W201 Velg/Band combinatie met afrol omvang

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

05 mar 2007 16:04

Hallo,

Ik heb nog een paar vragen omtrent de velg band combinatie. Is het in nederland toegestaan om 2 verschillende bandenmaten te monteren?

En waar meet de 190 zijn snelheidssignaal? Is dit bij de achterwielen waar de aandrijving zit of voor. Of helemaal niet voor of achter maar bij de versnellingbak?

Ik zit namelijk na te denken om achter een grotere bandenmaat te monteren dan voor om het afrolomvang verschil met de originele maat te beperken.

Heeft dit dan uberhaupt nut?
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 mar 2007 16:22

Matthijs schreef:Hallo,

Ik heb nog een paar vragen omtrent de velg band combinatie. Is het in nederland toegestaan om 2 verschillende bandenmaten te monteren?
Jawel
Matthijs schreef: En waar meet de 190 zijn snelheidssignaal? Is dit bij de achterwielen waar de aandrijving zit of voor. Of helemaal niet voor of achter maar bij de versnellingbak?
Aan de bak

Matthijs schreef: Ik zit namelijk na te denken om achter een grotere bandenmaat te monteren dan voor om het afrolomvang verschil met de originele maat te beperken.

Heeft dit dan uberhaupt nut?
Oppassen met ABS en ASD, die kunnen met verschillende omtrekken weleens problemen veroorzaken...
#doeslief
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

05 mar 2007 16:31

Bedankt peter voor de antwoorden,

Ik heb inderdaad wel ABS op de 190. Maar heeft het dan wel nut om achter een grotere diameter te monteren dan voor? Dit om dus het afrolomvang verschil met de originele maat te beperken. :)

Edit: Want het aantal omwentelingen moet toch ergens geregistreerd worden voordat het bij de bak komt? Is dit dan de voor of achteras?
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 mar 2007 16:46

Matthijs schreef: Maar heeft het dan wel nut om achter een grotere diameter te monteren dan voor? Dit om dus het afrolomvang verschil met de originele maat te beperken. :)
Zou ik niet doen, beetje vragen om problemen met je ABS..
Matthijs schreef:Want het aantal omwentelingen moet toch ergens geregistreerd worden voordat het bij de bak komt?
Wordt puur op de bak gemeten, daar zit ook je kabel in, een auto met ABS heeft sensoren bij de wielen zitten wie dan ook nog eens de omwentelingen van de wielen meten.


Gewoon origineel houden, of doorrekenen vanaf origineel en alle 4 gelijk houden zou ik zeggen, ik zeg niet dat je per definitie problemen met de ABS krijgt, maar de kans zit er wel degelijk in...

185/65/15 is origineel, als je doorrekend zouden de volgende kúnnen:
195/60/15
205/50/16
205/40/17
#doeslief
Gebruikersavatar
bokma
Berichten: 301
Lid geworden op: 11 jul 2005 23:27

05 mar 2007 21:52

Hoi Matthijs

De abs bij een 190 wordt op 3 punten gemeten dat is bij het linker en rechter voorwielen en achter op het cardan zit een sensor

dus komt niet goed met verschillende banden maten.

mvg cees
Blijf in topics zoveel mogelijk ontopic met uw reacties.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Garagekosten uitgespaard ? Denk aan de donatiemogelijkheid :-)
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

05 mar 2007 23:40

Wederom bedankt voor de info. het lijkt mij niet fijn als mijn ABS niet goed gaat functioneren.

Op dit moment heb ik alles nog origineel. Een beetje te origineel want de banden zijn er sinds de fabrieksuitlevering in Bremen niet meer verwisselt voor nieuwe. Dus het zijn Michelin 185/65/15 van bijna 20 jaar oud. :S Ik heb gisteren een set 17" Alshain kunnen aanschaffen. (Alshain betekend Ster!) (Nog bedankt H-D :goedzo: )

Nu wil ik graag met laagprofielbanden (Liefst 40 serie) rijden die het dichtst in de buurt van de originele afrol omvang komen. Dit om tellerafwijking tegen te gaan.

Bij een 205/40/17 band kom ik op -4.1% afrol omvang verschil.
Bij een 215/40/17 band kom ik op -2.9% afrol omvang verschil.
Bij een 205/45/17 band kom ik op -0.9% afrol omvang verschil.

Het liefst zou ik voor de 215/40/17 gaan. Is dit niet te breed voor een 7.5J velg?. Ik wil namelijk geen "ballonband" effect hebben.
Bijlagen
Banden om de velgen hebben de langste tijd gehad.
Banden om de velgen hebben de langste tijd gehad.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

06 mar 2007 06:02

Matthijs schreef:...Het liefst zou ik voor de 215/40/17 gaan. Is dit niet te breed voor een 7.5J velg?. Ik wil namelijk geen "ballonband" effect hebben.
Is de juiste keuze :goedzo:

Wat een mooie wielen....
#doeslief
Plaats reactie