automaat spoelen hype?!

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

14 sep 2017 11:41

Duidelijk. Wanneer je kleinere velgen hebt vallen ze dus niet op. En het eventuele stof erop dus óók niet. :roll:

Hebben we hier een oplossing voor een hardnekkig probleem? :applaus:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
hh1174
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:07
Mercedes-Benz: E200 CDI

20 sep 2017 10:46

Borgmonster schreef:
Jeroen schreef:
berendd schreef:...laat ik me graag verassen
Dat is wel heel definitief (A)

gr J
LOL.

Even wat anders: In jouw onderschrift lees ik in plaats van "remschijven" de laatste tijd steeds "remstof". Weet jij hoe dat komt?
Bij extreem stof, overweeg ATE Ceramic (taxiblokken) dat scheelt erg veel en velgen blijven langer netjes!
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8041
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

20 sep 2017 12:20

Jeroen schreef:Alles wat kleiner is dan een andere auto is er niet ;)
Aahh, zie je nou wel, en ik dacht nog; wat is het stil op de weg... :owja:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

20 sep 2017 21:03

maar moet dat remstof nog gespoeld worden? of ververs je het gewoon ;)
met of zonder cleaner? vragen, vragen, vragen... :lol:
hh1174
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:07
Mercedes-Benz: E200 CDI

23 sep 2017 11:13

Onderhoud van de automaat volgens meerder revisiebedrijven; Zij verwissellen alleen het filter maken de carterpan en magneet schoon. Juiste olie erin en niet spoelen!

De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing. De meeste Benz dealers hebben geen spoelmachine en zal hier toch wel een reden van zijn als het zoveel beter is, zij verkopen ook graag. Ik ben ondertussen overtuigt en ondanks het bij mijn W212 volgens de boeken eenmalig bij 50k moet gebeuren ik het preventief iedere 100k laat verversen.

Jerom
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5672
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

23 sep 2017 13:08

Als je spoelt met de olie die erin hoort, zal er geen rubber slechter van worden. En als je de instructie van MB zelf moet geloven (in de WIS), dan zou je moeten spoelen met een maatbeker op de slang van oliekoeler: zodra er max 3 liter oude olie uit is, moet je diezelfde hoeveelheid nieuwe olie weer bijgieten.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 sep 2017 13:32

hh1174 schreef:De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing.
Dat is weer de eeuwenoude spraakverwarring over schoonmaakmiddelen, wat vaak bij spoelen wordt gebruikt. Spoelen kun je ook zonder schoonmaakmiddelen. Je pompt de olie rond, dat is niks meer of minder dan wat de oliepomp tijdens het rijden ook doet.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 sep 2017 19:08

plorie schreef:
hh1174 schreef:De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing.
Dat is weer de eeuwenoude spraakverwarring over schoonmaakmiddelen, wat vaak bij spoelen wordt gebruikt. Spoelen kun je ook zonder schoonmaakmiddelen. Je pompt de olie rond, dat is niks meer of minder dan wat de oliepomp tijdens het rijden ook doet.
Precies !
En spoelen met verse olie doe je bij bakken zonder aftapplug in de koppelomvormer omdat
er anders ca 30-35% oude olie achterblijft bij alleen aftappen [zucht]
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 sep 2017 21:31

Wat Cornelis zegt. Ik zeg met mn boerenverstand (en ooit technische opleiding) alleen spoelen met olie.
Niet ook eerst nog een "schoonmaakmiddel" er in.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 sep 2017 22:00

René SLK230 schreef:Wat Cornelis zegt. Ik en zeg met mn boerenverstand (en ooit technische opleiding) alleen spoelen met olie.
Niet ook eerst nog een "schoonmaakmiddel" er in.
Dit ben ik niet met je eens 8-) Spoelmiddel hoeft niet funest te zijn....
Toen ik mijn 211 kocht, net onder de 170 dkm, zat de originele af-fabriek zogenaamde life long bakolie er nog in :o
Vierke in Bottrop, een echte MB specialist, was toen "het adres" waar je naartoe ging voor een bakspoeling
volgens de Tim Ekhart methode, in Nederland waren er nog geen adressen voor.
Toen ik me meldde ging er eerst ongeveer een plastic koffiebekertje spoelmiddel in en moest ik ca 10-20 km rijden
en daarbij door alle versnellingen schakelen zodat het spoelmiddel door de hele bak verspreid zat.
Daarna werd de spoelmachine aangesloten op de leidingen van de warmtewisselaar richting radiateur.
De olie die eruit kwam was bijna zwart en er werd ca 10 liter verse olie door de bak gepompt totdat er alleen nog verse olie zichtbaar was in de jerrycan waar de doorgespoelde olie in werd opgevangen.
Mijn bak (nu ca 4 ton) schakelt nog steeds als nieuw ondanks mishandelingen als recent nog uren op de Autobahn cruisen rond de 200 km/h en regelmatig aanhangers van meer dan 2,5 ton aan de haak.
Na de spoeling met spoelmiddel de eerste keer is de bak alleen nog doorgespoeld met verse olie maar de
ongenuanceerde reacties over spoelmiddel ( hearsay of daadwerkelijke praktijkervaring 8-) ) zijn in mijn optiek ongegrond op basis van ervaring.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 sep 2017 22:09

Knappe vent die in een post van mij het woord funest weet te vinden. Ik bevind me ook niet in het j/n kamp. Ik weet wel dat eea bvk "niet te schraal"" moet worden hoor ik mn leraar metaalbewerken in 1977/8 nog zeggen. Daarnaast zullen "rubberen" afdichtingen rond o.a. selenoiden en het frictiemateriaal, geschikt voor olie, agressief spul niet leuk vinden.
Een -bekertje- op een paar liter als de olie er al 170k km in zit zal zeker helpen om koek/aanslag te verwijderen en geen kwaad kunnen. Vierke staat/stond goed bekend geloof ik. Of ATR het (ook wel eens) doet en vanaf welke km stand weet ik niet maar bij mij (164k) vonden ze het niet nodig. Mijn bak zegt (geen glycol) ovrgs een enkele keer wel eens plonk van 3 naar twee met gas los maar schakelt ovrgs als een warm mes door boter. Volgende keer over 50k Vierke ns vragen misschien :) Als ik echt niks anders te doen heb...
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 24 sep 2017 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

24 sep 2017 11:32

Nogmaals ik heb niets anders dan zeer goede ervaringen met spoelen van de bak met schoonmaak adaptief.
Bedrijf spoelt wekelijks automaten van alle Duitse automerken, als het slecht zou zijn doen ze dat echt niet, niemand zit te wachten op schade claims en ontevreden klanten.
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

27 sep 2017 21:45

Vorige week gedaan. Prima resultaten. Het was preventief, maar toch...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 sep 2017 21:46

Dat moet ook preventief. Bij klachten ben je vaak al (te) laat.
Logboek S500.
McDo
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2018 23:12
Mercedes-Benz: W211 Harley Davidson

13 sep 2018 23:03

Oud topic maar de vraag is er niet minder om.
Mijn 211 190.000km heeft zijn beurten gehad, dat kan ik terugvinden in het boekje. Over de automaat/olie verversing vind ik geen info.
Is het nodig bij deze km stand de automaat te laten spoelen.
Of is verversen met nieuw filter voldoende.
Plaats reactie