Even een kleine correctie:Prometheus schreef:De OM607/622/626 motoren worden gebouwd door Renault in Cléon en zijn ontstaan vanuit de samenwerking van Daimler-Benz, Renault en Nissan. Nissan bouwt overigens (ook) Mercedes motoren maar dat terzijde.
Aangezien Daimler Benz (nog) in de ontwikkeling van de nieuwe reeks M25x en OM65x motoren zat en men op korte termijn toch een motor moest hebben voor (o.a.) de nieuwe, voornamelijk door de USA opgestelde, emissie-eisen, heeft men gekozen voor de R9 motor van Nissan/Renault. (De VAG groep heeft voor een andere (software ) strategie gekozen ).
Het betreft de handgeschakelde Citan en 160/180 CDI versies van de A- en B klasse (vanaf 2013), de Vito V447 voorwielaandrijvers en de W205 C-klasse 180d en 200d vanaf 2015 (zowel automaat als handgeschakeld).
Verschil zit m uiteraard primair in het feit dat deze 'mercedes' motor geen ketting, maar een distributieriem heeft.
Betrouwbaarheid ? time will tell, maar vooralsnog lijken het prima motoren.
Duidelijk ?
De OM626 in de C klasse W205 is voorzien van een distributieketting, en is achterwielaandrijving.
Enkel in de citan, a klasse en b klasse (allen de OM607 motor) is er een distributieriem aanwezig.