Goedendag,
ik wil graag een modernere motor + automatische versnellingsbak in mijn camper (laten) leggen.
Nu heb ik de mogelijkheid om voor weinig geld een C klasse van 1996 te kopen met een goede 250 turbo diesel motor met automaatbak te kopen (202 188)
Weet iemand of dit passend te maken is voor mijn Hymer camper. De camper is een 540DS , volgens mij is de basis van de Hymer een T1/TN1 207-307
De camper heeft een schakelbak.
Nu snap ik wel dat je zo'n motor er niet even in lepelt, maar, ik wil graag weten, of het mogelijk is qua ruimte en bouw.
Misschien dat ooit iemand ergens iets soortgelijks heeft gezien of gedaan.
Eventueel vast bedankt voor het meedenken.
Motor C klasse in oude Hymer camper
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
ik heb in mijn T 1 van 1984 voorheen een benzine 4 cil. een vijf cil. 2.9 ltr Diesel gebouwd , ( een bus camper ) op zich niet zo'n probleem, deze modellen worden +/- 10 jaar later ook met deze motoren geleverd, en in deze modellen is bijna alles wat geschroefd zit uit te wisselen, maar omdat je een motor plaatst welke nooit in zo'n type wagen is geplaatst zal het wel wat meer problemen geven. o.a. motor steunen , bedrading / turbo enz. de ruimte moet je zelf uitmeten want je zit ook met de automaat bak en de aandrijfas welke je opmaat zal moeten maken en moet uitbalanceren.
ook de RDW kan moeilijk doen, maar verder is er veel mogelijk.
ook de RDW kan moeilijk doen, maar verder is er veel mogelijk.
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Hiebij kom je heel wat problemen tegen.
De OM605LA heft een electronische pomp. Er zijn er wel die er een mechanische lijnpomp op monteren.
En dan is er de plaats. Die OM605 is met zijn 4 klepskop, turbo en inlaatspruitstuk voor personenwagen stukken breeder dan je originele motor. Dat wordt slijpen in bodemplaat en schutbord. Mogelijks heb je geen plaats meer voor je gaspedaal.
De automaat zal weinig problemen geven. als het nog een 4 traps is. De 5 traps is reeds electronisch gestuurd.
De OM605LA heft een electronische pomp. Er zijn er wel die er een mechanische lijnpomp op monteren.
En dan is er de plaats. Die OM605 is met zijn 4 klepskop, turbo en inlaatspruitstuk voor personenwagen stukken breeder dan je originele motor. Dat wordt slijpen in bodemplaat en schutbord. Mogelijks heb je geen plaats meer voor je gaspedaal.
De automaat zal weinig problemen geven. als het nog een 4 traps is. De 5 traps is reeds electronisch gestuurd.
Het is een 5 traps automaat. ik heb de C klasse gekocht en is helemaal compleet. Dus alles is er bij.
Ik geef het nog niet op, want als het lukt, lost het een heleboel issues op die ik met de huidige motor heb.
(Vooral herrie, gebrek aan vermogen en rijcomfort)
We gaan er eerst zondag de CarbageRun mee doen , en mocht hij dat overleven wil ik er toch graag voor gaan.
Ik geef het nog niet op, want als het lukt, lost het een heleboel issues op die ik met de huidige motor heb.
(Vooral herrie, gebrek aan vermogen en rijcomfort)
We gaan er eerst zondag de CarbageRun mee doen , en mocht hij dat overleven wil ik er toch graag voor gaan.
- pollythepolster
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 28 okt 2007 15:55
- Mercedes-Benz: W245 B200; S212 E220 CDI, W123 230
- Locatie: Twente
je kunt op een OM605 de pomp van een OM602 (turbo) plaatsen ben je van het elektronische gedeelte al af.
kijk maar eens op http://www.dieselmeken.se/ kun je direct iets meer vermogen uit dit blok halen (rond de 300 PK is geen probleem) dan kom je met de Hymer wel de berg op
kijk maar eens op http://www.dieselmeken.se/ kun je direct iets meer vermogen uit dit blok halen (rond de 300 PK is geen probleem) dan kom je met de Hymer wel de berg op
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 nov 2019 15:01
- Mercedes-Benz: Hymer 540 bs 1980
Hallo lezers,
Ik hik tegen hetzelfde probleem aan als djbasco . Ik wil graag een modernere motor ( + automatische versnellingsbak ) in mijn camper laten monteren . De camper is vreselijk traag en lawaaig .
Weet iemand of dit passend te maken is voor mijn Hymer camper. De camper is een 540BS , rijdt op benzine / LPG . De basis van de Hymer is een T1/TN1 207-307. De camper heeft een 4-schakelbak en dateert uit 1980 .
Wie denkt er mee ?
Ik hik tegen hetzelfde probleem aan als djbasco . Ik wil graag een modernere motor ( + automatische versnellingsbak ) in mijn camper laten monteren . De camper is vreselijk traag en lawaaig .
Weet iemand of dit passend te maken is voor mijn Hymer camper. De camper is een 540BS , rijdt op benzine / LPG . De basis van de Hymer is een T1/TN1 207-307. De camper heeft een 4-schakelbak en dateert uit 1980 .
Wie denkt er mee ?
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
Waarom een zoveel modernere motor e.d. ? veel elektronica meer, meer risico op storingen enz. e.d.
een vijf cilinder met of zonder turbo van een T1 , of Sprinter tot 2000 is veel eenvoudiger, en betrouwbaarder. ook een vijf handbak is beter in een Hymer camper, het mooiste is een bak met een korte eerste versnelling. als je eens flink in de Bergen ben kun je beter toeren houden bij een klim ..
is ook een voordeel als je eens wat zwaarder ben beladen .
een vijf cilinder met of zonder turbo van een T1 , of Sprinter tot 2000 is veel eenvoudiger, en betrouwbaarder. ook een vijf handbak is beter in een Hymer camper, het mooiste is een bak met een korte eerste versnelling. als je eens flink in de Bergen ben kun je beter toeren houden bij een klim ..
is ook een voordeel als je eens wat zwaarder ben beladen .
