Trilling in aandrijflijn?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

01 apr 2015 21:38

Helaas niet.
Schudden kwam terug dus weer checken.
Ik heb speling in de cardanas gevonden. Wanneer je voor en achterkant beetpakt en tegendraads draait is er speling hoor/ voelbaar. Mogelijk spiebanen/kruiskoppeling. Kon het hitteschild er even niet af halen om te kijken.
Daarnaast constateer ik speling op de as die uit de bak naar de cardan loopt. Die kan ik hoorbaar naar beneden en boven bewegen. Zeker wel een paar mm.
Hoort dat?

Mvgr
Frank
Pevo
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:32
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S204 250 CDI!
Specialisatie: Zzp'er afbouw

02 aug 2016 19:47

Misschien toch een kickje en hopelijk is de topicstarter nog actief, maar zit met hetzelfde probleem en hoop dat hij een oplossing ervoor heeft.
Mijn blijft meer trillen bij 120 en harder en hoe harder ik ga hoe erger de trilling is.

Ook alles al geprobeerd met banden etc.
Trilt en dan 2 sec niks en dan weer een opkomende trilling.
Ben ook bang dat het in mijn aandrijflijn zit (cardan)

Bij mij gaat het om een S204 250 CDI.
Ook als de motor pas warm is als die koud is dan is het nauwelijks merkbaar.
Mercedes S204 250CDI Elegance! 8-)
Mbenz220
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mei 2015 19:14
Mercedes-Benz: C220 cdi

03 aug 2016 19:30

Pevo schreef:Misschien toch een kickje en hopelijk is de topicstarter nog actief, maar zit met hetzelfde probleem en hoop dat hij een oplossing ervoor heeft.
Mijn blijft meer trillen bij 120 en harder en hoe harder ik ga hoe erger de trilling is.

Ook alles al geprobeerd met banden etc.
Trilt en dan 2 sec niks en dan weer een opkomende trilling.
Ben ook bang dat het in mijn aandrijflijn zit (cardan)

Bij mij gaat het om een S204 250 CDI.
Ook als de motor pas warm is als die koud is dan is het nauwelijks merkbaar.
K denk dat niet jullie de enige zijn :( :( . Zit ook met hetzelfde probleem bij mij is de motorsteunen baksteun voor draagarmen stabilisators vervangen nieuwe Velgen en banden Hoedus met contis :o Yaa gemonteerd en gebalanceerd en 3D uitgeleind MAAR tevergeefs.Bak olie gespoeld had een lichte brom op 60 km/u maar het is gelukkig weg. Bij mij trilt de achterkant heel licht voelbaar bij begin135 kmp tot 160 waarbij de trilling erger wordt. Bij het laatste gedeelte tussen 155 160 is het heel licht op het stuur voelbaar daarvoor niet. Hopen maar dat het wordt opgelost vind het zo irritant het is licht maar toch hoort het niet bij een ster mijn auto heeft gelopen 210000 cklasse 220 cdi 2004
Mbenz220
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mei 2015 19:14
Mercedes-Benz: C220 cdi

05 aug 2016 18:54

Upp
Pevo
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:32
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S204 250 CDI!
Specialisatie: Zzp'er afbouw

18 sep 2016 21:50

Mbenz220 schreef:
Pevo schreef:Misschien toch een kickje en hopelijk is de topicstarter nog actief, maar zit met hetzelfde probleem en hoop dat hij een oplossing ervoor heeft.
Mijn blijft meer trillen bij 120 en harder en hoe harder ik ga hoe erger de trilling is.

