Beste forumleden,
Ben inmiddels een paar weken in het bezit van een W211 E320 BJ2002 net geen 100.000 gelopen.
Ik heb de veel gelezen m.b.t. de Valeo radiator welke intern koelvloeistof kan gaan lekken in de automaatbak olie met alle gevolgen van dien.
Ik ben van plan om binnenkort mijn automaatbak (preventief) te laten spoelen, dus ik dacht als ik er een Valeo van 2002 erin heb zitten dan laat ik die ook gelijk vervangen. Echter kan ik nergens een label of logo op de radiator vinden?!? Ik heb aan de onderkant, zijkant en bovenkant(ventilator losgehaald) gezocht maar echt nergens een label of merklogo te vinden.
Iemand advies? alsnog preventief vervangen? de auto is afkomstig uit duitsland en tot en met 2011 dealer onderhouden, echter nergens vermeldt dat de radiator is vervangen.
Er zijn op het web plaatjes te vinden die het verschil tussen een Behr en Valeo laten zien echter ziet de mijne er toch wat anders uit(de onderste 3 plaatjes zijn van mijn auto):
W211 2002 Radiator Valeo of niet?
- René SLK230
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Bij het vervangen van je aut olie gewoon ook een glycoltestje laten doen. Als ie lekt vervang je m.
Als ie niet lekt en je vervangt die olie opnieuw over 60k km en voert dan opnieuw een glycoltestje uit ben je er (vlgs een specialist die ik dat heb gevraagd) vroeg genoeg bij. Kost maar een paar euro en voorkomt dat je iets vervangt zonder dat dat misschien nodig is.
Nogal wat MB-rijders gaan daarvoor naar ATR in Montfoort.
Als ie niet lekt en je vervangt die olie opnieuw over 60k km en voert dan opnieuw een glycoltestje uit ben je er (vlgs een specialist die ik dat heb gevraagd) vroeg genoeg bij. Kost maar een paar euro en voorkomt dat je iets vervangt zonder dat dat misschien nodig is.
Nogal wat MB-rijders gaan daarvoor naar ATR in Montfoort.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad van plan om het spoelen van de automaat (incl glycol test) door ATR in Montfoort te laten doen.
Toch hoopte ik te kunnen achterhalen wat voor radiator ik erin heb zitten, het voelt toch niet lekker die onzekerheid...
Ik ben inderdaad van plan om het spoelen van de automaat (incl glycol test) door ATR in Montfoort te laten doen.
Toch hoopte ik te kunnen achterhalen wat voor radiator ik erin heb zitten, het voelt toch niet lekker die onzekerheid...
- René SLK230
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ja dat snap ik (herken je de liefhebber aan) en heb/had ik ook. We rijden hetzelfde type auto.ELO schreef: Iemand advies? alsnog preventief vervangen?
Maar je vraagt advies en dat is iig wat ik heb besloten op advies van...
Ovrgs staat er bij mij meer dan 180k op de teller vooralsnog zonder glycol. Daardoor ben ik wat terughoudend met pogingen m in concour staat te brengen en beperk me tot het gewone maar goede onderhoud.
Wat kost ovrgs een nieuwe radiator als je m wel preventief zou vervangen?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ben ik het niet mee eens. Worst case 60k rijden met lekkage heeft echt wel gevolgen.René SLK230 schreef:Als ie niet lekt en je vervangt die olie opnieuw over 60k km en voert dan opnieuw een glycoltestje uit ben je er (vlgs een specialist die ik dat heb gevraagd) vroeg genoeg bij.
Haal anders de windgeleider aan de binnenzijde en bodemplaat er eens af.
Hij zit in de risicogroep, als je het overweegt: zeker doen.
Logboek S500.
Incl montage rond 400,- heb ik begrepen. Dus ik wil m echt pas vervangen als ik zeker weet dat het een 2002 Valeo betreft.
Toch maar voor de glycol test gaan en op basis van de uitkomst vervangen of niet.
Mocht de radiator kort na het spoelen toch gaan lekken, merk ik daar dan iets van tijdens het rijden? Of is het dan al te laat als ik iets merk..?
Toch maar voor de glycol test gaan en op basis van de uitkomst vervangen of niet.
Mocht de radiator kort na het spoelen toch gaan lekken, merk ik daar dan iets van tijdens het rijden? Of is het dan al te laat als ik iets merk..?
