hangen deed de aisin overigens ook, wat was bewust om te voorkomen dat je in de bocht ineens een verzet terug ging en je onderstuurd de vangrail ingleed. Hij bleef dus hangen in de bocht en pas na de bocht schakelde hij terug.
Dat wat je het "luie" van de aisin noemt vond ik net betrouwbaar, kickdown was 4500rpm, tot tegen de knop van kickdown was 4000rpm en alles daaronder hield hem onder de 3500rpm altijd en zonder uitzondering. Dit liet je toe om zeer vlot te accelereren zonder nodeloos hoge toeren te trekken, wat hem zo ook vrij zuinig maakte.
Over dat schakelen in de bocht vermeld ik net in de beginpost dat hij na wat aarzelen net wel gevaarlijk terugschakelt.

Mvg Johan
Diesel of benzine ?

Bij de diesel was in eerste instantie alle onder de kick down al bij 1800 toeren, wat echter problemen gaf met de 2.4 met aankoeken en regeneratie. Vandaar dat ze dit later naar 2000 toeren hebben gebracht.

Ik moest in het begin ook wel even wennen.
1,9JTDM bouwjaar 2008, vanaf 2008 waren de q-tronic's gewoon perfect.

Mvg Johan
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

14 okt 2018 19:09

Mercedesfreund schreef:Herken me volledig in TS. Persoonlijk vindt ik het geen topper van de eerste plank. Herken veel in het beeld dat de bak opschakeld terwijl je wilt dat ie dat niet doet. Ook vind ik hem traag bij terugschakelmomenten op het moment dat je het wil en juist niet als je het niet wil. Als ik iemand in wil halen en hij terug moet schakelen is het gewoon een luie bak, ik zeg het maar hardop. Ook in S. Als ik weer eens in de w210 rij denk ik wel eens dat ze de bak teveel externe factoren de schakelmomenten laten bepalen. Leuk hoor voor het brandstofverbruik, maar veel te ingewikkeld en niet bepaalbaar door de rijder. Zo schakeld de bak altijd op naar een volgende versnelling, als je van het gas afgaat en het toerental al laat zakken. Als het al zon leergierige bak was geweest had ie dat van mij mogen aannemen, dat ík dat niet wil..
En ja die van mij is al tig keer opnieuw geadapteerd. Persoonlijk had dat alleen gevolg dat ie vloeiender schakeld. Er werd me trouwens gesteld dat de auto de eerste 40 starts na het adapteren met Star het schakelgedrag van de bestuurder aanleerd, en daarna alleer tijdelijk de schakelmomenten verlegd. Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Al moet ik zeggen dat ik weinig van dat alles heb gemerkt. De bak schakeld alleen een paar schakelingen daarna anders, als ik plots steviger ga rijden. Een minuut oid later is het schakelgedrag weer als vanouds. Dit alles na het vervangen van de koppelomvormer én de complete mechatronica (dus kleppenblok én print).
Inderdaad zelfde bevindingen als mij, bak lijkt me totaal niet geschikt voor sportief weggedrag. Dat kort opschakelen van als je het gas lost is inderdaad ook superirritant, soms resulteert dit in nog een extra sprongetje vooruit terwijl je net wil remmen. De personen die comfortabel tot soms ietwat vlotter willen rijden zullen volgens mij wel tevreden zijn met deze settings, maar je koopt toch geen 350CDI om nooit eens hard te gaan denk ik.

Wat ik ook niet wist toen ik deze wagen kocht is dat je totaal niet manueel kan schakelen, de pook laat je enkel toe om de versnellingen te begrenzen en laat je dus niet opschakelen.
Zouden peddels achter het stuur meer soelaas kunnen bieden? Ik stelde hier al eens de vraag of ik dit alsnog zou kunnen monteren maar kreeg daar maar weinig reactie op.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

