CLS 350 Bj 2011 (C218) Vervuilde kleppen / motorprobleem.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

06 sep 2018 18:05

Inderdaad, dat is ook het probleem met direct ingespoten motoren. Peugeot en ook Mini heeft dat probleem de THP motor. In/uitlaatspruitstuk moet eraf en dan walnoten er doorheen :goedzo:

Walnutblastng kost iets van €250 (ligt een beetje aan de motor)
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11491
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

06 sep 2018 19:28

Ik neem aan dat dit een voor en na foto is.

Vervuiling komt voor maar geeft meestal niet direct problemen. Met een paar 1000 km kan het nooit extreem aangekoekt zitten. Met een spuitbus intake cleaner zou je de kleppen dan redelijk schoon moeten krijgen. Al zou de vervuiling natuurlijk niet zo snel effect moeten hebben.

Ik zou het inlaat traject laten controleren. Mogelijk dat daar ergens overmatig olie in komt. Denk aan carterventilatie e.d.

Met klep seals verwacht ik eigenlijk een hoog olieverbruik en roken. Maar dat zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn.

Verder zou ik ook een goede injectorreiniging adviseren. Een minder goede inspuiting geeft een minder goede flow. We zien soms een minder vacuüm in de inlaat bij slecht werkende direct ingespoten injectoren. Met een serieuze reiniger is dat soms te fixen. Vooral de 211 350cgi was er gevoelig voor.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06 sep 2018 21:59

Ik heb ooit eens forte diesel intake cleaner gebruikt op mijn alfa 159 2.4 jtdm. Alternatief was het verwijderen van de inlaat, waardoor ook de distributie los moest. Ik was echt verbaast hoe effectief het product was, zeker afgezet tegen de hoeveelheid werk om de inlaat te demonteren.

Overigens wel heel strikt de gebruiksaanwijzing volgen.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

07 sep 2018 08:49

Heeft misschien met de AGR klep te maken die uitlaatgassen recirculeert naar de inlaat.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

07 sep 2018 09:13

Denk dat het gewoon een constructiefout van Mercedes is en het probleem ligt bij de directe inspuiting.
De upgrade/nieuwe blokken hebben een extra injector om alles schoon te branden; eerste motoren hebben dat niet en als je vooral veel korte stukjes rijdt, zul bezig blijven om de kop te reinigen (idd met walnoten :-)); oil catch can is altijd goed maar zal dit probleem niet oplossen.
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

07 sep 2018 10:39

c1k320 schreef: oil catch can is altijd goed maar zal dit probleem niet oplossen.
Succes!
Kun jij mij uitleggen waarom gefilterde buitenlucht zo'n vervuiling op kleppen en klepstelen geeft als de brandstof pas na de kleppen wordt ingespoten?
Enige dat ik kan bedenken is inderdaad de carterventilatie of de EGR.
Edit: Overigens zelf inderdaad goede ervaringen met het, bij draaiende motor, inspuiten van intakecleaner vlak voor de gasklep bij een auto die niet door de COmeting kwam.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Henri Coupé
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350

17 okt 2018 09:50

Peter schreef:Hoe is je rijstijl?
Alleen korte stukjes?
Valt op zich wel mee, maar ik heb zo'n gevoel dat de korte stukken toch wel de overhand heeft...
Henri Coupé
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350

17 okt 2018 09:52

c1k320 schreef:Denk dat het gewoon een constructiefout van Mercedes is en het probleem ligt bij de directe inspuiting.
De upgrade/nieuwe blokken hebben een extra injector om alles schoon te branden; eerste motoren hebben dat niet en als je vooral veel korte stukjes rijdt, zul bezig blijven om de kop te reinigen (idd met walnoten :-)); oil catch can is altijd goed maar zal dit probleem niet oplossen.
Succes!
Wat een verhaal. hadden ze dat vooraf niet kunnen inschatten? ;)
Mooi vooruitzicht...
Henri Coupé
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350

17 okt 2018 09:57

Raimon schreef:Ik neem aan dat dit een voor en na foto is.

Vervuiling komt voor maar geeft meestal niet direct problemen. Met een paar 1000 km kan het nooit extreem aangekoekt zitten. Met een spuitbus intake cleaner zou je de kleppen dan redelijk schoon moeten krijgen. Al zou de vervuiling natuurlijk niet zo snel effect moeten hebben.

Ik zou het inlaat traject laten controleren. Mogelijk dat daar ergens overmatig olie in komt. Denk aan carterventilatie e.d.

Met klep seals verwacht ik eigenlijk een hoog olieverbruik en roken. Maar dat zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn.

Verder zou ik ook een goede injectorreiniging adviseren. Een minder goede inspuiting geeft een minder goede flow. We zien soms een minder vacuüm in de inlaat bij slecht werkende direct ingespoten injectoren. Met een serieuze reiniger is dat soms te fixen. Vooral de 211 350cgi was er gevoelig voor.
Ik ga weer eens in overleg met de dealer.. ;)
Henri Coupé
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:23
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W212 E 200 Coupé - C218 CLS 350

17 okt 2018 09:57

c1k320 schreef:Denk dat het gewoon een constructiefout van Mercedes is en het probleem ligt bij de directe inspuiting.
De upgrade/nieuwe blokken hebben een extra injector om alles schoon te branden; eerste motoren hebben dat niet en als je vooral veel korte stukjes rijdt, zul bezig blijven om de kop te reinigen (idd met walnoten :-)); oil catch can is altijd goed maar zal dit probleem niet oplossen.
Succes!
Kan ik wel gebruiken. Thanks
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4574
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

17 okt 2018 10:19

Er is tegenwoordig ook weer iets nieuws op de markt carbon cleaning , ik heb er geen ervaring mee https://carbon-cleaning.nl/carbon-cleaning/
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 okt 2018 10:48

Tot 75% wordt verwijderd? Klinkt niet heel overtuigend eerlijk gezegd.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 okt 2018 10:50

tonnetje schreef:meestal helpt een catch can plaatsen afdoende
https://doyouevenboost.com/blogs/news/5 ... beneficial
O.a. Raimon noemde eerder ook al mogelijke vervuiling vanuit de carterventilatie. Is dat al gecontroleerd?
Is zo'n oliedamp-afscheider niet de moeite van het proberen waard?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

17 okt 2018 11:42

Motoren met DI hebben hier allemaal last van. Met name de olie en roetdeeltjes die via lekkende klepseals, carterventilatie en EGR neerslaan op de kleppen zijn een terugkerend probleem. Carbon reinigen werkt zeker, maar een (extra) olievanger in de PCV, een paar frisse klepseals en (gedeeltelijk) afsluiten van de EGR zijn betere oplossingen voor de langere termijn.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

17 okt 2018 14:10

Dat carbon heeft toch een forumlid laten uitvoeren aan zijn S63, prestaties waren aanzienlijk verbeterd.
Plaats reactie