S204 (mj2012) start/stop definitef uitschakelen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Mercedist
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 mei 2012 15:28

18 jun 2012 11:22

dockedmarc schreef:
De betreffende auto is een automaat.......
mr. Michel schreef:
Ik ken het alleen in combinatie met een automaat, ik weet niet of het met een handbak anders is dan ik omschrijf?
De bediening van het ECO systeem werkt in een schakel/automaat auto, hetzelfde, het rempendaal (censor), bij ingeschakelde ECO, regelt dat de motor "Stopt...en...Start" 8-)

Met het verschil, dat je bij een geschakelde auto, eerst weer het koppelingspendaal moet intrappen, de motor start dan direct, en in z'n 1e versn.zetten om weg te kunnen rijden.
Bij een automaat trap je het gaspendaal in, de motor start, en je rijdt dan direct weg...is dus sneller 8-)
Laatst gewijzigd door Mercedist op 18 jun 2012 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

18 jun 2012 12:57

Met de A klasse W169 ( handgeschakeld) gereden en de start/stop functie niet als storend ervaren. Tevens al diverse malen met de E klasse W212 (automaat) gereden en ook hierbij geen enkel probleem ervaren met wegrijden of gemerkt dat het langzaam is.
Denk dat het gewoon een kwestie van wennen is.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
Anton33
Berichten: 455
Lid geworden op: 21 mar 2011 18:43
Specialisatie: Software Engineer

18 jun 2012 22:53

Mijn mening over het start/stop gebeuren......de grootste onzin die er bestaat. Komen ze aanzetten omtrent het milieu en nog meer van dat soort onzin. Begin maar eerst naar de rest van de wereld te kijken.
Een van mijn auto's beschikt ook over dit achterlijke systeem. Het eerste wat ik doe als ik instap is dit systeem uitzetten.
Het is prima permanent te omzeilen zonder software aanpassingen.
Gebruikersavatar
MercedesTim
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:39
Mercedes-Benz: w126 420SE '89
Locatie: bij Tienen, Belgie

18 jun 2012 23:14

Ik dacht altijd dat de auto starten extra verbruik en uitstoot was maarja ik zal fout geweest zijn...
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

18 jun 2012 23:17

Het systeem werkt ook niet met koude motor. Pas na een tijdje begint het te werken. Wat ik wel jammer vind is dat het niet werkt wanneer je de bak in "P" zet. Dan blijft de motor vrolijk doorronken. Beetje stom.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 jun 2012 08:41

Terug on topic !!

De nu ontstane discussie door mijn reactie gaat steeds verder off topic over het gebruik en de ervaringen in de praktijk en de techniek van Eco start/stop.

Eco start/stop is geen veilgheidssysteem zoals abs, epc, 3-puntsgordels, airbags etc. De vergelijking hiermee als nieuwe ontwikkelingen
die je ook niet of beperkt bewust uit kan schakelen omdat ze standaard aan staan gaat dan ook mank.
Cruise control en navigatie bijvoorbeeld bepaal je zelf of je het wil gebruiken. Standaard start/stop niet.

Mijn issue is dat je geen keuze gelaten wordt: start/stop staat standaard aan, punt uit!
Doet me toch denken aan het oude Oostblok.............waar ook nauwelijks keuzemogelijkheden waren.........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

19 jun 2012 10:01

Het is dan inderdaad geen veiligheidssyteem maar velen leaserijders kopen JUIST die auto omdat dat dat een paar gram co2 scheelt omdat ze een dikkere motor te duur vinden. Dat is je goed recht natuurlijk maar dan moet je daarna ook niet janken over dat systeem vind ik persoonlijk. Ik vind het juist slim van MB dat het systeem na iedere stop (motor uit) weer opnieuw geactiveerd wordt. Zeker voor de leaserijder. Die kijken toch enkel naar de cijfers en de maandkosten en het verbruik in de praktijk maakt ze niets uit.
Het is een beetje vergelijkbaar met de E/S stand van de bak tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

19 jun 2012 11:53

Cornelis69 schreef:Terug on topic !!
Cornelis69 schreef:Doet me toch denken aan het oude Oostblok.............waar ook nauwelijks keuzemogelijkheden waren.........
:sst:

Bij vele merken is dit tegenwoordig standaard dus het zal echt wel zijn nut hebben bewezen. Daarbij komt het voordeel voor leaserijders ook om de hoek kijken daar minder uitstoot, minder bijtelling betekend.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Mercedist
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 mei 2012 15:28

19 jun 2012 12:14

Toch vind ik, dat als je echt weet hoe "Stop en Start" werkt, je er beter mee om kan gaan, en kan kiezen of je ECO ingeschakeld blijft houden en af en toe uitzet, door simpel de ECO toets in te drukken :goedzo:
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

19 jun 2012 13:15

Met betrekking tot brandstof verbruik: zijn hier al vergelijken die het verschil daarin kunnen aantonen?
Dus twee de zelfde auto's, 1 met en 1 zonder dit systeem....
En dan graag in de stad
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

19 jun 2012 13:43

Het hoofd doel van start stop is co uitstoot verminderen en dat doet het goed. Brandstof verbruik is ook minder maar dat zijn geen liters. In de praktijk is dat verschil niet te meten omdat je niet dezelfde ritten rij.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

19 jun 2012 14:19

OK, nu ben ik vrijwel een leek als het gaat om auto techniek, dus ik zal hier wel de plank mis slaan;
CO uitstoot en brandstofverbruik staan toch onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2012 14:35

scho2684 schreef:OK, nu ben ik vrijwel een leek als het gaat om auto techniek, dus ik zal hier wel de plank mis slaan;
CO uitstoot en brandstofverbruik staan toch onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld?
Dat klopt, in 1 liter brandstof zit X-gram CO2
Anton33 schreef:Mijn mening over het start/stop gebeuren......de grootste onzin die er bestaat. Komen ze aanzetten omtrent het milieu en nog meer van dat soort onzin. Begin maar eerst naar de rest van de wereld te kijken.
Een van mijn auto's beschikt ook over dit achterlijke systeem. Het eerste wat ik doe als ik instap is dit systeem uitzetten.
Het is prima permanent te omzeilen zonder software aanpassingen.
Ik vind wijzen naar een ander die 'het erger doet' wel erg makkelijk. Zo komt iedereen er onderuit en wordt er nooit ergens een begin gemaakt met een verandering.

Maar jij betaalt dus graag een paar duizend euro meer bij aanschaf van een auto of wilt graag de hoogste bijtelling ? Omdat de grondslag van de BPM/CO2 taks (noem het maar aanschaf belasting) inmiddels grotendeels gekoppeld is aan de CO2 uitstoot van een model betekent gelijk dokken. Ter info: per extra gram CO2 per kilometer betaal je (afhankelijk van de klasse waarin je zit) € 94 tot € 654 (!) per gram meer.

Ga eens uit dat jouw auto in de tussen klasse zit dan betaal je altijd nog € 280 per extra gram uitstoot

Is het nu nog steeds onzin ? ;)

Bron
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

19 jun 2012 14:59

mr. Michel schreef:
scho2684 schreef:OK, nu ben ik vrijwel een leek als het gaat om auto techniek, dus ik zal hier wel de plank mis slaan;
CO uitstoot en brandstofverbruik staan toch onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld?
Dat klopt, in 1 liter brandstof zit X-gram CO2
Dus snap ik deze stelling niet helemaal:
Raimon schreef:Het hoofd doel van start stop is co uitstoot verminderen en dat doet het goed. Brandstof verbruik is ook minder maar dat zijn geen liters. In de praktijk is dat verschil niet te meten omdat je niet dezelfde ritten rij.
mr. Michel schreef:
Anton33 schreef:Mijn mening over het start/stop gebeuren......de grootste onzin die er bestaat. Komen ze aanzetten omtrent het milieu en nog meer van dat soort onzin. Begin maar eerst naar de rest van de wereld te kijken.
Een van mijn auto's beschikt ook over dit achterlijke systeem. Het eerste wat ik doe als ik instap is dit systeem uitzetten.
Het is prima permanent te omzeilen zonder software aanpassingen.
Ik vind wijzen naar een ander die 'het erger doet' wel erg makkelijk. Zo komt iedereen er onderuit en wordt er nooit ergens een begin gemaakt met een verandering.
Helemaal mee eens...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2012 15:08

scho2684 schreef:
Dus snap ik deze stelling niet helemaal:
Raimon schreef:Het hoofd doel van start stop is co uitstoot verminderen en dat doet het goed. Brandstof verbruik is ook minder maar dat zijn geen liters. In de praktijk is dat verschil niet te meten omdat je niet dezelfde ritten rij.
Volgens mijn bedoelt hij dat je eerder aan koffiekopjes brandstofbesparing moet denken dan aan hele liters (per 100 km)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie