Beste mensen,
Omdat mijn auto veel olie verbruikt wil ik de klepseals vervangen.
Het betreft een W126 380se met km stand 264 dkm.
Hier op het forum heb ik al gelezen dat de klepseals alleen in combinatie met de klepgeleiders vervangen moeten worden. Deze zouden klepgeleiders zijn relatief kort en slijten snel uit.
Wie kan me hier zijn ervaring of advies over geven?
Mijn monteur heeft aangegeven dat ook de nokkenas "licht" tikt en het wellicht niet onverstandig is om deze ook te vervangen. Is dat wel nodig het lijkt me een relatief dure reparatie en wat is het risico als ik nog even doorrijd?
Volgens mij valt het tikken nog wel mee en aangezien ik heel weinig met de auto rijd zou ik het misschien nog jaren kunnen uitstellen.
Gezien de leeftijd van de auto (25 jaar) zijn het geen bijzondere dingen en lijken me het "kwaaltjes" van de W126. Toch ben ik iemand die graag zijn auto technisch in een goede staat wil hebben. Niet steeds olie bijvullen of iets "binnendoor" repareren. Wie heeft er tips?
Bij voorbaat dank. Bas
W126 klepseals en nokkenas
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
De nokkenassen kun je visueel beoordelen, als ze gaaf zijn komt het tikken daar niet vandaan, dan is het een hydraulische klepstoter. Het kan ook aan de instelling van je hydraulischeklepstoters liggen, misschien is er één buiten het stelbereik gekomen. Als je distrubutieketting nog niet gedaan is zou ik die maar laten doen. Bij het M116 blok willen ze nog al eens breken tussen de 250tkm en 300 tkm en de gevolgschade is dan meestal erg groot.
Frits
Frits
- casklus
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 05 mar 2006 21:42
- Mercedes-Benz: c180 kompressor w203
- Locatie: halsteren
nou seals vervangen is opzig al een rot werk want je moet met een speciale beugel de veren er af halen en dan moet ook nog je cilinder onder druk gezet worden anders zakken je zuigers naar beneden en dan kan je de hele kop er afhalen (heeft voordelen kan je die ook eens schoon maken maar kost weer een nieuwe pakking en vlakken van de kop) maar is veel werk als je het goed en zelf wilt doen koop er een goed boek voor waar die dingen in staan anders kan je het vergeten
mvg caspar
mvg caspar
hier een boel ,,,,,,,,,,,,en ........... voor het geval
ik ze er niet tussen heb gezet
ik ze er niet tussen heb gezet
Hoeft niet.
Je kunt door de nokkenas los te halen en de zuigers handmatig in de hoogste stand te draaien (controleren m.b.v. bougiegat, etc...) de kleppen van de betreffende cylinder op de zuiger laten zakken en de klepseals wisselen.
Daarbij wel erg zorgvuldig te werk gaan!!
Je kunt door de nokkenas los te halen en de zuigers handmatig in de hoogste stand te draaien (controleren m.b.v. bougiegat, etc...) de kleppen van de betreffende cylinder op de zuiger laten zakken en de klepseals wisselen.
Daarbij wel erg zorgvuldig te werk gaan!!
Technisch specialist en lid adviesraad Mercedes-Benz S-Klasse Club e.V. Duitsland.
- kareltjeknetter
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 26 feb 2006 19:17
- Locatie: prov.groningen
truukje: voer wat touw via het bougiegat in de cylinder zodat de kleppen er niet in vallen
- casklus
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 05 mar 2006 21:42
- Mercedes-Benz: c180 kompressor w203
- Locatie: halsteren
maar neem wel touw in de dikte van het bougie gat als je het te dun neemt dan kan het om de zuigers heen gaan zitten want ik spreek uit ervaring toen moest de hele kop er af dus denk goed na voor je begintkareltjeknetter schreef:truukje: voer wat touw via het bougiegat in de cylinder zodat de kleppen er niet in vallen
hier een boel ,,,,,,,,,,,,en ........... voor het geval
ik ze er niet tussen heb gezet
ik ze er niet tussen heb gezet
- kareltjeknetter
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 26 feb 2006 19:17
- Locatie: prov.groningen
moet je ook geen naaigaren gebruiken
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Dit meen je toch niet serieus he??????Heb je dit zelf ooit met succes gedaan bij een W126 V8??????
De bougies gaan zo ongeveer onder een hoek van 30 graden met de horizontaal de kop in, lijkt mij dan lastig worden hoe je het touw naar binnen krijgt. Sommige bougies krijg je er met een sleutel al lastig in en uit omdat ze moeilijk bereikbaar zijn, hoe kom je er dan in hemelsnaam met je touwtje bij???? Als je het touw er dan al in krijgt, hoe check je dan of dit onder de kleppen terecht is gekomen????
Dit kan je volgens mij alleen maar veel geld gaan kosten...............
Frits
De bougies gaan zo ongeveer onder een hoek van 30 graden met de horizontaal de kop in, lijkt mij dan lastig worden hoe je het touw naar binnen krijgt. Sommige bougies krijg je er met een sleutel al lastig in en uit omdat ze moeilijk bereikbaar zijn, hoe kom je er dan in hemelsnaam met je touwtje bij???? Als je het touw er dan al in krijgt, hoe check je dan of dit onder de kleppen terecht is gekomen????
Dit kan je volgens mij alleen maar veel geld gaan kosten...............
Frits
- casklus
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 05 mar 2006 21:42
- Mercedes-Benz: c180 kompressor w203
- Locatie: halsteren
nou ik heb het mee gemaakt met mijnw108 6 cilinder en ik kon er wel bij met een touw maar geen geluk maar er zijn ook een soort bougies waar je een kompressor op kan aansluiten maar weet niet hoe duur en waar maar als je die seals wil vervangen dan gaat hij zekers minder olie verbruiken en roken en die tik die je hoort kan ook een klep geleider zijn dat zijn de kopere busjes waar je zuigers door heen glijden en je seals op zitten die kunnen wel eens los zitten en mee schuiven met de zuigers en die zitten normaal in geperst maar als er een los mocht zitten een paar groeven in de zijkant maken en met loctite weer trug tikken niet te hart want is zacht koper ( van martin geleert ) en dan zit die ook weer goed nou suc7 en hoop dat je het nog durft ik heb het ook gedaan terwijl ik geen monteurs kennis heb alleen het haynes boek
mvg caspar
mvg caspar
hier een boel ,,,,,,,,,,,,en ........... voor het geval
ik ze er niet tussen heb gezet
ik ze er niet tussen heb gezet
Bedankt voor de tips. In deze dagen ga ik aan de slag met mijn monteur die wel over de nodige kennis beschikt.
Toch is het altijd handig om via het forum nog extra tips/aandachtspunten te krijgen
Ik laat nog wel weten hoe de reparatie verlopen heeft.
Dan was nog de vraag gesteld hoeveel de auto verbruikt? Precies weet ik het niet maar meer dan 1 liter per 1000. Ik rijd weinig kilometers en heb het niet bijgehouden. Als je de kickdown hebt gebruikt komt er meestal een pluim rook.
Ik hoop dat dit dus binnenkort verledentijd is.
Groeten bas
Toch is het altijd handig om via het forum nog extra tips/aandachtspunten te krijgen
Ik laat nog wel weten hoe de reparatie verlopen heeft.
Dan was nog de vraag gesteld hoeveel de auto verbruikt? Precies weet ik het niet maar meer dan 1 liter per 1000. Ik rijd weinig kilometers en heb het niet bijgehouden. Als je de kickdown hebt gebruikt komt er meestal een pluim rook.
Ik hoop dat dit dus binnenkort verledentijd is.
Groeten bas