Paar weken terug waterpomp vervangen, vrij eenvoudige operatie maar gisteren kreeg ik plots melding motor af temp te hoog en stond inderdaad op 120 °Bij nazicht bleek onderste slang radiator los gekomen te zijn en water spoot er via daar uit. Duurde wel effen eer dat ik alu buis die aan de rubberslang verwerkt zit degelijk op zen plaats kreeg en clips er degelijk over kreeg. Na afvulling radiator laten opwarmen. Het viel me op dat de ventilator niet insloeg zelfs niet bij opnieuw 110 °. Ik heb er de aansluiting afgehaald = fiche met 2 dikke draden en twee dunne. Ingespoten met contactspray maar dit bracht geen zoden aan de dijk
Heb de volgende vragen.
Heeft Iemand info bij hoeveel graden de radiator fan eigenlijk moet inslaan?
Kan je die uitmeten en welke waarden moet je krijgen over de twee dikke en de twee dunne draden?
Klopt mijn idee dat indien de thermostaat defect is ook de koelingfan niet inslaat?
Alvast bedankt
CL203 1800 129 PK Koelingsvraag
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Een defecte thermostaat blijft eigenlijk altijd open staan ipv dicht en er lijkt mij geen verband te bestaan, de ventilator wordt aangestuurd door een sensor die zou je ook nog kunnen controleren. Verder zou je de werking van de ventilator kunnen controleren met 12V op de juiste punten.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Hey Cornelis en Plorie, dank vr jullie antwoord.
Heb ondertussen de thermostaat er uit gehad en getest in kokend water en blijkt te werken.
In elektronica ben ik helemaal geen krak maar heb het toch gewaagd om om alle mogelijkheden van de 4 contacten met externe batterij te benutten maar behalve wat vonken geen beweging in de ventilator te krijgen Ben uiteraard begonnen met de bruine dikke en de rode dikke respectievelijk bruin - rood +.
Volgende stap is de zekeringen controleren . Alleen waar zitten deze ( mbt ) allemaal. Ik vond een doos onder de motorkap kant bestuurder tegen het schutbord , eentje kant bestuurder binnen dashboard (kant deur links) en achteraan in de koffer links = één die er waarschijnlijk niets mee te maken heeft.
Zie ik ergens een zekeringdoos mbt over t hoofd? Bij opzoekingen op t internet vind ik alleen vervangingen van het hele fan gedeelte = cradle en electro, kan de electro nergens separaat verkregen worden?
Ontluchten heb ik niet op de manier gedaan die in het werkplaats boek staat ( heb hier niet het juiste gereedschap voor ) gedaan wel via de gebruikelijke wijze = vullen, warm laten worden , interieur verwarming volle bak en bijvullen maar tot alles op bedrijfstemperatuur was en er geen niveau veranderingen meer in water niveau waren.In t verleden heb ik hier vr mijn SLK navraag gedaan bij Mercedes verdeler en die vertelden mij toen dat op druk zetten enz. leuke methode is maar dat de standaard methode eigenlijk altijd voldoening geeft
Alvast bedankt
Chris
Heb ondertussen de thermostaat er uit gehad en getest in kokend water en blijkt te werken.
In elektronica ben ik helemaal geen krak maar heb het toch gewaagd om om alle mogelijkheden van de 4 contacten met externe batterij te benutten maar behalve wat vonken geen beweging in de ventilator te krijgen Ben uiteraard begonnen met de bruine dikke en de rode dikke respectievelijk bruin - rood +.
Volgende stap is de zekeringen controleren . Alleen waar zitten deze ( mbt ) allemaal. Ik vond een doos onder de motorkap kant bestuurder tegen het schutbord , eentje kant bestuurder binnen dashboard (kant deur links) en achteraan in de koffer links = één die er waarschijnlijk niets mee te maken heeft.
Zie ik ergens een zekeringdoos mbt over t hoofd? Bij opzoekingen op t internet vind ik alleen vervangingen van het hele fan gedeelte = cradle en electro, kan de electro nergens separaat verkregen worden?
Ontluchten heb ik niet op de manier gedaan die in het werkplaats boek staat ( heb hier niet het juiste gereedschap voor ) gedaan wel via de gebruikelijke wijze = vullen, warm laten worden , interieur verwarming volle bak en bijvullen maar tot alles op bedrijfstemperatuur was en er geen niveau veranderingen meer in water niveau waren.In t verleden heb ik hier vr mijn SLK navraag gedaan bij Mercedes verdeler en die vertelden mij toen dat op druk zetten enz. leuke methode is maar dat de standaard methode eigenlijk altijd voldoening geeft
Alvast bedankt
Chris
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Grote kans dat je er met die test die je deed niet helemaal uit kwam. Als er meerdere draden naar de ventilator gaan, kan er een regelaar in zitten. Dan is de kans ook groot dat er een permanente spanning op staat, en een schakeldraad de boel inschakelt. Test je alleen permanent op de grote plus, dan zegt dat in feite nog niets. Ook de schakeldraad moet dan geactiveerd worden.
Logboek S500.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
OK , ga eens kijken of ik in werkplaats handboek iets terug vind maar vind niet direct een schema (Sneaky pete als ge u geroepen voelt om blz nr door te geven van harte welkom ) .
Ondertussen de zekeringen onder de motorkap, interieur en koffer ruimte gecontroleerd maar alles in orde.
Zit hier ook niet ergens een relais tussen ?
Ondertussen de zekeringen onder de motorkap, interieur en koffer ruimte gecontroleerd maar alles in orde.
Zit hier ook niet ergens een relais tussen ?
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Voor alle duidelijkheid, behalve de onderste radiator slang correct terug geplaatst (aansluiting lekt niet meer)
en afgevuld met water ( geen antigel voorhanden) heb ik verder niets vervangen.
Krijg ik deze morgen de melding "1 Malfunction" " Koelvloeistof - Visit workshop " Het peil staat op niveau en temp blijft rond 85 °met de app obd cheq torque light kan ik dit niet wissen. Kan het dat het systeem zou detecteren dat er water ipv koelvloeistof in het circuit zit?
en afgevuld met water ( geen antigel voorhanden) heb ik verder niets vervangen.
Krijg ik deze morgen de melding "1 Malfunction" " Koelvloeistof - Visit workshop " Het peil staat op niveau en temp blijft rond 85 °met de app obd cheq torque light kan ik dit niet wissen. Kan het dat het systeem zou detecteren dat er water ipv koelvloeistof in het circuit zit?
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Nee er zit geen sensor die de samenstelling kan meten. Het niveau in het reservoir wordt gemeten en de temperatuur, vaak in de buurt van de thermostaat.
Logboek S500.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Thaks plorie, dacht ook al in die richting. iemand enig idee wat dan de oorzaak van de melding kan zijn?
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Gewoon kraanwater?
In het slechtste geval kalkafzetting of roestafzetting op de sensor en in je koelcircuit..
In het slechtste geval kalkafzetting of roestafzetting op de sensor en in je koelcircuit..
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**