accu rot, of toch iets anders?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
TK38
Forum Held
Berichten: 692
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:55
Mercedes-Benz: ,R170,A168, w211

22 sep 2018 10:35

ElGriffo schreef:Ik denk dat er ook zo maar een lekstroom in de auto kan zitten . Dan kun je accu’s blijven vernieuwen .. die gaan vanzelf stuk.

Ik zou zeker altijd de laad - en lekstroom meten.

Zorg er wel voor dat de auto in rust is voordat je de lekstroom gaat meten
Met mijn r170 het probleem van de zomer, accu spontaan leeg. Herstarten via de kabels, rondje rijden (was geen straf deze zomer). Dag later hop weer leeg. Achteraf bleek dus het alarm wat de accu compleet leeg trok. Kortom hier zat dus de lekstroom, alarm eruit en geen probleem meer.
Dus ja eerst conditie van de accu nakijken, daarna ook de dynamo controleren. Zijn deze okay, dan heb je een elektrische lek ergens.
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

24 sep 2018 22:09

Dank voor de tips!

De kwikfit toch maar gelaten voor wat het was en gewacht op een postbode met de hierboven genoemde CTEK. Leuk ding! Zaterdagochtend gemonteerd op de auto (er zat een mooie permanente stekker in de doos - het ziet er netjes uit, en bovendien kon het deksel van de accubak niet erop met accuklemmen) en de boel het hele weekend laten laden. Vanochtend was-ie aan het druppelladen geslagen, dus maar losgehaald en ermee naar het werk gereden. Eind van de dag nog steeds prima, dus maar even kijken of dit verder goed blijft gaan.

Hopelijk was dit een eenmalig issue; ik heb achteraf nog wel 1 mogelijke oorzaak: de laatste keer voor de accu leeg was had ik wel m'n smarttop-kloon in de war gekregen, maar ik kan me niet voorstellen dat die in een paar dagen de accu helemaal leegtrekt. Komend weekend zal ik in ieder geval maar eens een multimeter eraan hangen en kijken of er een lekstroom is.

Is de laadstroom wel op een normale manier te meten zonder de meter door te fikken? (ik ben er wat huiverig voor om met draaiende motor de accu los te koppelen, en starten met een multimeter met twee smalle draadjes ertussen lijkt me wat uitdagend :) )
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11248
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

24 sep 2018 22:23

Als de veroorzaker van dat leeglopen van die accu ttt bekend en vervangen is (alarm-claxon) waarom zou je dan nog twijfelen aan je dynamo en laadstroom? Zou dat laatste te weinig zijn, gaat er toch een controlelampje branden?

Diep ontladen vinden accu’s doorgaans niet zo lekker. Zou je daardoor en vanwege zn leeftijd twijfelen aan je accu vervang je die (als je de auto dagelijks nodig zou hebben) toch voordat het koud wordt?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

24 sep 2018 22:38

slakkie schreef: Is de laadstroom wel op een normale manier te meten zonder de meter door te fikken? (ik ben er wat huiverig voor om met draaiende motor de accu los te koppelen, en starten met een multimeter met twee smalle draadjes ertussen lijkt me wat uitdagend :) )
De laadstroom zou ik met een normale multimeter niet gaan meten. De meter zal niet doorbranden, maar de zekering klapt er meteen uit. Helemaal als de accu redelijk ontladen ontladen zou zijn. Het beste om nu zelf te doen zijn de lekstroom en laadspanning meten. Zijn die allebei goed, dan is er verder niets aan de hand lijkt me.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

27 sep 2018 12:48

Bij MB's met een BCM (battery Control Module) kun je idd oha niet zomaar een acculader en/of startkabels op prikken. Ook bij vervangen dient via het diagnose systeem de accu 'aangemeld' te worden. Geen klusje voor een fastfitter dus.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

27 sep 2018 16:03

Prometheus schreef:Bij MB's met een BCM (battery Control Module) kun je idd oha niet zomaar een acculader en/of startkabels op prikken. Ook bij vervangen dient via het diagnose systeem de accu 'aangemeld' te worden. Geen klusje voor een fastfitter dus.

Je kunt de accu gewoon aan de lader hangen en een accu gewoon vervangen zonder inleren. Ik heb nu beide accu's vervangen zonder hindernissen. De BCM regelt het opladen van de hulpaccu voorin de auto. De BCM regelt het zo dat de backup accu pas geladen wordt als het systeem voltage boven de 13,5 volt komt.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie