W124 Motor verwisselen
-
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 30 sep 2006 10:01
- Mercedes-Benz: W210 240 S 99,W 124 300TE 87, Peugeot 104 GL 78. Mercedes 206D Hymer camper 75
- Locatie: Utrecht
Hallo, weet iemand of het mogelijk is om een motor uit een 300 te uit 1989 te plaatsen in een 1987 model. De motor uit 1989 is handgeschakeld, de motor uit 1987 automaat. Bovendien is de 300 te een 6 cylinder, en de andere niet. Mijn wagen ( de 300 te) heeft behoorlijk wat te doen voor een apk. Heb een andere combi gezien, in goede staat, maar geen 6 cylinder. Die wil ik toch wel graag behouden! Iemand raad?
Motor overhangen lukt wel als je handig ben, word zo vaak gedaan.
Maar als je geen 6 cilinders op kenteken hebt staan, en de APK-keurmeester of steekproefmeester gaat bougies tellen, heb je een ongeldig kenteken.
Ik zou even verder kijken.
Maar als je geen 6 cilinders op kenteken hebt staan, en de APK-keurmeester of steekproefmeester gaat bougies tellen, heb je een ongeldig kenteken.
Ik zou even verder kijken.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44423
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Bij mijn weten hoeft een APK-keurmeester geen cilinders meer te tellen (vanaf 1-1-2007, 1 van de nieuwe regels...)S2power schreef:...Maar als je geen 6 cilinders op kenteken hebt staan, en de APK-keurmeester of steekproefmeester gaat bougies tellen, heb je een ongeldig kenteken...
#doeslief
- fokkesukke
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 18 feb 2006 10:43
- Locatie: Brunssum
Ola Peter en Pjotr,
Dat er bij de APK niet naar gekeken hoeft te worden lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Een kenteken wordt namelijk afgegeven op een auto met een bepaalde samenstelling (Chassis, motor, aantal zitplaatsen, kleur, enz. enz.)
Wanneer je er dan veranderingen aan aan gaat brengen zoals een andere kleur of andere motor c.q. -inhoud, dan moet dit op het kenteken worden aangepast of zelfs een nieuw kenteken worden afgegeven. (denk aan van een grijs naar geel kenteken).
Ik kan me vergissen maar mijn advies is voordat je de motor er uit lepelt, ff de RDW bellen en vragen of het gedaan mag worden op hetzelfde kenteken.
Groet en succes met de auto, Paco
P.S. wij dieselen zelf met een 4 en 5 cilinder daar hebben we zeker niet over te klagen.
Dat er bij de APK niet naar gekeken hoeft te worden lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Een kenteken wordt namelijk afgegeven op een auto met een bepaalde samenstelling (Chassis, motor, aantal zitplaatsen, kleur, enz. enz.)
Wanneer je er dan veranderingen aan aan gaat brengen zoals een andere kleur of andere motor c.q. -inhoud, dan moet dit op het kenteken worden aangepast of zelfs een nieuw kenteken worden afgegeven. (denk aan van een grijs naar geel kenteken).
Ik kan me vergissen maar mijn advies is voordat je de motor er uit lepelt, ff de RDW bellen en vragen of het gedaan mag worden op hetzelfde kenteken.
Groet en succes met de auto, Paco
P.S. wij dieselen zelf met een 4 en 5 cilinder daar hebben we zeker niet over te klagen.
<<< Ik heb geen horloge.... ik heb de tijd!!! >>>
Een ander type motor monteren kan in een W124 zonder veel problemen.
Van benzine naar diesel wordt ook gedaan.
Met aanpassing van de bedrading is dat geen probleem wel is het handig om beide auto's compleet te houden tot alles is aangepast.
Waarschijnlijk moeten ook het cardan en de kilometerteller mee verwisseld worden ivm andere overbrenging.
Let er op dat ook de radiateur van een 6 cylinder anders is.
