Goede midda!
Ik heb deze vraag (in een andere vorm) al eerder gesteld, daarom stel ik mijn vraagnu algemener:
D+ is de spanning die de dynamo opwerkt als de motor draait , waar kan ik deze het makkelijst oppikken in een zekeringkast?
15+ is de spanning die er staat wanneer het contact is ingeschakeld, waar kan ik die het beste oppikken?
Ik wil nl. een extra accu bijzetten onder de passagiersstoel voor een koelkastje, maar ik wil voorkomen dat de startaccu wordt leeggetrokken als ik die koelkast vergeet. (Ik wil een relais kopen om beide accu's te verbinden als de motor (dus dynamo) draait.)
Heel erg bedankt voor de racties!
Waar kan i k het beste 15+ en D+ weghalen bij een Viano W639
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
bij mijn w639 heb ik er een slim scheidingsrelais tussen gezet
1 kabel van de 1e accu + naar het scheidingsrelais 1 kabel van scheidingsrelais naar 2e accu + en 1 massa draad op het relais
zoals hier te lezen is
dan hoef je niet op zoek naar de d+ en klem 15
misschien heb je er wat aan succes
gr pascal
1 kabel van de 1e accu + naar het scheidingsrelais 1 kabel van scheidingsrelais naar 2e accu + en 1 massa draad op het relais
zoals hier te lezen is
dan hoef je niet op zoek naar de d+ en klem 15
misschien heb je er wat aan succes
gr pascal
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
De D+ is beschikbaar als uitgang op de SAM, tenmiste als je een High Line SAM hebt.
Maar als je een Cyrix spanningegevoelig automatisch relais gebruikt heb je dat niet nodig.
Maar als je een Cyrix spanningegevoelig automatisch relais gebruikt heb je dat niet nodig.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2018 22:06
- Mercedes-Benz: Viano 2.2CDI trend automaat (W639)
- Locatie: Nieuwkuijk (Nbr.)
Bedankt voor je reactie Johan,
Maar al ik heb helaas geen Cyrix relais
Ik heb wel 2 draadjes getrokken vanaf de zekeringkast naar binnen..
Ik kan natuurlijk wel meten waar spanning op staat, maar hoe kom ik aan de onderkant en stuur ik niks in de war als ik er "zomaar" een aftakking maak?
Het blauwe draadje Van de D+ is wel heel erg dun, en ik wil een normaal relais aansluiten wat 200A kan schakelen
Bedankt voor je advies alvast!
Maar al ik heb helaas geen Cyrix relais
Ik heb wel 2 draadjes getrokken vanaf de zekeringkast naar binnen..
Ik kan natuurlijk wel meten waar spanning op staat, maar hoe kom ik aan de onderkant en stuur ik niks in de war als ik er "zomaar" een aftakking maak?
Het blauwe draadje Van de D+ is wel heel erg dun, en ik wil een normaal relais aansluiten wat 200A kan schakelen
Bedankt voor je advies alvast!
Let ook op de stroom die gaat lopen tussen de 2 accu's als het relais sluit.
voorbeeld: accu 1 is heel leeg, accu2 is heel vol, relais schakelt in -> hoge stroom tussen de 2 accu's (is je circuit daarop berekend?)
voorbeeld: accu 1 is heel leeg, accu2 is heel vol, relais schakelt in -> hoge stroom tussen de 2 accu's (is je circuit daarop berekend?)
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2018 22:06
- Mercedes-Benz: Viano 2.2CDI trend automaat (W639)
- Locatie: Nieuwkuijk (Nbr.)
Sorry voor de late reactie, maar ik kreeg geen bericht dat ik een antwoord had!
De afstand tussen de 2 accu's is 1,5 meter max ( 1accu onder elke stoel), en mijn kabel is 10mm2. Dat is genoeg volgens de deskundigen. Bovendien is alles afgezekerd met 60A, dus dat moet goed zijn zo.
Ik heb inmiddels een extra zekerhouder aangeschaft en op de rechtste strip in de zekeringkast gezet (15+)
Nu moet ik alleen nog een aftakking van de D+ maken die het relais kan aansturen.
Ergens onder de SAM schijnt een aansluiting te zitten, waar de D+ bij moet zitten, weet iemand te vertellen welk blokje en welke kleur draad ik kan aftakken?
De afstand tussen de 2 accu's is 1,5 meter max ( 1accu onder elke stoel), en mijn kabel is 10mm2. Dat is genoeg volgens de deskundigen. Bovendien is alles afgezekerd met 60A, dus dat moet goed zijn zo.
Ik heb inmiddels een extra zekerhouder aangeschaft en op de rechtste strip in de zekeringkast gezet (15+)
Nu moet ik alleen nog een aftakking van de D+ maken die het relais kan aansturen.
Ergens onder de SAM schijnt een aansluiting te zitten, waar de D+ bij moet zitten, weet iemand te vertellen welk blokje en welke kleur draad ik kan aftakken?
- Djoeri
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
- Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
- Specialisatie: Bedrijfswagens
- Locatie: Almere
Standaard zit er geen D+ meer in, dit is tegenwoordig een LIN-Bus (CAN-BUS) dit is een digitaal signaal en niet te gebruiken voor je D+ bij een conventioneel scheidingsrelais, Dus deze niet gebruiken want dan krijg je storingen. Het beste kan je, wat al eerder gesuggereerd is, een slim relais aanschaffen deze werken erg goed en zijn makkelijk aan te sluiten. Heb deze destijds ook ingebouwd bij mijn vorige werkgever.
- Bijlagen
-
- BS100-140-160-500_UK_NL_D_FR.pdf
- (836.14 KiB) 211 keer gedownload
-
- proxy.duckduckgo.com.png (140.83 KiB) 1279 keer bekeken
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2018 22:06
- Mercedes-Benz: Viano 2.2CDI trend automaat (W639)
- Locatie: Nieuwkuijk (Nbr.)
Bedankt voor de reactie(s)!
Vooral die van Djoueri !
Ik wilde een goedkoper oplossing ipv de cytrix, maar nu is het wel duidelijk dat ik van goedkoop bij duurkoop Terecht ga komen! Jullie hebben me waarschijnlijk een hoop A problemen bespaard!
Vooral die van Djoueri !
Ik wilde een goedkoper oplossing ipv de cytrix, maar nu is het wel duidelijk dat ik van goedkoop bij duurkoop Terecht ga komen! Jullie hebben me waarschijnlijk een hoop A problemen bespaard!
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2018 22:06
- Mercedes-Benz: Viano 2.2CDI trend automaat (W639)
- Locatie: Nieuwkuijk (Nbr.)
Oh ja, nog 1vraagje: hoe zwaar moet dat scheidingrelais dan zijn?
Volgens de onderdelenboer hier zit er een 200A dynamo in(volgens chassisnummer), kan dat kloppen?
en moet dat relais dan ook 200A zijn?
Volgens de onderdelenboer hier zit er een 200A dynamo in(volgens chassisnummer), kan dat kloppen?
en moet dat relais dan ook 200A zijn?
- Djoeri
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
- Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
- Specialisatie: Bedrijfswagens
- Locatie: Almere
Dat type dynamo kan kloppen ja, maar dat amperage is een max wat de dynamo levert. Ik zou eerst eens kijken wat je verbruikers max afnemen en daarop gebaseerd je relais kiezen.
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 jun 2018 22:06
- Mercedes-Benz: Viano 2.2CDI trend automaat (W639)
- Locatie: Nieuwkuijk (Nbr.)
De gebruikers gebruiken bijna niks, een koelkast van max 8A, maar zou niet weten hoe zwaar het relais dan zou moeten zijn.
De lader die erin zit levert max 40A (walstroom 220 wordt omgezet naar 12V)
En de accu's zijn 120Ah (motoraccu)n 10Ah ( boordaccu)
Zou een standaard intelligent relais van €40 genoeg zijn zoals deze:
Cyrix-ct intelligent relais 12/24V-120A
.
Bedankt en een goed weekend!
De lader die erin zit levert max 40A (walstroom 220 wordt omgezet naar 12V)
En de accu's zijn 120Ah (motoraccu)n 10Ah ( boordaccu)
Zou een standaard intelligent relais van €40 genoeg zijn zoals deze:
Cyrix-ct intelligent relais 12/24V-120A
.
Bedankt en een goed weekend!
- Djoeri
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
- Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
- Specialisatie: Bedrijfswagens
- Locatie: Almere
Als ik op deze site kijk: https://www.bluepowershop.nl/victron-cy ... eider.html , dan staat daar dat je het relais moet kiezen aan de hand van je dynamo amperage. Dus in jou geval zal je een zwaardere nodig hebben. Kijk ook even op hun forum site misschien dat je daar meer info kan vinden. https://bluepowershopnl.forum2go.nl/ .
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.