Revisie Pagode 230 SL motor en versnellingsbak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

22 sep 2018 22:50

Binnenkort ga ik beginnen met de restauratie van een Mercedes-Benz Pagode 230 SL uit 1965.
Ik ben nog niet thuis in de Mercedes-Benz oldtimer wereld, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.
Ik wil de (losse) M127 motor en handmatige versnellingsbak laten testen op hun functioneren en daarna een prijsopgave krijgen voor eventuele benodigde reparatie/revisie.
Wie heeft daar ervaring mee en welke specialisten kunnen jullie daarbij adviseren?
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

23 sep 2018 00:23

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

23 sep 2018 08:46

Bedankt voor de tip.
Heb je daar zelf goede ervaringen mee?
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5147
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 sep 2018 08:58

Je wil dus eerst de motor en bak los laten draaien en dan een prijsopgave krijgen

Voor de beste prijs opgave van een motor/ bak zal ie toch open moeten er zijn veel dingen doe van buiten niet te zien zijn

Ik denk dat je het beste een goed revisie bedrijf kan zoeken
Die de motor en of bak later op de proef stand zetten zodat je weet dat ie perfect is

Deze bedrijven zitten wel door het hele land verspreid in welke omgeving zoek je ?

Gr Pascal
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 sep 2018 10:43

mijn vader houdt zich bezig met zulke werkzaamheden...hier een foto van een motor uit een 60er jaren 108 die hij een paar maanden geleden heeft gereviseerd en een recente foto van zijn eigen 230SL die hij ruim (35 tot) 25jaar geleden heeft gerestaureerd

een exacte prijsopgave van een motor- & bakrevisie krijg je nooit voordat men binnen in de motor en bak heeft kunnen kijken en heeft kunnen zien wat er precies allemaal vervangen moet worden EN wat er vervangen KAN worden (zuigers en koppakkingen zijn er maar in beperkte overmaten en reparaturstufen)...zo had hij voor een paar jaar terug een 111 coupe met defecte zuigers/zuigerveren en in dat blok zaten al de grootste overmaat zuigers en dan kan alles dus in de spreekwoordelijke oud ijzer bak

greetingz,
Bijlagen
motor uit een 108 met onder andere 6 nieuwe zuigers
motor uit een 108 met onder andere 6 nieuwe zuigers
IMG_3844 (640 x 480).jpg (92.01 KiB) 1429 keer bekeken
mijn vaders 230SL (zo'n 25 jaar na restauratie)
mijn vaders 230SL (zo'n 25 jaar na restauratie)
IMG_0097 (640 x 480).jpg (130.08 KiB) 1429 keer bekeken
delen van de motor uit een 111...
delen van de motor uit een 111...
DSC07269 (640 x 480).jpg (97.98 KiB) 1429 keer bekeken
...met de nodige defecten
...met de nodige defecten
DSC07271 (640 x 480).jpg (36.25 KiB) 1429 keer bekeken
de vervangende motor voor die 111 (dus geen matching nummers meer)
de vervangende motor voor die 111 (dus geen matching nummers meer)
DSC07660 (640 x 480).jpg (68.68 KiB) 1429 keer bekeken
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

23 sep 2018 11:03

pascalvd schreef:Je wil dus eerst de motor en bak los laten draaien en dan een prijsopgave krijgen

Voor de beste prijs opgave van een motor/ bak zal ie toch open moeten er zijn veel dingen doe van buiten niet te zien zijn

Ik denk dat je het beste een goed revisie bedrijf kan zoeken
Die de motor en of bak later op de proef stand zetten zodat je weet dat ie perfect is

Deze bedrijven zitten wel door het hele land verspreid in welke omgeving zoek je ?

Gr Pascal
Natuurlijk zouden er slijtdelen die geïnspecteerd moeten worden, maar een kenner kan bepalen welke maten van onderdelen binnen de fabriekstoleranties zijn zonder rücksichtslos alle onderdelen maar te vernieuwen.
Zo is bijvoorbeeld de versnellingsbak van mijn VW T1 door een specialist onderzocht en zijn alleen de essentiële lagers, eindoverbrenging, afdichtingen en pakkingen vernieuwd omdat de rest van de delen prima in orde waren.
Alles meteen vernieuwen is geen kunst en kan juist weer andere problemen met zich meebrengen, zoals inferieure vervangingsdelen, toleranties of uitlijningen die niet juist zijn, enz. En het kost natuurlijk een vermogen terwijl dat misschien niet eens nodig is.
Zulke specialisten zoek ik eigenlijk ook voor de Mercedes-Benz delen.

De Pagode staat binnenkort in Diemen en ik woon in Amersfoort, maar een stuk rijden voor een goede vakman mag geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

23 sep 2018 11:31

MBenzNL schreef:mijn vader houdt zich bezig met zulke werkzaamheden...hier een foto van een motor uit een 60er jaren 108 die hij een paar maanden geleden heeft gereviseerd en een recente foto van zijn eigen 230SL die hij ruim (35 tot) 25jaar geleden heeft gerestaureerd

een exacte prijsopgave van een motor- & bakrevisie krijg je nooit voordat men binnen in de motor en bak heeft kunnen kijken en heeft kunnen zien wat er precies allemaal vervangen moet worden EN wat er vervangen KAN worden (zuigers en koppakkingen zijn er maar in beperkte overmaten en reparaturstufen)...zo had hij voor een paar jaar terug een 111 coupe met defecte zuigers/zuigerveren en in dat blok zaten al de grootste overmaat zuigers en dan kan alles dus in de spreekwoordelijke oud ijzer bak

greetingz,

Wat gaaf dat hij het zelf doet!
Bedrijfsmatig of als hobby?
Ikzelf zou het ook wel kunnen, maar heb daar bewust niet voor gekozen.
Ten eerste omdat ik de tijd aan de restauratie van de auto zelf kon besteden en het anders veel langer zou duren (het heeft nu drie jaren geduurd) en ten tweede omdat benodigd specialistisch gereedschap ontbreekt.
Dat laatste zou met lenen/huren/kopen opgelost kunnen worden, maar reden één gaf de doorslag. :D
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 sep 2018 12:11

EeVeeWee schreef:Bedrijfsmatig of als hobby?
bedrijfsmatig

greetingz,
Bijlagen
andere 113 SL
andere 113 SL
IMG_0917 (640 x 480).jpg (91.12 KiB) 1383 keer bekeken
nog te reviseren 190SL motor
nog te reviseren 190SL motor
DSC00614 (640 x 480).jpg (79.87 KiB) 1383 keer bekeken
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

24 sep 2018 11:45

Verder heeft niemand ervaring met een motor en versnellingsbak revisie op dit forum?
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

24 sep 2018 12:53

Natuurlijk wel, maar ik denk dat het meeste er langzamerhand over gezegd is. Je krijgt nooit een volledige prijsopgave zonder demontage en meten, of het wordt een prijsopgave waarbij alles vervangen wordt (en dat hoeft waarschijnlijk niet). Overigens heeft Wieman ook een testbank voor de mechanische inspuitpomp, en zij hebben ook nog de kennis om deze af te stellen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 sep 2018 12:59
Mercedes-Benz: 230 SL Pagode 1965

24 sep 2018 16:12

Frits schreef:Natuurlijk wel, maar ik denk dat het meeste er langzamerhand over gezegd is. Je krijgt nooit een volledige prijsopgave zonder demontage en meten, of het wordt een prijsopgave waarbij alles vervangen wordt (en dat hoeft waarschijnlijk niet). Overigens heeft Wieman ook een testbank voor de mechanische inspuitpomp, en zij hebben ook nog de kennis om deze af te stellen.
Er is inderdaad van alles over gezegd, maar ik zoek nog steeds een specialist die er genoeg verstand van heeft om een motor en versnellingsbak te beoordelen. Natuurlijk zal er gedemonteerd moeten worden of de auto moet rijdend zijn en dat laatste is helaas niet het geval.
Ik zoek dus mensen met persoonlijke aanbevelingen vanwege goede eigen ervaringen.
Zelf weet ik het één en ander te vinden op luchtgekoeld VW-gebied, maar nog niet voor Mercedes-Benz.
Ik wil de onderdelen niet graag naar een knoeier brengen maar naar een specialist die meedenkt en duidelijk uitlegt wat er vernieuwd moet worden en waarom.
Wieman klinkt inderdaad interessant, ik zal contact met ze opnemen.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

24 sep 2018 16:32

Goed plan


:goedzo: .
Plaats reactie