W211 station achterklep veren vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 dec 2017 09:21

Verwacht je hier een complete gedetailleerde handleiding ? :lol:
Het is hier geen online vraagbaak maar een forum voor en door liefhebbers....
Alles staat al beschreven.......
Als je niet de creativiteit hebt om bij die veren te komen zoals bijvoorbeeld
Dennis combi het omschrijft vraag ik me af hoe je die veren zelf gaat vervangen (A)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Joh2017
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 jun 2017 22:17
Mercedes-Benz: E500 s211
Locatie: Groningen

23 dec 2017 13:56

Voor de kerstdagen een mooi klusje.

Laat je weten hoe het ging?

Werkbeschrijving AR68.30-P-4300TD zou t moeten zijn.
Bijlagen
ar68-30-p-4300td-dachverkleidung-ein-ausbauen.pdf
Dakhemel uitbouwen
(1.25 MiB) 356 keer gedownload
JantjeV8
Berichten: 2220
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

17 okt 2020 12:17

Een oud topic, maar vond nog nergens echt antwoord op de vragen, of ervaringen van lotgenoten.

Afgelopen week dus van een s211 met electrische klep de gasveren vervangen. De gasveren blijken van Stabilus te zijn, goed opletten dat je de goeie neemt, de juiste tegendruk staat op de gasveer in N(ewton) vernoemd. Voor de s211 is dat 1300N. Links en rechts is hetzelfde. Op de originele staat een L en een R, maar qua afmeting en verdere kenmerken heb ik geen verschil kunnen ontdekken. De kogelaanlsuitkopjes zijn draaibaar, dus daar zit het 'm ook niet in.

Electrisch, dus inderdaad, hemel er uit.

Gereedschap:
- kunststof keilen, eenvoudig zelf te maken maar ook niet duur verkrijgbaar via de automaterialenzaken.
- Torx schroevendraaier, kruis schroevendraaier.
- Torx 45 dop, al denk ik dat je die ook kunt laten zitten dat het toch moet lukken.
- klein gewoon schroevedraaiertje.
- Zorg voor een stuk of 20 nieuwe spreidplugjes, die dingen komen er echt niet allemaal heel uit.
- Nog wat klein gerei, maar niets aparts.

Met de keil:
- Voorste lichtunit er uit klikken, lastig rotding, maar niet te bang zijn.
- alle stekkers los maken.
- Spiegel er af trekken.
- Zonnekleppen losschroeven. In de clips kun je met een klein schroevedraaiertje open klikken, scharnieren dus ze blijven verder wel hangen. Zowel het vaste als het losse bevestigingspunt losschroeven en verwijderen.
- Kappen, op de A-stijlen los klikken met de keil.
- alu profiel op voorste rand van het schuifdak omhoog klikken met de spatel.
- Handvaten losschroeven, schroeven zitten weer achter zo'n heel klein afdekklepje.
- Deurrubber los maken en weg draaien, ook handig met de keil te doen. Tot onder de gordelafdekkappen.

Dan naar de achterbank.
- Achterbank plart gooien werkt het handigst.
- Deurrubber weg halen tot halverwege de hoogte zal ik maar zeggen.
- Handvaten uit het plafond schroeven.
- Bagagenet inhaakdingen weg schroeven.
- Lampunit er uit klikken met de keil.
- De gordelkappen op de B-stijlen los klippen, met de keil. Beetje wegdraaien, kunt de gordel verder laten zitten. Wel bij terug monteren goed kijken dat de hoogteschuiven weer goed over het nokje geplaatst worden. Je ziet wel wat ik bedoel als je het los neemt.
- Gordelkappen op de C-stijlen idem, gewoon van 2 kanten los klipsen.

