Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
GuidovdHeijde
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:48
Mercedes-Benz: A180

25 feb 2020 18:58

Praveen schreef: 25 feb 2020 15:10
GuidovdHeijde schreef: 21 feb 2020 21:53
C buy fly schreef: 10 feb 2020 20:04 Als ik dit forum mag geloven is RS tuning de enige die maatwerk doet.
Heb ze een keer gebeld, mij lijkt het wel wat. Nadeel is dat je je auto een dag kwijt bent en het is voor mij niet bepaald naast de deur.
Ben er vandaag geweest, geweldig resultaat! Hij is de hele dag bezig geweest met afstellen en testrijden, hij heeft ar minstens 80km mee testgereden.
Heb jij een nieuwe A-Klasse?
Wat is de vermogen en koppel toename
Ik heb een A180 uit 2016, hij heeft de motor 'opgeschroefd' van aan 1.5 - 1.6 liter turbo motor tot een 2.4 liter turbomotor.

Uiteraard stelt hij de motor zo 'ideaal' mogelijk af, maar m.b.t. toegenomen vermogen en koppel, daar plakt hij geen nummertjes op. De oorspronkelijke PK was 122 (gemeten en afgesteld wanneer de motor nog niet in de auto zit ingebouwd). Het is voor hem niet mogelijk om dit op dezelfde manier te testen na het tunen (aangezien de motor uiteraard al in de auto zit) en dus niet mogelijk om appels met appels te vergelijken. Als hij er een getal op zou moeten plakken d.m.v. bijv. een rollerbank dan zou dat geen accurate meting zijn zegt hij, veel 'chiptuners' doen dit wel maar hij zegt dat dit nonsense is en hij weigerd hier in mee te gaan (ze zeggen bijv. van 122pk naar 156pk te gaan).

Toen heb ik hem vervolgens gevraagd of hij dan in plaats van een absolute uitspraak, een relatieve uitspraak zou kunnen doen. Hij gaf aan dat het vermogen en koppel na het tunen, die van een originele A200 waarschijnlijk zou overtreffen. Wellicht dichterbij de A250 maar daar moet je ook weer mee opletten aangezien daar een andere motor inzit....

Dit is hoe hij het uitlegt, ik hoop dat dit helpt!
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

27 feb 2020 19:13

Heh?..
Anyway zolang jij maar tevreden bent.
Ander topic, in België zijn ze aan het kijken om de regels aan te passen om op de keuring met de nieuwste methodes de uitstoot te gaan meten en vooral om te detecteren wie zijn roetfilter defect of verwijderd is.
Behalve de issue van roetfilter vraag ik me af in hoever een simpele chip tuning hier invloed zal hebben
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

27 feb 2020 19:30

Doa schreef: 27 feb 2020 19:13 Heh?..
Anyway zolang jij maar tevreden bent.
Ander topic, in België zijn ze aan het kijken om de regels aan te passen om op de keuring met de nieuwste methodes de uitstoot te gaan meten en vooral om te detecteren wie zijn roetfilter defect of verwijderd is.
Behalve de issue van roetfilter vraag ik me af in hoever een simpele chip tuning hier invloed zal hebben
Dat is in Nederland niet anders hoor!
De zogenaamde deeltjes-teller is inmiddels verkrijgbaar en goedgekeurd voor inzet tezijnertijd.
Exacte datum van de verplichting is nog niet bekend volgens mij, maar het komt er op korte termijn aan.

Iedereen van voor 2011 kan dan bij een te hoge uitstoot besluiten 'wat meer belasting te gaan betalen'. Iedereen met een auto van daarna moet deze weer in orde brengen en wordt APK-afgekeurd. :S
C buy fly
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 okt 2019 17:17
Mercedes-Benz: S205 C300 Oud: Volvo XC90, S204 C180, S203 C200k
Locatie: Amersfoort

29 feb 2020 17:02

Gisteren is mijn C180 onder handen genomen door Serge van RS tuning.

Hij heeft nogal eigen ideeën waarover hij ook graag mag uitweiden. Het duurde bijna een uur voordat hij daadwerkelijk aan de slag ging. Vervolgens kreeg ik pas 11 uur (!) later het verlossende telefoontje. Niet heel handig als je tussen Amersfoort en een industrieterrein bij Eindhoven moet pendelen :roll:

Maar: wat mij betreft de moeite waard.
De motor hangt een stuk gretiger aan het gas dan voorheen en geeft zijn vermogen nu veel gelijkmatiger af over het hele toerengebied. Bij kick down komt de motor tussen de 3800 en 5000 toeren. Voorheen zat ‘ie daar te happen naar adem. Nu schakelt de bak sowieso minder snel terug maar als het gebeurt is er gewoon meer kracht beschikbaar. Allemaal niet spectaculair maar wel duidelijk merkbaar. Over de hele linie meer rust.

Voor de volledigheid: ik heb sinds gisteravond al een hele tank leeggereden :owja:

Kortom: dik tevreden :goedzo:
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

03 mar 2020 23:56

Had eerder niet van Rs tuning gehoord. Is het prijstechnisch nog wel goed te doen? Aangezien hij er zo lang met bezig is?
C buy fly
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 okt 2019 17:17
Mercedes-Benz: S205 C300 Oud: Volvo XC90, S204 C180, S203 C200k
Locatie: Amersfoort

04 mar 2020 05:46

Ik heb €595,- betaald.
Als ik dat afweeg tegen de ontvangen waarde vind ik dat redelijk.
Ik heb eerder twee keer iets van €350,- betaald. Toen merkte ik niet zo’n groot verschil.
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

04 mar 2020 20:57

Dat valt nog reuze mee... alleen hoe word het eindvermogen dan gemeten? Of word dit geschat?
GuidovdHeijde
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:48
Mercedes-Benz: A180

04 mar 2020 21:59

Mercedesfriek schreef: 04 mar 2020 20:57 Dat valt nog reuze mee... alleen hoe word het eindvermogen dan gemeten? Of word dit geschat?
Zie mijn post van vorige week:

Ik heb een A180 uit 2016, hij heeft de motor 'opgeschroefd' van aan 1.5 - 1.6 liter turbo motor tot een 2.4 liter turbomotor.

Uiteraard stelt hij de motor zo 'ideaal' mogelijk af, maar m.b.t. toegenomen vermogen en koppel, daar plakt hij geen nummertjes op. De oorspronkelijke PK was 122 (gemeten en afgesteld wanneer de motor nog niet in de auto zit ingebouwd). Het is voor hem niet mogelijk om dit op dezelfde manier te testen na het tunen (aangezien de motor uiteraard al in de auto zit) en dus niet mogelijk om appels met appels te vergelijken. Als hij er een getal op zou moeten plakken d.m.v. bijv. een rollerbank dan zou dat geen accurate meting zijn zegt hij, veel 'chiptuners' doen dit wel maar hij zegt dat dit nonsense is en hij weigerd hier in mee te gaan (ze zeggen bijv. van 122pk naar 156pk te gaan).

Toen heb ik hem vervolgens gevraagd of hij dan in plaats van een absolute uitspraak, een relatieve uitspraak zou kunnen doen. Hij gaf aan dat het vermogen en koppel na het tunen, die van een originele A200 waarschijnlijk zou overtreffen. Wellicht dichterbij de A250 maar daar moet je ook weer mee opletten aangezien daar een andere motor inzit....

Dit is hoe hij het uitlegt, ik hoop dat dit helpt!
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

05 mar 2020 00:24

Je meet inderdaad niet direct aan de motor, maar na de verliezen van o.a. de aandrijflijn.

Met een fatsoenlijke vermogensbank kan je dan dus wel heel goed ( verliezen aandrijflijn blijven vergelijkbaar voor en na tunen ) het verschil meten. Meten blijft weten, buiten natuurlijk dat buiten de 'harde cijfers' de rij-eigenschappen net zo belangrijk zijn.
C buy fly
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 okt 2019 17:17
Mercedes-Benz: S205 C300 Oud: Volvo XC90, S204 C180, S203 C200k
Locatie: Amersfoort

05 mar 2020 08:14

“Meten blijft weten”
Zolang je dus niet de motor op een testbank zet onder identieke omstandigheden, wat meet je dan precies? In elk geval iets anders dan Mercedes oorspronkelijk heeft gemeten.

Ik zou graag dezelfde auto op 1 dag na elkaar op drie vermogensbanken willen zien. Mijn voorspelling is dat de verschillen groter dan 10% zullen zijn.

Kortom getalletjes zeggen mij niet zoveel. Ik weet twee dingen in elk geval zeker:
1) mij auto rijdt nu beter dan vóór de tuning
2) volgende keer kies ik toch voor een wat grotere motor :owja:

En 3) wat heerlijk dat we dit forum hebben om over dit soort zaken te dimdammen :lol:
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

06 mar 2020 08:40

Langs de andere kant kan het ook gewoon een placebo effect zijn natuurlijk.
Belangrijker dan de getallen is eigenlijk de curve voor en na de tuning te vergelijken.

Soit kleine side note, als je de garage waar je komt voor onderhoud goed vertrouwd zou ik dit zeker melden anders doen ze ongevraagd motor updates en is je tuning weg
ml280
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 sep 2011 01:31

14 mar 2020 12:34

Inderdaad vorm van de curves is belangrijker dan de getallen zelf. Maar onthoudt dat de weergave onder gesimuleerde omstandigheden slechts bij 100% gaspedaal is, in een enkele versnelling (laatste kolom van 1 map). Niet van 0-100%, andere versnellingen, gedrag op de weg zelf, schakelen.
Motor update kan tuning overschrijven bij nieuwere versie software, als er geen nieuwere software is kunnen ze hem volgens mij niet eens origineel maken. Maar ik geef netjes bij de dealer aan dat de auto getuned is zodat ze van de software af blijven.
Gebruikersavatar
Radegast
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 mei 2014 17:46
Mercedes-Benz: W246 2014 (ex W201, W202, W210, C209)
Locatie: Ouder-Amstel

28 mar 2020 13:12

Goedemiddag,

heb eergisteren mijn W246 laten chiptunen bij AP Tuning in Harderwijk.
Bryan is een ontzettend aardige kerel en ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Top !
Ging van 128pk naar 174pk en koppel van 198Nm naar 293Nm.
Wel natuurlijk ff bekijken hoe het op de lange duur gaat.

Groet,
Marc
TDMR90
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2020 20:22
Mercedes-Benz: Mercedes C180 CGI 156PK W204 Facelift 2011

29 mar 2020 12:19

Ik zit ook serieus te denken om mijn C180 CGI 156 PK van 2011 te chiptunen. Ik heb bij meerdere partijen gekeken en ze kunnen uit dit blok ongeveer 205-210PK halen en koppel gaat van 250 naar 375. Enorm groot verschil dus....

Nu zie ik dus ook dat de C180, C200 en C250 benzinemotoren van W204 (facelift) allemaal een 1.8 motoren zijn. Ik denk dat er een software begrenzer op zit, maar weet het niet zeker. Wie weet het?
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

29 mar 2020 18:42

Een c250 heeft biturbo
Plaats reactie