W205 C220 bluetec (2014) Backup accu storing
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
De tweede accu is wel degelijk een accu en hij buffert de spanning voor de accessoires zodat die niet te lijden hebben onder een te grote spanningsdip, bv bij starten. Hij "buffert" de boordspanning voor accessoires, dus velen denken dan aan een condensator, maar het is echt een accu.
Als die tweede accu in lading te ver afneemt zal zijn spanning dalen tot onder de startaccu-spanning en ik neem aan dat die constatering leidt tot meldingen dat de tweede accu defect is.
De tweede accu mag nooit de startaccu rechtstreeks bufferen (zoals in "gewoon parallel geschakeld staan"), dan zou hij zijn werk niet kunnen doen als de startaccu kortstondig te ver leeg raakt. In de praktijk zit tussen de startaccu en de tweede accu minimaal een diode zodat de tweede accu kan worden bijgeladen uit de boordspanning, maar niet stroom kan leveren aan de startmotor.
Derhalve wordt de tweede accu altijd geladen met een 0,7 Volt hogere spanning dan de startaccu (- boordspanning + spanningsval over de diode) en moet de dynamo die hoge spanning in de normale omstandigheden wel normaal kunnen leveren.
Dit gezegd hebbende: ik neem aan dat het start-stop systeem o.a. onbeschikbaar is als gevolg van de (te lage) actuele boordspanning, en wel die van de startaccu, niet van de tweede accu: criterium voor een werkend start/stopsysteem is namelijk niet dat de accessoires het blijven doen, maar dat de auto nog met zekerheid te starten is vanuit een stoptoestand. Er is bij diverse merken al heel wat geschreven over welke randvoorwaarden er gelden voor een in werking tredend start-stopsysteem, maar ik denk zéker dat de spanning van de startaccu er ééntje van is. Bij auto's waar het start-stopsysteem structureel niet werkt, zou ik dus eerst eens de bedrijfsspanning tijdens het rijden van de startaccu (de boordspanning tijdens normale ritten met bijgeladen startaccu) als te onderzoeken item meenemen, niet de toestand van de tweede "backup"-accu.
Als die tweede accu in lading te ver afneemt zal zijn spanning dalen tot onder de startaccu-spanning en ik neem aan dat die constatering leidt tot meldingen dat de tweede accu defect is.
De tweede accu mag nooit de startaccu rechtstreeks bufferen (zoals in "gewoon parallel geschakeld staan"), dan zou hij zijn werk niet kunnen doen als de startaccu kortstondig te ver leeg raakt. In de praktijk zit tussen de startaccu en de tweede accu minimaal een diode zodat de tweede accu kan worden bijgeladen uit de boordspanning, maar niet stroom kan leveren aan de startmotor.
Derhalve wordt de tweede accu altijd geladen met een 0,7 Volt hogere spanning dan de startaccu (- boordspanning + spanningsval over de diode) en moet de dynamo die hoge spanning in de normale omstandigheden wel normaal kunnen leveren.
Dit gezegd hebbende: ik neem aan dat het start-stop systeem o.a. onbeschikbaar is als gevolg van de (te lage) actuele boordspanning, en wel die van de startaccu, niet van de tweede accu: criterium voor een werkend start/stopsysteem is namelijk niet dat de accessoires het blijven doen, maar dat de auto nog met zekerheid te starten is vanuit een stoptoestand. Er is bij diverse merken al heel wat geschreven over welke randvoorwaarden er gelden voor een in werking tredend start-stopsysteem, maar ik denk zéker dat de spanning van de startaccu er ééntje van is. Bij auto's waar het start-stopsysteem structureel niet werkt, zou ik dus eerst eens de bedrijfsspanning tijdens het rijden van de startaccu (de boordspanning tijdens normale ritten met bijgeladen startaccu) als te onderzoeken item meenemen, niet de toestand van de tweede "backup"-accu.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Donateur
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00
- Mercedes-Benz: A250(w176) A200(w177)C63S(w205)c450(w205)cla22cla (w118)glc(w253)
- Locatie: Oss
Wij hebben er al een hele hoop vervangen van deze back up accu’s.
