R230 SL55 2003 ABC probleem.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

26 mar 2014 19:32

Hallo allemaal,

Herkent iemand dit, of heeft een idee waar de oorzaak zou kunnen zitten.

Ik heb al ongeveer 1,5 jaar last van een steeds terugkerend ABC probleem.

Het initiele probleem, zoals waarschijnlijk met de meesten, was dat de olie smerig was door langdurig gebruik, met als gevolg een probleem met de pomp voor het ABC systeem. De pomp, kleppenblok voor, en kleppenblok achter, zijn gereviseerd in Duitsland, waar Mercedes ze zelf ook laat reviseren. Voordat de gereviseerde onderdelen werden terug geplaats is het hele ABC systeem gespoeld volgens het advies van degene die ze gereviseerd heeft. Tevens is een filter in het systeem geplaats, meen een fijner filter, ook n.a.v. hun advies. Het kleppenblok linksvoor is ook een keer vervangen, en een hydrolische slang waar een lek in zat is vervangen. Laatste wapenfeit is dat deze week beide accu's zijn vervangen.

De symptomen zijn als volgt.
-Als die start, en binnen de eerste 20 gereden meters er geen probleem is, gaat alles goed gedurende de hele reis.
-Als het fout gaat is het altijd bij, of kort na, het starten. Zoals 's morgens, of nadat ik een korte rit heb gemaakt, en weer start.
-Het probleem manifesteert zich dan als een ABC waarschuwing (normaal dashboard verlichting) op het dashboard, met het advies om naar de werkplaats te gaan.
-Of een dikke vette foutmelding (rode dashboard verlichting) op het dashboard, met het advies om heel voorzichtig te rijden.
-Het systeem heeft dan wel vering, maar geen demping, t'is dus net of je op een boot door hoge golven vaart.
-De "Rodeo Test" (http://www.youtube.com/watch?v=91FuilGxUbs) geeft geen problemen weer.

De persoon in Alphen a/d Rijn die voor mij het onderhoud doet word er enigszins gek van, en idem dito voor mijn persoon. T'is een geweldige auto, maar dit probleem verpest het hele plezier ervan. Bovendien zit je niet lekker meer in de auto, vanwege het idee, als ik de volgende keer start, doet die het of doet die het niet.

Vandaar de dringende vraag.

-Heeft iemand met (meer) ervaring enig idee?

Alvast bedankt voor enig advies gegeven.

Met vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 mar 2014 22:02

Wat is de foutcode? Of is het delen vervangen zonder diagnose stellen?
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

26 mar 2014 23:57

Hi Raimon,

Bedankt voor je reaktie.

Ikzelf weet de foutcode niet, en ben ook helemaal niet bekend met Star diagnose, maar ga het morgen bij hem navragen, en post het hier.

Ik had de vraag hier eigenlijk gesteld in de hoop dat iemand het symptoom beeld herkende. Het ABC systeem van deze modellen is voor zover ik weet erg storingsgevoelig, dus de kans was naar mijn idee redelijk dat iemand iets gelijkaardigs al eens tegen was gekomen.

Alvast bedankt.
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

27 mar 2014 09:52

Hi Raimon,

Ik heb net gebeld over de foutcode, maar dat schijnt juist het probleem te zijn. Star Diagnose geeft geen foutcode voor het probleem wat ik heb. Er staat wel in dat er een ABC fout is geweest, maar geen foutcode richting mogelijke oorzaak.

Deze week zijn de accus vervangen vanwege het feit dat er af en toe een melding was op het dashboard dat electronica was uitgeschakeld, wat op zwakke accu(s) duidt. Bij testen van de accus bleken ze beiden zwak te zijn. Het idee achter vervangen van de accus voor dit ABC probleem was dat doordat het starten veel stroom vergt, er misschien te weinig capaciteit over was om het ABC systeem te activeren. Dit tesamen met het feit dat het probleem bij het starten gebeurd, of als er een korte rit gemaakt is, en daarna weer gestart word.

Hoop dat jij, of enig ander, een richting kan geven waarin dit te zoeken, want we zitten momenteel met de handen in het haar over wat nu de oorzaak is.

Alvast bedankt weer voor enige advies gegeven.

Met vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

27 mar 2014 12:47

Ja, ik heb ervaring met dat probleem. Ik heb mijn pomp laten reviseren bij het zelfde adres (ABC teile??), en die gaf na een week weer de geest. Het probleem is dat ze het een revisie noemen, maar dat is het niet. Alleen de afdichtingen en de plunjer veren worden vervangen. Bij pompen die lekken is dit een oplossing, maar een pomp die versleten is blijft versleten. Bij een garantie claim geven ze ook gewoon niet thuis, niet erg sjiek. Uiteindelijk heb ik bij de dealer de pomp laten vervangen door een nieuwe, en toen was het probleem opgelost, inclusief garantie op het onderdeel en montage (had ik direct moeten doen).

Overigens laat Mercedes hier geen onderdelen reviseren, dat is een fabel. Waarom niet? Omdat ze garantie moeten geven.

Mijn advies, breng de auto naar de dealer en laat een mechanische drukmeting uitvoeren om vast te stellen of de pompdruk goed is. Mijn pomp viel daar door de mand :(

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

27 mar 2014 21:04

Al vaker gezien dat de regelklep soms klemt en geen druk opbouw mogelijk is. Ook een versleten pomp kan ook. Daarom eerst kijken wat de fout is.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

28 mar 2014 10:45

@Frits CL500

Bedankt voor je tips.

Voor zover ik weet is het bedrijf dat het deed "http://exclusiv-automobile.de" in Perleberg, maar zou ik voor de zekerheid na moeten vragen. Hij vertelde wel dat er ook een jaar garantie op zat.

Volgende informatie zoals ik die begrepen heb, met mijn gelimiteerde kennis over dit onderwerp.

Via Star Diagnose kon hij ook de druk meten, en als ik het goed begrijp mag die als absoluut uiterste niet onder de 50bar komen, terwijl de pomp die er nu inzit niet onder de 100bar kwam.

Ik ga je tips echter aan hem doorgeven, in de hoop dat er iets uit komt. Nogmaals bedankt.

@Raimon

Ook bedankt voor je informatie.

Zoals ik schreef, geeft Star Diagnose geen foutcode, vandaar ook dat het zo'n irritant/langdurig probleem is geworden.

Wederom, volgens mijn beperkte kennis. Voor zover ik weet zitten er diverse regelkleppen/ventielen op het ABC systeem. Om de informatie duidelijk door te kunnen geven.

-Zou ik je mogen vragen welke regelklep je bedoeld?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Laatst gewijzigd door droopy928gt op 28 mar 2014 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

28 mar 2014 10:53

Als extra stukje informatie.

-De auto zakt niet naar 1 kant, heeft die wel gedaan, maar dat bleek het kleppenblok linksvoor te zijn.
-Het systeem lekt ook niet.
-Als die het eenmaal doet, heeft die tot nog toe tijdens ritten geen problemen gegeven.
-Als het probleem zich voordoet, voorzichtig rijden, soms na een aantal kilometers, soms na een nog langere rit, na de motor uitschakelen en weer starten doet die het weer goed.
-Het kan dagen goed gaan zonder enige problemen, en ineens is die er weer.

Met vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

28 mar 2014 14:28

Ja, mijn revisiepomp komt bij het zelfde bedrijf vandaan. Op mijn vele mailtjes over het falen van de pomp binnen één week is er nooit enige reactie gekomen, hierna heb ik de defecte pomp teruggestuurd met een brief er bij met het verzoek om hem na te kijken, ook nooit reactie opgekomen. Een mechanische drukmeting is betrouwbaarder dan via stardiagnose omdat de druksensor ook problemen kan geven. Wat is je km stand?

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

28 mar 2014 15:20

Hi Frits,

Hmmmm, dat klinkt niet goed. Hij noemde echter een naam "ABC Pumpe", maar zou nog nakijken welke het precies was, want de rekening had die nog liggen.

Ik zal het hem vragen, wat betreft de mechanische meting van de pomp, en over jouw ervaringen ermee.

De auto zelf is een amerikaanse import, met ongeveer 71.000 mijl, dus grofweg 110.000 km.

Dat van die druk sensor, die voor zover ik begreep bij het kleppenblok linksvoor zit, noemde hij zelf ook al als mogelijkheid.

Tevens heb ik hem jouw tip van de pomp zelf, en die van Raimon over de regelklep gegeven. T's mij echter nog niet helemaal duidelijk welke regelklep Raimon bedoeld.

Bedankt in ieder geval voor je hulp. Eventuele resultaten zal ik ook hier posten, als was het alleen maar voor toekomstige mensen die eenzelfde probleem tegenkomen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

28 mar 2014 17:21

Op de pomp zit een ventiel dat de druk regelt. Als deze blijf klemmen dan heb je geen druk.

Volgens mij is het dat wanneer je een foutmelding in je display krijg dat er dan ook een foutcode is opgeslagen. Gebruikt men wel de juiste diagnose computer? Of is de juiste kennis wel aanwezig?
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

29 mar 2014 15:01

Raimon, bedankt voor de extra uitleg.

Groeten,
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

17 apr 2014 12:40

Hallo Allemaal,

T'is alweer enige tijd geleden, maar ben helaas nog niks opgeschoten met dit probleem. De auto is ondertussen ook al bij de Mercedes dealer in Alphen geweest, die er schijnbaar een paar uur mee bezig zijn geweest, het probleem zelf ook geconstateerd hebben, maar ook niet snappen waar het vandaan komt.

@Frits CL500
Jij schreef eerder over een mechanische drukmeting.
-Weet jij wat dat precies inhoud?
-Zetten ze dan soms een drukmeter tussen de pompt en het systeem?

De dealer in Alphen is namelijk voor zover ik weet ook alleen met Star diagnose bezig geweest. Als ik wat meer weet, kan ik het ze mischien aanduiden, hoewel is zou verwachten dat ze dat zelf wel zouden moeten weten.

De druk sensor zelf bestellen kan schijnbaar niet meer, je moet dan het hele kleppenblok bestellen.

Mochten er nog anderen zijn die zo'n gelijkaardig mateloos irritant ABC probleem eerder gehad hebben, en enig idee hebben waar te zoeken. Ik hoor het graag.

Ik zit momenteel met m'n handen in het haar, en begin aardig kaal te worden daardoor, omdat ik ook niet meer weet wat te doen.

Alvast bedankt voor enige input.

Groeten,
Michel
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 mar 2006 00:09
Mercedes-Benz: W124 E60
Specialisatie: Organiseren, en inmiddels M119
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

17 apr 2014 12:50

Frits schreef dat hij de pomp(en) heeft vervangen en het was opgelost heb jij dit ook gedaan nu en is het probleem er nog of mis ik iets
Groeten,
Michel

Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
droopy928gt
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:03
Mercedes-Benz: R230 SL55 AMG 2003

17 apr 2014 13:05

Hallo Michael,

Bedankt voor je reply.

Nee, dat is nog niet gedaan vanwege het feit dat niets erop duid dat de pomp het probleem is. Zomaar lukraak vervangen, zeker van dat soort dure onderdelen, is denk ik niet de weg te gaan.

Ik kan zo'n kleppenblok met sensor bestellen, een pomp, etc. Ben dan een paar duizend eurotjes verder, en dat probeer ik nu eigenlijk te voorkomen in de hoop iets te vinden wat ECHT in de richting van de oorzaak duid.

Hoewel ik nu wel dicht bij gewoon maar onderdelen gaan vervangen ben, is dat eigenlijk niet echt diagnose stellen, maar rucksichtsloos vervangen zonder enige vorm van kennis.

Bedankt en groeten,
Plaats reactie