- René SLK230
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Bij ATR zei men mij dus dat als ie nu niet lekt, en ik zou m over 60k km bij de volgende oliewissel weer testen waarbij ie wel zou lekken, ik vroeg genoeg zou zijn.
Dat lekken schijnt nl “zweten” zijn dat steeds erger wordt als het je treft.
Maar ihkv voorkomen is beter dan genezen is preventie (m.u.v. voor je portemonnee) beter.
Vervangen doen ze daar ook vlgs mij.
Zou je lang doorrijden met glycol in je aut olie tast dat je frictiemateriaal aan en door veranderende zuurgraad op termijn je lagers. Vandaar dat iig naast tijdig olie verversen periodiek testen op glycol belangrijk is.
Dat lekken schijnt nl “zweten” zijn dat steeds erger wordt als het je treft.
Maar ihkv voorkomen is beter dan genezen is preventie (m.u.v. voor je portemonnee) beter.
Vervangen doen ze daar ook vlgs mij.
Zou je lang doorrijden met glycol in je aut olie tast dat je frictiemateriaal aan en door veranderende zuurgraad op termijn je lagers. Vandaar dat iig naast tijdig olie verversen periodiek testen op glycol belangrijk is.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- maximaal
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
- Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
- Specialisatie: Gasgeven op LPG
- Locatie: Eindhoven
Ik zou hem wel preventief vervangen,maar ja ieder heeft zijn eigen visie.
Zou nl. geen 60K rondrijden met de gedachte dat de radiateur aan het "zweten" of doorlekken is in de automaat.
De gevolgschade in het geval van glycol in automaat is groter dan het bedrag wat je kwijt bent aan het vervangen van je radiateur.
Als blijkt dat hij toch gelekt heeft moet je hem toch vervangen.
Maar dit is wat ik zou doen, better safe than sorry.
Zou nl. geen 60K rondrijden met de gedachte dat de radiateur aan het "zweten" of doorlekken is in de automaat.
De gevolgschade in het geval van glycol in automaat is groter dan het bedrag wat je kwijt bent aan het vervangen van je radiateur.
Als blijkt dat hij toch gelekt heeft moet je hem toch vervangen.
Maar dit is wat ik zou doen, better safe than sorry.
Gasgeven op LPG
- René SLK230
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Wat in mijn geval meespeelt is dat de auto er al meer dan 180k km op heeft zitten. Als het ding zou lekken was dat ws al vastgesteld maar dat is dus niet het geval.
TS’s auto daarentegen staat op nog geen ton...
Benieuwd of er een Valeo in zit want er werden verschillende merken door elkaar gebruikt.
TS’s auto daarentegen staat op nog geen ton...
Benieuwd of er een Valeo in zit want er werden verschillende merken door elkaar gebruikt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik denk dat het minder in kilometers zit, en meer in leeftijd. Bovendien kunnen bij lage kilometerstanden ook veel korte ritjes zitten, met relatief veel opwarm-/afkoelsessies.
Zelf zou ik het er niet op wagen, maar als je zelf sleutelt kun je het ook voor minder dan de helft doen.
Zelf zou ik het er niet op wagen, maar als je zelf sleutelt kun je het ook voor minder dan de helft doen.
Logboek S500.
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik lees wel eens dat er alleen een losse oliekoeler wordt geplaatst. Dat geen optie?
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
@Evan
Ik heb zoals je op de 4e foto van mijn eerste post kunt zien, de bovenste plaat losgehaald en vervolgens de 2 pinnen (links en rechts) die de ventilator vasthouden eraf gehaald. Hierdoor kon ik de ventilator naar voren schuiven en krijg ik de bovenkant van de radiator duidelijk te zien. Echter heeft mijn radiator geen bovenkant van aluminium maar van zwart kunststof die ik er niet af krijg..
Betekent dit dat ik toch geen Valeo erin heb zitten?
Ik heb zoals je op de 4e foto van mijn eerste post kunt zien, de bovenste plaat losgehaald en vervolgens de 2 pinnen (links en rechts) die de ventilator vasthouden eraf gehaald. Hierdoor kon ik de ventilator naar voren schuiven en krijg ik de bovenkant van de radiator duidelijk te zien. Echter heeft mijn radiator geen bovenkant van aluminium maar van zwart kunststof die ik er niet af krijg..
Betekent dit dat ik toch geen Valeo erin heb zitten?