Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

24 apr 2020 10:06

Over dat luchtfilter: Wat jij stage2 noemt, noem ik meestal een verklote intake. Vaak komt die op een plek waar hij warme lucht pakt. Warme lucht = minder zuurstof = minder brandstof = minder vermogen.
Voor meer (ander) geluid kun je ook de resonators verwijderen door het vervangen van de aanzuigbuis door iets wat rechtstreeks koude lucht naar je airbox brengt zonder omwegen en frutsels. Bij mijn (nietMB) geeft dat een raspend geluid boven de 3000 rpm.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Slk200 2004
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 apr 2020 22:44
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz

24 apr 2020 12:29

Hoi J,
Bedankt voor de reactie.
Die 2e generatie heeft een hitteschild om o.a het probleem wat jij schetst te voorkomen. Daarbij is dan jouw tip, voor het geluid, van de resonators ook een goeie.
Wat jij ook aangeeft , de plaats in de motor is ook het probleem. Ik wil geen volledige aanpassingen in de motor om t goed te laten werken. vandaar dat ik dat filter gewoon lekker in de behuizing laat en het huidige ' gewone' filter ga vervangen door een dunner K&N filter. Het geluid van de nieuwe uitlaat gaat toch het geluid van welk filter dan ook overstemmen😉.
KR- Benz
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 apr 2020 11:09

29 apr 2020 21:36

Is er al meer bekend om de cla 200 (c118)het te laten chippen en hoeveel vermogen en koppel die dan erbij krijgt ?
RolfNoot
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:45

30 apr 2020 00:12

Iemand ervaring met het chiptunen van een V-klasse 220d/250d blok (OM654)? Aangezien dit blok gebruikt wordt voor de V300d variant (239PK) en volgens de site van atm-chiptuning te tunen is naar 280! PK lijkt me dat er wel wat marge mogelijk is.

Misschien niet meteen handig om voor 280 PK te gaan, minder mag dus ook (240PK). Ik lees verschillende berichten hier (o.a. die van Peter) dus ik vraag me af of het verstandig is. De V300d is een stuk prijziger dus tunen wellicht een optie??
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

01 mei 2020 14:04

RolfNoot schreef: 30 apr 2020 00:12 Iemand ervaring met het chiptunen van een V-klasse 220d/250d blok (OM654)? Aangezien dit blok gebruikt wordt voor de V300d variant (239PK) en volgens de site van atm-chiptuning te tunen is naar 280! PK lijkt me dat er wel wat marge mogelijk is.
Wat zal er dan uit een V300d te halen zijn :-)
RolfNoot schreef: 30 apr 2020 00:12 Ik lees verschillende berichten hier (o.a. die van Peter) dus ik vraag me af of het verstandig is.
Als de motor heel blijft: JA, vermogen en koppel heb je nooit genoeg.
Als er iets met de motor/bak gebeurd: NEE, een nieuwe motor/bak zal erg prijzig zijn en na (chip)tunen kun je garantie wel vergeten.
#doeslief
Onderdekoffer
Berichten: 498
Lid geworden op: 23 sep 2018 09:43
Mercedes-Benz: C220 cdi 2006 sed. Aut. W203
Locatie: Amsterdam

04 mei 2020 04:12

Beste mb liefhebbers en leden,

Chipbedrijf gezocht voor mijn w203 c200 cdi facelift 2006 automaat.

Heeft nu 122 pk wordt 170/175

Dit geven meerdere bedrijven aan waar ik op het internet rond heb gekeken.

Bij welk bedrijf kan ik hem het beste laten chippen? En moet er ook iets aan de automaatbak gedaan worden?
Het enige wat Duitsers kunnen... Mercedes maken! :applaus:
Gebruikersavatar
doitashimashite
Berichten: 608
Lid geworden op: 19 jan 2020 16:44
Mercedes-Benz: T204 180 CDI

04 mei 2020 07:34

RS Tuning in Son staat heel goed bekend.
All work and no play makes Jack a dull boy
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2174
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

04 mei 2020 13:45

Onderdekoffer schreef: 04 mei 2020 04:12 Beste mb liefhebbers en leden,

Chipbedrijf gezocht voor mijn w203 c200 cdi facelift 2006 automaat.

Heeft nu 122 pk wordt 170/175

Dit geven meerdere bedrijven aan waar ik op het internet rond heb gekeken.

Bij welk bedrijf kan ik hem het beste laten chippen? En moet er ook iets aan de automaatbak gedaan worden?
Tunex in 'S-heerenberg 200/220 zijn gelijk heb daar toen mijn 220 van 150pk na 175pk (402nm) laten chippen gaat nu al 140k goed. Als je alles in een doet zoals roetfilter eruit, egr wegschrijven ( maken dan een leuk prijsje) heb je een hele fijne rijdende 4 cilinder diesel en stuk zuiniger. Automaatbak zit volgens mij ook achter de 5 cilinder dus daar hoef je niet na om te kijken.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

06 mei 2020 01:40

astraTD schreef: 04 mei 2020 13:45
Tunex in 'S-heerenberg 200/220 zijn gelijk heb daar toen mijn 220 van 150pk na 175pk (402nm) laten chippen gaat nu al 140k goed. Als je alles in een doet zoals roetfilter eruit, egr wegschrijven ( maken dan een leuk prijsje) heb je een hele fijne rijdende 4 cilinder diesel en stuk zuiniger. Automaatbak zit volgens mij ook achter de 5 cilinder dus daar hoef je niet na om te kijken.
Dat roetfilter zou ik laten zitten als je nog een serieus tijdje wilt rijden met je auto en je er niet eentje extra op de plank wilt neerleggen :o .

Bij de APK gaat de deeltjes-teller eraan komen, en dan komt een auto met een niet meer werkend roetfilter gewoon niet meer door de keuring.

https://automotive-online.nl/management ... pk-keuring
Onderdekoffer
Berichten: 498
Lid geworden op: 23 sep 2018 09:43
Mercedes-Benz: C220 cdi 2006 sed. Aut. W203
Locatie: Amsterdam

06 mei 2020 01:59

EdwinAC schreef: 06 mei 2020 01:40
astraTD schreef: 04 mei 2020 13:45
Tunex in 'S-heerenberg 200/220 zijn gelijk heb daar toen mijn 220 van 150pk na 175pk (402nm) laten chippen gaat nu al 140k goed. Als je alles in een doet zoals roetfilter eruit, egr wegschrijven ( maken dan een leuk prijsje) heb je een hele fijne rijdende 4 cilinder diesel en stuk zuiniger. Automaatbak zit volgens mij ook achter de 5 cilinder dus daar hoef je niet na om te kijken.
Dat roetfilter zou ik laten zitten als je nog een serieus tijdje wilt rijden met je auto en je er niet eentje extra op de plank wilt neerleggen :o .

Bij de APK gaat de deeltjes-teller eraan komen, en dan komt een auto met een niet meer werkend roetfilter gewoon niet meer door de keuring.

https://automotive-online.nl/management ... pk-keuring
Als ik het goed heb is het autos tot 2010/2011 waarvan de roetfilter verwijdert mag worden. Mits dit hierna ook word doorgegeven bij de rdw en belastingdienst.
Je wegenbelasting gaat namelijk omhoog, of je geeft niks door en knipoogt even met wat centen naar de garagist.. ;)
Het enige wat Duitsers kunnen... Mercedes maken! :applaus:
Onderdekoffer
Berichten: 498
Lid geworden op: 23 sep 2018 09:43
Mercedes-Benz: C220 cdi 2006 sed. Aut. W203
Locatie: Amsterdam

06 mei 2020 02:01

20200506_020040.jpg
20200506_020040.jpg (116.88 KiB) 670 keer bekeken
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ergegevens
Het enige wat Duitsers kunnen... Mercedes maken! :applaus:
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

06 mei 2020 02:14

Dank voor de toelichting Onderkoffer :goedzo:

Dus inderdaad: Doorgeven aan RDW en meer betalen aan de staat, of afkeur :D .

Die andere opties schijnen heel goed te gaan in o.a. Spaanse Polder. Bij een steekproef geeft dat alleen zo een gezeik.
Of de komende jaren het ding vrijdagmiddag om 16:59 afmelden tijdens corona-crisis :? . Dikke kans dat die steekproefcontroleur fijn niet komt :owja:
Mercedesfriek
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51

07 mei 2020 11:19

Mij was het toch duidelijk afgeraden door de tuner. Die zeiden zelfs dat het strafbaar was als bedrijf zijnde om het toe te passen (roetfilter verwijderen).
EdwinAC
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 feb 2020 13:42
Mercedes-Benz: W204 220CDI

08 mei 2020 01:37

Mercedesfriek schreef: 07 mei 2020 11:19 Mij was het toch duidelijk afgeraden door de tuner. Die zeiden zelfs dat het strafbaar was als bedrijf zijnde om het toe te passen (roetfilter verwijderen).
Jammer dan weer dat dat soort onzin beweren, dat het strafbaar zou zijn voor het bedrijf. Wél weer goed dat ze je het hebben afgeraden :goedzo: .

Als bedrijf mag je dat absoluut wél uitvoeren! Wie weet waarom je klant dat zou willen? Voor gebruik off-road in de achtertuin, op het circuit of wat dan ook.

Als bedrijf kan je doen waartoe je opdracht krijgt. Wél handig om dan de klant goed in te lichten over de gevolgen bij gebruik van de auto op de weg. Want dat mag dan niet meer zomaar. De eigenaar of berijder zijn ten alle tijde verantwoordelijk voor het voertuig waarmee ze rijden.
Slk200 2004
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 apr 2020 22:44
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz

08 mei 2020 11:10

Vraagje:
Weet een van jullie of er in mijn auto, slk200 uit 2004, een katalysator zit waar het spruitstuk bij in zit, alsin 1 geheel of kan een tuner gewoon een spaghetti spruitstuk plaatsen en de katalysator laten zitten.
Plaats reactie