hallo,
bestaat er een site waar informatie over alle mercedes (hand en autom.) versnellingsbakken (nou ja alle... laten we zeggen tussen 1980 en 2002) te vinden is? Het gaat in het bijzonder om de overbrengverhoudingen en max. koppel, dit om een haalbare en gunstige combi motor-versnellingsbak te kunnen samenstellen voor een swap in m'n g-klasse.
Simpelweg googlen van los bakcodes levert in veel gevallen niks op.
site met versnellingsbak verhoudingen
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Is dit wat Robbie
http://4x4abc.com/Mercedes-Benz.G-Class ... riebe.html
Wat ben je aan het swappen?, ik ben een M111 3,2 ltr multiklepper in een W460 Luftlande Wolf aan het bouwen, daar zit nu een OM606 turbo diesel in, maar het was oorspronkelijk een G280E
http://4x4abc.com/Mercedes-Benz.G-Class ... riebe.html
Wat ben je aan het swappen?, ik ben een M111 3,2 ltr multiklepper in een W460 Luftlande Wolf aan het bouwen, daar zit nu een OM606 turbo diesel in, maar het was oorspronkelijk een G280E
- robbie230
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
- Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
- Locatie: midden-brabant
Andre, die site ken ik, daar staan helaas alleen de standaard geleverde transmissies in een G op.
Mooi project, ik wil iets soortgelijks gaan doen maar dan een m104 320 motor in een G280 bouwen.
De (handmatige en automatische) bakken die daar standaard aan hingen in w124 en w210 zijn (m.i.) wat minder geschikt voor het terrein wat betreft de overbrengverhoudingen.
Ik zoek een handbak die aan een m104 past met een overbrengverhouding van ongeveer 1:4.5 voor de 1ste versnelling en een overdrive (1:0.8) 5de versnelling. Desnoods 1:1 voor de vijfde maar wel met een korte eerste versnelling.
Automaat (4bak) kan ook maar dan ook met een redelijk korte eerste versnelling.
grt Rob
Mooi project, ik wil iets soortgelijks gaan doen maar dan een m104 320 motor in een G280 bouwen.
De (handmatige en automatische) bakken die daar standaard aan hingen in w124 en w210 zijn (m.i.) wat minder geschikt voor het terrein wat betreft de overbrengverhoudingen.
Ik zoek een handbak die aan een m104 past met een overbrengverhouding van ongeveer 1:4.5 voor de 1ste versnelling en een overdrive (1:0.8) 5de versnelling. Desnoods 1:1 voor de vijfde maar wel met een korte eerste versnelling.
Automaat (4bak) kan ook maar dan ook met een redelijk korte eerste versnelling.
grt Rob
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Hoi Robbie,
Ik schreef m111, maar bedoelde M104 de M111 is een 280. Ik zet er een 4 bak 711.111 op, deze heb ik nu ook op een OM606 turbo diesel zitten dat is bijna hetzelfde blok, maar dan diesel.
Ik schreef m111, maar bedoelde M104 de M111 is een 280. Ik zet er een 4 bak 711.111 op, deze heb ik nu ook op een OM606 turbo diesel zitten dat is bijna hetzelfde blok, maar dan diesel.
- robbie230
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 06 sep 2006 21:23
- Mercedes-Benz: S211 E320cdi 2003 W460 320GE 1981
- Locatie: midden-brabant
ah ok, de 6-in-lijn 320 dus.
de m111 is de 4-cilinder uit die tijd
interessant dat je er al mee bezig bent, ben je al ver?
geen idee welke regio je woont maar anders zou ik graag ervaringen uitwisselen, al heb ik zelf nog weinig in te wisselen-)
trekt die 711 bak het koppel? is best een oud model toch?
grt
de m111 is de 4-cilinder uit die tijd
interessant dat je er al mee bezig bent, ben je al ver?
geen idee welke regio je woont maar anders zou ik graag ervaringen uitwisselen, al heb ik zelf nog weinig in te wisselen-)
trekt die 711 bak het koppel? is best een oud model toch?
grt
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Zo ver ben ik.
De motor is uit de donorauto en ik ben nu de kabelboom aan het verwijderen, woon in de regio IJsselmonde, je mag best eens komen kijken. Ik heb al eens een W460 ombouw gedaan, van de 280GE naar de 300 TD en nu weer terug naar benzine.
De motor is uit de donorauto en ik ben nu de kabelboom aan het verwijderen, woon in de regio IJsselmonde, je mag best eens komen kijken. Ik heb al eens een W460 ombouw gedaan, van de 280GE naar de 300 TD en nu weer terug naar benzine.
- Bijlagen
-
- M104 3,2 ltr
- 2013-12-31 15.37.47.jpg (180.89 KiB) 2846 keer bekeken
-
- Kabels verwijderen
- 2014-01-03 17.18.07.jpg (128.14 KiB) 2846 keer bekeken
-
- Dit is de turbo diesel OM606 hier hangt die 711 bak aan
- 2013-12-21 15.33.31.jpg (138.62 KiB) 2844 keer bekeken
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 mei 2016 19:18
- Mercedes-Benz: g klasse
hallo,
tijdje geleden dat jullie het over dit onderwerp hadden, maar ik ben erg benieuwd hoe de situaties er nu voor staan met de motorwissels, ik bezit zelf namelijk een 230GE lange versie uit 1985 en ik heb plannen voor een motorwissel naar de m104 2.8 liter of de 3.2 liter. wat zij jullie ervaringen tot nu toe?
groeten Martin Kerpel
tijdje geleden dat jullie het over dit onderwerp hadden, maar ik ben erg benieuwd hoe de situaties er nu voor staan met de motorwissels, ik bezit zelf namelijk een 230GE lange versie uit 1985 en ik heb plannen voor een motorwissel naar de m104 2.8 liter of de 3.2 liter. wat zij jullie ervaringen tot nu toe?
groeten Martin Kerpel
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 sep 2017 17:31
interessant!
Ik heb hulp nodig, ik een G klasse 300 diesel uit 1984 en wil hem graag ombouwen naar een benzine motor + automaat ivm oldtimerregeling, dan kan ik wegenbelastingvrij rijden. Welke motor uit welke auto is hiervoor geschikt, ook ivm overbrengverhoudingen? Hebben jullie nog tips, welke motor is het bij jou geworden? kan ik zelf motorsteunen maken en is de rest plug en play?
Ben benieuwd!
Alvast bedankt voor je antwoord!
Ik heb hulp nodig, ik een G klasse 300 diesel uit 1984 en wil hem graag ombouwen naar een benzine motor + automaat ivm oldtimerregeling, dan kan ik wegenbelastingvrij rijden. Welke motor uit welke auto is hiervoor geschikt, ook ivm overbrengverhoudingen? Hebben jullie nog tips, welke motor is het bij jou geworden? kan ik zelf motorsteunen maken en is de rest plug en play?
Ben benieuwd!
Alvast bedankt voor je antwoord!
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
- Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
- Locatie: Luxemburg & Afrika
Ik kan het fout hebben, woon al lang niet meer in Nederland, maar ik dacht dat het chassis bepalend was voor de leeftijd, niet welke motor erin hangt.
Zelf zou ik kijken naar een motor die ook ooit geleverd is in een 460, zover ik weet is een 460 nooit met automaat geleverd. Je zou dan naar een 463 configuratie moeten kijken. Motor, automaatbak, tussenbak, assen, tank.
Motorsteunen zelf maken? Een paar originele maakt op zo'n ombouw ook niet veel meer uit.
Zorg wel voor een G carter, anders sta je op de eerste de beste helling zonder olie te draaien.
Zelf zou ik kijken naar een motor die ook ooit geleverd is in een 460, zover ik weet is een 460 nooit met automaat geleverd. Je zou dan naar een 463 configuratie moeten kijken. Motor, automaatbak, tussenbak, assen, tank.
Motorsteunen zelf maken? Een paar originele maakt op zo'n ombouw ook niet veel meer uit.
Zorg wel voor een G carter, anders sta je op de eerste de beste helling zonder olie te draaien.
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
6 bak Sprinter sinds 2010 (Eco gear) Euro 5 370Nmrobbie230 schreef:Andre, die site ken ik, daar staan helaas alleen de standaard geleverde transmissies in een G op.
Mooi project, ik wil iets soortgelijks gaan doen maar dan een m104 320 motor in een G280 bouwen.
De (handmatige en automatische) bakken die daar standaard aan hingen in w124 en w210 zijn (m.i.) wat minder geschikt voor het terrein wat betreft de overbrengverhoudingen.
Ik zoek een handbak die aan een m104 past met een overbrengverhouding van ongeveer 1:4.5 voor de 1ste versnelling en een overdrive (1:0.8) 5de versnelling. Desnoods 1:1 voor de vijfde maar wel met een korte eerste versnelling.
Automaat (4bak) kan ook maar dan ook met een redelijk korte eerste versnelling.
grt Rob
5,076 2,610 1,518 1,000 0,791 0,68
6 bak Sprinter voor 2010 Euro 4 711651 370Nm
5.014, 2.831, 1.789, 1.256, 1.00, .828.
De 'oude' versie lijkt me qua verhoudingen geschikt en qua Koppel voldoende. Er bestaat ook nog een versterkte versie voor de OM 642 V6 die tot 500Nm verdraagt, maar deze schakelt ook voelbaar harder, vooral in 2e en 3e.
Ik weet niet of die aan de m104 past. Zit normal tegen een OM646 geschroefd.
Hier zag ik ook een draadje dat interesant kan wezen.
http://www.gwoa.co.uk/forum/gearbox-manufacturer
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 mei 2016 19:18
- Mercedes-Benz: g klasse
Hallo,
Ondertussen weer een rijd geleden dat jullie hier actief waren. Maar het onderwerp is wel interessant.
Ik heb nu een m104blok in mijn G liggen..
ik ben alleen een beetje aan het tobben met de versnelingsbak.
Maar als ik het dus goed begrijp past een bak van een sprinter ook? Maar hoe zit het dan met het dubbelevliegwiel en de koppeling. Moeten die ook van de sprinter af komen?
En welk model bak zou het precies omgaan?
Alvast bedankt
Groeten Martin
Ondertussen weer een rijd geleden dat jullie hier actief waren. Maar het onderwerp is wel interessant.
Ik heb nu een m104blok in mijn G liggen..
ik ben alleen een beetje aan het tobben met de versnelingsbak.
Maar als ik het dus goed begrijp past een bak van een sprinter ook? Maar hoe zit het dan met het dubbelevliegwiel en de koppeling. Moeten die ook van de sprinter af komen?
En welk model bak zou het precies omgaan?
Alvast bedankt
Groeten Martin
Hallo Allemaal,
Ik ben bezig met een inbouw van een Ssangyong musso motor 2.9 Turbodiesel in een G-Klasse. Wie kan mij vertellen welke automatische versnellingsbak van Mercedes het beste hieronder past zonder vermogen te verliezen? Alvast bedankt!
Ik ben bezig met een inbouw van een Ssangyong musso motor 2.9 Turbodiesel in een G-Klasse. Wie kan mij vertellen welke automatische versnellingsbak van Mercedes het beste hieronder past zonder vermogen te verliezen? Alvast bedankt!