Trilling bij W140 - goede fles whisky voor de oplossing!
Na enige tijd van afwezigheid ben ik weer terug op dit forum met een terugkerend probleem bij een W140 500 SEL uit 1992 waar ik mogelijk al eerder over heb gepost (kan het me niet herinneren). Het gaat om een trilling in de hele auto die van achteren lijkt te komen (ben dus niet zeker) die begint bij 65km/u en eindigt (of lijkt te eindigen, misschien onderdrukt door de snelheid) bij 100km/u. De auto is Japanse import en ik heb het probleem eigenlijk al vanaf het begin (kocht hem in 2013 met 38.000km, nu 152.000km). Alle rubberen onderdelen van de ophanging zijn vervangen, de bak is gereviseerd en er zit inmiddels een nieuw differentieel onder. Ik heb de auto in onderhoud bij de dealer (Stern Nieuwegein) die het probleem niet kunnen oplossen. Ik heb het ook geprobeerd bij een M-B specialist (kom nu even niet op de naam) die het ook niet kon oplossen maar dacht dat het mogelijk onbalans in de cardanas is. Tenslotte geprobeerd bij een bevriende monteur die ik heel hoog heb zitten. Hij dacht dat de beste kans de homokineten zijn, echter kost het een bak geld om die te vervangen met het risico dat het dan nog steeds niet opgelost is. Bij dit alles is heel merkwaardig dat soms, ongeveer eens op de 10 keer dat ik rijd, het probleem zich niet of nauwelijks voordoet. Samengevat: probleem is een trilling voelbaar tussen 65 en 100, bestaat al vanaf 38.000 km, en niemand die echt weet hoe dit op te lossen. Erg frustrerend want verder is het een geweldige auto en dit duurt dus al jaren. Zoals gezegd een goede fles whisky (of iets anders als u daar niet van houdt) voor degene die met de oplossing komt!
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Alle rubberen delen? Dat zijn er nogal wat... kun je opnoemen welke dat zijn?
Welke banden zitten eronder? Zijn de dempers getest?
De vervangen onderdelen zijn OEM neem ik aan?
Welke banden zitten eronder? Zijn de dempers getest?
De vervangen onderdelen zijn OEM neem ik aan?
Logboek S500.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Die van mij was erg gevoelig voor de bandenspanning. 2 tiende bar meer of minder was duidelijk merkbaar in de vorm van wel of geen vibraties in de wielen.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ook al eens een andere set velgen geprobeerd, of de wielen van voor naar achteren gezet?
Het is wel lastig om dat van achter een scherm te vinden, met de auto rijden is een stuk duidelijker dan een stuk tekst lezen
Het is wel lastig om dat van achter een scherm te vinden, met de auto rijden is een stuk duidelijker dan een stuk tekst lezen
Logboek S500.
Die mogelijkheid heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb echter twee sets originele velgen (zomer- en winterbanden) die goed gebalanceerd zijn. Banden zijn volgens mij Hankook (zomer) en Vredestein (winter). Er zijn overigens steeds minder aanbieders merk ik, Michelin is helaas niet meer te krijgen.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
En die trillingen heb je met de zomer en de winterset ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4245
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Al eens iemand anders met een w140 op het forum geweest met trillingen die niet opgelost konden worden door de MB dealers. Hij is toen naar Cor de Jong geweest van de Gruyter en de Jong in Bergambacht. Hij is er trillingsvrij vandaan gekomen. W140 schijnen een uitdaging op dit vlak te zijn.
Cor de Jong zit zijn hele leven in de MB en is bij het oudere spul blijven hangen. Ik hoop dat hij je kan helpen.
Ik ben geen familie of heb aandelen, heb goede berichten gehoord en gelezen over hem.
Google maar eens die naam, komt de website zo naar voren.
Cor de Jong zit zijn hele leven in de MB en is bij het oudere spul blijven hangen. Ik hoop dat hij je kan helpen.
Ik ben geen familie of heb aandelen, heb goede berichten gehoord en gelezen over hem.
Google maar eens die naam, komt de website zo naar voren.
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Zijn alle pasvlakken waar de velgen op aansluiten brandschoon,vlak en de velgen “verfvrij” op de pasvlakken ?jpvans schreef:Beste Cornelis: ja maakt geen enkel verschil.
Na bijvoorbeeld poedercoaten waarbij de pasvlakken meegenomen worden kan je dezelfde “onvindbare”
ellende krijgen, net als bij roest.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Beste CorW,
De specialist waar ik een tijdje geleden ben geweest was inderdaad De Gruyter en De Jong, zij zeiden dat het mogelijk onbalans in de aandrijfas zou kunnen zijn. Misschien moet ik nog een keer bij hen langs gaan. Probleem is dat anderen met mogelijke andere oorzaken komen (homokineten).
De specialist waar ik een tijdje geleden ben geweest was inderdaad De Gruyter en De Jong, zij zeiden dat het mogelijk onbalans in de aandrijfas zou kunnen zijn. Misschien moet ik nog een keer bij hen langs gaan. Probleem is dat anderen met mogelijke andere oorzaken komen (homokineten).
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4245
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
klein wereldje. Hopelijk wordt het snel en niet al te kostbaar opgelost.
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Beste Cornelis,
Misschien heb je wel een heel goed punt. Ik ga ervan uit dat de velgen het probleem niet kunnen zijn omdat ik immers twee originele sets heb en het probleem hetzelfde blijft. Maarrrr... "Assumption is the mother of all f***-ups" Het is verhoudingsgewijs goedkoop om de velgen volledig goed/gebalanceerd te maken, en eigenlijk sowieso een noodzakelijke stap in de zoektocht naar het uitbannen van de trilling. Dit wordt mijn volgende stap! Als dit het probleem oplost hoor je van mij! (zie de toezegging in het onderwerp Ondertussen blijven andere tips natuurlijk zeer welkom.
Misschien heb je wel een heel goed punt. Ik ga ervan uit dat de velgen het probleem niet kunnen zijn omdat ik immers twee originele sets heb en het probleem hetzelfde blijft. Maarrrr... "Assumption is the mother of all f***-ups" Het is verhoudingsgewijs goedkoop om de velgen volledig goed/gebalanceerd te maken, en eigenlijk sowieso een noodzakelijke stap in de zoektocht naar het uitbannen van de trilling. Dit wordt mijn volgende stap! Als dit het probleem oplost hoor je van mij! (zie de toezegging in het onderwerp Ondertussen blijven andere tips natuurlijk zeer welkom.