Beste forum leden
ik/ wij ( mn collega en ik ) zitten met een heel vervelend euvel tussen iet nader te noemen dealer en wij
mn collega rijd met een w447 114 van april 2015 met stalen velgen
op zich niet heel bijzonder en ook deze bus is ingericht als service bus
maar nu komt het 6 oktober 2016 hebben wij een lekke LA velg gehad dit heb ik toen bij de dealer neer gelegd omdat mn collega op de w639 band+velg op klus moest deze is netjes om gewisseld voor een die op de stelling lag tevens is de band daar ook mee omgelegd
dit is allemaal op garantie gedaan en verder niks mis mee ook nooit wat van gehoord
wij gaven de schuld omdat er op een lekke/ defecte band was Door gereden op de ring van Amsterdam in de spits
velg was lek op/bij de las waar de spaken mee op de velg zitten
nou had mn collega laatst nieuwe banden om de velgen katten leggen omdat de vorige toch redelijk op waren 0.5 mm of minder
en net voor deze tijd had was de band ook in eens leger waar wij de schuld aan de band gaven omdat deze op was
nou zaten er nieuwe banden op (Door een bekende banden boer) en op de rit Heerenveen >Amsterdam was deze band al leger dus de volgende dag is mn collega weer naar de banden boer geweest om dit te melden hierop ging de bant + velg even zwemmen of met lek spray (weet ik niet exact ) maar goed hier kwam uit dat ook deze velg (RA) lek was en weer op/ bij de las
nou is mijn collega hier mee naar de dealer geweest van dit is nou de 2e keer is er iets mis met jullie velgen ?
hierop was het antwoord heel kort en bondig : nee dit ligt er aan dat de is over beladen is koop eerst maar een nieuwe velg dan kijken wij wel eens of het garantie is
hierop is er een mail naar de verkoper gegaan van hoe lossen we dit ff netjes op
ook hier komt uit nee gewoon te zwaar beladen voor garantie eerst nieuwe kopen dan gaan we ff wegen en kijken we weer
hierop is wel de hele toon mee gezet
er is van af het begin duidelijk besproken en bezichtigd dat het een service bus zou worden en dat ie zwaar werd dus dit is even geel vervelend geworden ook is er besloten om bij deze dealer organisatie geen auto of bus weg te gaan halen. Het zij nieuw het zij 2e hands er zijn in tussen al 3 voertuigen weg gekomen
nou klopt het ook wel dat de bus te zwaar is maar dan verwacht he van een stalen velg toch niet dat ie lek gaat toch lm had ik kunnen snappen maar staal niet
de bus is 1700 kg op de achter as en mag 1450kg hebben dus nog niet bijzonder veel
onze aanhanger mag 2 ton hebben maar 5 doet ie ook op 4 wielen en 1500 km lang en nog nooit een lekke velg gehad zelfs geen band lek wel een missend remtrommel + wiel maar dat was omdat het lager op was
dus wij vinden het nog niet heel logisch
nou valt ons in eens ook op dat er een velg is waar de velg overgang spaken velg roodbruin gaat kleuren dit vinden wij ook zeer vreemd
toen ik voor de w639 laatst in Dordrecht was heb ik na gevraagd wat de verzwaarde Vito voor velgen had dit was niet hele maal duidek maar de velgen waren 17 inch velgen omdat de remschijf groter was
maar of dezen sterker waren kan niet beantwoord worden
nou is mijn vraag
1 kan het aan de over belading geen liggen ?
2 zou dit mogen bij velgen van 2 jaar oud ?
3 wat is het verschil bij de zware en lichte Vito in velgen ? op de inch na
4 wat is het laad vermogen van deze velgen ?
in tussen tijd heb ik al een paar banden technische forum leden gesproken maar daar blijft het antwoord ook redelijk uit
de een zegt er is iets mis gegaan met lassen de ander zegt dat is exact waar ik de lekkage verwacht bij over belading
ook ik weet dat we onderhand in de tijd leven van elke gram bezuinigen maar van Mercedes mag je toch niet verwachten dat bij 150 kg over belading (per velg) de velgen gaan lekken ??
daar koop je toch geen Mercedes voor ?
ik hoor graag van jullie expertise
gr Pascal
ps dit is wel zoon kritiek toppic waar de ts op reageerd
stalen velgen w447 lek
- plorie
- Berichten: 20871
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Als meermaals dezelfde defecten optreden bij verschillende velgen dan ligt het wel voor de hand dat overbelading op z'n minst een deel van het probleem is.
Als je een stalen velg in doorsnede bekijkt dan worden ze behoorlijk ongunstig belast met allerlei krommingen vanaf naaf naar velgbed. Ik zou maar eens kritisch gaan kijken naar hoe die bus belast wordt, al was het maar om verzekeringstechnische redenen.
Bedenk ook dat je remmen zijn gedimensioneerd op de max. toelaatbare massa
Als je een stalen velg in doorsnede bekijkt dan worden ze behoorlijk ongunstig belast met allerlei krommingen vanaf naaf naar velgbed. Ik zou maar eens kritisch gaan kijken naar hoe die bus belast wordt, al was het maar om verzekeringstechnische redenen.
Bedenk ook dat je remmen zijn gedimensioneerd op de max. toelaatbare massa
Logboek S500.
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Daarnaast is overbelading bij zakelijk gebruik geen overtreding maar een economisch delictsplunder schreef:Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
met hele andere tarieven...
En de verzekering kan bij een schuldvraag idd heel moeilijk gaan doen weet ik uit ervaring met
overbeladen bussen bij een opdrachtgever na een aanrijding met 1 van deze bussen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44421
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Idd, pas op Pascal!Cornelis schreef:Daarnaast is overbelading bij zakelijk gebruik geen overtreding maar een economisch delictsplunder schreef:Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
met hele andere tarieven...
En de verzekering kan bij een schuldvraag idd heel moeilijk gaan doen weet ik uit ervaring met
overbeladen bussen bij een opdrachtgever na een aanrijding met 1 van deze bussen.
Als ze hem veel te zwaar belaad, dan moet je de schuld bij jezelf zoeken lijkt me?
#doeslief
- pascalvd
- Berichten: 5147
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
daar heb je gelijk in een deel zal aan overbelading kunnen liggen maar zo ernstig is er ook niet over beladen dat is het punt dat we vreemd vindenplorie schreef:Als meermaals dezelfde defecten optreden bij verschillende velgen dan ligt het wel voor de hand dat overbelading op z'n minst een deel van het probleem is.
Als je een stalen velg in doorsnede bekijkt dan worden ze behoorlijk ongunstig belast met allerlei krommingen vanaf naaf naar velgbed. Ik zou maar eens kritisch gaan kijken naar hoe die bus belast wordt, al was het maar om verzekeringstechnische redenen.
Bedenk ook dat je remmen zijn gedimensioneerd op de max. toelaatbare massa
en verzekerings technisch heb je ook gelijk net zo als de remmen
welken het overgens best doen
eeeh een beetje wel ja maar ik denk dat 90% van de bouw busjes te zwaar zijn en dat zal een zelfde discussie zijnsplunder schreef:Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
ik rijd ook niet in de w447 de w639 rijd beter maar je punt is wel duidelijk maar dat ging het niet om
heb je helemaal gelijk inCornelis schreef:Daarnaast is overbelading bij zakelijk gebruik geen overtreding maar een economisch delictsplunder schreef:Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
met hele andere tarieven...
En de verzekering kan bij een schuldvraag idd heel moeilijk gaan doen weet ik uit ervaring met
overbeladen bussen bij een opdrachtgever na een aanrijding met 1 van deze bussen.
maar dat was niet de strekking van de vraag
ja er zal natuurlijk een deel van het probleem bij de belading van de velgen liggen maar op zich is er niet een hele hoge over belading van daar ook de vragenPeter schreef:Idd, pas op Pascal!Cornelis schreef:Daarnaast is overbelading bij zakelijk gebruik geen overtreding maar een economisch delictsplunder schreef:Is het vreemd dat ik niet begrijp dat iemand heel bewust consequent overbeladen rijdt?
Het is volgens mij strafbaar, en de verkeersveiligheid wordt er niet groter op. Hopelijk rij je niet achter me bij een eventuele noodstop.
Groet
met hele andere tarieven...
En de verzekering kan bij een schuldvraag idd heel moeilijk gaan doen weet ik uit ervaring met
overbeladen bussen bij een opdrachtgever na een aanrijding met 1 van deze bussen.
Als ze hem veel te zwaar belaad, dan moet je de schuld bij jezelf zoeken lijkt me?
dat is nu bekend dat het een duur grapje kan worden jaW220L schreef:En de boetes lopen op.
Eerste keer recidive blijkbaar 50% hoger, tweede keer 100% en de derde keer is voorkomen.
Boetebedrag honderdje of 5
Om het maar niet over de aanhanger te hebben..
de aanhanger was niks aan te zien deze lag er mooi achter span zag er goed uit en een netje helpt ook wel
maar goed tot op heden geen concreet antwoord op de vragen gehad
wij weten dat ie te zwaar is er er bepaalde risico's aan hangen maar dit was de vraag niet
is het mogelijk om weer op de vragen terug te komen ?
gr Pascal
- pascalvd
- Berichten: 5147
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Dit veranderd de hele boelW220L schreef:Er zijn verschillende uitvoeringen van optisch dezelfde velg.
A447 401 00 01 is de zwaardere uitvoering in 16".
Zou even kijken naar het nummer in de velg.
de velg is A447 401 00 01
dit houd dus in dat dezen tot 1650 kg per 2 geschikt zijn
dus zijn wel technisch 25 kg over beladen per wiel
nou is mijn idee hier gaan de velgen toch echt niet van defect
in ieder geval bedank
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
...Maar... het gewicht zal bijna nooit precies gelijk over de 4 wielen verdeeld zijn. Sowieso zal het meeste gewicht op de achteras rusten en als je een keer door een kuil rijdt...
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Wieger
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
- Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
- Locatie: Westerkwartier (Gr.)
Alle genoemde gewichten gaan toch ook alleen over de achteras?
En voor wat betreft door een kuil rijden, daar zal toch ook wel rekening mee gehouden zijn...
En voor wat betreft door een kuil rijden, daar zal toch ook wel rekening mee gehouden zijn...
- pascalvd
- Berichten: 5147
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
nee klopt het gewicht zal nooit over alle wiellen gelijk zijn wel hebben gewoon de achteras op de locale weegbrug gezet en zo gewogenJeroen schreef:...Maar... het gewicht zal bijna nooit precies gelijk over de 4 wielen verdeeld zijn. Sowieso zal het meeste gewicht op de achteras rusten en als je een keer door een kuil rijdt...
gr J
op de kuilen kan je inderdaad piek belastingen krijgen
maar een velg zou toch ook een veiligheids factor bevatten ?
althans dat mag ik toch hopen
dan zou het kuilen rijden niet heel ernstig meer zijn
dat is correct ik spreek de hele tijd over de achteras omdat het euvel daar zich tot op heden voordoetWieger schreef:Alle genoemde gewichten gaan toch ook alleen over de achteras?
En voor wat betreft door een kuil rijden, daar zal toch ook wel rekening mee gehouden zijn...
de chauffeur houd rekening met de kuilen in de weg en op de bouw
-
- Forum Held
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
- Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
- Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Ik denk dat de overbelasting wel degelijk van invloed is. In mijn bescheiden materialenkennis ga ik ervanuit dat de velg bij iedere omwenteling vervormd (en weer terug komt in zijn oorspronkelijke vorm) en dat die velg na ongeveer 2 jaar dit doen gewoon moe is. Denk hierbij maar aan een ijzeren strip die je een aantal keren buigt zodat het uiteindelijk breekt.\
De kuilen waar iedereen weleens doorheen rijd zijn dan naar mijn idee van minder belang omdat de velg al vervormd is op de plek waar de band het wegdek raakt en de velg door die vervorming dus op die plaats sterker is omdat die daar meer steun heeft.
Op het moment dat je constant overbeladen rijdt kan je naar mijn idee overmatige slijtage verwachten en in het geval van een velg heb je naar mijn idee nog mazzel dat het alleen daarbij blijft.
De kuilen waar iedereen weleens doorheen rijd zijn dan naar mijn idee van minder belang omdat de velg al vervormd is op de plek waar de band het wegdek raakt en de velg door die vervorming dus op die plaats sterker is omdat die daar meer steun heeft.
Op het moment dat je constant overbeladen rijdt kan je naar mijn idee overmatige slijtage verwachten en in het geval van een velg heb je naar mijn idee nog mazzel dat het alleen daarbij blijft.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
- Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
- Specialisatie: beroeps oplichter
- Locatie: Bippen (de)
De las. En alle gebogen stukken zijn sowieso zwakker.
Maar ik zou dit eerder op een slechte kwalitiet velg/ las gooien.
Je idee dat aluminium velgen minder sterk zijn is ook een misverstand. Kijk eens rond naar hoe veel vrachtwagens en kranen er op alu velgen rond rijden.
(Zijn ook lichter wat je laadvermogen tengoede komt)
Me broer had het pas met een kraan dan.