Ook alles al geprobeerd met banden etc.
Trilt en dan 2 sec niks en dan weer een opkomende trilling.
Ben ook bang dat het in mijn aandrijflijn zit (cardan)

Bij mij gaat het om een S204 250 CDI.
Ook als de motor pas warm is als die koud is dan is het nauwelijks merkbaar.
K denk dat niet jullie de enige zijn :( :( . Zit ook met hetzelfde probleem bij mij is de motorsteunen baksteun voor draagarmen stabilisators vervangen nieuwe Velgen en banden Hoedus met contis :o Yaa gemonteerd en gebalanceerd en 3D uitgeleind MAAR tevergeefs.Bak olie gespoeld had een lichte brom op 60 km/u maar het is gelukkig weg. Bij mij trilt de achterkant heel licht voelbaar bij begin135 kmp tot 160 waarbij de trilling erger wordt. Bij het laatste gedeelte tussen 155 160 is het heel licht op het stuur voelbaar daarvoor niet. Hopen maar dat het wordt opgelost vind het zo irritant het is licht maar toch hoort het niet bij een ster mijn auto heeft gelopen 210000 cklasse 220 cdi 2004
Bij mij ook nieuwe motorsteunen en paar keer uitlijnen en balanceren..
Nu moet ik over 4500km weer een beurt dus zal weer een diagnose vragen over de trillingen.
Als ik boven 160 rij dan merk je het amper meer denk ik..
Of lijkt zo natuurlijk.
Het is zo'n fijne wagen, maar dit vind ik zo erg (irritant) dat ik soms stiekum al naar andere auto kijk.
Terwijl ik helemaal geen andere wagen wil, maar lijkt wel of dit gewoon niet opgelost kan worden?

Misschien ook even contact houden via pb?
Mercedes S204 250CDI Elegance! 8-)
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

30 sep 2016 15:14

Als je denkt dat het de cardanas is controleer hem dan op Hardyschijven , tussenaslager en het rubber waar het lager in zit, de kruiskoppeling en de spiebanen.
Een cardanas haal je er met een uurtje werk vanaf. (zorg dat je de twee delen op de juiste manier terugplaatst. Anders heb je zeker onbalans).
Dan heb je ook nog de tussen assen tussen differientieel en wiel.

Trillende achterkant? Ik kan me ook nog een verhaal herinneren van een forumlid dat een 'schuddende' achterkant had wat later bleek te liggen aan de reactiestangen die slecht waren.
Controleer de speling in rubbers en kogels aan de achterkant van draagarmen, reactiestangen enz. Die onderdelen staan onder spanning dus een goede controle is noodzakelijk.
Doe dit ook bij alle in rubber gehangen armen aan de voorkant. Vergeet ook de kogels niet goed te checken.

Succes en laat je bevindingen aub weten. Altijd handig voor de volgende.
Pevo
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:32
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S204 250 CDI!
Specialisatie: Zzp'er afbouw

01 okt 2016 19:29

Bedankt voor je reactie.
Me auto zal over een week of 2 bij de specialist gezet worden.
Auto is toe aan een beurt en dan zal ik ze gelijk laten kijken naar die vervelende trilling.
Op internet lees je zoveel.
Heb dit al voorbij zien komen:
*schokbrekers
*draagarmen
* reactiestangen
*wiellagers
*ophangpunten
*aandrijving (cardanas etc)

Maar als ik dit alles moet laten vervangen dan ben ik een vermogen kwijt.
Heb op pb contact met meerdere van dit forum die ook dit probleem hebben bij de s/w 204 .
Misschien toch een zwak punt bij dit model?
Mercedes S204 250CDI Elegance! 8-)
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

02 okt 2016 22:00

@Pevo,

Wat je voorbij ziet komen als het gaat om trilling in de auto is nogal wat en doet je bijna de moed in de schoenen zakken als je auto een probleem kent maar vooralsnog geen oplossing. Ik ken dat gevoel wel. Ik heb zelf ook veel gelezen. Ook op buitenlandse forums.
Ben niet bekend met de km stand van je auto maar omdat het een S204 CDI is vermoed ik dat deze zijn kilometertjes wel gemaakt heeft.

Als je zeker weet dat banden en velgen ok zijn zou ik niet alle bovenstaande onderdelen preventief laten vervangen. Bepaalde onderdelen zoals draagarmen zijn bij een hoge km stand wel aan vervanging toe maar dan alleen wanneer ze slijtage vertonen. Begin dus eerst met een goede controle van al die onderdelen om uit te sluiten wat het in ieder geval niet kan zijn.

Je schrijft 'Bij mij ook nieuwe motorsteunen en paar keer uitlijnen en balanceren' en 'Ook als de motor pas warm is als die koud is dan is het nauwelijks merkbaar'
Heb je je motorsteunen en baksteun (ik neem aan dat die laatste ook vervangen is) laten vervangen vanwege die vibratie?

Ik kreeg ooit deze tip van Moderator Raimon. Motor en baksteun waren vervangen maar die laatste zat er naar achteraf bleek niet lekker onder.

"Uitlaat en motor in warme toestand een keer ontspannen. (los en vast draaien dus) . De achterste bak steun heeft aardig veel ruimte op de gaten om de boel scheef te monteren. Ook de uitlaat heeft voldoende marge om scheef te zitten. De uitlaat is ook zo'n ding dat langer wordt bij warm worden".

Wat specialist betreft, de ene is de andere niet. Dat heb ik wel geleerd.
Dit forum kent overigens wel een aantal specialisten. Dus als je er straks niet uitkomt zou je bijv. Raimon eens om advies kunnen vragen. Hij is in mijn ogen een ervaringsdeskundige op het gebied van trouble shooting van de Benz.
Veel succes.
JantjeHoi
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 okt 2015 12:05
Mercedes-Benz: E 220 CDI 1999 (W210)

04 okt 2016 17:31

Pevo schreef:Bedankt voor je reactie.
Me auto zal over een week of 2 bij de specialist gezet worden.
Auto is toe aan een beurt en dan zal ik ze gelijk laten kijken naar die vervelende trilling.
Op internet lees je zoveel.
Heb dit al voorbij zien komen:
*schokbrekers
*draagarmen
* reactiestangen
*wiellagers
*ophangpunten
*aandrijving (cardanas etc)

Maar als ik dit alles moet laten vervangen dan ben ik een vermogen kwijt.
Heb op pb contact met meerdere van dit forum die ook dit probleem hebben bij de s/w 204 .
Misschien toch een zwak punt bij dit model?
Van de draagarmen en reactiestangen kan je slijtage zien, zoniet, voelen. Versleten rubbers zijn zeer snel te herkennen. Zelfde voor de ophangpunten en wiellagers, is eenvoudig te testen.

Slijtage op de aandrijving zou ook zichtbaar én/of voelbaar moeten zijn.

Als dit alles OK is, rest er nog de schokdempers in het lijstje. Dit zijn zowat de enige onderdelen die je op 'goed gevoel' dient te vervangen. Daar is kilometerstand belangrijk! Zijn je rubbers OK en zie je geen slijtage op je cardan. Dan gooi je er gewoon nieuwe schokdempers onder (indien de huidige reeds voldoende lang onder de wagen zitten).

je hoeft dus niet meteen alles te vervangen. Maar het zijn natuurlijk allemaal zaken die vroeg of laat gaan slijten....
Pevo
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:32
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S204 250 CDI!
Specialisatie: Zzp'er afbouw

14 okt 2016 18:48

Bedankt voor de reacties mensen..

M'n CDI heeft inmiddels 240.000 km's weg (net ingereden :o )
Hij heeft vandaag een grote beurt gehad en de auto ziet er nog subliem uit volgens de dealer en alles is onderzocht.

Er is wel weer een trilling in de achterste velgen geconstateerd en verholpen.
Heb nog niet de trilling vanaf 130km/u kunnen waarnemen aangezien het een chaos in het verkeer is hier bij de Merwedebrug :evil:

Rubbers etc zijn grondig nagekeken, maar geen rare dingen gevonden.

Als het nu niet weg zou zijn( hun hebben het ook niet kunnen testen met 130) ..
Dus hopen ze dat het met balanceren "weer" weg is.

Ik laat jullie dit weekend weten of het echt weg is zo niet ga ik meteen bellen met hun weer om rondje samen te rijden om het te waarnemen.
Hun gaan natuurlijk niet hun rijbewijs op het spel zetten begrijpelijk dus zal ik even de wet moeten overtreden.. Doe ik normaal nooit natuurlijk :lol:

Soms heb ik het idee dat achterveren/dempers wat doen deinzen , maar kan er ook aan liggen dat ik te gefocust ben momenteel op alles.

PS motorsteunen zijn bij Raimon of wel ruttchen vervangen, maar niet voor de trilling maar voor schokken bij langzaam optrekken.
Ga nu naar Brakel (Klaas) voor het onderhoud aangezien de merkdealer me toch echt te duur werd.
Mercedes S204 250CDI Elegance! 8-)
Benzrijder
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

14 okt 2016 22:39

240K is een stand waarbij je best wel eens wat mankementen aan dragende onderdelen zou kunnen hebben ondanks dat het een Benz is :) .
De mijne had bij 200K twee gebroken achterveren. Dwz de onderste winding van de veer was gebroken. Benz kwaaltje die je niet op hoeft te merken tijdens het rijden maar goed is het natuurlijk nooit. Weet niet hoe de veren van een W204 zijn maar dat is eenvoudig te checken.
Een schokbreker testbank vertelt je hoe de staat van de schokbrekers achter zijn.
Pevo
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:32
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S204 250 CDI!
Specialisatie: Zzp'er afbouw

14 okt 2016 22:51

Gebroken veren en dan merk je niks van?

Ik heb ook gevoel dat mijn achterkant wat hangt, maar zoals ik al zei dat ik te gefocust ben op alles momenteel.
En neem aan dat ze bij een grote beurt ook de veren/dempers checken?

Zal van het weekend eens groot rondje rijden om te kijken of het beter gaat nu, maar heb er een hard hoofd in.
Al meerdere malen laten balanceren door willekeurige bedrijven en het heeft nooit geholpen.

Merken ze bij balanceren ook of je velg wat krom is ? Zo niet zou ik eens andere velgen kunnen proberen.
Misschien dat een forumlid me hierbij kan helpen tegen die tijd.
Mercedes S204 250CDI Elegance! 8-)
Adana01
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 mar 2015 23:06
Specialisatie: Lastig vallen

14 okt 2016 23:07

Benzrijder, probeer eens het volgende:
1. zet de auto op een 2 kolomer en zet de auto van zijn wielen van de grond.
2. laat er iemand in zitten met de 'testbank' functie aan (klem 15 als ik me niet vergis uit)
3. accelereer rustig tot ong. 80 kmh.

als je trillingen aan de auto zal voelen dan zal het probleem toch echt aan de aandrijflijn liggen en niet aan de dragende onderdelen. Controleer gelijk ook de slag in het wiel en eventueel onbalans want 5 gram kan bij een snelheid van 100kmh veel groter zijn dus laat staan met 2 a 3 gram.

Ik wens je veel succes met je zoektocht.
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

15 okt 2016 09:55

Hallo,
Als ik lees dat de trillingen met tussenpozen voorkomen dan denk ik sterk aan de banden. Iedere band heeft een zgn afrolomtrek (afrolweg) maar als die van een of twee banden verschillend zijn dan komt er een moment dat ze even met de overige banden synchroon draaien, dan gaan ze trillen en en daarna weer niet.
Kijk eens of er niet twee verschillende types banden op zitten of dat er een is die door een stoeprand oid iets beschadigd is.
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

15 okt 2016 10:23

Ja een slag in je wiel kun je juist prima zien op een balanceerapparaat. Dat proberen sommige "specialisten" er dan met veel lood uit te balanceren, maar je moet natuurlijk gewoon het wiel (laten) richten.
De snelheid waarbij het optreed wijst naar de achterwielen.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie