ERVARING KLACHTEN MET DE AUTOMAAT NA TUNING OP DE C-KLASSE (S205)??
Hoi allen,
Ik overweeg ook al een tijdje tuning voor mij C220d automaat estate (S205) uit 2016 met 133.000 km op de teller. Ik heb 170 pk/400Nm standaard en deze voldoet in principe wel, maar iets extra's kan geen kwaad.
Ik heb alleen wel een zorg over oa. klachten naderhand met de automaat of motor. Op deze forum en internet heb ik veel opgezocht, maar kan niet echt concreet terugvinden over ervaringen en de impact op de automaat na tuning.
Lets face it, na tuning krijg je meestal dik 40pk's erbij en rond de 100 Nm extra (nu 400Nm). de vraag is of de Mercedes automaat dit alles wel aan kan?
Had van een collega gehoord dat de automaatbakken het soms niet meer trekken na de tuning en dat de ingebouwde veiligheidsmarge wordt overschreden.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes
- Mercedes58
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10 jan 2020 09:44
- Mercedes-Benz: C220 d Estate Avantgarde S205 uit 2016
- Specialisatie: IT en auto's
-
- Donateur
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
Geen ervaring mee.
Heb een W204 250CDI met 204 pk en 500Nm met 7G-plus automaat. Volgens de wagenkaart zitten er enkele verstrekte onderdelen in de automaatbak.
Bij nader inzien was een 220cdi met 170 Pk ook genoeg. De autmaatbak gaat in de stress als je in lagere versnellingen goed gas geeft of tussentijds iets te veel gas geeft. Direct 2 versnelling terug schakelen en in hoog toeren er vandoor. Ik vraag mij af of de 9G ook deze karakteristiek heeft.
Heb een W204 250CDI met 204 pk en 500Nm met 7G-plus automaat. Volgens de wagenkaart zitten er enkele verstrekte onderdelen in de automaatbak.
Bij nader inzien was een 220cdi met 170 Pk ook genoeg. De autmaatbak gaat in de stress als je in lagere versnellingen goed gas geeft of tussentijds iets te veel gas geeft. Direct 2 versnelling terug schakelen en in hoog toeren er vandoor. Ik vraag mij af of de 9G ook deze karakteristiek heeft.
De 9g is stukken beter dan de 7g imo. Ik betrap die zelden op shifts waarvan ik denk wtf?.. In comfort en sport zeer aangenaam. In sport+ trouwens verassend vinnig over de hele lijn voor een diesel. Ik zit aan +-230pk na tuning van mijn 220d.
Heb wel een andere intercooler laten steken en dat merk je ook tijdens warme zomerdagen.
Goeie diesel zoals van total merk je ook groot verschil mee tegenover diesel van goedkope merken... Zeker in de hogere versnellingen
Heb wel een andere intercooler laten steken en dat merk je ook tijdens warme zomerdagen.
Goeie diesel zoals van total merk je ook groot verschil mee tegenover diesel van goedkope merken... Zeker in de hogere versnellingen
- Mercedes58
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10 jan 2020 09:44
- Mercedes-Benz: C220 d Estate Avantgarde S205 uit 2016
- Specialisatie: IT en auto's
En dat is nou juist net wat ik bedoelde.. ik heb ook een 7G automaat en ben dus bang dat ik zo meteen schade veroorzaak bij de automaat als ik laat tunen. Ik hoorde ook elders over onverklaarbare trillingen op bepaalde snelheden ed.EricBenz schreef: ↑09 sep 2020 15:08 Geen ervaring mee.
Heb een W204 250CDI met 204 pk en 500Nm met 7G-plus automaat. Volgens de wagenkaart zitten er enkele verstrekte onderdelen in de automaatbak.
Bij nader inzien was een 220cdi met 170 Pk ook genoeg. De autmaatbak gaat in de stress als je in lagere versnellingen goed gas geeft of tussentijds iets te veel gas geeft. Direct 2 versnelling terug schakelen en in hoog toeren er vandoor. Ik vraag mij af of de 9G ook deze karakteristiek heeft.
Het enige wat mij momenteel weerhoudt om te tunen is dus angst voor een dure automaat rekening
ik heb een 1.5 c klasse 157 pk
Nu wil ik deze laten chippen,
157 pk 250 Nm naar 185 pk en 310 Nm
Maar de waardes zijn voor een 1.6 motor..
Waar je bij de meeste dit kunt krijgen.
Nu is er 1 die zegt 220 pk en 350 Nm
klink leuk maar kan dit zomaar ? is wel veel extra
en kan mijn automaten bak dit correct aan..
gr henk
Nu wil ik deze laten chippen,
157 pk 250 Nm naar 185 pk en 310 Nm
Maar de waardes zijn voor een 1.6 motor..
Waar je bij de meeste dit kunt krijgen.
Nu is er 1 die zegt 220 pk en 350 Nm
klink leuk maar kan dit zomaar ? is wel veel extra
en kan mijn automaten bak dit correct aan..
gr henk
-
- Donateur
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
[/quote]
En dat is nou juist net wat ik bedoelde.. ik heb ook een 7G automaat en ben dus bang dat ik zo meteen schade veroorzaak bij de automaat als ik laat tunen. Ik hoorde ook elders over onverklaarbare trillingen op bepaalde snelheden ed.
Het enige wat mij momenteel weerhoudt om te tunen is dus angst voor een dure automaat rekening
[/quote]
Tsja als je continu een zware rechtervoet hebt dan heb je een grotere kans op schade dan als je af en toe ff gas geeft bij warme motor/bak (na 20 km).
En dat is nou juist net wat ik bedoelde.. ik heb ook een 7G automaat en ben dus bang dat ik zo meteen schade veroorzaak bij de automaat als ik laat tunen. Ik hoorde ook elders over onverklaarbare trillingen op bepaalde snelheden ed.
Het enige wat mij momenteel weerhoudt om te tunen is dus angst voor een dure automaat rekening
[/quote]
Tsja als je continu een zware rechtervoet hebt dan heb je een grotere kans op schade dan als je af en toe ff gas geeft bij warme motor/bak (na 20 km).
- Mercedes58
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10 jan 2020 09:44
- Mercedes-Benz: C220 d Estate Avantgarde S205 uit 2016
- Specialisatie: IT en auto's
@EricBenz: is helemaal niet aan de orde. C220d estate is geen raceauto. Dus ik gebruik geen zware rechtervoet, zeker niet bij een koude motor.
Op lange afstanden en wat belading wil ik soms wel eens wat extra pk’s.
Nog andere mensen met Tuning- ervaring met de automaat??
Op lange afstanden en wat belading wil ik soms wel eens wat extra pk’s.
Nog andere mensen met Tuning- ervaring met de automaat??
- W204Avantgarde
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Je kan het ook zo zien.. hoelang hebben ze de 7g al ? Ga er maar vanuit dat het bij de 205 al goed doorontwikkeld is..een 9g is ook niet heilig, daar gaat het eea ook aan kapot.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51
Voor mijn gevoel is de 7G misschien zelfs degelijker als de 9G. Laats genoemde hebben veel klachten m.b.t. slecht schakelen, bonken in bak en daardoor vaak ook software updates die noodzakelijk zijn. Ik heb zowel een C450 als een C43 gereden en moet eerlijk zeggen dat de C450 met 7G in de Sport modus beduidend fijner en lekkerder schakelt dan de nieuwe 9G C43.W204Avantgarde schreef: ↑14 sep 2020 21:22 Je kan het ook zo zien.. hoelang hebben ze de 7g al ? Ga er maar vanuit dat het bij de 205 al goed doorontwikkeld is..een 9g is ook niet heilig, daar gaat het eea ook aan kapot.
- Mercedes58
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10 jan 2020 09:44
- Mercedes-Benz: C220 d Estate Avantgarde S205 uit 2016
- Specialisatie: IT en auto's
Ik heb nog geen concrete advies of ervaringen met storingen aan de 7G na het tunen ontvangen.
Dus ik sta nog steeds voor een dilema. Gelukkig moet ik het niet doen en kan nog even afwachten of er anderen zijn met ervaring(en).
Nogmaals bedankt voor jullie input
Dus ik sta nog steeds voor een dilema. Gelukkig moet ik het niet doen en kan nog even afwachten of er anderen zijn met ervaring(en).
Nogmaals bedankt voor jullie input
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 mei 2019 22:51
Ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Ik volg op sociale media meerdere grote namen in de tuningwereld en als je ziet hoe vaak deze Benzen voorbij komen dan was daar inmiddels al lang wat over bekend mbt bakproblemen na tuning.Mercedes58 schreef: ↑18 sep 2020 12:47 Ik heb nog geen concrete advies of ervaringen met storingen aan de 7G na het tunen ontvangen.
Dus ik sta nog steeds voor een dilema. Gelukkig moet ik het niet doen en kan nog even afwachten of er anderen zijn met ervaring(en).
Nogmaals bedankt voor jullie input
- skyline-mike
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 05 mar 2016 17:11
- Mercedes-Benz: Vito W447
Vandaag bij Beek Auto Racing in Den Haag geweest voor een stage 1 icm rollenbank op een Mercedes Vito W447 114 CDI BlueTEC met 7G-Tronic (de 2.2 CDI EURO6 met tweetraps turbo).
Van te voren had ik gevraagd om een plat en niet te hoog koppel (rond de 460 nm, iets hoger dan de 119 CDI met dezelfde automaat) maar wel een zo hoog mogelijk piek vermogen (binnen toleranties). Ik moet zeggen dat ze perfect werk afgeleverd hebben, en ik ben niet snel tevreden.
Ik heb al meerdere auto's laten tunen bij verschillende aanbieders (BR-Performance BE, BR Performance NL en Rica Wateringen) en deze chip van Beek Auto Racing is echt de meest soepele van allemaal, ik zou bijna OEM+ (origineel +) willen zeggen. Vooral de manier waarop het koppel op een fatsoenlijke manier wordt opgebouwd is mijns inziens uniek in deze business. Ik bedoel hiermee dat je niet meteen vol koppel bij 1800 rpm hebt, maar dat dit langzaam - zoals origineel - wordt opgebouwd. De aandrijflijn voelt enorm degelijk aan, net alsof het origineel is. Bij eerder genoemde aanbieders had ik weleens last van een minder degelijk aanvoelende aandrijflijn (soms raar schakelpatroon automaat of schokkende aandrijflijn laag in de toeren).
Uiteindelijk zeer goede cijfers gehaald (dit is een jong exemplaar met een lage km stand, V-Power diesel en een nieuwe (originele) luchtfilter):
Origineel 139,0 pk 319 nm
Stage 1 236,8 pk 475 nm
Schakelgedrag automaat is trouwens ook enorm verbeterd, ik weet niet of ze die ook hebben aangepast.
Van te voren had ik gevraagd om een plat en niet te hoog koppel (rond de 460 nm, iets hoger dan de 119 CDI met dezelfde automaat) maar wel een zo hoog mogelijk piek vermogen (binnen toleranties). Ik moet zeggen dat ze perfect werk afgeleverd hebben, en ik ben niet snel tevreden.
Ik heb al meerdere auto's laten tunen bij verschillende aanbieders (BR-Performance BE, BR Performance NL en Rica Wateringen) en deze chip van Beek Auto Racing is echt de meest soepele van allemaal, ik zou bijna OEM+ (origineel +) willen zeggen. Vooral de manier waarop het koppel op een fatsoenlijke manier wordt opgebouwd is mijns inziens uniek in deze business. Ik bedoel hiermee dat je niet meteen vol koppel bij 1800 rpm hebt, maar dat dit langzaam - zoals origineel - wordt opgebouwd. De aandrijflijn voelt enorm degelijk aan, net alsof het origineel is. Bij eerder genoemde aanbieders had ik weleens last van een minder degelijk aanvoelende aandrijflijn (soms raar schakelpatroon automaat of schokkende aandrijflijn laag in de toeren).
Uiteindelijk zeer goede cijfers gehaald (dit is een jong exemplaar met een lage km stand, V-Power diesel en een nieuwe (originele) luchtfilter):
Origineel 139,0 pk 319 nm
Stage 1 236,8 pk 475 nm
Schakelgedrag automaat is trouwens ook enorm verbeterd, ik weet niet of ze die ook hebben aangepast.
- Bijlagen
-
- W447 Beek Auto Racing.jpeg (194.5 KiB) 1476 keer bekeken