Het 2-persoons bijrijdersbankje van mijn W447 Vito heb ik vervangen door een 1-persoons stoel.
De gordel voor de middelste zitplaats is daardoor komen te vervallen.
Op het dashboard brandt nu het rode lampje dat de airbag niet werkt en er verschijnt ook een storingsmelding op het tekstdisplay.
Tussen de draadjes van het gele contra-stekkertje onder de stoel heb ik vervolgens een weerstandje van 100 ohm aangebracht.
Helaas krijg ik toch de storingsmelding niet uitgeschakeld met mijn XXLTech diagnose-apparaatje.
Ook de chefmonteur van mijn garage om de hoek (geen specifieke Mercedes-garage) krijgt met zijn veel uitgebreidere diagnose-apparatuur de storing niet weggeprogrammeerd.
Vraag 1: is een weerstandje van 100 ohm de juiste waarde voor de gordelspanner van een W447 Vito van na 2014?
Vraag 2: zou een algemeen diagnose-apparaat van een garage die storing eigenlijk moeten kunnen uitprogrammeren ("Gurtspanner nicht vorhanden") of kan dat uitsluitend met het speciale Mercedes-programma?
W447 SRS weerstand gordelspanner
- Mr. Viano
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
- Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
- Locatie: Gouda
Bij mij had ik idd ook 2,4 ohm nodig. Ik hjeb 4 weerstandjes van 10 ohm parallel gezet, dus 10 / 4 is 2,5 ohm.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
waarom moeilijk doen wanneer je voor 5 tot 10 euro overal op het internet kant en klare weerstanden kunt vinden?daddy7 schreef:Bedankt! Daarmee ga ik het proberen.Mr. Viano schreef:Bij mij had ik idd ook 2,4 ohm nodig. Ik hjeb 4 weerstandjes van 10 ohm parallel gezet, dus 10 / 4 is 2,5 ohm.
greetingz,
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Ik zelf hou niet zo van die weerstanden, ga gewoon de codering laten veranderen bij de dealer of specialist. met weerstanden werken vindt ik prutswerk.
- W204Avantgarde
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
SCN codering lukt wel op de Sprinter maar op de 447 niet.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 30 aug 2018 02:13
- Mercedes-Benz: W447 Vito Tourer 119BT
- Locatie: Nijmegen
De codering veranderen moet ook gebeuren, maar dat lukt niet als het open stekkertje niet eerst met een weerstand afgesloten is.gerardwb schreef:Ik zelf hou niet zo van die weerstanden, ga gewoon de codering laten veranderen bij de dealer of specialist. met weerstanden werken vindt ik prutswerk.
Als het al zou lukken om alleen de codering te veranderen, dan zou de airbag van de bijrijder niet werken.
Dat is vast niet wat je wil bereiken.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 30 aug 2018 02:13
- Mercedes-Benz: W447 Vito Tourer 119BT
- Locatie: Nijmegen
Een weerstand van 2,6 Ohm heb ik gemaakt door 2 metaalfilm-weerstandjes van 5,2 Ohm parallel te solderen op 2 koperen pennetjes met een diameter van 0,75 mm. De koperen pennetjes zijn stukjes koperdraad waar ik de isolatie vanaf gestript heb. Die dikte past mooi strak in het gele contrastekkertje onder de bijrijdersstoel. Het geheel netjes verpakt in een stukje krimpkous, waarvan ik het open uiteinde omgevouwen heb, zodat de weerstandjes en de pennetjes niet met metaal in aanraking kunnen komen.
Vervolgens heeft mijn garage om de hoek (geen Mercedes-garage) met zijn universele diagnose-apparatuur de SRS-storing uitgelezen en gewist.
En dat lukte!
Vervolgens heeft mijn garage om de hoek (geen Mercedes-garage) met zijn universele diagnose-apparatuur de SRS-storing uitgelezen en gewist.
En dat lukte!