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 nov 2019 15:01
- Mercedes-Benz: Hymer 540 bs 1980
Hallo Arieene,
Bedankt voor je reactie . Heb je wellicht ook goeie adressen voor dit soort montages ?
Bedankt voor je reactie . Heb je wellicht ook goeie adressen voor dit soort montages ?
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
Beste Kaasdrager,
dat zal een probleem zijn, als je dit moet laten doen door een monteur/bedrijf dan kun je beter een nieuwe/andere camper kopen. het is heus wel een grote klus alles bij elkaar, en dan voor een camper van 1980 met een dagwaarde van ?? .
als je dit niet zelf, of met kennissen kunt doen dan kun je het beter vergeten lijkt mij.
dat zal een probleem zijn, als je dit moet laten doen door een monteur/bedrijf dan kun je beter een nieuwe/andere camper kopen. het is heus wel een grote klus alles bij elkaar, en dan voor een camper van 1980 met een dagwaarde van ?? .
als je dit niet zelf, of met kennissen kunt doen dan kun je het beter vergeten lijkt mij.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 nov 2019 15:01
- Mercedes-Benz: Hymer 540 bs 1980
Hallo Arieene,
Dat is een behoorlijke teleurstelling . Ik vind het model van deze ouwe jongen / meid ontzettend mooi, maar ik word gek van de herrie en van het gebrek aan vermogen . Ik ga me beraden , in elk geval grote dank voor je duidelijke reactie .
Dat is een behoorlijke teleurstelling . Ik vind het model van deze ouwe jongen / meid ontzettend mooi, maar ik word gek van de herrie en van het gebrek aan vermogen . Ik ga me beraden , in elk geval grote dank voor je duidelijke reactie .
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
Beste Kaasdrager, veel verbouwingen op, en aan een auto zijn bijna altijd een nog al een arbeidsintensieve bezigheid, en worden veelal gedaan vanuit een uitdagings gedachte / motivatie . en dan zijn er twee mogelijkheden, men is zelf een techniek hobbyist met veel kennis en ervaring, en heeft veel vrije tijd. of men wil, en kan er veel geld aan besteden door het te laten doen door een ander.
ik kan best begrijpen dat dit voor jou een behoorlijke teleurstelling is, maar je zal zelf een keuze moeten maken. je heb alvast een ouwe jongen / meid welke je ontzettend mooi vind, zoals je vermeld ..
ik kan best begrijpen dat dit voor jou een behoorlijke teleurstelling is, maar je zal zelf een keuze moeten maken. je heb alvast een ouwe jongen / meid welke je ontzettend mooi vind, zoals je vermeld ..
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Rare vraag misschien, maar qua ruimte. Pak eens een kladblok, neem een rolmaat en begin eens te meten.
Volgens mij kom je een heel eind.
Reden: XJ-65-DV (tik maar in op rdw.nl)
Ligt ook een vijfpitter in, de OM602, aan het vermogen te zien. Cilinderinhoud klopt dan weer niet, ik vermoed dat het de opgeboorde OM602.982 uit de 290 of zo is. En die motor is een herriebak. Overigens is de OM 603 niet veel groter dan deze vijfpitter.
Maar, is het een optie om een OM611 uit een Vito er in te mikken. Misschien is er een automaat achter te plakken. Deze commonrail is makkelijk aan de praat te krijgen, zeker als er een handbak origineel achter zit. Dan kun je er een automaat achter hangen, maar de aansturing van die bak moet je op internet te pakken krijgen. Is te doen. Maar die OM611 kan makkelijk 130 pk ophoesten, heel blijven en dan is schakelen niet meer zo'n probleem.
Al met al zou het een en ander zomaar toch inpasbaar kunnen zijn.
Je zou het eens kunnen vragen of Buddy er zin in heeft om de motor in te bouwen: wereldauto.nl (Buddy v.d. Wereld) Goed bedrijf, wel goede afspraken maken.
Volgens mij kom je een heel eind.
Reden: XJ-65-DV (tik maar in op rdw.nl)
Ligt ook een vijfpitter in, de OM602, aan het vermogen te zien. Cilinderinhoud klopt dan weer niet, ik vermoed dat het de opgeboorde OM602.982 uit de 290 of zo is. En die motor is een herriebak. Overigens is de OM 603 niet veel groter dan deze vijfpitter.
Maar, is het een optie om een OM611 uit een Vito er in te mikken. Misschien is er een automaat achter te plakken. Deze commonrail is makkelijk aan de praat te krijgen, zeker als er een handbak origineel achter zit. Dan kun je er een automaat achter hangen, maar de aansturing van die bak moet je op internet te pakken krijgen. Is te doen. Maar die OM611 kan makkelijk 130 pk ophoesten, heel blijven en dan is schakelen niet meer zo'n probleem.
Al met al zou het een en ander zomaar toch inpasbaar kunnen zijn.
Je zou het eens kunnen vragen of Buddy er zin in heeft om de motor in te bouwen: wereldauto.nl (Buddy v.d. Wereld) Goed bedrijf, wel goede afspraken maken.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 nov 2019 15:01
- Mercedes-Benz: Hymer 540 bs 1980
Hallo David_O, De camper staat in Noord-Holland . Graag hoor ik van je . Groet, kaasdrager