Dan naar de kofferbak, zorg voor een paal onder de kofferklep.
- Plastic spreidpluggen los peuteren van de gootjes aan beide zijden.
- Plastic kapjes rondom de scharnieren los maken en weg draaien. Rondom de stroomkabel kunnen die kapjes los geklikt worden. Beetje stug freubelwerk.
- Kofferdeksel rubber omhoog nemen langs de bovenrand.
- Linker zijpaneel is eenvoudig weg te nemen.
- Rechter zijpaneel met de keil weg klipsen, ook niet te bang zijn. Eventueel even het roostertje omhoog klipsen, dan trek je de paneel ook makkelijker weg. Zit met 2 tulp-pluggen.
- Chromen strip aan de dorpel los schroeven en verwijderen.
- Aan beide kanten de verticale zwarte kunststof afdekstrook los maken (3 schroeven) en verwijderen.
- Dan de witte gootjes van het afdekzeil losschroeven, 2 schroeven, en beetje naar achter schuivend er uit los nemen. Gewoon verder los laten hangen.
- Uit het plafond de inhakers van het net los schroeven.
- De verlichting uit de D-stijlen los halen, stekker er af en weg nemen.
- De bekledingskap langs de achterste zijraam kun je nu zo wegnemen, ook beetje naar achter trekken, keil er achter om los te klipsen. PLuggen blijven soms zitten, die hebben een inschuifrichting. Voor montage is het makkelijker om die pluggen er uit te nemen, dan in de bekledingskap te plaatsen en dan die kap terug monteren, dan druk je ze zo weer op d'r plek.

En dan:
De hemelbekleding zit nu rondom los. Echter bij de achterste plafondlampunit zitten 2 stukken klittenband, En ongeveer halverwege de hemel boven de kofferbak nog 2.
Bij de lamp kun je met een vlakke keil via de lampopening die klittenband wat os wrikken. Voorzichtig, hemeltje is zo kapot. De keil moet naar achteren wijzen, ongeveer onder een hoek van 45 graden om die klittenband te bereiken, het zit een cm of 10 vanaf de opening vandaan.
De andere klittenband is lastiger. Het beste te bereiken vanaf de achterzijde. Ook een lange spatel naar voren steken. Beetje zoeken en voelen, dan heb je wel in de gaten waar hij blijft hangen.
Het is een rare soort klittenband. Ik had bij montage met een stukje schilderstape de positie van de klittenband aan de zichtzijde gemerkt. Na montage van de hemel aldaar de hemel stevig omhoog gedrukt, de klittenband voel je dan in elkaar grijpen.

De hemel kan dan naar voren geschoven worden. Bijna achteraan hangt hij in 2 schuifklips, bij het schuifdak hangt hij over de hele breedte aan de achterste rand van de schuifdak opening. Als je vanaf de schuifdak opening de hemel naar voren trekt komt hij zo los.

Je kunt de hemel er uit halen, dan moet je allerhande kabels die er aan vast getaped zitten los maken, ik heb hem gewoon naar beneden laten hangen.

Je kunt nu nabij die gasveren 2 beugels los schroeven om wat bewegingsvrijheid te krijgen. De ruimte waar de gasveren inzitten, zijn met een dekseltje afgedicht wat je zo weg kunt wippen met de keil.
De gasveren kun je van d'r kogel af wippen met een stevige schroevedraaier. Maar je kunt ook de torx schroeven losdraaien, dan komt het kogeltje vanzelf los. Aan de scharnierzijde zijn ze ook zo los te maken. Wel even het borgveertje met een schroevendraaier los wippen.

Monteren alles in omgekeerde volgorde.

Demontage van alles heb ik 1,5 tot 2 uur over gedaan.
Monteren een goeie 2 uur denk ik.
Er is niets afgebroken. Enkel de clips van de voorste lichtunit lijken me nu wat los, als dat me stoort zijn die alsnog zo vervangen.
De bowden kabel van de rechtse geleider van het afdekzeil zat in 1e instantie niet goed. Die heb ik dus nog een 2e keer los gehad, binnenkabel gelijk gezet met de linkerkant, terug gemonteerd en alles werkte weer.

Op zich prima te doen, het lijkt erger dan het is, wat geduld en zorgen dat je met schone handen werkt. Hopelijk heeft iemand hier wat aan.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

17 okt 2020 14:16

Fijn! Zo'n uitgebreide How-to.

gr J :applaus:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie