Mercedes 220 CDI bouwjaar 07-2002
Beste vrienden,
sinds enige tijd heb ik bij koude start soms een lichte blauwe rook en erg stinkende uitlaat.
soms bibbert ie dan ook.
als ik dan een vijftal km gereden heb is de rook en stank verdwenen.
motor maakt volgens mij ook teveel lawaai als ie stationair staat.
heb er enkele weken geleden een product van Wynss ingekapt in tank en na enkele dagen
hoorde ik hem zachter draaien, maar ik kan toch niet iedere maand zo een product inkappen
(zijn deze niet agressief ?)
heb hem intussen laten uitlezen doch geen enkele foutmelding.
dan naar de parameters gekeken van de injectoren, volgens uitlezing zou de 3de injector slecht zijn.
volgens garage moeten de waardes liggen tussen -1 en +1 , de 3de injector gaf een waarden van +2,2.
de 4de injector gaf soms een goede en soms een slechte waarde. de 1ste en 2de gaven ook een goede waarde.
ze hebben mij aangeraden de injectoren alle 4 te reviseren.
kostenplaatje à 150,00 € per stuk als ik ze zelf uithaal, of kent iemand een goedkopere oplossing ?
en is mijn probleem dan effectief opgelost ?
graag jullie gedachten
W211 bouwjaar 07-2002 lichte blauwe rook & stinkende uitlaat
- A-drie
- Berichten: 7403
- Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
- Mercedes-Benz: Toyota Prius
- Specialisatie: Algemeen
- Locatie: kaatsheuvel
- Contacteer:
met eengoedkopere oplossing hoeft het niet perse over te zijn, zo'n flesje mag je er elke 5- of 10.000km ingooien, dat reinigt het complete systeem, maar repareert natuurlijk niet
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
bedankt voor je reactie, maar zijn mijn klachten wel degelijk te wijten aan slecht werkende injectoren
of kan dit nog iets anders zijn.
auto heeft nu 164.000 km
nog even erbij zeggen dat hij soms bij koude start ook niet onmiddelijk start (een seconde of twee langer) dan dat ie start als ie warm is.
zijn deze ook gemakkelijk uit te halen en zoniet welke trucjes of hulpmiddelen kan je dan toepassen ?
alvast bedankt.
of kan dit nog iets anders zijn.
auto heeft nu 164.000 km
nog even erbij zeggen dat hij soms bij koude start ook niet onmiddelijk start (een seconde of twee langer) dan dat ie start als ie warm is.
zijn deze ook gemakkelijk uit te halen en zoniet welke trucjes of hulpmiddelen kan je dan toepassen ?
alvast bedankt.
- WOLFIE
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 01 sep 2010 15:20
- Mercedes-Benz: viano
- Specialisatie: vans
- Locatie: gits (belgie)
het enige wat je eens kon proberen terwijl hij nog in de garage stond was eens de 3de injector met de 1ste verwisselen en dan
kijken naar de waarde met de star, zo haal je er altijd een uit die slecht is(via kompressie test star)+ je moet de lektest maar eens doorvoeren, dat is een andere oplossing.
maar het is inderdaad een dure aangelegenheid maar je kunt niet anders en aan +/- 200€/stuk(-teruggave oude injector) is de kost hoog.
als je bv zeker weet dat er maar één zou zijn die stuk is moet je ze niet allemaal vervangen, maar vanaf twee stuks gaat de rest ook niet lang mee, daar ze meer moeten werken om hetzelfde toerental te verkrijgen.
te lang rijden is ook geen goed idee doordat na langdurig rijden met een defecte injector er een gaatje in de piston kan gebrand worden en dat komt niet goed want dan eet hij zijn olie op en gaat in toeren.
als de injectors vervangen zijn bent u ervan af van al uw problemen en normaal bij ieder groot onderhoud doen wij er een soort van cleaner bij bij de diesel om de injectors eens te reinigen.
veel geluk
groeten WOLFIE
kijken naar de waarde met de star, zo haal je er altijd een uit die slecht is(via kompressie test star)+ je moet de lektest maar eens doorvoeren, dat is een andere oplossing.
maar het is inderdaad een dure aangelegenheid maar je kunt niet anders en aan +/- 200€/stuk(-teruggave oude injector) is de kost hoog.
als je bv zeker weet dat er maar één zou zijn die stuk is moet je ze niet allemaal vervangen, maar vanaf twee stuks gaat de rest ook niet lang mee, daar ze meer moeten werken om hetzelfde toerental te verkrijgen.
te lang rijden is ook geen goed idee doordat na langdurig rijden met een defecte injector er een gaatje in de piston kan gebrand worden en dat komt niet goed want dan eet hij zijn olie op en gaat in toeren.
als de injectors vervangen zijn bent u ervan af van al uw problemen en normaal bij ieder groot onderhoud doen wij er een soort van cleaner bij bij de diesel om de injectors eens te reinigen.
veel geluk
groeten WOLFIE
beter een ster in je kalender dan een ster in je voorruit.
beste vrienden,
heb volgende week een afspraak om mijn injectoren in te leveren bij een revisiebedrijf om deze te laten reviseren.
nu stel ik mij volgende vragen :
moeten de injectoren niet gemerkt of genummerd worden tijdens het verwijderen om deze na revisie in dezelfde volgorde terug te plaatsen ?
