Ik heb nu sinds 2 weken een Mercedes A klasse. Er ligt een A180 benzine motor in. Hij rijdt echt geweldig en ik ben er heel blij mee. Het enige wat me opvalt is dat het verbruik veel hoger is dan dat wordt opgegeven door Mercedes.
De boordcomputer geeft aan dat mijn gemiddelde verbruik 7.9 L / 100 Km is. Terwijl Mercedes een gemiddeld verbruik van 5.4L / 100Km opgeeft. Ik vind dit nogal een groot verschil terwijl ik mijn rechtervoet toch goed in bedwang heb en de automaat altijd op Comfortstand staat en maar af en toe keer in Sport stand.
Is dit toch een normaal verbruik of kan er iets anders aan de hand zijn? De auto is niet getuned en heeft de standaard 90Kw.
Verbruik A180
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Welkom op het forum.
Dit is inderdaad een behoorlijk verschil en daar hebben bijna alle automobilisten wel mee te maken. Dat komt doordat het verbruik en de uitstoot van een auto wordt gemeten door de auto een testcyclus te laten doorlopen. Dat is NEDC, wat inmiddels is vervangen door WLTP. De reden dat het zoveel afwijkt, is dat voor NEDC alles in optimale toestand wordt gemeten door de fabrikanten. Daarnaast werd er met NEDC volgens een route gereden waar te weinig variatie in snelheid zat, er relatief lage snelheden werden aangehouden, en er waar waarschijnlijk ook geen realistische omgeving werd nagebootst met bochten, rotondes en kruispunten, en geen overig verkeer. Er wordt ook wel vaak gezegd dat de auto's simpelweg in een laboratorium stonden op een rollenbank... hoe ver weg van de realiteit wil je zitten.
Vergis je hierbij dus niet, het is wel degelijk mogelijk met de auto, mits je hem net zo prepareert als dat de fabrikanten gedaan hebben, maar dat wordt natuurlijk niet uitgelicht verder. De fabrikanten zijn omtrent verbruiks/uitstootcijfers niet fout, want het was juist de testmethode die voor geen meter klopt. Vandaar ook de nieuwe methode WLTP die meer factoren in beschouwing neemt.
Er zijn een hoop dingen die je aan een auto kan doen om hem zuiniger te maken, denk aan banden die behoorlijk zijn opgeblazen en dus op het loopvlak overdreven gezegd bol staan, en dus minder contact met het wegdek hebben voor minder rolweerstand. Of zelfs het tape plakken op alle kieren van de auto. Ook de leeftijd en interne conditie van de auto speelt natuurlijk een enorme rol hierbij, en zelfs de uitrusting van de auto heeft hier invloed op. Meer opties betekent namelijk een hoger gewicht, maar daar wordt in de papieren wereld lang niet altijd naar gekeken.
Dit is inderdaad een behoorlijk verschil en daar hebben bijna alle automobilisten wel mee te maken. Dat komt doordat het verbruik en de uitstoot van een auto wordt gemeten door de auto een testcyclus te laten doorlopen. Dat is NEDC, wat inmiddels is vervangen door WLTP. De reden dat het zoveel afwijkt, is dat voor NEDC alles in optimale toestand wordt gemeten door de fabrikanten. Daarnaast werd er met NEDC volgens een route gereden waar te weinig variatie in snelheid zat, er relatief lage snelheden werden aangehouden, en er waar waarschijnlijk ook geen realistische omgeving werd nagebootst met bochten, rotondes en kruispunten, en geen overig verkeer. Er wordt ook wel vaak gezegd dat de auto's simpelweg in een laboratorium stonden op een rollenbank... hoe ver weg van de realiteit wil je zitten.
Vergis je hierbij dus niet, het is wel degelijk mogelijk met de auto, mits je hem net zo prepareert als dat de fabrikanten gedaan hebben, maar dat wordt natuurlijk niet uitgelicht verder. De fabrikanten zijn omtrent verbruiks/uitstootcijfers niet fout, want het was juist de testmethode die voor geen meter klopt. Vandaar ook de nieuwe methode WLTP die meer factoren in beschouwing neemt.
Er zijn een hoop dingen die je aan een auto kan doen om hem zuiniger te maken, denk aan banden die behoorlijk zijn opgeblazen en dus op het loopvlak overdreven gezegd bol staan, en dus minder contact met het wegdek hebben voor minder rolweerstand. Of zelfs het tape plakken op alle kieren van de auto. Ook de leeftijd en interne conditie van de auto speelt natuurlijk een enorme rol hierbij, en zelfs de uitrusting van de auto heeft hier invloed op. Meer opties betekent namelijk een hoger gewicht, maar daar wordt in de papieren wereld lang niet altijd naar gekeken.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Het ligt er ook heel erg aan wat voor ritjes je doet, dus allen kort in de stad, of juist veel snelweg. Dat kan zomaar 2 liter/100km schelen. Ik had laatst een 180 te leen en deed daar van Zoetermeer naar Aalsmeer gemiddeld 6,5l/100km.10us75 schreef:Ik heb nu sinds 2 weken een Mercedes A klasse. Er ligt een A180 benzine motor in. Hij rijdt echt geweldig en ik ben er heel blij mee. Het enige wat me opvalt is dat het verbruik veel hoger is dan dat wordt opgegeven door Mercedes.
De boordcomputer geeft aan dat mijn gemiddelde verbruik 7.9 L / 100 Km is. Terwijl Mercedes een gemiddeld verbruik van 5.4L / 100Km opgeeft. Ik vind dit nogal een groot verschil terwijl ik mijn rechtervoet toch goed in bedwang heb en de automaat altijd op Comfortstand staat en maar af en toe keer in Sport stand.
Is dit toch een normaal verbruik of kan er iets anders aan de hand zijn? De auto is niet getuned en heeft de standaard 90Kw.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Tot de eerste beurt moet je er niet al te veel over nadenken. Alles moet nog een beetje inlopen.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Dank jullie voor de reacties. Mijn auto is nu bijna 2 jaar oud het is dus geen nieuwe en hij is dus al ingereden. Ik las gebruikersverhalen van mensen die ook een A180 hadden en die hebben het ook over zo fond de 5.5L/100Km. Ik vind 8L/100Km brij fors voor een 1.6T. En dit is gemiddeld verbruik dus zowel snelweg als door de stad.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Wat geeft je eco menu aan bij een rit! Of heeft jouw auto die nog niet?
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Puur ter Info;
bij twijfel kun je ook de daadwerkelijke brandstofdruk op je rail (laten) meten, de ECU regelt aan de hand van de berekende electronische raildruk sensor de inspuitduur/hoeveelheid van de brandstof. als de WERKELIJKE raildrukwaarde hoger is dan wat de sensor meet wordt er onder te hoge druk met dezelfde inspuittijd MEER brandstof ingespoten dan dat de ECU feitelijk heeft berekend aan de hand van de elektronisch verkregen waarden.
de daadwerkelijke druk kan alleen maar mechanisch gemeten worden met gecalibreerd speciaal gereedschap en een scoop, even te rade gaan bij GMTO daar heb ik deze opdracht namelijk bij een mini moeten uitvoeren waarbij dezelfde klacht als u omschreef aanwezig was. de daadwerkelijke raildruk was HOGER dan de gemeten raildruk door de ECU. De ecu zal wel proberen om stationair de lambda waarde binnen de perken te houden, maar het probleem komt pas spelen bij accelereren, dan loopt deze waarde pas echt uit de pas omdat er teveel brandstof wordt ingespoten.
het betrof hier een afwijkende (kapotte) raildruksensor die MINDER aan gaf dan wat de werkelijk aanwezige brandstofdruk was.
succes
bij twijfel kun je ook de daadwerkelijke brandstofdruk op je rail (laten) meten, de ECU regelt aan de hand van de berekende electronische raildruk sensor de inspuitduur/hoeveelheid van de brandstof. als de WERKELIJKE raildrukwaarde hoger is dan wat de sensor meet wordt er onder te hoge druk met dezelfde inspuittijd MEER brandstof ingespoten dan dat de ECU feitelijk heeft berekend aan de hand van de elektronisch verkregen waarden.
de daadwerkelijke druk kan alleen maar mechanisch gemeten worden met gecalibreerd speciaal gereedschap en een scoop, even te rade gaan bij GMTO daar heb ik deze opdracht namelijk bij een mini moeten uitvoeren waarbij dezelfde klacht als u omschreef aanwezig was. de daadwerkelijke raildruk was HOGER dan de gemeten raildruk door de ECU. De ecu zal wel proberen om stationair de lambda waarde binnen de perken te houden, maar het probleem komt pas spelen bij accelereren, dan loopt deze waarde pas echt uit de pas omdat er teveel brandstof wordt ingespoten.
het betrof hier een afwijkende (kapotte) raildruksensor die MINDER aan gaf dan wat de werkelijk aanwezige brandstofdruk was.
succes
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Gebruik van airco heeft ook invloed, net als een opgewaardeerd geluidssysteem met vele kW’s.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij