W201 Stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
harley2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:18
Locatie: Almere

10 feb 2007 10:54

Hallo,
nog maar 1 dag op dit forum en direct een technische vraag.
Onze 190 1.8 '90 rijdt geweldig, maar blijft (soms) slecht stationair lopen.
De auto hebben we overgenomen van een oudere heer en deze heeft waarschijnlijk lang niet gereden (of alleen korte afstanden).
Vervangen zijn: bougies, verdeelkap/rotor (was echt nodig), accu.
Gereinigd: carburateur en stappenmotor (kwam echt vieze drap uit), vlgs forumtips. CO is bij de garage afgesteld.
De auto start goed, rijdt goed, maar als de motor warm is dreigt deze af te slaan, of doet dit ook. Er zit geen toerenteller in, maar heb de toeren iets verhoogd dmv de gaskabelschroef. Deze lange kunststof schroef is trouwens gebroken.
Alle tips zijn welkom.
Bvd,
M&m.
(Marion en Marcel).
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

10 feb 2007 11:00

heb je de microswitch ook al eens schoongemaakt of op werking getest?

vul als zoeksleutel maar eens microswitch in :wink:
baat het niet schaadt het niet

of mischien is er een (vacuum)slang lek of gescheurd

het kan natuurlijk ook dat de stappenmotor gewoon kapot is :onderhoud:

succes!!!

gr.wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

10 feb 2007 11:25

Ik denk dat je CO wat erg krap staat, waarschijnlijk gaat het stuk beter als hij iets rijker staat.

FB
Gebruikersavatar
Vlim
Berichten: 1237
Lid geworden op: 07 mar 2006 14:43
Contacteer:

10 feb 2007 11:43

Ehm,

Bij een 190 1.8 uit 1990 de carburateur gereinigd?

Gefeliciteerd, want hij heeft toch echt geen carburateur :lol:

Waarschijnlijk zit het probleem in vervuilde injectoren.
Technisch specialist en lid adviesraad Mercedes-Benz S-Klasse Club e.V. Duitsland.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 feb 2007 14:16

Vlim schreef:.... probleem in vervuilde injectoren.
Of de rubbers om de injectoren, [How to]W201 Benzine injectoren vervangen, dan bedoel ik alleen de rubbers, ook tegelijkertijd even schoon (laten) maken, zelf herken ik dit probleem ook doordat er scheurtjes in de vacuumslangen zitten, check ook even het vaccumslangetje bij de koplampen (hoogteverstelling).
#doeslief
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

10 feb 2007 16:20

Kan een kapotte/slecht werkende stappenmotor en/of een kapotte microswitch en/of een vacuumlek ook zorgen voor een abnormaal hoog verbruik?

Ik moet bij mijn 190E 1.8 eens dringend al deze dingen checken, want hij verbruikt zeer veel, draait onregelmatig op stationair toerental ('bouncing rpm').
Ook, soms, als je gas lost tijdens het rijden in versnelling, dan is er precies een seconde of 2 vertraging. Dus pas na die twee seconden gaat de auto vertragen.

Als ik de motor koud start, dan schiet deze direct naar 2000 toeren. als ik dan wegrijdt, en ik ontkoppel terug (dus nog tijdens het bollen), dan schiet het toerental terug naar die 2000 toeren. Zeer irritant, en zeer abnormaal. :(



Iemand nog suggesties of antwoorden?


thx!
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 feb 2007 16:24

matteus schreef:...Als ik de motor koud start, dan schiet deze direct naar 2000 toeren. als ik dan wegrijdt, en ik ontkoppel terug (dus nog tijdens het bollen), dan schiet het toerental terug naar die 2000 toeren. Zeer irritant, en zeer abnormaal. :(.....
Zowiezo eerst [How to] W201 / W124 / ? Stappenmotor reiningen of even van een ander proberen, als je in de buurt zou wonen, dan mag je mijn reserve altijd wel even proberen :wink:
#doeslief
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

10 feb 2007 16:27

Peter schreef:
matteus schreef:...Als ik de motor koud start, dan schiet deze direct naar 2000 toeren. als ik dan wegrijdt, en ik ontkoppel terug (dus nog tijdens het bollen), dan schiet het toerental terug naar die 2000 toeren. Zeer irritant, en zeer abnormaal. :(.....
Zowiezo eerst [How to] W201 / W124 / ? Stappenmotor reiningen of even van een ander proberen, als je in de buurt zou wonen, dan mag je mijn reserve altijd wel even proberen :wink:

Jup kga idd eerst en vooral de stappenmotor schoonmaken.

Met WD40, lukt dat? Of carbu-reiniger ofzo?
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 feb 2007 16:31

matteus schreef:.....Met WD40, lukt dat? Of carbu-reiniger ofzo?
Ik zou voor die laatste van die twee gaan :wink: , liefst een nachtje inweken.
#doeslief
Gebruikersavatar
harley2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:18
Locatie: Almere

10 feb 2007 18:08

Dank, voor de tips.
De vacuumslangen heb ik vandaag gecontroleerd. Tussen de papieren vond ik een rekening, van een mercedes garage, van maand 9 2006, waarop vermeld staat dat, na een lektest, 4 injectors zijn vervangen.

De motor kan zo enkele minuten probleemloos stationair lopen, maar ook na rijden en stoppen, na 2 seconden afslaan.
De stappenmotor heb ik 2 uur laten weken in carburateurreiniger, misschien is dit te kort en heb de stappenmotor nu voor een nachtje in de week gezet.

CO iets ruimer afstellen? Hoeveel ruimer? 1/4 slag? Heb gehoord dat dit heel nauw luistert.
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

11 feb 2007 16:05

CO-afstelling zou ik niet teveel aan veranderen. Eens die goed staat, staat die goed. En tenslotte moet deze binnen bepaalde grenzen liggen voor de technische controle.


Bij mij is de stappenmotor nu ook aan het weken, in benzine.

Ik heb hier ook de microswitch liggen. Om 'uit te meten', is het voldoende dat de multimeter een verschil aangeeft (in de diode-stand) tussen niet- en wel-ingedrukt?
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
harley2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:18
Locatie: Almere

11 feb 2007 16:35

Stappenmotor goed gereinigd.
Stationairprobleem nog niet opgelost.
CO iets ruimer, maakt ook geen verschil.
Van de week maar voor een diagnose naar van Kooij :(
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

11 feb 2007 17:01

Ik ben een half jaar geleden ook een 'analyse' en offerte gaan laten maken bij m'n plaatselijk mercedes dealer.

Volgens hun zou de mengselregelaar kapot zijn (uiteraard 'onder voorbehoud'), en dat spelleke zou mij 2700 euro kosten om te laten herstellen.

Jeah... right.
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
harley2001
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:18
Locatie: Almere

11 feb 2007 18:47

Almere-Lelystad heen en weer geweest, afwisselend 100, 140, rijdt geweldig.
Na het parkeren vd auto is het na 2 sec terug in toeren en afslaan.
Als je daarna weer start, blijft de motor gewoon lopen. Het is dus de
overgang van rijden naar stilstand. Misschien toch de stappenmotor kaduuk?
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

12 feb 2007 18:17

Bij mij lijkt inderdaad ook de overgang van rijden naar stilstand (zoals jij het noemt) het 'struikelmoment'.

Bij mij blijkt het de stappenmotor althans niet te zijn, ik voel geen enkel verschil tussen voor en na de reiniging.
Microswitch lijkt (?) goed.
Geen vindbare vacuumlek aan het systeem van de hoogteregeling van de lichten.

Geen idee waar ik nog moet zoeken... :(
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Plaats reactie