Hallo,
sinds een paar dagen geeft de boordcomputer de melding "battery/alternator, visit workshop". Aangezien de garage nogal pittige rekeningen stuurt probeer ik dingen zelf op te lossen (nog leuk/leerzaam ook). Heb de accu gemeten en is prima; iets meer als 12 Volt ongestart ook zuur meting gedaan en die is ook OK. Motor gestart om tevens dynamo te testen; stroom loopt op tot rond 14 Volt bij stationair, vervolgens stroomverbruikers ingeschakeld (verwarming, achterruitverwarming, fan high, beide stoelverwarmingen) waarbij de laadspanning gewoon op niveau blijft. Zou het kunnen zijn dat de koolborstels "versleten" zijn waardoor de computer aangeeft dat er iets met de dynamo is ?
bvd thx
W203 C270 CDI battery/alternator warning
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Het risico bestaat natuurlijk dat je stil komt te staan. Het gedoodverfde maar meest voor de hand liggende advies is de auto aan Stardiagnose hangen.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11519
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Vermoedelijk heb je een dynamo met "slimme" regelaar. Dit is een digitaal (lin-bus) aangestuurde regelaar. Als deze regelaar icm sam iets verkeerd meet dan gaat de dynamo in een soort noodloop en laad gewoon 14 volt.
Meestal zit er dan een foutcode in de auto waar niet direct een diagnose uit komt. Het beste is dan dynamo demonteren en dan visueel je koolborstels contr. En kijken hoe ver je anker ingelopen is.
De basis is bijladen controleren(al gedaan), accu testen, uitlezen en de lin draad controleren.
Meestal zit er dan een foutcode in de auto waar niet direct een diagnose uit komt. Het beste is dan dynamo demonteren en dan visueel je koolborstels contr. En kijken hoe ver je anker ingelopen is.
De basis is bijladen controleren(al gedaan), accu testen, uitlezen en de lin draad controleren.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 28 jul 2010 12:38
- Mercedes-Benz: W204 C200 avangarde 2008
- Locatie: Harmelen
Bedankt voor de reakties, hij staat inmiddels in de garage; volgens diagnose is de dynamo defect en dient vervangen. Ook waterpomp versleten en aan vervanging toe.
Gaat weer wat centjes kosten.
Gaat weer wat centjes kosten.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan heeft hij al heel wat gelopen zeker? Mijn ervaring is dat de waterpompen toch wel lang mee gaan.
Kun je voor die dynamo geen losse spanningsregelaar monteren?
En had je het vloeistofniveau van de accu gecontroleerd?
Kun je voor die dynamo geen losse spanningsregelaar monteren?
En had je het vloeistofniveau van de accu gecontroleerd?
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 28 jul 2010 12:38
- Mercedes-Benz: W204 C200 avangarde 2008
- Locatie: Harmelen
kleine 240.000 waterpomp was nog niet defect, maar "slingerde" wel enigszins en was echt beter om gelijktijdig te vervangen. (jammer genoeg ben ik geen monteur...)
Vloeistofniveau gecontroleerd en was ok.
Vloeistofniveau gecontroleerd en was ok.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Bij Lexus wordt de waterpomp elke 150.000 km vervangen (tegelijk met de distrubtieriem). Dan vindt ik 240.000 km best een flinke levensduur
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
mr. Michel schreef:Bij Lexus wordt de waterpomp elke 150.000 km vervangen (tegelijk met de distrubtieriem). Dan vindt ik 240.000 km best een flinke levensduur
Meestal worden bij auto's met een distributieriem de waterpomp ( preventief ) vervangen is mijn ervaring.
gewoon omdat het zonde is, als vlak na vervanging van de riem de waterpomp stuk kan lopen..toch ?
- LewisYall
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
- Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
- Specialisatie: Houthakken
Beste forumgenoten,
Sinds een paar dagen geeft mijn C270 CDI ook de “battery/alternator - visit workshop” waarschuwing. Het is alleen zo dat ie de waarschuwing alleen geeft bij volle belasting: dus bijv vanuit lage snelheid inhalen, met vol gas vanuit stilstand optrekken of met kickdown van de automaat. Dus zodra ik het gas loslaat of gas minder, verdwijnt de waarschuwing. Zou dit ook de spanningsregelaar kunnen zijn? Of moet ik de oorzaak zoeken bij de dynamo of accu? Zaterdag staat een afspraak bij de garage gepland, dus zij zullen er vast ook achter komen. Maar ik vroeg me af of er mensen ervaring met bovengenoemd scenario hebben.
Alvast bedankt!
Sinds een paar dagen geeft mijn C270 CDI ook de “battery/alternator - visit workshop” waarschuwing. Het is alleen zo dat ie de waarschuwing alleen geeft bij volle belasting: dus bijv vanuit lage snelheid inhalen, met vol gas vanuit stilstand optrekken of met kickdown van de automaat. Dus zodra ik het gas loslaat of gas minder, verdwijnt de waarschuwing. Zou dit ook de spanningsregelaar kunnen zijn? Of moet ik de oorzaak zoeken bij de dynamo of accu? Zaterdag staat een afspraak bij de garage gepland, dus zij zullen er vast ook achter komen. Maar ik vroeg me af of er mensen ervaring met bovengenoemd scenario hebben.
Alvast bedankt!
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430