Sinds maart 2015 ben ik de eigenaar van een mooie CLS 350 uit 2011.
Mijn vorige auto was een CLS 500 uit 2005, waar ik uitermate over te spreken was.
Helaas ben ik dat niet over de rij-eigenschappen en storingen van mijn huidige CLS.
Na aanschaf is de auto nu al 12 (!) keer terug geweest naar de dealer omdat ik merkte dat de auto 'stotterde' en het voelde alsof ik minder vermogen tot mijn beschikking had. De dealer dacht daar anders over...
Na diverse proefritten met de chef werkplaats aldaar was zijn reactie 'ik voel niets meer dan het bandencontact, normale eigenschappen' maar toch werd besloten 'er even naar te kijken' en wat sensoren te vervangen die onder de maat leken te presteren. Pas de tiende keer, nadat ik had aangegeven de auto niet meer terug hoefde te hebben, ging men in de garage eens wat verder zoeken. Een dag later het 'verlossende' telefoontje dat de oorzaak gevonden was. De kleppen waren volledig vervuild en moesten gestraald worden.
Nadat dit was uitgevoerd en liep de auto weer als een zonnetje! Volgens de dealer was de oorzaak te zoeken in de directe inspuiting.
Binnen enkele maanden en slechts circa 2500km. begon het verhaal weer van voor af aan en moesten de kleppen weer gereinigd worden.
Ondanks dat ik uitsluitend BP Ultimate tank merk ik sinds enkele weken (en nog geen 3000 km. na de laatste reiniging) wederom stotterend rijgedrag.
Ik vermoed dat dus alwéér de kleppen gestraald moeten worden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik ben geen technicus maar het euvel blijkt te zitten dat de brandstof -en dus ook de smering- niet meer bij de kleppen komen omdat de benzine rechtstreeks in de cilinder wordt gespoten. Waardoor de kleppen dus erg snel erg vervuild kunnen raken.
Ik rij gemiddelde afstanden en heb op zich een sportieve rijstijl.
Heb nu begrepen dat Mercedes deze 'directe inspuit motoren' niet meer gebruiken, maar daardoor is mijn probleem niet opgelost...
Waar ik nu erg benieuwd naar ben is;
- zijn er meer eigenaren van een CLS met hetzelfde probleem?
- wat is hier structureel aan te doen?
- kan ik Mercedes Benz hier over aanspreken?
- klopt het dat het probleem een bekend probleem bij deze motoren is?
Alle advies is van harte welkom!
Henri
CLS 350 Bj 2011 (C218) Vervuilde kleppen / motorprobleem.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350
- Bijlagen
-
- 20151126_085301.jpg (202.02 KiB) 1289 keer bekeken
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350
Hadden ze dat in de garage dan niet kunnen/moeten constateren bij het stralen van de kleppen? En hoe kom ik hier achter, kwestie van de auto weer naar de dealer?
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Die vettigheid lijkt recht vanaf boven te komen, de rest van de inlaat is droger.
Als ik zoiets zou zien zou ik ook wel graag willen weten waar dat vandaan komt.
Als ik zoiets zou zien zou ik ook wel graag willen weten waar dat vandaan komt.
Logboek S500.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7560
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Ik denk dat dit wel even de moeite waard is om over in te lezen, ik kom namelijk behoorlijk wat topics tegen over de 350's, vooral bij C-Klasse bezitters, met betrekking tot zogenaamde "carbon build-up" bij de inlaatkleppen. Lijkt best een dingetje te zijn.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Idd veel over te vinden met Google en een algemeen probleem bij directe benzine inspuiters, ook bij VAG en BMW, waar nog geen
structurele oplossing voor gevonden is.
structurele oplossing voor gevonden is.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- W204Avantgarde
- Berichten: 4070
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Lijkt wel aangekoekte olie aanslag.. hoe is het olieverbruik ?
