Duidelijk. Wanneer je kleinere velgen hebt vallen ze dus niet op. En het eventuele stof erop dus óók niet.
Hebben we hier een oplossing voor een hardnekkig probleem?
automaat spoelen hype?!
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Bij extreem stof, overweeg ATE Ceramic (taxiblokken) dat scheelt erg veel en velgen blijven langer netjes!Borgmonster schreef:LOL.Jeroen schreef:Dat is wel heel definitiefberendd schreef:...laat ik me graag verassen
gr J
Even wat anders: In jouw onderschrift lees ik in plaats van "remschijven" de laatste tijd steeds "remstof". Weet jij hoe dat komt?
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Aahh, zie je nou wel, en ik dacht nog; wat is het stil op de weg...Jeroen schreef:Alles wat kleiner is dan een andere auto is er niet
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Onderhoud van de automaat volgens meerder revisiebedrijven; Zij verwissellen alleen het filter maken de carterpan en magneet schoon. Juiste olie erin en niet spoelen!
De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing. De meeste Benz dealers hebben geen spoelmachine en zal hier toch wel een reden van zijn als het zoveel beter is, zij verkopen ook graag. Ik ben ondertussen overtuigt en ondanks het bij mijn W212 volgens de boeken eenmalig bij 50k moet gebeuren ik het preventief iedere 100k laat verversen.
Jerom
De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing. De meeste Benz dealers hebben geen spoelmachine en zal hier toch wel een reden van zijn als het zoveel beter is, zij verkopen ook graag. Ik ben ondertussen overtuigt en ondanks het bij mijn W212 volgens de boeken eenmalig bij 50k moet gebeuren ik het preventief iedere 100k laat verversen.
Jerom
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als je spoelt met de olie die erin hoort, zal er geen rubber slechter van worden. En als je de instructie van MB zelf moet geloven (in de WIS), dan zou je moeten spoelen met een maatbeker op de slang van oliekoeler: zodra er max 3 liter oude olie uit is, moet je diezelfde hoeveelheid nieuwe olie weer bijgieten.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat is weer de eeuwenoude spraakverwarring over schoonmaakmiddelen, wat vaak bij spoelen wordt gebruikt. Spoelen kun je ook zonder schoonmaakmiddelen. Je pompt de olie rond, dat is niks meer of minder dan wat de oliepomp tijdens het rijden ook doet.hh1174 schreef:De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing.
Logboek S500.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Precies !plorie schreef:Dat is weer de eeuwenoude spraakverwarring over schoonmaakmiddelen, wat vaak bij spoelen wordt gebruikt. Spoelen kun je ook zonder schoonmaakmiddelen. Je pompt de olie rond, dat is niks meer of minder dan wat de oliepomp tijdens het rijden ook doet.hh1174 schreef:De opmerking van hun dat het de rubbers kan aantasten vanwege de extra adaptive oplossingen etc. waardoor er meer schade ontstaat vind ik een goede onderbouwing.
En spoelen met verse olie doe je bij bakken zonder aftapplug in de koppelomvormer omdat
er anders ca 30-35% oude olie achterblijft bij alleen aftappen [zucht]
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Wat Cornelis zegt. Ik zeg met mn boerenverstand (en ooit technische opleiding) alleen spoelen met olie.
Niet ook eerst nog een "schoonmaakmiddel" er in.
Niet ook eerst nog een "schoonmaakmiddel" er in.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Dit ben ik niet met je eens Spoelmiddel hoeft niet funest te zijn....René SLK230 schreef:Wat Cornelis zegt. Ik en zeg met mn boerenverstand (en ooit technische opleiding) alleen spoelen met olie.
Niet ook eerst nog een "schoonmaakmiddel" er in.
Toen ik mijn 211 kocht, net onder de 170 dkm, zat de originele af-fabriek zogenaamde life long bakolie er nog in
Vierke in Bottrop, een echte MB specialist, was toen "het adres" waar je naartoe ging voor een bakspoeling
volgens de Tim Ekhart methode, in Nederland waren er nog geen adressen voor.
Toen ik me meldde ging er eerst ongeveer een plastic koffiebekertje spoelmiddel in en moest ik ca 10-20 km rijden
en daarbij door alle versnellingen schakelen zodat het spoelmiddel door de hele bak verspreid zat.
Daarna werd de spoelmachine aangesloten op de leidingen van de warmtewisselaar richting radiateur.
De olie die eruit kwam was bijna zwart en er werd ca 10 liter verse olie door de bak gepompt totdat er alleen nog verse olie zichtbaar was in de jerrycan waar de doorgespoelde olie in werd opgevangen.
Mijn bak (nu ca 4 ton) schakelt nog steeds als nieuw ondanks mishandelingen als recent nog uren op de Autobahn cruisen rond de 200 km/h en regelmatig aanhangers van meer dan 2,5 ton aan de haak.
Na de spoeling met spoelmiddel de eerste keer is de bak alleen nog doorgespoeld met verse olie maar de
ongenuanceerde reacties over spoelmiddel ( hearsay of daadwerkelijke praktijkervaring ) zijn in mijn optiek ongegrond op basis van ervaring.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Knappe vent die in een post van mij het woord funest weet te vinden. Ik bevind me ook niet in het j/n kamp. Ik weet wel dat eea bvk "niet te schraal"" moet worden hoor ik mn leraar metaalbewerken in 1977/8 nog zeggen. Daarnaast zullen "rubberen" afdichtingen rond o.a. selenoiden en het frictiemateriaal, geschikt voor olie, agressief spul niet leuk vinden.
Een -bekertje- op een paar liter als de olie er al 170k km in zit zal zeker helpen om koek/aanslag te verwijderen en geen kwaad kunnen. Vierke staat/stond goed bekend geloof ik. Of ATR het (ook wel eens) doet en vanaf welke km stand weet ik niet maar bij mij (164k) vonden ze het niet nodig. Mijn bak zegt (geen glycol) ovrgs een enkele keer wel eens plonk van 3 naar twee met gas los maar schakelt ovrgs als een warm mes door boter. Volgende keer over 50k Vierke ns vragen misschien Als ik echt niks anders te doen heb...
Een -bekertje- op een paar liter als de olie er al 170k km in zit zal zeker helpen om koek/aanslag te verwijderen en geen kwaad kunnen. Vierke staat/stond goed bekend geloof ik. Of ATR het (ook wel eens) doet en vanaf welke km stand weet ik niet maar bij mij (164k) vonden ze het niet nodig. Mijn bak zegt (geen glycol) ovrgs een enkele keer wel eens plonk van 3 naar twee met gas los maar schakelt ovrgs als een warm mes door boter. Volgende keer over 50k Vierke ns vragen misschien Als ik echt niks anders te doen heb...
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 24 sep 2017 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Nogmaals ik heb niets anders dan zeer goede ervaringen met spoelen van de bak met schoonmaak adaptief.
Bedrijf spoelt wekelijks automaten van alle Duitse automerken, als het slecht zou zijn doen ze dat echt niet, niemand zit te wachten op schade claims en ontevreden klanten.
Bedrijf spoelt wekelijks automaten van alle Duitse automerken, als het slecht zou zijn doen ze dat echt niet, niemand zit te wachten op schade claims en ontevreden klanten.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Vorige week gedaan. Prima resultaten. Het was preventief, maar toch...
Oud topic maar de vraag is er niet minder om.
Mijn 211 190.000km heeft zijn beurten gehad, dat kan ik terugvinden in het boekje. Over de automaat/olie verversing vind ik geen info.
Is het nodig bij deze km stand de automaat te laten spoelen.
Of is verversen met nieuw filter voldoende.
Mijn 211 190.000km heeft zijn beurten gehad, dat kan ik terugvinden in het boekje. Over de automaat/olie verversing vind ik geen info.
Is het nodig bij deze km stand de automaat te laten spoelen.
Of is verversen met nieuw filter voldoende.