W210 m112 320 tikt, lijken kleppen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

22 mar 2014 16:27

ik heb een e320 benzine (m112) uit 1997 en sinds vandaag zit er een tik in de motor. het lijkt sterk uit de rechter cilinderkop te komen en klinkt als het tikken van een klep.
wat zou dit kunnen zijn? mogelijk iets te maken met de nokkenassensor waar ik van lees dat die nog wel eens willen stuk gaan?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 10762
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 mar 2014 16:34

Ik verwacht eerder een hydraulische klepstoter of een defecte injector.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
CLK_nick
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 jun 2013 10:57
Mercedes-Benz: CLS 55 AMG

23 mar 2014 00:46

Loopt het geluid ook mee met het toerental van de motor als je gas geeft?
Naast de rechter cilinder bank zit namelijk ook een vacuum pompje.
Deze wil wel eens tikken en dit lijkt op tikkende kleppen.

Dit pompje zorgt voor vacuum in de benzine tank zodat de benzine dampen in de motor gezogen wordt.
Het is een rondje pompje met MOT erop.
Het stekkertje van dit pompje kan je los trekken om te kijken of het geluid dan weg is.

Gr nick
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

23 mar 2014 09:39

dank voor de tips

het geluid loopt op met de toeren inderdaad.... en het vreemde is dat het ineens gekomen spis. bij injectoren en klepstoters lijkt me dat meer geleidelijk ontstaan of kanndat toch ook plots manifesteren?

ik ga t stekkertje er straks eens aftrekken en kijken of dat scheelt.
grt
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

23 mar 2014 11:07

nick, ik kan t pompje niet vinden volgens mij...
ik zie wel een ding waar 2 dikke slangen aan zitten. dat 'ding' is rond, ca. 5 cm doorsnede en 12 cm lang...is dat m dN wellicht?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 10762
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 mar 2014 11:19

Foto's ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
CLK_nick
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 jun 2013 10:57
Mercedes-Benz: CLS 55 AMG

23 mar 2014 12:41

Ja en zitten inderdaad 2 slangen op een naar de motor en eentje naar de tank.
Ik heb 3 foto's bijgevoegd van het pompje.

Succes!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (7 KiB) 1400 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (86.29 KiB) 1400 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (127.65 KiB) 1400 keer bekeken
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1128
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

23 mar 2014 13:27

Als je rijd en je geeft de wagen een kickdown, hoor je het tikken dan ook (in de auto)?
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

23 mar 2014 13:56

dank je voor de plaatjes.... daarmee het ding gevonden, stekkertje eraf en geen verandering helaas. het lijkt ook ,eer uit de cilinderkop te komen vrees ik
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

23 mar 2014 13:57

nee, kickdown maakt niets uit. t is ook juist bij stationair en lage toeren, daarna wordt t overstemd door allerlei andere motorgeluiden
Gebruikersavatar
julvalo
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2014 21:14
Mercedes-Benz: E-klasse W210 300TD
Specialisatie: Detailen
Locatie: Doetinchem

23 mar 2014 14:27

Hele domme vraag hoe is het met de olie gestelt?
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

23 mar 2014 14:30

prima
Gebruikersavatar
RobZ
Berichten: 576
Lid geworden op: 05 jun 2010 10:26
Mercedes-Benz: W208 CLK 320 '98

23 mar 2014 16:36

Lager van een spanrol misschien?
Klinkt stom maar meegemaakt met dat blok, en voor een leek als ik leek het een klep (A)
Gebruikersavatar
robbie230
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
Locatie: midden-brabant

24 mar 2014 18:49

helaas dat is het niet
Borguy
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

25 mar 2014 09:34

RobZ schreef:Lager van een spanrol misschien?
Klinkt stom maar meegemaakt met dat blok, en voor een leek als ik leek het een klep (A)
robbie230 schreef:helaas dat is het niet
Ben je heel zeker ? Kan ook de spanroldemper zijn.
Laat de motor eens eventjes draaien zonder de multiriem, dan kun je dat echt helemaal uitsluiten.
Kost niets.
Plaats reactie