Er moet een Tips document zijn voor de turbo van de om642 ivm schilfers vanuit de uitlaatspruitstukken. Kan iemand van jullie mij daaraan helpen?
Sinds gisteren heb ik namelijk een noodloop probleem met de C320cdi van 2006 en vrees voor een probleem met de turbo.
Wat er gebeurde is dat ik ongeveer 100 km gereden had (probleemloos), toen een hele korte stop bij een tankstation wat gesloten bleek. Terug de snelweg op vlot opgetrokken en bij 130 op de cruise control, eerste afrit er weer af en toen bleek het vermogen weg te zijn. Uitgelezen met Android app en elm327 dongle en geeft storing P0244 wastegate solenoid range/performance. Storingen gewist en met turbodruk in beeld weer gereden en bij optrekken ging rond de 100 km/h de motor schokken met opvallende pieken in de turbodruk. Hierna weer noodloop en motorstoringslampje.
Diagnose met Star Diagnose gaat uiteraard nog gebeuren maar ben erg benieuwd naar dit tips document, hoop dat mijn auto erbuiten valt.
Dan nog geheel iets anders, toen ik nog werkzaam was bij de MB dealer heb ik ooit een schrijven gelezen over het oplossen van eenzijdig doorhangen van de doppelrollo. In WIS vind ik dit niet meer terug, waarschijnlijk was dit dan ook een Tips document voor S203 of S211. Deze zou ik ook graag eens weer lezen.
TIPS document turbo OM642
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Je moet met een kunstofhamer de uitlaatspruitstukken nalopen,dus erop tikken en horen of er geen hol/blikkerig geluid hoorbaar is.
De schotjes wat loskomen kunnen de turbo beschadigen.
Lijkt makkelijk gezegd, maar bij een W204 V6 is er gewoon geen plaats.
De schotjes wat loskomen kunnen de turbo beschadigen.
Lijkt makkelijk gezegd, maar bij een W204 V6 is er gewoon geen plaats.
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Is niet je turbo actuator kapot ?
Zou zeker kunnen. Maar of het de actuator is of het verstelmechanisme zal moeilijk te zien zijn, en in beide gevallen zal er een andere turbo op moeten. Zou het alleen erg jammer vinden als er een paar maanden later weer een nieuwe turbo op moet en dan inclusief spruitstukken.W204Avantgarde schreef:Is niet je turbo actuator kapot ?
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Je kunt tegenwoordig de actuator laten repareren , er zij diverse reparatie bedrijven die dat doen , alleen Mercedes die verkoopt alleen maar een complete turbo.
Een kleine update in deze, met Star dezelfde storing. Actuator aangestuurd, ging naar beneden soepel en vlot, naar boven moeizaam en met horten en stoten. Even was ik hoopvol dat het toch de actuator was. Armpje losgemaakt en nogmaals geprobeerd, aansturen van de actuator prima en verstelling met de hand gaat niet zoals het moet. Helaas toch het verstelmechanisme beschadigd dus.
Revisieturbo besteld, oude turbo uitgebouwd. Helaas zitten er dus inderdaad allemaal metaaldeeltjes aan de uitlaatzijde. Lagering van de turbo was nog als nieuw trouwens, zonde. Uitlaatspruitstukken dus ook maar uitgebouwd (lekker klusje bij een 203) en inderdaad, dubbelwandig en zowel links als rechts ligt het binnendeel volledig los, gewoonweg losgescheurd.
Nu dus maar nieuwe spruitstukken bestellen. Jammer, zat er niet op te wachten, maar helaas.
Revisieturbo besteld, oude turbo uitgebouwd. Helaas zitten er dus inderdaad allemaal metaaldeeltjes aan de uitlaatzijde. Lagering van de turbo was nog als nieuw trouwens, zonde. Uitlaatspruitstukken dus ook maar uitgebouwd (lekker klusje bij een 203) en inderdaad, dubbelwandig en zowel links als rechts ligt het binnendeel volledig los, gewoonweg losgescheurd.
Nu dus maar nieuwe spruitstukken bestellen. Jammer, zat er niet op te wachten, maar helaas.