Vaak kan je het wel aan zien komen door dat je verf ook scheurd. En je daar roest krijgt (zelfde als loslopende moeren)
Vind het antwoord van de dealer erg kort door de bocht.
Kan me niet voorstellen dat er geen veiligheids marge op zit. En die marge kan echt niet zo klein zijn.
En dan is overbelading 1 maar dan zouden ze ook je een lijst van de dynamiche max belasting moeten kunnen geven.
Gr Roy
Maar ik zou dit eerder op een slechte kwalitiet velg/ las gooien.
Je idee dat aluminium velgen minder sterk zijn is ook een misverstand. Kijk eens rond naar hoe veel vrachtwagens en kranen er op alu velgen rond rijden.
(Zijn ook lichter wat je laadvermogen tengoede komt)
Me broer had het pas met een kraan dan.
Vaak kan je het wel aan zien komen door dat je verf ook scheurd. En je daar roest krijgt (zelfde als loslopende moeren)
Vind het antwoord van de dealer erg kort door de bocht.
Kan me niet voorstellen dat er geen veiligheids marge op zit. En die marge kan echt niet zo klein zijn.
En dan is overbelading 1 maar dan zouden ze ook je een lijst van de dynamiche max belasting moeten kunnen geven.
Gr Roy
- Bijlagen
-
- IMG-20170721-WA0002.jpg (77.56 KiB) 703 keer bekeken
- pascalvd
- Berichten: 5147
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
inderdaad daar zit wat in maar ik verwacht niet dat 25kg het in1 en 2 jaar laat begevenMST schreef:Ik denk dat de overbelasting wel degelijk van invloed is. In mijn bescheiden materialenkennis ga ik ervanuit dat de velg bij iedere omwenteling vervormd (en weer terug komt in zijn oorspronkelijke vorm) en dat die velg na ongeveer 2 jaar dit doen gewoon moe is. Denk hierbij maar aan een ijzeren strip die je een aantal keren buigt zodat het uiteindelijk breekt.\
De kuilen waar iedereen weleens doorheen rijd zijn dan naar mijn idee van minder belang omdat de velg al vervormd is op de plek waar de band het wegdek raakt en de velg door die vervorming dus op die plaats sterker is omdat die daar meer steun heeft.
Op het moment dat je constant overbeladen rijdt kan je naar mijn idee overmatige slijtage verwachten en in het geval van een velg heb je naar mijn idee nog mazzel dat het alleen daarbij blijft.
dit zou bij een niksan of peugotie kunnen maar toch niet bij een prestige merk als mercedes ?
stamgast_2 schreef:De las. En alle gebogen stukken zijn sowieso zwakker.
Maar ik zou dit eerder op een slechte kwalitiet velg/ las gooien.
Je idee dat aluminium velgen minder sterk zijn is ook een misverstand. Kijk eens rond naar hoe veel vrachtwagens en kranen er op alu velgen rond rijden.
(Zijn ook lichter wat je laadvermogen tengoede komt)
Me broer had het pas met een kraan dan.
Vaak kan je het wel aan zien komen door dat je verf ook scheurd. En je daar roest krijgt (zelfde als loslopende moeren)
Vind het antwoord van de dealer erg kort door de bocht.
Kan me niet voorstellen dat er geen veiligheids marge op zit. En die marge kan echt niet zo klein zijn.
En dan is overbelading 1 maar dan zouden ze ook je een lijst van de dynamiche max belasting moeten kunnen geven.
Gr Roy
wat ons heel erg stoort/ opvalt is dat er meteen in de verdeiging gegaan word en dus alle comunicatie sluiten en als ze het gesprek open hadden gehouden dan hadden we dit toppic waarschijnlijk niet gehad en ook geen probleem dan hadden we ook geen problemen met de kosten gehad maar omdat er nu meteen verdedigend gerageerd word is het niet meer open om het probleem te zoeken
dat van het alluminium ben ik nog niet vaak tegen gekomen de machines waar ik bij kom zit 90% stalen rupsen onder en 5% rubberen rupsen onder
de velg lekt aan de achter zijde waar de las verborgen zit maar hier is geen roest te bevinden
maar de vervangende velg (6 oktober 2016) zie ik wel roest komen aan de buiten zijde op de foto eerste post
vandaar ook onze onderbuik gevoelens van wat er nu aan gaat komen
ons idee is ook dat er iets misgegaan is bij de productie