Dag,
Mijn naam is Fleur en ik ben nieuw op het forum.
Sinds 1,5 jaar rijd ik met veel plezier in een A200 uit 2013 (type W176).
Een klein jaar geleden merkte ik voor het eerst dat mijn temperatuurmeter tijdens het rijden van 90 graden zakte naar 80 en daarna wel weer snel terug ging naar 90 en dit zich vervolgens tijdens de rit nog enkele malen voordeed. Navraag bij de dealer wees (volgens de dealer) uit dat de thermostaat stuk was (kosten € 750). Ik heb een second opinion gevraagd bij mijn oude "huisgarage", maar deze gaf aan dat de thermostaat absoluut niet stuk was en dat het probleem wellicht in de temperatuursensor kon zitten of in de electronica van het dashboard. Ik heb de thermostaat dus niet laten vervangen en omdat het probleem zich enkele maanden niet meer voordeed heb ik er niets meer aan gedaan. Gisteren merkte ik echter dat het euvel weer terug is, de auto komt snel op 90 graden maar daarna zakt hij af en toe weer terug naar zo'n 80. Ik ben benieuwd of er wellicht ook mensen zijn die een vergelijkbare ervaring hebben en wellicht weten waar dit aan zou kunnen liggen?
schommeling temperatuurmeter tijdens rijden W176 (A200)
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Is het schommelen van de temperatuur gelijklopend met je snelheid? Koeler bij hogere snelheden, warmer bij lagere snelheden?
Logboek S500.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 sep 2017 11:57
- Mercedes-Benz: W176 (A200)
Ik heb er nog niet echt een patroon in kunnen ontdekken, ook bij gelijkblijvende snelheid daalt en stijgt ie automatisch. Soms lijkt het wel als je 2 ritten achter elkaar maakt dat ie het tijdens de tweede rit (als de motor nog op temperatuur is) niet doet, weet niet of dat nog niets betekent?
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik weet niet goed of hier nog een 'ouderwetse' mechanische thermostaat in zit, of een elektronisch gestuurde. In dat laatste geval kan het best een falende sensor zijn.
In beide gevallen lijkt mij €750 een idioot hoog bedrag. Ter info: een 'normale' thermostaat kost vaak zo'n €50-100, een elektronisch gestuurde misschien iets meer. Reken nog wat koelvloeistof en 1-2u arbeid, dan zou je flink lager dan dat bedrag moeten uitkomen (mits het de thermostaat is).
Ik denk dat je eens diagnose moet laten stellen en alle meetwaardes uit laat lezen, liefst rijdend als de schommelingen optreden.
In beide gevallen lijkt mij €750 een idioot hoog bedrag. Ter info: een 'normale' thermostaat kost vaak zo'n €50-100, een elektronisch gestuurde misschien iets meer. Reken nog wat koelvloeistof en 1-2u arbeid, dan zou je flink lager dan dat bedrag moeten uitkomen (mits het de thermostaat is).
Ik denk dat je eens diagnose moet laten stellen en alle meetwaardes uit laat lezen, liefst rijdend als de schommelingen optreden.
Logboek S500.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 sep 2017 11:57
- Mercedes-Benz: W176 (A200)
Hartelijk dank voor de tips!
Sensor vervangen kost niet zoveel begreep ik.
Volgens Wensink, de dealer, is het in en uitbouwen van de thermostaat zoveel werk dat het € 750 kost, omdat hij lastig bereikbaar is (?). Heb in het verleden 2x de thermostaat van mij TT vervangen en dat was maar €200. Het vreemde is dat Wensink na het uitlezen (in stilstand) komt tot de diagnose dat de thermostaat stuk is, terwijl mijn "huisgarage" stelt dat dit absoluut niet klopt, omdat onder meer(geloof ik) de verwarming gewoon goed werkt (hij heeft ook gereden en temperatuur onder de motorkap gevoeld)
Sensor vervangen kost niet zoveel begreep ik.
Volgens Wensink, de dealer, is het in en uitbouwen van de thermostaat zoveel werk dat het € 750 kost, omdat hij lastig bereikbaar is (?). Heb in het verleden 2x de thermostaat van mij TT vervangen en dat was maar €200. Het vreemde is dat Wensink na het uitlezen (in stilstand) komt tot de diagnose dat de thermostaat stuk is, terwijl mijn "huisgarage" stelt dat dit absoluut niet klopt, omdat onder meer(geloof ik) de verwarming gewoon goed werkt (hij heeft ook gereden en temperatuur onder de motorkap gevoeld)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 sep 2017 11:57
- Mercedes-Benz: W176 (A200)
Zou het ook nog kunnen liggen aan de spanningsstabilisator van het dashboard/cockpit ?
