S204 350 CDI verliest vermogen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

11 sep 2018 12:33

Sinds enkele weken rijd ik met een S204 350CDI die ik uit Duitsland geimporteerd heb.
Nu heb ik regelmatig het volgende probleem.
Bij een rustige rijstijl heeft hij plots een schokje en heeft hij geen vermogen meer. Hij wil dan niet meer vroeg schakelen en vertoond alle kenmerken van noodloop.
Er komt geen enkele foutmelding binnen en wanneer ik de motor uitzet en terug opstart ben ik weer vertrokken.
MB heeft er al de computer aangekoppeld maar ziet niks abnormaals. Ik heb intussen de egr klep eens manueel gereinigd, maar vanmorgen was het probleem er weer.

Iemand advies voor mij?
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

11 sep 2018 12:44

Wellicht de LMM.

Echter deze is met de Mercedes diagnose gewoon goed uit te lezen (dus met actuele data weergaven)

Sander
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

11 sep 2018 14:54

Er worden totaal geen foutcodes aangeven bij het uitlezen?
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

11 sep 2018 15:26

W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

11 sep 2018 20:14

https://www.autodoc.be/bosch/12790902

Deze dan dus, is links en rechts identiek?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

11 sep 2018 21:55

Jij hebt een OM642 LS motor, deze heeft de LMM's in de snorkel verwerkt vanaf de luchtfilters naar de turbo.
Ik meen niet eens los verkrijgbaar maar kan het mis hebben.

Ik zou proberen juiste diagnose te stellen dan klakkeloos (dure)onderdelen te vervangen.
Bij een foutloos storingsgeheugen houd het immers niet op, in stardiagnosis is ongekend aan live data mogelijk.. evt met de testkast aangesloten gaan rijden enz enz.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 sep 2018 22:03

W204Avantgarde schreef: Ik zou proberen juiste diagnose te stellen [...]
Bij een foutloos storingsgeheugen houd het immers niet op, in stardiagnosis is ongekend aan live data mogelijk.. evt met de testkast aangesloten gaan rijden enz enz.
OT Goed dat je ns toelicht wat de voordelen en extra mogelijkheden zijn van star tov andere meer universele diagnose tools.

Hier op dit forum komt het onderwerp (eerst) goed diagnose stellen regelmatig langs. Misschien een idee om in de rubriek weetjes ns uit te leggen wat er allemaal kan, wat (dus) de voordelen zijn etc.

Wordt ook irt kosten duidelijker dat de ene diagnose de andere niet is. :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

13 sep 2018 20:16

Vandaag eens de computer aangelegd en alles eens in Realtime overlopen, beide lmm perfect gelijk, roetfilterdrukwaardes ok en nog een hele hoop waardes allemaal perfect.
De man heeft veel ervaring met MB 6 cilinders en zei meteen dat hij 90% zeker is dat wanneer je de sensor op de luchtinlaat vooraan de motor en de sensor net boven de EGR klep achteraan de motor vervangt deze problemen opgelost zouden zijn.
De sensoren samen kosten MB origineel ongeveer 70€ zei hij nog.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

13 sep 2018 23:09

Dat is je map sensor en de B60 bij de turbo, en deze laatste koekt graag aan door evt roet.

De roetfilter verschildruk sensor kan deze klachten ook veroorzaken, maar toch 99% altijd met een foutcode.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

14 okt 2018 14:16

Intussen is het probleem opgelost, de luchtfilters zaten gewoon vol. In die van aan de bestuurderskant zat zelfs een spinnenest, bladeren en en hoop insecten. Deze wagen heeft een MB onderhoudsboekje en bij aankoop kon ik zelfs zijn geschiedenis in de Duitse MB database inkijken.
Tot zover mijn vertrouwen in onderhoudsboekjes.
Ik durf mij luidop afvragen of ik niet de eerste ben die een luchtfilter vervangt in mijn wagen.

Mvg Johan
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

26 okt 2018 18:45

En het probleem is terug, bij koude motor en voorzichtig rijden gaat hij terug in noodloop zonder dat het motorstoringslampje aangaat.
Nu weet ik intussen al dat er niks kan uitgelezen worden al de motor terug uitgezet word omdat hij dan dus reset.
Dan dus maar meteen naar de MB specialist gereden terwijl hij nog in noodloop liep. Daar de computer eraan en de diagnose was een fout met de verschildruksensor die de roetfilter uitmeet. Aangezien dit wel eens stuk durft gaan is dit voorradig bij MB, zo vervangen en niet veel later was ik terug op weg. Alles wat gereset kan worden had hij ook gereset om zeker geen problemen meer te hebben met oude waarden.
Vanmorgen rustig vertrokken en na 500m toch weer in noodloop. Terug naar garage, computer eraan, dezelfde fout.
Ik heb hem daar gelaten zodat de garagist het eens rustig kon bekijken, vanavond gebeld en dit was het verdikt:
In de MB database staat aangegeven dat de bedrading tussen de verschildruksensor en stuurdoos van een bepaalde reeks chassisnummers niet deugt.
Een nieuw kabeltje kost 28€ maar vraagt wat werk om in te solderen natuurlijk, dat mag hij van mij direct doen dus.
Iets anders wat hij opmerkte was als hij ermee rondreed met de computer eraan de drukken in de roetfilter vreemde zeer lage waarden aangeven.
Dit kan wijzen op een gebarsten roetfilter.
Als het kabeltje vervangen is haal ik hem terug, hopend dat dit hen enige probleem was.
Als blijkt dat de binnenkant van de roetfilter stuk is weet ik nog niet goed wat ik ermee ga aanvangen.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

26 okt 2018 21:40

Kabel verschildruksensor komt eigenlijk alleen voor bij de OM651 4cil, maargoed het kan altijd natuurlijk.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

27 nov 2018 20:26

Het probleem blijft zich nog steeds voordoen.
Vandaag na afspraak bij MB star diagnose laten doen, alles overlopen.
Het enige wat ze vreemd vonden was dat er 0 km na regeneratie gereden waren en dat de roetfilter dus brandschoon zou zijn, anders ook geen advies of mogelijke diagnose gekregen.
Ik denk eraan om zelf eens de uitlaat ervan onder te halen om eens te kunnen kijken of de keramiek nog intact is.
snauwaertj
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 aug 2018 15:49

01 dec 2018 19:05

IMG_20181201_141027.jpg
IMG_20181201_141027.jpg (110.25 KiB) 1448 keer bekeken
Er is aan de uitlaatzijde centraal een stuk uit de steen gebroken.
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

01 dec 2018 20:28

Ik zou deze verwijderen en laten uitschrijven... Een nieuwe kost een hoop geld en heeft een lange levertermijn...
Heb er al verschillende laten doen (tot grote tevredenheid van klanten...)
Plaats reactie