Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes
-
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
- Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
- Specialisatie: Detailing
Vandaag is mijn E350e getuned. Ik ben er nog niet helemaal uit, hij lijkt iets soepeler door te trekken, maar vind het verschil nog niet echt groot. Wel slaat de toerenteller sneller uit en lijkt hij wat hoger in toeren te draaien, comfort programma voelt nu een beetje richting sport programma, al met al wat directer en meer lineair, maar zeker geen wereld van verschil zoals sommige euforisch doen overkomen, heb er nog maar 30min mee gereden, misschien merk ik later nog wat meer verschil.
-
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
- Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
- Specialisatie: Detailing
Gisteren woon/werk gedaan en de settings lijken zich te “zetten” het verbruik is nagenoeg weer terug waar het was (was de eerste 50km flink hoger) en hij trekt nog beter door. Nu had ik al 286pk (nu 325) en 550nm (nu 670) dus je moet sowieso wel redelijk gek doen wil je dat volledig aanspreken. Dus overal wel tevreden. Geluid van de motor is vreemd genoeg ook wat “voller” geworden? Maar dit kan ook de de RON 98 komen.Raphie schreef:Vandaag is mijn E350e getuned. Ik ben er nog niet helemaal uit, hij lijkt iets soepeler door te trekken, maar vind het verschil nog niet echt groot. Wel slaat de toerenteller sneller uit en lijkt hij wat hoger in toeren te draaien, comfort programma voelt nu een beetje richting sport programma, al met al wat directer en meer lineair, maar zeker geen wereld van verschil zoals sommige euforisch doen overkomen, heb er nog maar 30min mee gereden, misschien merk ik later nog wat meer verschil.
- Frishe1992
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21 mar 2019 09:21
- Mercedes-Benz: CLA 180
Hallo,
Sinds kort ben ik in het bezit van een CLA 180 7G DCT uit 2015 en wil deze graag laten chippen.
Ik ben absoluut niet opzoek om het maximale eruit te halen maar wil deze gewoon laten chippen naar 156 pk (software van de CLA 200).
Nu heb ik al wat rond gelezen op het chiptuning topic, maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zie met name 3 tuners langs komen:
* Ventura tuning;
* Van beek;
* BR-performance.
Ik zie dat ventura gebruik maakt van een externe ECU, waar (voor zover ik dat kan zien) van Beek en BR-performance de software flashen in de ECU.
Zijn er vóór -of nadelen aan een externe ECU (je kunt hem zelf verwijderen, maar buiten dat).
Aangezien MB's geen goedkope auto's zijn wil ik graag dat de tuning écht goed gebeurt.
Ik heb hiervoor een Ford Fiesta 1.0 ecoboost gehad en deze laten tunen door Unlimited Tuning in Amersfoort, goed geholpen daar en erg tevreden. Ik heb toen puur voor Unlimited gekozen omdat ze gespecialiseerd zijn in Ford's ecoboost motoren.
Graag zou ik nu weer naar een tuner gaan die zich specialiseerd op Mercedes.
Hoe zit het nu precies met chiptuning en automaat, vereist dit nog speciale aandacht?
Wellicht kunnen jullie mij wat verder helpen?
Sinds kort ben ik in het bezit van een CLA 180 7G DCT uit 2015 en wil deze graag laten chippen.
Ik ben absoluut niet opzoek om het maximale eruit te halen maar wil deze gewoon laten chippen naar 156 pk (software van de CLA 200).
Nu heb ik al wat rond gelezen op het chiptuning topic, maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zie met name 3 tuners langs komen:
* Ventura tuning;
* Van beek;
* BR-performance.
Ik zie dat ventura gebruik maakt van een externe ECU, waar (voor zover ik dat kan zien) van Beek en BR-performance de software flashen in de ECU.
Zijn er vóór -of nadelen aan een externe ECU (je kunt hem zelf verwijderen, maar buiten dat).
Aangezien MB's geen goedkope auto's zijn wil ik graag dat de tuning écht goed gebeurt.
Ik heb hiervoor een Ford Fiesta 1.0 ecoboost gehad en deze laten tunen door Unlimited Tuning in Amersfoort, goed geholpen daar en erg tevreden. Ik heb toen puur voor Unlimited gekozen omdat ze gespecialiseerd zijn in Ford's ecoboost motoren.
Graag zou ik nu weer naar een tuner gaan die zich specialiseerd op Mercedes.
Hoe zit het nu precies met chiptuning en automaat, vereist dit nog speciale aandacht?
Wellicht kunnen jullie mij wat verder helpen?
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Sensoren kun je niet foppen want die sturen alleen maar een signaal naar de verwerkingseenheid (de ecu). Die ecu kun je dus wel foppen door daar een bewerkt signaal heen te sturen dat niet overeenkomt met wat de sensoren hebben gemeten en eigenlijk hadden willen vertellen.