Dit kom ik eigenlijk niet tegen bij ons in de werkplaats, wel de veel te duure haperende brandstofpomp.
Dit kom ik eigenlijk niet tegen bij ons in de werkplaats, wel de veel te duure haperende brandstofpomp.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350
Oké, daar heeft niemand het nog over gehad. Het is natuurlijk speculeren wat er nu aan de hand is. De vorige keer was de aanslag volgens de dealer minimaal. Wat zou kunnen verklaren dat de oorzaak wellicht elders -bij de brandstofpomp misschien- te zoeken is.W204Avantgarde schreef:Lijkt wel aangekoekte olie aanslag.. hoe is het olieverbruik ?
Dit kom ik eigenlijk niet tegen bij ons in de werkplaats, wel de veel te duure haperende brandstofpomp.
Maar wat mij wél opvalt is dat de auto stationair altijd super netjes loopt... Pas dat wel binnen het plaatje van de brandstofpomp?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350
BTW olieverbruik 0,0W204Avantgarde schreef:Lijkt wel aangekoekte olie aanslag.. hoe is het olieverbruik ?
Dit kom ik eigenlijk niet tegen bij ons in de werkplaats, wel de veel te duure haperende brandstofpomp.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350
Dan is het toch te gek voor woorden; koop je een leuke auto is het bijna niet mogelijk om er altijd relax in te rijden... Ik ben benieuwd wat MB hier zelf van vindtCornelis schreef:Idd veel over te vinden met Google en een algemeen probleem bij directe benzine inspuiters, ook bij VAG en BMW, waar nog geen
structurele oplossing voor gevonden is.
- tonnetje
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 03 jan 2010 19:37
- Mercedes-Benz: mercedes W205 C200 prestige ex W212 ex R170 ex W201 ex C126
- Specialisatie: trucker
- Locatie: drenthe
meestal helpt een catch can plaatsen afdoende
https://doyouevenboost.com/blogs/news/5 ... beneficial
https://doyouevenboost.com/blogs/news/5 ... beneficial
- René SLK230
- Berichten: 11251
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Lijkt me een aannemelijk verhaal, oliedamp vanuit de carter ventilatie. Daarom ook is de juiste olie en een niet te hoog oliepeil zo belangrijk.
Ken deze olie/lucht afscheiders niet maar klinkt logisch dat dat werkt. Als het de oorzaak is van die koek aan de buitenzijde van de kleppen en zittingen tenminste.
Want, rest wat plorie zag: de poorten zien er aan de inlaatspruitstuk-zijde minder vervuild uit dan rond de klepstelen/geleiders. Dat doet dan weer denken aan wat lekkage langs de klepsteelrubbers.
Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat door de hoge temperatuur van die stelen en kleppen de damp juist daar neerslaat en aankoekt. Zoals iets wel aanbakt op de hete bodem van eeen pan op een fornuis, maar niet op de zijwand.
Ik zou zo’n “pan”/afscheider als ie de hoofdprijs niet kost ns proberen.
Ken deze olie/lucht afscheiders niet maar klinkt logisch dat dat werkt. Als het de oorzaak is van die koek aan de buitenzijde van de kleppen en zittingen tenminste.
Want, rest wat plorie zag: de poorten zien er aan de inlaatspruitstuk-zijde minder vervuild uit dan rond de klepstelen/geleiders. Dat doet dan weer denken aan wat lekkage langs de klepsteelrubbers.
Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat door de hoge temperatuur van die stelen en kleppen de damp juist daar neerslaat en aankoekt. Zoals iets wel aanbakt op de hete bodem van eeen pan op een fornuis, maar niet op de zijwand.
Ik zou zo’n “pan”/afscheider als ie de hoofdprijs niet kost ns proberen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Bij directe inspuiting komt de brandstof daar toch niet?gerardwb schreef:Ik zou eens forte fuel system cleaner advanced gebruiken, ik heb zelf goede ervaringen met forte.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"