W168 startproblemen. Dan wel en dan weer niet!

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

26 mei 2013 15:52

Ik zal mij eerst even voorstellen.

Jerry Rogier (43) woon in Zuid-Holland en ben in het bezit van twee Mercedessen. Een C200-W203 (bj 2001) en een A160-W168 (bj 2001)

Het gaat nu om die W168 bouwjaar 2001, automaat.
Ik zal het startprobleem zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Wij hebben de A160-W168 nu 2 jaar. De meeste recente was vandaag 26 mei, de vorige keer twee maanden geleden en de eerste keer in januari dit jaar. Bij het omdraaien van de sleutel brandde wel de controlelampjes en de koplampen brandde gewoon helder. Alleen geen enkel startgeluid. Alleen een klein klikje hoor je uit de accuruimte onder de voorstoel. Na 20 minuten klooien en gewacht te hebben, maar startkabels geprobeerd en hij startte! (toeval?)

Die tweede keer dus een paar maanden later weer hetzelfde probleem. Alleen toen na 30 minuten wachten zonder startkabels gestart en gewoon starten. Vervolgens maanden lang gaat het goed, tot vandaag......zelfde liedje. Na 30 minuten start ie weer alsof er niets aan de hand is. Wij worden er onzeker van. Zal die morgen starten??

Dus resume. De auto start de ene keer wel, gaat maanden goed en dan doet weer helemaal niets! Geen startgeluid, helemaal niks. Na 30 minuten wachten, start ie gewoon.
De accu is goed.

Alvast bedankt!

Jerry
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26 mei 2013 17:24

Starten of aanslaan?

Wil hij toevallig met een warme motor niet of slecht aanslaan?
#doeslief
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11521
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 mei 2013 17:38

Ben je zelf in staat om metingen uit te voeren? In je accu ruimte t.h.v. je middenconsole gaat een kabelboom naar de motorruimte/bodem. In die kabelboom zit een stekker en als het goed is 3 draden waarvan er 1 paars is. Als je tijdens het starten daar spanning op krijg (rond de 12 Volt) en hij start niet dan is voor 90% zeker de startmotor defect. De andere 10% is de 50 cm draad vanaf die stekker naar de startmotor.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

26 mei 2013 20:13

Ik durf Raimon niet tegen te spreken, maar zou het niet kunnen dat er een startrelais kapot is (met kennelijk een kleinere kans dan de startmotor of de voedingsdraad ;) )?

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 mei 2013 20:16

Zit er een startonderbreker op deze auto en openen/sluiten met de afstandsbediening ?

Zo ja, dan kan het mobiele telefoonnetwerk de storing veroorzaken. Dit kan zelfs weersafhankelijk zijn. Daarnaast worden de mobiele netwerken momenteel omgebouwd naar 4G/LTE en is er nogal wat atmosferische onrust op die frequentiebanden die soms dicht tegen die van de afstandsbedieningen aanschurken.

Wat dan kan helpen is je auto iets verplaatsen.
(Ik had die problemen met mijn USA SUV, Chevrolet Tahoe a 2700 kg rijklaar.....even wegduwen dan maar :o )
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 mei 2013 20:19

Zie net dat het een automaat is; geprobeerd om te starten in N ipv P stand ? Of de pook een paar keer heen en weer gedaan ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11521
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 mei 2013 21:16

amulder2001 schreef:Ik durf Raimon niet tegen te spreken, maar zou het niet kunnen dat er een startrelais kapot is (met kennelijk een kleinere kans dan de startmotor of de voedingsdraad ;) )?

Arjen.
Dan heb je op het meetpunt (die stekker) geen spanning tijdens het starten. Je ga dan dus richting contactslot alles controleren.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

27 mei 2013 09:46

Peter schreef:Starten of aanslaan?

Wil hij toevallig met een warme motor niet of slecht aanslaan?
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.

Het ging in alle gevallen om een warme motor. Een stuk gereden, even boodschappen gedaan en daarna weigerde hij te starten.
Na 30 minuten wachten startte hij gewoon weer.
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

27 mei 2013 09:49

Raimon schreef:Ben je zelf in staat om metingen uit te voeren? In je accu ruimte t.h.v. je middenconsole gaat een kabelboom naar de motorruimte/bodem. In die kabelboom zit een stekker en als het goed is 3 draden waarvan er 1 paars is. Als je tijdens het starten daar spanning op krijg (rond de 12 Volt) en hij start niet dan is voor 90% zeker de startmotor defect. De andere 10% is de 50 cm draad vanaf die stekker naar de startmotor.
Hallo Raimon,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal jouw advies meenemen om dit aan een monteur voor te leggen. Ik ben zelf niet handig en heb ook niet de apparatuur.
Nogmaals bedankt!
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

27 mei 2013 09:56

Cornelis69 schreef:Zit er een startonderbreker op deze auto en openen/sluiten met de afstandsbediening ?

Zo ja, dan kan het mobiele telefoonnetwerk de storing veroorzaken. Dit kan zelfs weersafhankelijk zijn. Daarnaast worden de mobiele netwerken momenteel omgebouwd naar 4G/LTE en is er nogal wat atmosferische onrust op die frequentiebanden die soms dicht tegen die van de afstandsbedieningen aanschurken.

Wat dan kan helpen is je auto iets verplaatsen.
(Ik had die problemen met mijn USA SUV, Chevrolet Tahoe a 2700 kg rijklaar.....even wegduwen dan maar :o )
Hallo,

bedankt voor het reageren. Dit is wel toevallig dat jij dit aankaart.
In alle drie de gevallen stonden wij in een parkeergarage. De eerste keer in een ondergrondse, de tweede keer in een gewone garage en de laatste keer in de garage van de Ikea (delft). De auto moet inderdaad met een afstandsbediening worden geopend.
Toevallig hadden mijn vrouw en ik het hier ook over. Maar het vreemde is dan dat wij vaker met die auto in één van deze garage hebben geparkeerd. Toen waren er geen problemen. Maar het zou mogelijk dus iets in de atmosfeer kunnen zijn?!
Iets om rekening mee te houden. Bedankt!
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 mei 2013 09:56

Jerry Rogier schreef:
Peter schreef:Starten of aanslaan?

Wil hij toevallig met een warme motor niet of slecht aanslaan?
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.

Het ging in alle gevallen om een warme motor. Een stuk gereden, even boodschappen gedaan en daarna weigerde hij te starten.
Na 30 minuten wachten startte hij gewoon weer.
Draait de STARTMOTOR wel of niet ?
Oftewel hoor je de motor rond draaien of blijft het stil onder de motorkap.......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 mei 2013 10:00

Jerry Rogier schreef:
Cornelis69 schreef:Zit er een startonderbreker op deze auto en openen/sluiten met de afstandsbediening ?

Zo ja, dan kan het mobiele telefoonnetwerk de storing veroorzaken. Dit kan zelfs weersafhankelijk zijn. Daarnaast worden de mobiele netwerken momenteel omgebouwd naar 4G/LTE en is er nogal wat atmosferische onrust op die frequentiebanden die soms dicht tegen die van de afstandsbedieningen aanschurken.

Wat dan kan helpen is je auto iets verplaatsen.
(Ik had die problemen met mijn USA SUV, Chevrolet Tahoe a 2700 kg rijklaar.....even wegduwen dan maar :o )
Hallo,

bedankt voor het reageren. Dit is wel toevallig dat jij dit aankaart.
In alle drie de gevallen stonden wij in een parkeergarage. De eerste keer in een ondergrondse, de tweede keer in een gewone garage en de laatste keer in de garage van de Ikea (delft). De auto moet inderdaad met een afstandsbediening worden geopend.
Toevallig hadden mijn vrouw en ik het hier ook over. Maar het vreemde is dan dat wij vaker met die auto in één van deze garage hebben geparkeerd. Toen waren er geen problemen. Maar het zou mogelijk dus iets in de atmosfeer kunnen zijn?!
Iets om rekening mee te houden. Bedankt!
Het zend- en ontvangsignaal voor mobiele telefonie wordt gedempt door vocht. Droog weer en een lage luchtvochtigheid is ideaal en aan de andere kant motregen en mist.
die voor veel demping zorgen. Net als bladeren aan een boom omdat er vocht inzicht en natte bladeren zijn dan weer een graad erger.
Probeer bij de volgende storing de auto een paar keer open en dicht te doen met de afstandsbediening.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Arnoldus
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 sep 2011 19:36
Mercedes-Benz: S211 280CDI 2005
Specialisatie: asfalteren
Locatie: Hoorn

