Betrouwbaarheid M271 EVO CGI motoren

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

10 sep 2018 16:21

plorie schreef:
wseles schreef:een wagen welke regelmatig met het oliepeil onder het vereiste minimum rond heeft gereden
Dat wordt niet gezegd. Olie-lekkende blokken kun je ook bijvullen.
Inderdaad, maar het is wel een risico...
Always follow the star...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 sep 2018 16:27

Tuurlijk, maar dat is het bij 'goede' blokken ook.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

10 sep 2018 17:05

plorie schreef:Tuurlijk, maar dat is het bij 'goede' blokken ook.
Ja, wat dat betreft is het gewoon een loterij bij MB... Hert ene blok heeft slechte nokkenastandwielen, het andere een slechte balansas, en weer een ander heeft slechte verstellers met alle gevolgen van dien..

Wat dat betreft is het gewoon niet gemakkelijk kiezen waar je voor moet gaan.
Always follow the star...
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

10 sep 2018 17:10

Ja het is wel wat met die MB blokken soms, van de laatste 10/15 jaar.
Zo heeft mijn M272 mogelijk kans op versleten balansassen :S
Het is vooral een kwestie van goed onderhoud, kwaliteit van de olie heeft heel veel invloed op de nokkenastandwielen/ketting/balans as.
Dus absoluut elk jaar de olie/filter wisselen ook al heb je amper km's gemaakt.
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

10 sep 2018 17:34

bofkont schreef:Ja het is wel wat met die MB blokken soms, van de laatste 10/15 jaar.
Zo heeft mijn M272 mogelijk kans op versleten balansassen :S
Het is vooral een kwestie van goed onderhoud, kwaliteit van de olie heeft heel veel invloed op de nokkenastandwielen/ketting/balans as.
Dus absoluut elk jaar de olie/filter wisselen ook al heb je amper km's gemaakt.
Ah bah... das geen godkope reparatie....

Ja, daarom ga ik ook alleen voor volledig onderhouden auto's. Maar op zich hebben de meeste auto's die ik vind online dat wel, dus dat scheelt alweer.
Always follow the star...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 sep 2018 17:50

Volldig onderhouden maakt bij inferieure materialen niet veel uit.
Neem gewoon de bulletproof M112/113 :owja:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 sep 2018 18:02

plorie schreef:Volldig onderhouden maakt bij inferieure materialen niet veel uit.
Neem gewoon de bulletproof M112/113 :owja:
:D (A)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

10 sep 2018 20:20

plorie schreef:Volldig onderhouden maakt bij inferieure materialen niet veel uit.
Neem gewoon de bulletproof M112/113 :owja:
Die zijn idd absoluut stukken beter!!
Heb ze beide gehad ook nog eens :owja:

Maar het maakt zeer zeker wel uit, de zuurgraad van de olie heeft invloed op het materiaal.
Bij oude vervuilde olie die te lang zit is er dus overmatig slijtage waardoor de boel veel eerder sneuvelt.
Vooral op nokkenastandwielen/ketting/balans as.
Bmw heeft hetzelfde euvel met bepaalde series.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

10 sep 2018 20:42

plorie schreef:Volldig onderhouden maakt bij inferieure materialen niet veel uit.
Neem gewoon de bulletproof M112/113 :owja:
:goedzo:
greetings Evan
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

10 sep 2018 20:50

die motoren gaan maar tot 2004 geloof ik, en dan heb je ook weer hoge KM standen... en wil minimaal een S203 mopf. En als dan de 320, maar ook niet gemakkelijk te vinden.
Kom ook wel auto's tegen met M271 motor die een nieuwe distributie hebben. Als je dat weet is het ook al een stuk veiliger.
Always follow the star...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 sep 2018 21:02

Siddartha schreef:en dan heb je ook weer hoge KM standen...
Wat houdt je daarmee tegen? Liever weinig km's op een blok met gekende troubles, dan wat meer op een oerdegelijk blok? Heb er moeiteloos 4 ton mee gereden, geen gedoe met nokkenasverstellers, kettingen of ander geneuzel. Af en toe een rubbertje, slangetje of dichting en dan heb je het wel gehad.

Ik snap best dat je iets moderners wilt, maar dat argument over kilometerstanden is iets uit de jaren 80... behalve als je een M271 hebt :owja:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

10 sep 2018 21:09

Probleem is dat iedereen op de forums maar wat loopt te "neuzen" en de perfecte auto wilt crieeren die simpelweg niet bestaat.

Zo heeft ELK merk scheisse... de een zegt dit en de ander dat.

Kortom de 271 CGI evo is geen slecht blok, pakt veel soepeler op ipv de jankende kompressor.
Ketting en tandwielen slijten amper, nogmaals tikken/klapperen van de hydraulische tandwielen KAN voorkomen, maar dat is zelden.

Ik zou me er niet zo druk om maken...kijk liever bij een 203 naar het roest verhaal.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 sep 2018 21:34

Dat M271 EVO blok met turbo werd vzv ik weet vanaf 2009 in de W204 toegepast, niet in de W203 (die ovrgs vanaf 2004 niet erg meer roestte). Die had vanaf 2002 de M271 met kompressor. Daarvoor het M111 blok idem met kompressor. Heerlijk dat laatste blok.
Ovrgs wel eens gereden met zo'n gedownsisede turbo, maar wilde behoorlijk vooruit. Het verrastte me :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 10 sep 2018 21:45, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

10 sep 2018 21:36

Beste Plorie,

Hoge kmstanden zie ik ook niet als een probleem voor de motor, maar alles erom heen wel, vooral het interieur.
Veelal zwaar uitgeleefd met forse kmstanden, uiteraard zijn er uitzonderingen :goedzo:
De M272 is verder ook bijzonder robuust blok, het is echt niet zo dat ze standaard allemaal gare balansassen hebben.
Mijne zit zelfs buiten de gevarenzone als ik de motornummers mag geloven (A)
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

10 sep 2018 21:58

W204Avantgarde schreef:Probleem is dat iedereen op de forums maar wat loopt te "neuzen" en de perfecte auto wilt crieeren die simpelweg niet bestaat.

Zo heeft ELK merk scheisse... de een zegt dit en de ander dat.

Kortom de 271 CGI evo is geen slecht blok, pakt veel soepeler op ipv de jankende kompressor.
Ketting en tandwielen slijten amper, nogmaals tikken/klapperen van de hydraulische tandwielen KAN voorkomen, maar dat is zelden.

Ik zou me er niet zo druk om maken...kijk liever bij een 203 naar het roest verhaal.
Dat was eigenlijk het antwoord waar ik naar op zoek was, niet zo zeer dat het positief is, maar gewon hoe het is.

Jij kent de betreffende 204 uit Nederweert van bij Smeets?
Always follow the star...
Plaats reactie