Als de ecu nu vervolgens de injectie en dergelijke maar aanstuurt op een wijze die de prestaties aanpast op de manier zoals dat volgens de tuner bedoeld is maakt dat het mijns inziens niet wezenlijk anders dan een geflashte ecu.
Als de ecu nu vervolgens de injectie en dergelijke maar aanstuurt op een wijze die de prestaties aanpast op de manier zoals dat volgens de tuner bedoeld is maakt dat het mijns inziens niet wezenlijk anders dan een geflashte ecu.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 20 nov 2015 21:40
- Mercedes-Benz: B Class
niet alle ecu's zijn toegankelijk via OBD om te programmeren.
vooral bij de nieuwere auto's moet ecu open worden gemaakt om via BDM te programmeren.
vooral bij de nieuwere auto's moet ecu open worden gemaakt om via BDM te programmeren.
Frishe1992 schreef:Hallo,
Sinds kort ben ik in het bezit van een CLA 180 7G DCT uit 2015 en wil deze graag laten chippen.
Ik ben absoluut niet opzoek om het maximale eruit te halen maar wil deze gewoon laten chippen naar 156 pk (software van de CLA 200).
Nu heb ik al wat rond gelezen op het chiptuning topic, maar hier zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zie met name 3 tuners langs komen:
* Ventura tuning;
* Van beek;
* BR-performance.
Ik zie dat ventura gebruik maakt van een externe ECU, waar (voor zover ik dat kan zien) van Beek en BR-performance de software flashen in de ECU.
Zijn er vóór -of nadelen aan een externe ECU (je kunt hem zelf verwijderen, maar buiten dat).
Aangezien MB's geen goedkope auto's zijn wil ik graag dat de tuning écht goed gebeurt.
Ik heb hiervoor een Ford Fiesta 1.0 ecoboost gehad en deze laten tunen door Unlimited Tuning in Amersfoort, goed geholpen daar en erg tevreden. Ik heb toen puur voor Unlimited gekozen omdat ze gespecialiseerd zijn in Ford's ecoboost motoren.
Graag zou ik nu weer naar een tuner gaan die zich specialiseerd op Mercedes.
Hoe zit het nu precies met chiptuning en automaat, vereist dit nog speciale aandacht?
Wellicht kunnen jullie mij wat verder helpen?
UT heeft mijn C180 (W205) ook gedaan, bevalt prima.
C180 AMG Line 193 pk
Klopt heb het verkeerd verwoord.Borgmonster schreef:Sensoren kun je niet foppen want die sturen alleen maar een signaal naar de verwerkingseenheid (de ecu). Die ecu kun je dus wel foppen door daar een bewerkt signaal heen te sturen dat niet overeenkomt met wat de sensoren hebben gemeten en eigenlijk hadden willen vertellen.
Ik ken meerdere tuners. Allen geven aan een dergelijke externe ecu kan niet hetzelfde bieden als directe tuning.
Tuners die beweren dat dit niet zo is doen dit omdat ze volgens mij niet genoeg kennis hebben.
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Ik begrijp ze wel, ergens. Maar aan de andere kant, als je met een externe chip ook kunt reageren op alle sensorgegevens, dan zal een externe chip niet minder hoeven te presteren dan een geflashte ecu.
En je kunt ‘m makkelijk verwijderen.
En je kunt ‘m makkelijk verwijderen.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Middag, ik heb een stage 2 van BR. loopt goed. Een kastje heb ik ooit gehad in mijn abarth. Deze vertellen de computer aangepaste gegevens waardoor die meer druk gaat opbouw in het injectie systeem en past ontstekingstijdstip aan. Ik vind het persoonlijk beter geen extra kabels en stekkers te hebben. Dat zijn mogelijkheden van storing.
Overigens heb je met een simpele tuning 175 pk en rond 300 nm zonder problemen.
Overigens heb je met een simpele tuning 175 pk en rond 300 nm zonder problemen.
hoe wil je de start en einde vd inspuiting met een externe box doen?Borgmonster schreef:Ik begrijp ze wel, ergens. Maar aan de andere kant, als je met een externe chip ook kunt reageren op alle sensorgegevens, dan zal een externe chip niet minder hoeven te presteren dan een geflashte ecu.
En je kunt ‘m makkelijk verwijderen.
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Uhm, geen idee. De externe box zelf zal dat uiteraard niet kunnen doen. Maar als de sensorwaarden die naar de ecu worden gestuurd door die externe box correct worden aangepast, zal de ecu die inspuittijdstippen automatisch willen veranderen. Dat is het hele principe van een externe box, toch?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Frishe1992
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21 mar 2019 09:21
- Mercedes-Benz: CLA 180
Ik heb uiteindelijk ook gekozen om een remap d.m.v. ECU flash uit te laten voeren door BR performance. Komende zaterdag gaat het gebeuren. Idien er behoefte toe is wil ik best mijn ervaringen met jullie delen.