Als auto’s een tijdje stil staan gaan ze vrij snel kapot. Een vrij simpele reparatie
Als auto’s een tijdje stil staan gaan ze vrij snel kapot. Een vrij simpele reparatie
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Prima dat je een vraag hebt. Maar iemand anders met een 205 die nu dit topic gaat lezen komt nu bij verkeerde informatie. Dus handiger om bij het 207 backup accu topic te houden. Zo is het voor de volgende lezer overzichtelijk.motorhan schreef: ↑16 sep 2021 11:08sorry dat ik hier op reageerde ik begrijp echt wel dat het verschillende auto's zijn ik vroeg me alleen af of er bij mij een als accu vermomde condensator in zit. Ik heb dus geen idee of er verschillende modellen zijn. Bij de garage is dat blijkbaar ook niet altijd duidelijk omdat daar eerst werd gezegd dat ie aan de passagierskant in de auto zit. wat dus niet zo is.
En wat betreft je accu. Dat is een accu en geen condensator systeem.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Moderator Arjen schreef:
Onderwerp wordt opgeruimd... alles wat NIET met de oorspronkelijke vraag te maken heeft (een storing geralateerd aan de backup accu in een W205 of aanverwant) gaat eruit.
Een dringend verzoek aan @motorhan: Probeer alsjeblieft niet lukraak je vragen te dumpen in andermans topics.
Hallo allemaal,Debruijngeffen schreef: ↑14 sep 2021 21:45 Wij hebben er al een hele hoop vervangen van deze back up accu’s.
Als auto’s een tijdje stil staan gaan ze vrij snel kapot. Een vrij simpele reparatie
Een vraagje als ik deze (accu) condensator zelf vervang bij mijn w205 moet ik de computer resetten of verdwijnt de foutmelding vanzelf?
- Bijlagen
-
- IMG-20211206-WA0000.jpg (64.03 KiB) 2199 keer bekeken
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Verdwijnt vanzelf.
Oke dank je wel donderdag eens proberen te vervangen
-
- Donateur
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00
- Mercedes-Benz: A250(w176) A200(w177)C63S(w205)c450(w205)cla22cla (w118)glc(w253)
- Locatie: Oss
Toevallig vandaag weer een opgehaald voor een klant
- Bijlagen
-
- image.jpg (242.2 KiB) 2034 keer bekeken
Ik heb ook de storing en wilde hem zelf vervangen.
Op YouTube een heel duidelijk filmpje gevonden waar ze hem vervangen door een Hella 8ES 011 590-701. Als ik deze echter in een webshop zoek, dan staat er bij dat deze NIET geschikt is voor een W205 coupé c250.
Dus ik heb de oude even bekeken en daar staat op: A205 905 34 14.
Is dit echt niet uitwisselbaar met elkaar?
Op YouTube een heel duidelijk filmpje gevonden waar ze hem vervangen door een Hella 8ES 011 590-701. Als ik deze echter in een webshop zoek, dan staat er bij dat deze NIET geschikt is voor een W205 coupé c250.
Dus ik heb de oude even bekeken en daar staat op: A205 905 34 14.
Is dit echt niet uitwisselbaar met elkaar?
- Boelie
- Donateur
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 02 jun 2011 17:08
- Mercedes-Benz: W212 Mopf
- Specialisatie: Carplay/Android auto, Amg menu
- Locatie: Hamont(B) / Budel (NL)
- Contacteer:
Deze is voor OEM nummer:
A 205 905 28 09, A 205 905 34 14
Dus zou moeten kunnen.
Ik heb hem tijdje terug ook vervangen bij een W205, wel origineel bij dealer besteld.
Plaatsen en storing direct opgelost
A 205 905 28 09, A 205 905 34 14
Dus zou moeten kunnen.
Ik heb hem tijdje terug ook vervangen bij een W205, wel origineel bij dealer besteld.
Plaatsen en storing direct opgelost
-
- Donateur
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 19 dec 2019 13:00
- Mercedes-Benz: A250(w176) A200(w177)C63S(w205)c450(w205)cla22cla (w118)glc(w253)
- Locatie: Oss
Rechts voor bij de voeten onder de vloermat