C350e HV batterij capaciteit

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

28 aug 2019 22:54

Headhunter07 schreef:
Raphie schreef:Mercedes geeft 7 jaar garantie op accu, na eerste tenaamstelling, waarbij 70% de threshold is voor vervanging, vrij binaire oefening om dat vast te stellen. Doet de dealer daar vaag over gewoon escaleren naar Mercedes NL.
Laad je dus iedere dag, dan zou je worst case / best case 2x een accu kunnen laten vervangen door Mercedes en hem met een fitte accu kunnen inruilen/vetkopen
99% van de 350e is lease. Inruilwaarde maakt als berijder toch niks uit. Bij ons werkt juist de aandrijving perfect. Bijspringen van de benzinemotor merk je vrijwel niks van. Ik doe heel vaak een stoplichtsprintje (ook als ik de enige bij het verkeerslicht ben) en dat blijft elke keer toch leuk.
Actieradius is nu ongeveer 18 km volgens KI. Nooit 31 geweest ook trouwens. Accu ooit tot op 6% gekregen. En soms 5x per dag aan lader. En inmiddels over de 105.000 km.
Enige wat kapot gaat is niet-hybride gerelateerd. Rollo,verlichting handgrepen (6x), nu verlichting spiegels, Comand compleet vervangen, SOS module vervangen, twee of drie compressoren voor luchtvering, lekke luchtslang, andere zijruiten voor en dan vergeet ik vast nog wat.
Poeh! Ik hoop dat die van jou op maandagochtend gemaakt is, anders staat me nog wat te wachten ;-)

Ben nu zelf idd ook aan het meten geslagen, eerste grove metingen zijn ca. 4,8 kw lading als de accu nog op ca. 20% staat dat zou akelig de accu heeft een capaciteit van 6,2kw dus 0,8*6,2 = 4,96. Dat zou betekenen dat de accu nog behoorlijk is met 85k km op de klok.

Hij staat nu ff een paar dagen bij de dealer omdat de hele comand plat ligt na een poging de software te updaten maar zal zodra hij terug is eens wat nauwkeurige metingen gaan doen. Voor meetliefhebbers zijn dit wel leuke componentjes: https://shelly.cloud
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11521
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

29 aug 2019 13:03

Sorry voor de off-topic....

Shelly is cool, ik moet er snel nog een paar bestellen. Ondertussen de eerste in gebruik genomen :)

Werkt de meting een beetje nauwkeurig?
Bijlagen
9EB597C9-BB9A-4455-9FEE-D256B78FAD27.jpeg
9EB597C9-BB9A-4455-9FEE-D256B78FAD27.jpeg (103.27 KiB) 2035 keer bekeken
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
B_S
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:48
Mercedes-Benz: c350e

30 aug 2019 23:42

Even een update, vandaag de auto maar weer opgehaald, nog steeds zonder comand maar dat komt vast goed..

Bij thuiskomst accu nog 9% over.

Na volledig laden is er 5,118 kw in gepompt (gemeten met zowel shelly als voltcraft, hadden een verschil van 0,1 kw)
Uitgaan de van 9% zou hij max in 100% conditie 5,642 kw kunnen bijladen.
Betekend dat mijn accu nog op 90% capaciteit zit na 85.000km.

Best prima als je het mij vraagt, ben benieuwd naar jullie metingen...
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

04 aug 2020 15:14

Even weer een iets ouder (maar niet minder relevant) topic ophogen.

Inmiddels komen steeds meer auto's in handen van particulieren, zeker dit jaar na 60 maand.. En ja, ik ben er ook zo'n een sinds een aantal weken :) Na volle tevredenheid overigens.

Natuurlijk sceptisch over hoe de techniek, en met name de accu zich houd. Mijn auto heeft inmiddels 177.000 km achter de kiezen en op een defecte luchtveringscompressor na nooit problemen gehad als ik de historie na lees. Dus ook de accu is nog origineel. Geen idee over het stekkergedrag van de eerste eigenaar, maar hij heeft wil flink gereden in die 5 jaar.

Als ik weg rij staat er meestal iets van 18 - 20 km op de klok als je puur EV wil rijden. Als je niet op de snelweg komt is dat ook daadwerkelijk te halen met de huidige temperaturen. Niet slecht vind ik zelf en zie de pure EV range als leuke bonus.