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Verwarming checken en slangen voelen is nou niet bepaald een zinnige diagnose als je het mij vraagt. De temperatuurvariatie is zo klein dat alles 'warm' is.
Ben toch erg benieuwd waar die thermostaat dan zit...
Wellicht een goedkope eerste stap om die sensor te vervangen, dan eventueel rijdend uitlezen en pas als je zeker weet dat het de thermostaat is: dan die vervangen.
Edit als ik ff google vermoed ik dat ze het front eraf halen, gezien de opgegeven prijs
Ben toch erg benieuwd waar die thermostaat dan zit...
Wellicht een goedkope eerste stap om die sensor te vervangen, dan eventueel rijdend uitlezen en pas als je zeker weet dat het de thermostaat is: dan die vervangen.
Edit als ik ff google vermoed ik dat ze het front eraf halen, gezien de opgegeven prijs
Logboek S500.
Ik heb een a180 2016 en heb ook problemen met de koelvloeistoftemperatuurmeter. Als ik de wagen bij koude start 1minuut laat draaien stijgt de temp meteen naar 80 en begint hij terug te vallen naar 50 stijgt naar 70 valt terug naar 50 stijgt dan is tot 80 en na 10minuten rijden en 1maal boven de 80 graden blijft hij Mooi stabiel op 90 graden. Wagen is nog in garantie en volgende week ga ik eens horen in de garage wat de oorzaak is. Hou jullie op de hoogte.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 sep 2017 11:57
- Mercedes-Benz: W176 (A200)
Ben erg benieuwd!
Ook omdat de dealer wel erg snel kwam met de diagnose 'thermostaat stuk' . Op mijn vraag of dat niet erg vlug was voor een auto van 3 jaar oud werd slechts geantwoord dat ze er toch al heel wat hadden vervangen (voor een coulanceregeling kwam ik niet in aanmerking...)
Ook omdat de dealer wel erg snel kwam met de diagnose 'thermostaat stuk' . Op mijn vraag of dat niet erg vlug was voor een auto van 3 jaar oud werd slechts geantwoord dat ze er toch al heel wat hadden vervangen (voor een coulanceregeling kwam ik niet in aanmerking...)
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Dat het aardig wat werk is om die thermostaat te vervangen kon wel eens kloppen. Het hele inlaatspruitstuk en nog wat andere zaken moeten er blijkbaar af om bij dat ding te kunnen komen.
ter info om je een idee te geven:
ter info om je een idee te geven:
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Schommelende temperatuurmeter moet je eigenlijk niets aan doen.... Het is namelijk geen defect!
Het is tegenwoordig een variabele regeling die de motor ECU bewaakt. Waterpomp doet soms gewoon nagenoeg niets waardoor de temperatuur iets kan stijgen. Ook kan de temperatuur even veranderen doordat er een waterpomp aangaat om een een andere warmtewisselaar van koele vloeistof te voorzien.
Samengevat: Variabele waterpomp icm een variabele thermostaat geeft ook een variabele temperatuur
Mocht de regeling te traag reageren (volgens de kenvelden in de motor ECU) dan heb je direct een motorstoring inclusief het mooie oranje lampje.
Het is tegenwoordig een variabele regeling die de motor ECU bewaakt. Waterpomp doet soms gewoon nagenoeg niets waardoor de temperatuur iets kan stijgen. Ook kan de temperatuur even veranderen doordat er een waterpomp aangaat om een een andere warmtewisselaar van koele vloeistof te voorzien.
Samengevat: Variabele waterpomp icm een variabele thermostaat geeft ook een variabele temperatuur
Mocht de regeling te traag reageren (volgens de kenvelden in de motor ECU) dan heb je direct een motorstoring inclusief het mooie oranje lampje.
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Je moet wel diagnosetechnicus zijn om dat oranje lampje "mooi" te vinden
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- René SLK230
- Berichten: 11251
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Raimon schreef: Samengevat: Variabele waterpomp icm een variabele thermostaat geeft ook een variabele temperatuur
Mocht de regeling te traag reageren (volgens de kenvelden in de motor ECU) dan heb je direct een motorstoring inclusief
het mooie oranje lampje.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Ik heb precies hetzelfde als Fleur! En inderdaad, auto komt netjes op temperatuur en op cruise snelheid blijft deze gelijk, maar zodra ik een dot gas geef naar de 140 word ie inderdaad korstondig koeler tot 80°c en daarna gaat hij vrij snel weer terug naar 90°c.plorie schreef:Is het schommelen van de temperatuur gelijklopend met je snelheid? Koeler bij hogere snelheden, warmer bij lagere snelheden?
Dit had ik eerst nooit..