27 mei 2013 11:43

Ik begrijp uit het verhaal dat de auto niet wil starten , vanwege de klik die ts hoort en voor de rest geen enkel start geluid .

Werkt de start onderbreker op de startmotor of op de brandstof toevoer ?

Als het op de startmotor werkt zou het verhaal van storing kunnen kloppen , werkt de onderbreker op de brandstof toevoer denk ik dat je het ergens anders moet zoeken . (krukas of nokkenas sensor) ? vanwege het niet willen starten met warme motor .
Waar een wil is , is een weg ... maar niet zonder wegenbouwers .
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

27 mei 2013 17:04

Cornelis69 schreef:
Jerry Rogier schreef:
Peter schreef:Starten of aanslaan?

Wil hij toevallig met een warme motor niet of slecht aanslaan?
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.

Het ging in alle gevallen om een warme motor. Een stuk gereden, even boodschappen gedaan en daarna weigerde hij te starten.
Na 30 minuten wachten startte hij gewoon weer.
Draait de STARTMOTOR wel of niet ?
Oftewel hoor je de motor rond draaien of blijft het stil onder de motorkap.......
Hij draait NIET rond. Helemaal stil op een klein klikje vanuit de accuruimte.
Jerry Rogier
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 nov 2011 21:12
Mercedes-Benz: A 160 en C200 kompressor

27 mei 2013 17:08

Cornelis69 schreef:
Jerry Rogier schreef:
Cornelis69 schreef:Zit er een startonderbreker op deze auto en openen/sluiten met de afstandsbediening ?

Zo ja, dan kan het mobiele telefoonnetwerk de storing veroorzaken. Dit kan zelfs weersafhankelijk zijn. Daarnaast worden de mobiele netwerken momenteel omgebouwd naar 4G/LTE en is er nogal wat atmosferische onrust op die frequentiebanden die soms dicht tegen die van de afstandsbedieningen aanschurken.

Wat dan kan helpen is je auto iets verplaatsen.
(Ik had die problemen met mijn USA SUV, Chevrolet Tahoe a 2700 kg rijklaar.....even wegduwen dan maar :o )
Hallo,

bedankt voor het reageren. Dit is wel toevallig dat jij dit aankaart.
In alle drie de gevallen stonden wij in een parkeergarage. De eerste keer in een ondergrondse, de tweede keer in een gewone garage en de laatste keer in de garage van de Ikea (delft). De auto moet inderdaad met een afstandsbediening worden geopend.
Toevallig hadden mijn vrouw en ik het hier ook over. Maar het vreemde is dan dat wij vaker met die auto in één van deze garage hebben geparkeerd. Toen waren er geen problemen. Maar het zou mogelijk dus iets in de atmosfeer kunnen zijn?!
Iets om rekening mee te houden. Bedankt!
Het zend- en ontvangsignaal voor mobiele telefonie wordt gedempt door vocht. Droog weer en een lage luchtvochtigheid is ideaal en aan de andere kant motregen en mist.
die voor veel demping zorgen. Net als bladeren aan een boom omdat er vocht inzicht en natte bladeren zijn dan weer een graad erger.
Probeer bij de volgende storing de auto een paar keer open en dicht te doen met de afstandsbediening.
Hallo,

Toevallig vandaag wilde hij weer niet starten. En nu stonden we gewoon langs de weg. Een paar uur later startte hij weer gewoon. Wordt er gek van.
Plaats reactie