Momenteel ben ik met vakantie in Zuid-Frankrijk, en de temperaturen buiten liggen tussen de 28 en 36 grade overdag. Ik ben onderweg met mij CDI 320 en tot en met gisteren en na zo'n 1500 km gereden te hebben zowel over kleine bergweggetjes als snelwegen, begon de temp plotseling tot 100/105 graden op te lopen. Het gebeurde nadat we een stop gemaakt hadden van 45 minuten een daarna onze weg weer vervolgde. Tot die tijd netjes iets meer dan 80 graden gehad zoals altijd, we hadden er een rit op zitten van 650 km met 2 keer een langere stop. Na het starten van de wagen kreeg ik direct een temp icoontje te zien in de display.
Berg afwaarts gebruik ik vaak handmatig een lagere versnelling (7-tronic) op op de motor af te remmen, en bergopwaarts ook regelmatig om hem op toeren te houden (D3/D4 tot zo'n 2500 rpm en max 3000), en dat ging uitstekend tot gisteren dus. Ik rijd niet harder dan 130 km/u op snelwegen en op de kleine weggetjes 70 a 80.
De temp ging weer omlaag tot rond normaal niveau toen we weer wat konden doorrijden (rond de 70 km/u) maar bij lagere snelheden steeg het weer. handmatig een lagere versnelling kiezen en meer toeren maken, deed de temperatuur niet dalen, de wind echter wel.
Koelvloeistof kan ik zien in het reservoir dus dat niveau lijkt goed, en de fan draait ook mee. De wagen heeft net een reguliere kleine beurt gehad bij de dealer.
Heeft iemand wellicht tips over wat ik zelf nog kan doen? Ik sta op een park aan de Cote d'Azur en we zullen de komende dagen de auto laten staan omdat er hier langs de kust permanent file staat. De eerstvolgend dealer zou in Cannes gevestigd zijn, door de drukte een tijdrovende tocht vrees ik.
W204 (2007) te hoge motortemperatuur
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
De ventilator draait mee maar mogelijk niet op de hoogste snelheid als er maximale koeling benodigd is. Als hij te warm wordt, kijk dan eens of de ventilator op volle snelheid draait.
Logboek S500.
-
- Forum Held
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
- Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
- Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
- Locatie: Rotterdam en omstreken
De ventilator draait waarschijnlijk omdat de airco ingeschakeld is?
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
Zal ik doe, maar mocht hij niet meedraaien op volle snelheid, waar zou dan dan op kunnen duiden? Tempsensor defect wellicht?plorie schreef:De ventilator draait mee maar mogelijk niet op de hoogste snelheid als er maximale koeling benodigd is. Als hij te warm wordt, kijk dan eens of de ventilator op volle snelheid draait.
Als ik de auto nu start zonder airco, draait de fan inderdaad niet, en als ik de airco aanzet, dan begin hij inderdaad te draaien.MST schreef:De ventilator draait waarschijnlijk omdat de airco ingeschakeld is?
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Lijkt me duidelijk een probleem met de fan te zijn.Lounge Deluxe schreef: De temp ging weer omlaag tot rond normaal niveau toen we weer wat konden doorrijden (rond de 70 km/u) maar bij lagere snelheden steeg het weer. handmatig een lagere versnelling kiezen en meer toeren maken, deed de temperatuur niet dalen, de wind echter wel.
Zoals plorie al zei : check of die op volle kracht draait op het moment dat je temp te hoog staat.
- wseles
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 28 nov 2014 15:03
- Mercedes-Benz: R170 F.E.= ingeruild op Lexus. Succes & rijplezier, prima forum + bedankt.
Op die doorgaande weg van Cannes richting Antibes (bijv: 06 Avenue Maréchal Juin , ESSO bij rotonde) heb je genoeg kleine garages bij tankstations ,die daar meer dan genoeg ervaring mee hebben hoor. 's Morgens er met de verwarming vol open naartoe rijden en hen het even laten doormeten.
Het eerste wat ik bij mijn MB deed was een ander weerstandje voor de fan laten plaatsen, waardoor deze eerder aanslaat.
Geniet ervan, wij zijn daar altijd van half juni/begin juli. Mooiste strand op smalle strook (enkel de golven voor je,geen mensen) op Boulevard du Midi L.M
groet,
Het eerste wat ik bij mijn MB deed was een ander weerstandje voor de fan laten plaatsen, waardoor deze eerder aanslaat.
Geniet ervan, wij zijn daar altijd van half juni/begin juli. Mooiste strand op smalle strook (enkel de golven voor je,geen mensen) op Boulevard du Midi L.M
groet,
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
Korte update: gisteren op het heetste moment va de dag (37 graden en volle zon) boodschappen in de buurt gedaan e zo'n 20 km gereden (max 50 km/u) en de termperatuurmeter bleef stabiel op 85 graden staan. Zaterdag gaan wij een langer stuk rijden en ook door de bergen. Mocht de temperatuur dan weer gaan stijgen, controleer ik direct of de fan op hoge toeren draait of niet (met daarbij de verwarming aan en airco uit, begrijp ik?).
Ha wij zitten in Port Grimaud, vrees dat we niet in de buurt van Cannes zullen komen tenzij noodzakelijk ivm dealerbezoek. Die kleine garages zijn ook een optie natuurlijk, dank voor de tip. Stranden rondom Grimaud/St Tropez zijn wat overschat wat mij betreftwseles schreef:Op die doorgaande weg van Cannes richting Antibes (bijv: 06 Avenue Maréchal Juin , ESSO bij rotonde) heb je genoeg kleine garages bij tankstations ,die daar meer dan genoeg ervaring mee hebben hoor. 's Morgens er met de verwarming vol open naartoe rijden en hen het even laten doormeten.
Het eerste wat ik bij mijn MB deed was een ander weerstandje voor de fan laten plaatsen, waardoor deze eerder aanslaat.
Geniet ervan, wij zijn daar altijd van half juni/begin juli. Mooiste strand op smalle strook (enkel de golven voor je,geen mensen) op Boulevard du Midi L.M
groet,
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)
- Rainaldo
- Beheerder
- Berichten: 7804
- Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
- Mercedes-Benz: W212 E200CGI
- Specialisatie: Financiële forumzaken
- Locatie: Nieuwpoort - NL
- Contacteer:
Bij warme/hete motor en airco uit, hoort de ventilator ook vol te draaien.(met daarbij de verwarming aan en airco uit, begrijp ik?).
Dus losstaand van het draaien door een ingeschakelde airco.
Maar geen acute paniek wanneer je 100 graden aantikt, wanneer je koelvloeistof in goede staat is kookt de motor "pas" bij 115 a 120 graden.
Daarom nooit met water bijvullen, want dat verlaagd het kookpunt.
En ook nooit 2 kleuren koelvloeistof door elkaar gebruiken.
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.
Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
Inmiddels weer thuis aangekomen en de temperatuur van de koelvloeistof is tijdens de ruim 1400 km lange rit met buitentemperaturen van meer dan 30 graden, niet boven de standaard 90 graden uitgekomen dus dat is prima. Ik laat het toch nog even door de dealer nakijken want daar moet ik deze week toch heen voor de vervanging van een doorgeroeste draagarm.
Dank iedereen voor het meedenken!
Dank iedereen voor het meedenken!
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Een doorgeroeste draagarm? Kan je eens zeggen de welke? Het enige wat door roest bij een 204 is het subframe bij mijn weten...
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
Draagarm linksachter, en ondanks dat het een importauto uit Duitsland is (wel altijd dealeronderhouden volgens MB-schema) neemt de Nederlandse importeur van MB de kosten voor zijn rekening (geschatte kosten zijn 2800 Euro). Dit kwam naar boven tijdens de APK.
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat is wel wat meer dan een draagarm, voor dit geld. Zal wel het subframe zijn, waar de draagarmen aan vast zitten.
Logboek S500.
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
En je bent hier nog mee op vakantie geweest?
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 jun 2017 18:48
- Mercedes-Benz: - eventjes Benzloos -
Dealer constateerde dit 2 dagen voor mijn vakantie en zei dat ik probleemloos met de wagen op vakantie zou kunnen met dit euvel. Er is een gaatje in de draagarm geroest precies op een lasnaad, nu geeft dat nog geen problemen maar op termijn zou dat wel kunnen. Op veiligheid wordt uiteraard niet beknibbeld door mij, zeker niet met het gezin in de auto.
De monteur heeft er foto's van gemaakt, ik zal proberen die te achterhalen en hier te posten.
De monteur heeft er foto's van gemaakt, ik zal proberen die te achterhalen en hier te posten.
W204 C-klasse 320 CDI (MY 2007)