Heeft mijn mercedes een renault motor?! Help

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

09 jul 2017 10:25

Prometheus schreef:De OM607/622/626 motoren worden gebouwd door Renault in Cléon en zijn ontstaan vanuit de samenwerking van Daimler-Benz, Renault en Nissan. Nissan bouwt overigens (ook) Mercedes motoren maar dat terzijde.
Aangezien Daimler Benz (nog) in de ontwikkeling van de nieuwe reeks M25x en OM65x motoren zat en men op korte termijn toch een motor moest hebben voor (o.a.) de nieuwe, voornamelijk door de USA opgestelde, emissie-eisen, heeft men gekozen voor de R9 motor van Nissan/Renault. (De VAG groep heeft voor een andere (software :roll: ) strategie gekozen :lol: ).
Het betreft de handgeschakelde Citan en 160/180 CDI versies van de A- en B klasse (vanaf 2013), de Vito V447 voorwielaandrijvers en de W205 C-klasse 180d en 200d vanaf 2015 (zowel automaat als handgeschakeld).
Verschil zit m uiteraard primair in het feit dat deze 'mercedes' motor geen ketting, maar een distributieriem heeft.
Betrouwbaarheid ? time will tell, maar vooralsnog lijken het prima motoren.
Duidelijk ?
Even een kleine correctie:
De OM626 in de C klasse W205 is voorzien van een distributieketting, en is achterwielaandrijving.
Enkel in de citan, a klasse en b klasse (allen de OM607 motor) is er een distributieriem aanwezig.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

09 jul 2017 10:55

Op het klassieke voordeel van een "onderhoudsvrije" ketting versus distributieriem die elke zeg 60-90k vervangen moet worden (idd incl waterpomp en spanrol e.d.) valt heden ten dage ook wel wat af te doen. Ik zou er een moderne auto niet om laten staan. Sterker nog: je kan er iig lekker bij. En vlgs mij hebben franse diesels geheel geen slechte naam.

Denk aan de problemen met kettingen bij de VAG-groep, Vanos bij sommige BWM's, maar ook sommige bouwjaren met de M27x motoren incl nokkenastandwiel. Recent nog zag ik een W212 of 13 ik geloof diesel in de garage staan waar die ketting aan de achterzijde (!) van de motor ligt en waarvan de kunststof spanner gebroken was. De monteur was alleen al een halve dag bezig het compartiment onder de paravaan leeg te ruimen om er bij te kunnen... Hoe bedoel je ondoordacht ontwerp.

De tijd dat alles bomvrij voor de eeuwigheid werd ontworpen en je om je motor heen kon lopen is onder druk van efficiënter, lichter, minder wrijving, en niet te vergeten de roep van de consument om steeds meer comfortfuncties en dus elektronica terwijl het wel betaalbaar moet blijven onder het mom van als het de eerste 4 lease / garantie jaren maar heel blijft, kennelijk voorbij.
Daartegenover staan zuinigere, schonere, stillere, comfortabeler en veiligere auto's.
Wil je dat allemaal niet, is er altijd nog de old- of youngtimer met alle voor- en weer andere nadelen van dien.

Elluk voordeel hep z'n nadeel naar het schijnt. :(
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 09 jul 2017 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09 jul 2017 11:32

Ik wou net zeggen, mijn ervaring is dat met de alfa/fiat jtd's je een eeuwigheid kan doen. De distri (elke 4 jaar of 120k km) vervangen inclusief waterpomp kost nog geen 380 euro. Wel zie je veel dat de waterpomp vergeten wordt, of nog erger niet originele onderdelen met de verouderde lagers. De mijne staat op 241.000 kom, loopt super (jammer dat die 5 cylinder niet meer gemaakt wordt) en gebruikt nauwelijks olie. Ik ben na 6 jaar nog steeds aan de eerste reserve liter olie bezig.

