W203 C270 CDI battery/alternator warning

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Leone
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2010 12:38
Mercedes-Benz: W204 C200 avangarde 2008
Locatie: Harmelen

22 jan 2012 14:20

Hallo,

sinds een paar dagen geeft de boordcomputer de melding "battery/alternator, visit workshop". Aangezien de garage nogal pittige rekeningen stuurt probeer ik dingen zelf op te lossen (nog leuk/leerzaam ook). Heb de accu gemeten en is prima; iets meer als 12 Volt ongestart ook zuur meting gedaan en die is ook OK. Motor gestart om tevens dynamo te testen; stroom loopt op tot rond 14 Volt bij stationair, vervolgens stroomverbruikers ingeschakeld (verwarming, achterruitverwarming, fan high, beide stoelverwarmingen) waarbij de laadspanning gewoon op niveau blijft. Zou het kunnen zijn dat de koolborstels "versleten" zijn waardoor de computer aangeeft dat er iets met de dynamo is ?

bvd thx
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

22 jan 2012 17:32

Het risico bestaat natuurlijk dat je stil komt te staan. Het gedoodverfde maar meest voor de hand liggende advies is de auto aan Stardiagnose hangen.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11519
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

22 jan 2012 17:34

Vermoedelijk heb je een dynamo met "slimme" regelaar. Dit is een digitaal (lin-bus) aangestuurde regelaar. Als deze regelaar icm sam iets verkeerd meet dan gaat de dynamo in een soort noodloop en laad gewoon 14 volt.

Meestal zit er dan een foutcode in de auto waar niet direct een diagnose uit komt. Het beste is dan dynamo demonteren en dan visueel je koolborstels contr. En kijken hoe ver je anker ingelopen is.

De basis is bijladen controleren(al gedaan), accu testen, uitlezen en de lin draad controleren.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Leone
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2010 12:38
Mercedes-Benz: W204 C200 avangarde 2008
Locatie: Harmelen

25 jan 2012 21:15

Bedankt voor de reakties, hij staat inmiddels in de garage; volgens diagnose is de dynamo defect en dient vervangen. Ook waterpomp versleten en aan vervanging toe.
Gaat weer wat centjes kosten.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

25 jan 2012 22:16

Dan heeft hij al heel wat gelopen zeker? Mijn ervaring is dat de waterpompen toch wel lang mee gaan.
Kun je voor die dynamo geen losse spanningsregelaar monteren?

En had je het vloeistofniveau van de accu gecontroleerd?
Leone
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 jul 2010 12:38
Mercedes-Benz: W204 C200 avangarde 2008
Locatie: Harmelen

27 jan 2012 21:23

kleine 240.000 waterpomp was nog niet defect, maar "slingerde" wel enigszins en was echt beter om gelijktijdig te vervangen. (jammer genoeg ben ik geen monteur...)
Vloeistofniveau gecontroleerd en was ok.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

27 jan 2012 21:26

240.000 zou kunnen dan ja.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

27 jan 2012 23:13

Bij Lexus wordt de waterpomp elke 150.000 km vervangen (tegelijk met de distrubtieriem). Dan vindt ik 240.000 km best een flinke levensduur :)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

13 mar 2013 13:33

mr. Michel schreef:Bij Lexus wordt de waterpomp elke 150.000 km vervangen (tegelijk met de distrubtieriem). Dan vindt ik 240.000 km best een flinke levensduur :)

Meestal worden bij auto's met een distributieriem de waterpomp ( preventief ) vervangen is mijn ervaring.
gewoon omdat het zonde is, als vlak na vervanging van de riem de waterpomp stuk kan lopen..toch ?
Gebruikersavatar
LewisYall
Berichten: 883
Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
Specialisatie: Houthakken

17 okt 2018 21:03

Beste forumgenoten,

Sinds een paar dagen geeft mijn C270 CDI ook de “battery/alternator - visit workshop” waarschuwing. Het is alleen zo dat ie de waarschuwing alleen geeft bij volle belasting: dus bijv vanuit lage snelheid inhalen, met vol gas vanuit stilstand optrekken of met kickdown van de automaat. Dus zodra ik het gas loslaat of gas minder, verdwijnt de waarschuwing. Zou dit ook de spanningsregelaar kunnen zijn? Of moet ik de oorzaak zoeken bij de dynamo of accu? Zaterdag staat een afspraak bij de garage gepland, dus zij zullen er vast ook achter komen. Maar ik vroeg me af of er mensen ervaring met bovengenoemd scenario hebben.

Alvast bedankt!
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321

Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Plaats reactie