Hij is hoger en steekt dieper in de auto.
Daarvoor moet er een beugel uit de zes cylinder worden overgezet.
Afhankelijk van de auto waar de 300 motor in moet kan ook de voorbumper anders zijn.
Het lijkt veel maar het is te doen. Ik zou er niet aan beginnen als je alleen een losse 300 motor hebt omdat er erg veel klein materiaal bij nodig is waar je dan naar moet zoeken.
Vergeet niet te kijken of de remmen van beide auto's gelijk zijn.
Een 300 heeft geventileerde schijven en andere remklauwen vóór.
Tot slot als alles voor elkaar is vraag je een motorkeuring aan bij de RDW om het kenteken aan te passen.
Zorg er voor dat je kunt aantonen dat de gebruikte motor uit een Nederlandse auto komt.
Anders moet er nog BPM bijbetaald worden!
Is de aanpassing netjes uitgevoerd dan is de keuring een formaliteit.
Het kenteken aanpassen is ook van belang voor de verzekering.
Paul
Er wordt bij de APK zover ik weet niet naar 4 of 6 cylinder gekeken.
Dat kan zomaar weer veranderen. Daar zijn voorbeelden genoeg van bij de APK.
Van benzine naar diesel wordt ook gedaan.
Met aanpassing van de bedrading is dat geen probleem wel is het handig om beide auto's compleet te houden tot alles is aangepast.
Waarschijnlijk moeten ook het cardan en de kilometerteller mee verwisseld worden ivm andere overbrenging.
Let er op dat ook de radiateur van een 6 cylinder anders is.
Hij is hoger en steekt dieper in de auto.
Daarvoor moet er een beugel uit de zes cylinder worden overgezet.
Afhankelijk van de auto waar de 300 motor in moet kan ook de voorbumper anders zijn.
Het lijkt veel maar het is te doen. Ik zou er niet aan beginnen als je alleen een losse 300 motor hebt omdat er erg veel klein materiaal bij nodig is waar je dan naar moet zoeken.
Vergeet niet te kijken of de remmen van beide auto's gelijk zijn.
Een 300 heeft geventileerde schijven en andere remklauwen vóór.
Tot slot als alles voor elkaar is vraag je een motorkeuring aan bij de RDW om het kenteken aan te passen.
Zorg er voor dat je kunt aantonen dat de gebruikte motor uit een Nederlandse auto komt.
Anders moet er nog BPM bijbetaald worden!
Is de aanpassing netjes uitgevoerd dan is de keuring een formaliteit.
Het kenteken aanpassen is ook van belang voor de verzekering.
Paul
Er wordt bij de APK zover ik weet niet naar 4 of 6 cylinder gekeken.
Dat kan zomaar weer veranderen. Daar zijn voorbeelden genoeg van bij de APK.
Koop een goede 300TE terug. De prijzen zijn redelijk en het gaat je minder kosten dan het hele ombouwcircus.
Technisch specialist en lid adviesraad Mercedes-Benz S-Klasse Club e.V. Duitsland.
- ronbenz
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 10 jan 2006 18:13
- Mercedes-Benz: W211 E500
- Locatie: zwijndrecht
een maat van me heeft een w124 200d omgebouwd naar een 300d en moest naar het rdw.....
gewoon kijken bij www.rdw.nl of effe bellen (beter langsgaan want je bent een nummer!) succes
gewoon kijken bij www.rdw.nl of effe bellen (beter langsgaan want je bent een nummer!) succes
-
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 30 sep 2006 10:01
- Mercedes-Benz: W210 240 S 99,W 124 300TE 87, Peugeot 104 GL 78. Mercedes 206D Hymer camper 75
- Locatie: Utrecht
Heren, dank voor jullie uitleg. Ik weet het nog steeds niet wat ik moet doen . IK zie wel, mischien inderdaad wachten tot ik weer een geschikte 300 te tegenkom.