14 okt 2018 19:11

snauwaertj schreef:
Mercedesfreund schreef:Herken me volledig in TS. Persoonlijk vindt ik het geen topper van de eerste plank. Herken veel in het beeld dat de bak opschakeld terwijl je wilt dat ie dat niet doet. Ook vind ik hem traag bij terugschakelmomenten op het moment dat je het wil en juist niet als je het niet wil. Als ik iemand in wil halen en hij terug moet schakelen is het gewoon een luie bak, ik zeg het maar hardop. Ook in S. Als ik weer eens in de w210 rij denk ik wel eens dat ze de bak teveel externe factoren de schakelmomenten laten bepalen. Leuk hoor voor het brandstofverbruik, maar veel te ingewikkeld en niet bepaalbaar door de rijder. Zo schakeld de bak altijd op naar een volgende versnelling, als je van het gas afgaat en het toerental al laat zakken. Als het al zon leergierige bak was geweest had ie dat van mij mogen aannemen, dat ík dat niet wil..
En ja die van mij is al tig keer opnieuw geadapteerd. Persoonlijk had dat alleen gevolg dat ie vloeiender schakeld. Er werd me trouwens gesteld dat de auto de eerste 40 starts na het adapteren met Star het schakelgedrag van de bestuurder aanleerd, en daarna alleer tijdelijk de schakelmomenten verlegd. Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Al moet ik zeggen dat ik weinig van dat alles heb gemerkt. De bak schakeld alleen een paar schakelingen daarna anders, als ik plots steviger ga rijden. Een minuut oid later is het schakelgedrag weer als vanouds. Dit alles na het vervangen van de koppelomvormer én de complete mechatronica (dus kleppenblok én print).
Inderdaad zelfde bevindingen als mij, bak lijkt me totaal niet geschikt voor sportief weggedrag. Dat kort opschakelen van als je het gas lost is inderdaad ook superirritant, soms resulteert dit in nog een extra sprongetje vooruit terwijl je net wil remmen. De personen die comfortabel tot soms ietwat vlotter willen rijden zullen volgens mij wel tevreden zijn met deze settings, maar je koopt toch geen 350CDI om nooit eens hard te gaan denk ik.

Wat ik ook niet wist toen ik deze wagen kocht is dat je totaal niet manueel kan schakelen, de pook laat je enkel toe om de versnellingen te begrenzen en laat je dus niet opschakelen.
Zouden peddels achter het stuur meer soelaas kunnen bieden? Ik stelde hier al eens de vraag of ik dit alsnog zou kunnen monteren maar kreeg daar maar weinig reactie op.

Mvg Johan
Ik denk dat als je zo wilt rijden je inderdaad voor schakelflippers moet gaan.
greetings Evan
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

14 okt 2018 20:11

Peddels aan het stuur heb ik. En in de stad zet ik m dan ook daarmee in zn'n 3 of soms zelfs in zn 2. Diesels trekken zoals je weet altijd in de 1 op.
Stel ik rijd 45 in zn 3 en ik beslis dat ik de rest van de rit met de flippers wil schakelen, dan is de keuze;
-of met de C-S-M knop op de middenconsole op M drukken
-of met de schakelflipper 1 tik Down te geven

-met de CSM knop zet je hem in Manueel; gevolg is dan dat ie alleen nog maar naar beneden shift als dat kan. Dus rij je in de 3 en stop je voor een stoplicht schakeld die wel automatisch naar 2 en naar 1, maar dus niet op. Rij je dan weg dan MOET je handmatig opschakelen. Je kan ook bij het vertragen van 45 handmatig downshiften natuurlijk. De peddels zitten vast aan het stuur, maakt het dus tricky in de stad.

-als je 45 rijd in 3 en je wil handmatig schakelen met de flippers, dan is er 1 keuze. Druk 1 maal op de downshift. Hij schakeld dus ALTIJD 1 versnelling lager bij die keuze. Als je upshift selecteerd gebeurt er niets. Op het instrumentatium zie je dus dan NIET dat ie in zn 3 blijft. Iets wat met de W210 wederom wel wil. Als je daarmee 45 rijd en je selecteerd upshift, dan blijft ie in die versnelling waarin ie op dat moment zit. Rem je af tot zn 1 dan schakeld die automatisch down en trek je op dan nog blijft ie max in die versnelling waarin je die als hoogste hebt geselecteerd en schakeld ook automatisch op naar die versnelling.
Als je dus 45 rijd in zn 3 je wilt de rest van het ritje max in zn 3 verder blijven rijden, zul je eerst de bak in zn 4 moeten laten komen en dán Downshift moeten selecteren. Noem mij een zeurpiet maar dit zou toch simpeler kunnen.

Als ik bij 45 de pook naar beneden trek, dus richting D, dan gebeurt er niets.

Zo zit het in demijne, wellicht is dit anders in een ander model met 7-G tronic PLUS.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

26 jan 2019 22:19

Ik ben nog wat lectuur aan het doornemen over deze transmissie, klopt het dat hij vanuit stilstand in C steeds in tweede versnelling vertrekt en enkel in S zijn eerste versnelling gebruikt?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

26 jan 2019 22:41

Volgens mij klopt dat.
Groet,
Pieter
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

27 jan 2019 09:02

ik zou eens een software update vragen op de TCU aan mijn dealer in zo'n geval
wim bakker
Berichten: 206
Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
Locatie: Almere

27 jan 2019 10:24

Sorry, dubbel gepost
Laatst gewijzigd door wim bakker op 27 jan 2019 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wim bakker
Berichten: 206
Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
Locatie: Almere

27 jan 2019 10:34

Rij in een W204 350 benzine facelift.
Bak is de plus. Rij altijd in de E stand en gebruik de flippers nooit.
Nmm de beste bak die Mercedes ooit monteerde.

Een van mij vorige auto’s was de W204 300 benzine, pre- facelift.
Geen fijne bak icm met deze motor.

Kan het zijn dat de combinatie niet plus met diesel de TS parten speelt?
Is remmen voor de bocht en gasgeven na de bocht een oplossing?
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

27 jan 2019 10:40

Mijn 350CDI is ook een facelift en van 2013 en de transmissie heeft de blauwe olie, ik vraag me af of dit dan wel of niet de plus is.
wim bakker
Berichten: 206
Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
Locatie: Almere

27 jan 2019 10:47

Heb je in het instructieboekje gekeken naar wat voor bak je hebt en wat MB specifeert tav de olie.
Velen gebruiken uitsluitend MB specificatie olie.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

27 jan 2019 10:49

Gisterenavond wat opzoekwerk gedaan over deze transmissie en de problemen lijken eerder de regel dan de uitzondering.
"Jerking" trough gears, non logic shifting en nog vele andere symptomen. Soms opgelost met het vervangen van het elektronisch brein, soms in combinatie met een nieuwe kleppenblok. Ook enkele gevallen gelezen waarvan na het vervangen van beide ter waarde van 4500$!!!!!! het probleem nog niet opgelost was, en het ergens een sonsor rond de motor was.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

27 jan 2019 10:56

Ik heb een 7G-DCT i.c.m. een 220d en die heeft deels dezelfde symptomen, zal blijkbaar toch iets te maken hebben met de combinatie van de automaat met een dieselmotor. Bij de mijne krijgen ze de problemen niet opgelost, dus ik ben er ook zeer ontevreden over. Hiervoor 4,5 jaar een GTD met DSG-bak gereden, die was (na modificatie) echt stukken beter!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
023designo
Berichten: 816
Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi

27 jan 2019 11:02

Ik rij dagelijks met een 319 cdi dubbel lucht 7 tronic..

Meestal is de bak wel fijn maar wat ik ervaar is dat hij juist wel opschakeld in een bocht en soms te vroeg opschakelden vaak wisselt van verzet

Ook heb ik het idee dat hij minder koppel aankan dan de 5 gtronic.

Moet er wel bij vermelden dat ik met aardig gewicht in de bus rijd, met toch altijd een tripple asser er achter van 3000kg,en dat wanneer hij warm is ook echt wel gebruikt word.

Het enige wat ik nu met de bus heb na 150.000km.is dat bij koude start de motor 5 seconden sputtert en de start stop niet meer functioneerd maar verder een fantastisch ding!
wim bakker
Berichten: 206
Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
Locatie: Almere

27 jan 2019 11:12

Volgens de brochure hebben alle 6 cylinder auto’s de plus bak.
Op mijn wagenkaart staat code 427 voor de bak, maar plus staat niet vermeld.

Eens met de mening over de DSG bak. In de Audi van mijn vrouw zit er zo een.
Plaats reactie