Heb overigens rond 2003 een Laguna gehad, dus ik heb alles ervaring en recht om te klagen over Renault kwaliteit. Maar zoals ik al zei er rijden bij ons bedrijf honderden bijtelling meganes en captures rond. Over het blok is echt weinig te klagen.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

09 jul 2017 12:56

En om het olieverhaal hier ook nog maar eens bij te slepen: Tegenwoordig kan een verkeerd soort olie (lees: die niet voldoet aan de specs van de motorfabrikant) heel snel een kettingspanner en dus ook een ketting slopen.
Net zoals kliederen bij het vullen en dus (kleine hoeveelheden) oie op een distributieriem een riem binnen no time kunnen ruïneren.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Gentei
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 dec 2016 04:45
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C200 Coupe 2016

12 jul 2017 09:26

Ook handig te weten is dat de benzine versies allemaal motoren zijn van Mercedes zelf.
Alé in de C-klasse toch.
Lommens
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2020 11:45
Mercedes-Benz: B 180d Sports Tourer

28 jan 2020 11:58

Niks mis met de Renault motor in een Mercedes ! Mercedes heeft genoeg ervaring om een goede motor te kiezen voor hun merk, dus kozen ze voor Renault.
Ikzelf rijd nu met een Mercedes B 180 d en reed voordien met een Dacia Duster met eenzelfde motor. Deze motor voldeed ruimschoots en heeft nooit problemen gegeven. Het enige wat ik mij nu nog afvraag is, dat er bij Renault een onderhoudsinterval was van 15000 km en bij Mercedes een interval van 25000 km ! Kan iemand mij hierop een antwoord geven ?
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

31 jan 2020 13:58

De OM607 motor heeft bv een riem i.p.v. een ketting, maar dat hoeft geen nadeel te zijn idd :lol:
radioenterprise
Berichten: 146
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:59
Mercedes-Benz: (S204) C320CDI Avantgarde
Locatie: Drenthe

31 jan 2020 18:46

imen92 schreef: 06 jul 2017 12:05 Zelf hebben we niet zo een goede ervaring met renault aangezien onze wij reeds renault hebben gehad en helaas na 1 jaar rijden kwam het probleem na probleem zich aanbieden. Wij hebben de Mercedes gekocht omwille van kwaliteits redenen , spijtig om nu te horen dat deze uitgerust is met een renault motor. op een week tijd kan ik niet niet veel zeggen maar tot nu toe bevalt hij ons zeer goed ook kwa rij ervaring maar dus hopend dat ook hier zoals renault de problemen na een jaar niet komen opdagen. Bedankt voor jullie reacties !

Even ter informatie wat is de reden dat Mercedes voor renault heeft gekozen ?
Wat dacht je van: betrouwbaarheid!! :applaus:

zelf 5 jaar een bedrijfswagen kangoo gereden. nieuw aangeschaft. 200.000 op teller gereden. Geen problemen. Heb nu een Mercedes Citan bedrijfswagen nieuw aangeschaft 2,5 jaar oud en inmiddels 130.000km gereden zonder problemen.
Eigenaar van: S-204,W415 :) (Heb gereden S-202, S-203, S-211)
Ed4benz
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2021 18:02
Mercedes-Benz: W205

18 mar 2021 19:09

Ja idd,
Bij een diesel onder de 1998 cc is t een renault motor.
Dat geeft niks
Alleen heb je een distributie riem ipv kettng
Janneman1968
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2020 17:46

05 apr 2021 20:15

Ik rij W124....wat een genot. Met OM602 motor. Vloeistoffen op tijd vervangen en (blijven) gaan................
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

05 apr 2021 21:09

Ed4benz schreef: 18 mar 2021 19:09 Bij een diesel onder de 1998 cc is t een renault motor.
Neuh. De OM654 heeft 1.950 cc. Eigen motor Mercedes met ketting.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

05 apr 2021 23:56

Topic is 4 jaar oud, stand van toen is inmiddels achterhaald
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
elmo
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 feb 2020 21:43
Mercedes-Benz: c 220 cdi '08 w447 cdi
Specialisatie: overheaddoors

06 apr 2021 10:46

Ik rijd nu een vito 111 met 1.6 renaulblok betrouwbaar........... Tja bij 60.000 turbo stuk bij 160.000 olielekkage vanachter distributie bjj 180.000 revisiebak eronder en nu 240.000 op de teller..
Op de turbo na nooit laten n staan dus op zich betrouwbaar ja denk het wel
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

06 apr 2021 11:29

De bak zal vermoedelijk gewoon een MB bak zijn.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 apr 2021 13:11

Tom schreef: 06 apr 2021 11:29 De bak zal vermoedelijk gewoon een MB bak zijn.
Dat is ook de reden dat hij stuk gaat... :owja:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie