W211 2002 Radiator Valeo of niet?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
MST
Forum Held
Berichten: 423
Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
Locatie: Rotterdam en omstreken

04 sep 2018 10:47

Als ik zo naar de onderste foto kijk, waarvan je zegt dat dat je eigen auto is, dan zou ik aan de hand van de foto's zeggen dat je een Behr hebt.
Dit omdat de "golfjes" in de plaat aan de zijkant overeen komen met een van de eerste foto's waarbij staat dat dat een Behr is.
Even goed kijken voor 100% zekerheid zou ik persoonlijk altijd nog even doen.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat

Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 sep 2018 11:34

Na 16 jaar zal het verschil tussen 2 merken radiator wellicht wat minder uitmaken en komt het meer aan op de ouderdom van het geheel? Ik heb om verder geneuzel te voorkomen een aparte bak koeler laten plaatsen (had wel een Valeo en mijn auto is van productiedatum juli 2003).
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 sep 2018 11:42

mr. Michel schreef:[...](had wel een Valeo en mijn auto is van productiedatum juli 2003).
Bleek er bij jou uit een testje dat er glycol in je olie zat of heb je dat preventief gedaan omdat je een Valeo had?

Hoe zag je/men dat het een Valeo was?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

04 sep 2018 11:53

ELO schreef:@Evan
Ik heb zoals je op de 4e foto van mijn eerste post kunt zien, de bovenste plaat losgehaald en vervolgens de 2 pinnen (links en rechts) die de ventilator vasthouden eraf gehaald. Hierdoor kon ik de ventilator naar voren schuiven en krijg ik de bovenkant van de radiator duidelijk te zien. Echter heeft mijn radiator geen bovenkant van aluminium maar van zwart kunststof die ik er niet af krijg..

Betekent dit dat ik toch geen Valeo erin heb zitten?
Ik weet t niet, ik zou inderdaad een glycol test laten doen.
Ook is mij verteld dat de behr koeler echt geen garantie geeft van geen glycol in de bak waardoor ik voor een externe koeler heb gekozen.
Overigens is mijn w211 van 2004 met 7G bak en was ook nog voorzien van een valeo.
Kijk inderdaad niet teveel naar naar kilometerstanden. De radiator hoeft maar eens te gaan lekken wanneer dat is lijkt me inderdaad meer een geluk/pech verhaal.

Maak zelf je keuze wat voor jou slim is. Verkomen van glycol in de bak is t beste. Ook al zit t er even in het komt niet ten goede van de levensduur.
greetings Evan
ELO
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37

04 sep 2018 12:14

Bedankt voor alle reacties!

Glycol testje ga ik hoe dan ook uitvoeren, puur om ook te weten of de mijne al aan het lekken is..
Ik ben overtuigd en wil echt geen risico nemen, Ik heb dus eigenlijk 2 opties;
- externe koeler laten plaatsen en zeker weten dat het goed zit. (ziet dat er wel degelijk uit zo een externe koeler?) zag een foto dat ze een externe koeler met tywraps hadden vastgezet...
- hele radiator vervangen en dus het behouden van originele look.

Rest mij de vraag, mocht ik de hele radiator willen vervangen, welk merk radiator zal ik er dan in zetten
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

04 sep 2018 12:35

ELO schreef:welk merk radiator zal ik er dan in zetten
Hella-Behr of OEM.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 sep 2018 13:22

René SLK230 schreef:
mr. Michel schreef:[...](had wel een Valeo en mijn auto is van productiedatum juli 2003).
Bleek er bij jou uit een testje dat er glycol in je olie zat of heb je dat preventief gedaan omdat je een Valeo had?

Hoe zag je/men dat het een Valeo was?
Er is bij de reparatie van het brein gelijk een glycol test gedaan. Die olie zat er nog niet zo heel lang in (8 maand) en gaf een minimale concentratie glycol partikels aan. Niet iets om gelijk de bak voor te reviseren maar wel iets om nu actie op te ondernemen.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 sep 2018 13:25

Helder en ik neem aan dat je pas toen ie er uit kwam zag of men je meedeelde dat het een Valeo was?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

04 sep 2018 16:23

maximaal schreef:Zou nl. geen 60K rondrijden met de gedachte dat de radiateur aan het "zweten" of doorlekken is in de automaat.
Dat zegt ook niemand. Je gaat eerst testen en is de olie helemaal schoon van glycol, dan is het vroeg genoeg om na 60.000 km nog eens te testen. Is de olie wel verdacht, dan grijp je in. Nieuwe radiator of separate koeler.

De achtergrond van dit advies, of wat ik er bij een rondleiding bij ATR tenminste heb opgepikt (schiet maar als het anders is): de lekkage komt door een productiefout in de radiatoren (een felsverbinding tussen koelvloeistof en oliekoeler die niet goed afdicht). Die fout zit er van begin af aan en komt niet ineens of geleidelijk opzetten met de jaren. Als je bak er 100.000 km op heeft zitten zonder glycol, is je radiator niet lek. Hoe groot is dan de kans dat hij dat alsnog wordt? En zo ja, hoe snel gaat dat dan? Anders test je na 20.000km gewoon nog eens op glycol, kost de wereld niet.

Nu ja, op preventief vervangen is niets tegen. De boutjes blijven mooi gangbaar, de economie draait en (hopelijk) wordt er wat btw in de staatskas gestort. Daar profiteren we allemaal van mee.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 sep 2018 16:50

René SLK230 schreef:Helder en ik neem aan dat je pas toen ie er uit kwam zag of men je meedeelde dat het een Valeo was?
Nee, die van mij is blijven zitten en de leidingen voor de bakolie zijn dichtgemaakt. Anders had ik 2 x kosten gehad.

Dan was de hele reut eruit en een nieuwe radiator een betere - lees goedkopere - oplossing geweest.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
ELO
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37

05 sep 2018 00:24

Ik heb dezelfde type radiator op het internet en in “w211 radiator vlogs” gezien zoals ik die in mijn w211 heb zitten.

Zoals ik in mijn eerste post aangaf komen de herkenpunten van een Valeo radiator niet overeen met mijn radiator.
Het blijkt dat mijn radiator toch wel van het merk “hella behr” is. Deze zijn voorzien van een zwart plastic bovenkant zonder label + de zijkanten tref je golvend ingeknepen aluminium aan (zie foto’s eerste post). Een Valeo ziet er duidelijk anders uit.

Aangezien mijn auto in duitsland door de dealer is onderhouden heb ik het onderhoudshistory opgevraagd en daaruit blijkt dat door de dealer in ieder geval de radiator niet is vervangen. Heb ik dan toch van de fabriek af een Hella Behr radiator erin zitten? Dacht dat ze allemaal van Valeo waren in het jaar 2002/2003.

Glycoltest ga ik alsnog doen..

Screenshot van de video waarin een hella behr wordt gemonteerd:
104CC695-7C8C-4F1D-980F-7D635201BB83.jpeg
104CC695-7C8C-4F1D-980F-7D635201BB83.jpeg (93.11 KiB) 510 keer bekeken
Mijn radiator:
CB14C999-2857-4242-A62E-F6FBE637B1CF.jpeg
CB14C999-2857-4242-A62E-F6FBE637B1CF.jpeg (298.44 KiB) 510 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

05 sep 2018 01:14

Is die lekvrij dan?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
ELO
Berichten: 80
Lid geworden op: 23 jul 2018 23:37

02 okt 2018 00:42

Update:
Bij ATR in Montfoort geweest voor een glycol test (prefentief), de auto schakelt overigens prima. Uit de test bleek dat er Glycol in mijn bakolie is aangetroffen. Ik was er kennelijk vroeg bij aangezien de automaatbak geen mankementen vertoont tijdens het rijden.

Op aanraden van ATR een losse transmissiekoeler laten plaatsen een volledige olie flush uit laten voeren.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 okt 2018 00:46

En welk merk radiateur zat er nu in?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

02 okt 2018 07:11

ELO schreef:Update:
Bij ATR in Montfoort geweest voor een glycol test (prefentief), de auto schakelt overigens prima. Uit de test bleek dat er Glycol in mijn bakolie is aangetroffen. Ik was er kennelijk vroeg bij aangezien de automaatbak geen mankementen vertoont tijdens het rijden.

Op aanraden van ATR een losse transmissiekoeler laten plaatsen een volledige olie flush uit laten voeren.
Weer een gevalletje van t kan altijd beginnen.
Ga er dus nooit vanuit dat hij al jaren goed is dus niet kan gaan lekken.

Top dat je er nog optijd bij was.
Mijn 7G is ook na t vroeg erbij zijn met nieuwe olie alleen maar beter gaan schakelen. Had voorheen ook geen problemen overigens. Wel schakeld hij nu nog lekkerder.
greetings Evan
Plaats reactie