Het motorvermogen is inderdaad niet heel bizar op te rekken. Al gaat je auto er wel een stuk beter van rijden.ClAmg schreef:Daar heb je normaal gezien gelijk in. Maar deze motor is ook af fabriek geleverd als 156pk en dan zijn de pk winsten een stuk lager. Ik heb al meerdere vermogensmetingen gezien waarbij ze echt 175 a 180 pk uit de cla 180 halen met alleen chiptuning. Maar 180pk is echt de maxRaphie schreef:Ik zou dat soort vermogens/koppel winsten maar met een flinke korrel zout nemen.
In de praktijk is “de rek” maar rond de 7-15% aangezien er fysiek niks aan het blok veranderd en je een turbo ook vanzelf opblaast bij te veel druk.
De winst in chiptuning zit voornamelijk in het soepeler optrekken en korter op het gas gevoel, wat soms ook kan worden uitgelegd als inleveren op comfort. Er worden alleen maar parameters in de software aangepast, winsten van 30-50% zijn echt lariekoek.
Ik heb zelf een A180 benzine. Standaard bleek die 147pk te hebben. Eerst stage 1 uitgeprobeerd, daarna na lang wikken en wegen toch de stap genomen om wat hardware aanpassingen te doen. Een Wagner intercooler en JM-tuning 200cell downpipe. Ik hoopte over de 200pk te komen, maar helaas net niet gelukt met 196pk en 343nm. Ik rij er nu 3 maanden mee. Erg leuke auto zo, maar je merkt dat de turbo de beperkende factor is. Begin toerenbereik heel sterk, maar dan na 4500 toeren begint die duidelijk minder te trekken.
Ik rij mijn auto wel altijd goed warm en tank ook altijd shell of bp 98.