Toch ben ik wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn als de accu toch minder word. By de toyota modellen zijn er tal van aanbieders die ze refurbishen. Voor mercedes hybrids zie ik nergens een aanbieder en prijzen. Nog mooier zal zijn dat met de huidige technieken dat het accupakket op te waarderen is naar veel meer capaciteit, maar dat laatste zal wel lastig zijn ivm alle andere componenten en computers en software wat op de accu reageert. Maar ik zie nergens in de wereld een alternatief behalve de dealer mochten er ooit problemen komen
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

07 aug 2020 18:35

Ik heb, voordat ik de keuze maakte mijn zakelijke c350e nu prive te gaan rijden, contact gehad met deze firma: https://hybride-accu.nl/

Zij reviseren/repareren de c350e accu voor ongeveer € 1.000,= wanneer deze defect mocht gaan.
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

07 aug 2020 18:53

Mercedes geeft 7 jaar garantie
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

12 aug 2020 21:50

Ik heb die zaak gesproken van hybride accu. 1000 euro x 3 rekenen ze. ex montage op basis van ruil (oude inleveren). zonder montage nog. dus reken maar dat daar ook nog wat bovenop komt. ze garanderen dan een capaciteit tussen de 80 en 90%. Maargoed, nog altijd fors goedkoper dan een nieuwe, En voor een gebruikte betaal je ook fors, en dan weet je de status ook niet.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
MartinCat
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2020 11:27
Mercedes-Benz: C350e

06 sep 2020 12:09

Ik heb de mogelijkheid mijn C350e over te nemen van de leasemaatschappij. De auto is nu bijna 5 jaar oud en heeft tot nu toe geen problemen gehad. Ik twijfel over de aankoop vanwege de batterij. Deze werkt nu nog prima, maar de vraag is hoe lang nog. De vraag die ik heb is of de auto nog werkt als de batterij het heeft begeven. Kun je dan gewoon op benzine doorrijden, of moet de batterij perse vervangen worden?
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

06 sep 2020 13:42

MartinCat schreef: 06 sep 2020 12:09 Ik heb de mogelijkheid mijn C350e over te nemen van de leasemaatschappij. De auto is nu bijna 5 jaar oud en heeft tot nu toe geen problemen gehad. Ik twijfel over de aankoop vanwege de batterij. Deze werkt nu nog prima, maar de vraag is hoe lang nog. De vraag die ik heb is of de auto nog werkt als de batterij het heeft begeven. Kun je dan gewoon op benzine doorrijden, of moet de batterij perse vervangen worden?
Die batterij zal et niet ineens begeven. De capaciteit wordt alleen steeds minder afhankelijk van het aantal laadsessies. En waarschijnlijk manier van laden.
Als de batterij helemaal niet meer werkt mis je wel aardig wat pk’s en vooral koppel.
Wil je de 350 dan privé gaan rijden?
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11521
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

06 sep 2020 14:37

In mijn vakantie hebben ze een defecte accu gehad bij een plug-in. Ik meen dat het de 3e accu is die we sinds 2015 gedaan hebben. Tot nu toe nog allemaal onder garantie en coulance.

Als hij echt stuk is dan wil je er niet mee blijven rijden. Diverse functies kunnen gaan uitvallen en vele storingen in het display.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
MartinCat
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2020 11:27
Mercedes-Benz: C350e

06 sep 2020 15:05

Ja ik ga er privé mee rijden. Ik blijf het risico van kapotte batterij eng vinden. Als deze stuk gaat kost dat € 9000 :( , al dat over een paar jaar nodig is staat dat in geen verhouding tot de waarde van de auto dan. En als ik m koop moet ik wel helemaal op rijden, ik dat ze over een paar jaar niet meer doorverkocht kunnen worden, geen vraag meer.... Een batterij-revisie is misschien wel een optie, maar ook duur, zeker in vergelijking met nieuwe accu's van andere hybride auto's.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

06 sep 2020 19:33

Ik heb onlangs een C350e particulier aangeschaft (relatief veel km) en zat met de zelfde zorgen, veel over gelezen, in verdiept en ook mijn oud collega bij de Mercedes dealer gesproken over hun ervaringen. Dat heeft mij wel gerust gesteld.

Zij hadden tot nu toe maar 1x een accu vervangen omdat deze niet de beloofde capaciteit leverde. Die reed verder prima alleen in E-mode was de actieradius stuk lager dan voorheen. Ten opzichte van het aantal verkocht C350e modellen is dat weinig. Met een 'normale' auto kan een motorblok ook in de soep lopen, kost je ook een vermogen. Ze wezen mij met name op de compressor van de luchtvering (bij mij vervangen onder garantie) en de startmotor. Die startmotor is nog nooit vervangen dus bij de MB dealer durfde wel een weddenschap aan te gaan dat die er ook aan zit te komen :P ben vergeten te vragen wat de kosten daarvan zijn. Maar de accu moest ik mij niet al te veel zorgen om maken volgens hen.

Verbaast mij wel dat er nog relatief weinig revisiebedrijven zijn voor (hybride)accu's. Diverse merken hebben er toch redelijk wat van rond rijden.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

11 nov 2020 17:40

Hoi allemaal,
Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een c350e. Gekocht bij de MB dealer, bj 2016, tellerstand 85.000 km.
Nu was me al bekend dat de 31km actieradius een fabeltje was, ik had me mentaal voorbereid op een veel mindere actieradius, maar het valt toch tegen. Als de auto is volgeladen zie ik een actieradius van 17km (100%). Ik rijd daarmee 9-10 kilometer binnen de bebouwde kom.
Tot op heden twee keer geladen (3,9 kwh en 4,0 kwh). In nieuwstaat was dit 6,1 kwh heb ik begrepen. Ik ga me toch afvragen hoe het zit met de accucapaciteit en of het binnen de perken is.
Verder geweldige auto, rijdt heerlijk :)
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

12 nov 2020 09:26

Tot op heden twee keer geladen (3,9 kwh en 4,0 kwh). In nieuwstaat was dit 6,1 kwh heb ik begrepen. Ik ga me toch afvragen hoe het zit met de accucapaciteit en of het binnen de perken is.
Verder geweldige auto, rijdt heerlijk :)
De accu heeft een capaciteit van 6.2 Kw dacht ik. Maar deze word nooit helemaal leeg gereden om de accu te beschermen. Als die van mij leeg is, dan zit er vaak nog wel een 15-20% in. Je zou met een nieuwe accu zeker wel zo'n zo'n 5 Kw moeten kunnen laden dan. Als je dan na al die jaren 1 Kw verlies op een 6.2 Kw accu is dat een percentage van 16%. Zou zomaar nog binnen de tolleratie kunnen vallen.

Maar de dealer kan het exact meten en uitlezen. Je auto zit volgens mij nog in de garantie regeling. volgend jaar niet meer. Dus je zou eens kunnen informeren daar.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

12 nov 2020 09:49

Joostb schreef: 12 nov 2020 09:26
Tot op heden twee keer geladen (3,9 kwh en 4,0 kwh). In nieuwstaat was dit 6,1 kwh heb ik begrepen. Ik ga me toch afvragen hoe het zit met de accucapaciteit en of het binnen de perken is.
Verder geweldige auto, rijdt heerlijk :)
De accu heeft een capaciteit van 6.2 Kw dacht ik. Maar deze word nooit helemaal leeg gereden om de accu te beschermen. Als die van mij leeg is, dan zit er vaak nog wel een 15-20% in. Je zou met een nieuwe accu zeker wel zo'n zo'n 5 Kw moeten kunnen laden dan. Als je dan na al die jaren 1 Kw verlies op een 6.2 Kw accu is dat een percentage van 16%. Zou zomaar nog binnen de tolleratie kunnen vallen.

Maar de dealer kan het exact meten en uitlezen. Je auto zit volgens mij nog in de garantie regeling. volgend jaar niet meer. Dus je zou eens kunnen informeren daar.
Ik heb altijd rond de 6 Kwh (met geijkte meter ivm verrekening). kunnen laden. Je verliest namelijk ook energie doordat je accu warm wordt tijdens opladen. Met 16 A laden zat accu binnen de 2 uur vol. Na 1 uur laden al rond de 70%. Het laatste beetje duurt het langst omdat dan de interne weerstand van je batterij toeneemt.
Het is in principe niks anders dan je telefoon opladen.
Plaats reactie