(B) moet de opening, na verwijdering van de injectoren, zuiver gefreesd worden ?
(C) aangezien deze elektronische injectoren zijn, moeten deze na revisie en terugplaatsing, gecodeerd worden of terug ingelezen worden ?
(D) komen deze gemakkelijk los of eruit en kan iemand mij wat tips geven hieromtrent aub ?
ik heb namelijk vernomen dat er wel een aangepaste sleutel bestaat om deze te verwijderen doch deze zou om en bij de 250 € kosten !!!
met dank op voorhand voor jullie reacties.
heb volgende week een afspraak om mijn injectoren in te leveren bij een revisiebedrijf om deze te laten reviseren.
nu stel ik mij volgende vragen :
moeten de injectoren niet gemerkt of genummerd worden tijdens het verwijderen om deze na revisie in dezelfde volgorde terug te plaatsen ?
(B) moet de opening, na verwijdering van de injectoren, zuiver gefreesd worden ?
(C) aangezien deze elektronische injectoren zijn, moeten deze na revisie en terugplaatsing, gecodeerd worden of terug ingelezen worden ?
(D) komen deze gemakkelijk los of eruit en kan iemand mij wat tips geven hieromtrent aub ?
ik heb namelijk vernomen dat er wel een aangepaste sleutel bestaat om deze te verwijderen doch deze zou om en bij de 250 € kosten !!!
met dank op voorhand voor jullie reacties.
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Reviseren, kun je ze niet beter vervangen? Zal qua kosten niet veel uitmaken lijkt mij, en nieuwe zullen ook weer stukken langer mee gaan dan gereviseerde.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
- renko
- Berichten: 1719
- Lid geworden op: 21 mar 2006 21:28
- Mercedes-Benz: W211 E240 / W169 A200 Turbo
- Specialisatie: RDW en voertuig identiteit
- Locatie: Zundert
Ik zou ook eens proberen je EGR schoon te laten maken, dat kan het probleem van roken bij koude start ook voor een groot deel oplossen.
Groeten,
Renko
Groeten,
Renko
Grts,
Renko
Mercedes-Benz... Nothing even comes close
Renko
Mercedes-Benz... Nothing even comes close
- rinusw210
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 18 dec 2009 13:02
- Mercedes-Benz: E320cdi face lift w114 280c vw caddy 1.9tdi dsg
- Specialisatie: straten
- Locatie: Veluwe
Heb bij mijn w210 320 cdi ook een lekkende verstuiver gehad en de rest was ook niet veel meer.
Toen heb ik ze laten reviseren dus geen nieuwe maar wel nieuwe onderdelen bij pul in urk.
En dat koste mij toen 400 ex de btw + 1jaar garantie tot 50000km.
Dus dat scheelt nog wel een hele boel geld met nieuwe verstuivers.
mvg rinus
Toen heb ik ze laten reviseren dus geen nieuwe maar wel nieuwe onderdelen bij pul in urk.
En dat koste mij toen 400 ex de btw + 1jaar garantie tot 50000km.
Dus dat scheelt nog wel een hele boel geld met nieuwe verstuivers.
mvg rinus
Vrijheid is een vol getankte mercedes
- WOLFIE
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 01 sep 2010 15:20
- Mercedes-Benz: viano
- Specialisatie: vans
- Locatie: gits (belgie)
beste,
het demonteren kan gemakkelijk gaan en behoeft geen speciaal materiaal, enkel als hij gelekt heeft is er een bruine smurrie te
zien aan de injector en kan het moeilijker zijn om deze te verwijderen(dan beter eens langs gaan bij de MB dealer).
je moet van je injectors gewoon het nr opschrijven die er vanboven op staan en gewoon terug steken waar ze horen( maar het
zijn gerevisioneerde injectors, dus speelt het eigenlijk geen rol), coderen hoeft alleen maar als het nieuwe zijn van MB(nieuw nr).
daar een andere nr van injector een invloed heeft voor de stuurdoos en de software.
na de demontage is het enkel nodig om met intake cleaner en een papier of vod eens de ingangen schoon te maken en zeker niet te frezen.
bij montage het vet gebruiken die daarvoor dient van MB met het nr: A001 989 42 51 10.
en de ganse lengte ermee insmeren tot waar het klemmetje komt.
mvg WOLFIE.
het demonteren kan gemakkelijk gaan en behoeft geen speciaal materiaal, enkel als hij gelekt heeft is er een bruine smurrie te
zien aan de injector en kan het moeilijker zijn om deze te verwijderen(dan beter eens langs gaan bij de MB dealer).
je moet van je injectors gewoon het nr opschrijven die er vanboven op staan en gewoon terug steken waar ze horen( maar het
zijn gerevisioneerde injectors, dus speelt het eigenlijk geen rol), coderen hoeft alleen maar als het nieuwe zijn van MB(nieuw nr).
daar een andere nr van injector een invloed heeft voor de stuurdoos en de software.
na de demontage is het enkel nodig om met intake cleaner en een papier of vod eens de ingangen schoon te maken en zeker niet te frezen.
bij montage het vet gebruiken die daarvoor dient van MB met het nr: A001 989 42 51 10.
en de ganse lengte ermee insmeren tot waar het klemmetje komt.
mvg WOLFIE.
beter een ster in je kalender dan een ster in je voorruit.
beste Wolfie,
ik heb deze middag de injectoren verwijderd, deze kwamen eruit zonder veel moeite.
heb enkel kunnen vaststellen dat een een vetlaag aanwezig was. GEEN AANGEKOEKTE SMURIE TE ZIEN;
dit afgeveegd en binnen gedaan voor revisie.
ze zullen nazien, testen, of deze nog te herstellen zijn, en zullen ze dan reviseren.
de technieker wist mij ook te vertellen dat de volgorde, om deze terug te monteren, met deze injectoren niet
van belang is.
ze wisten mij ook te vertellen dat MB een aangepaste vet hebben om deze opnieuw in te smeren. zij hebben deze niet, en wisten mij te vertellen dat zij dit doen met kopervet.
ik ga toch het aangepaste vet halen bij MB met het nummer zoals u beschrijft.
heb mij intussen ook een setje besteld, morgen af te halen, om de opening af te dichten, en de rest te kuisen, kostprijs setje, 11,00 €.
stel mij nu wel de vraag als bvb. 1 van de 4 injectoren niet te reviseren is en moet vervangen worden, hoe moet het dan verder en in welke volgorde ?
ik bedoel hiermee, de drie gereviseerde monteren, een nieuwe monteren ? en hoe zit het dan met het coderen met de nieuwe injector ? kan ik mij dan nog verplaatsen tot MB om deze nieuwe injector te coderen ?
of ben ik mis in mijn redenering ?
ik hou jullie alleszins op de hoogte van het verder verloop en bedank nogmaals iedereen voor jullie reacties, hulp en tips.
Wolfie BEDANKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (P.S. mogen de openingen ook gereinigd worden met remmenreiniger ? na het afdichten welleswaar en vervolgens met een darmpje aan de stofzuiger alles opzuigen)
groetjes
ik heb deze middag de injectoren verwijderd, deze kwamen eruit zonder veel moeite.
heb enkel kunnen vaststellen dat een een vetlaag aanwezig was. GEEN AANGEKOEKTE SMURIE TE ZIEN;
dit afgeveegd en binnen gedaan voor revisie.
ze zullen nazien, testen, of deze nog te herstellen zijn, en zullen ze dan reviseren.
de technieker wist mij ook te vertellen dat de volgorde, om deze terug te monteren, met deze injectoren niet
van belang is.
ze wisten mij ook te vertellen dat MB een aangepaste vet hebben om deze opnieuw in te smeren. zij hebben deze niet, en wisten mij te vertellen dat zij dit doen met kopervet.
ik ga toch het aangepaste vet halen bij MB met het nummer zoals u beschrijft.
heb mij intussen ook een setje besteld, morgen af te halen, om de opening af te dichten, en de rest te kuisen, kostprijs setje, 11,00 €.
stel mij nu wel de vraag als bvb. 1 van de 4 injectoren niet te reviseren is en moet vervangen worden, hoe moet het dan verder en in welke volgorde ?
ik bedoel hiermee, de drie gereviseerde monteren, een nieuwe monteren ? en hoe zit het dan met het coderen met de nieuwe injector ? kan ik mij dan nog verplaatsen tot MB om deze nieuwe injector te coderen ?
of ben ik mis in mijn redenering ?
ik hou jullie alleszins op de hoogte van het verder verloop en bedank nogmaals iedereen voor jullie reacties, hulp en tips.
Wolfie BEDANKT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (P.S. mogen de openingen ook gereinigd worden met remmenreiniger ? na het afdichten welleswaar en vervolgens met een darmpje aan de stofzuiger alles opzuigen)
groetjes
beste Wolfie,
vandaag telefoon ontvangen van revisiebedrijf, injectoren zijn getest, en zijn eigenlijk volgens hun allemaal slecht.
ze raden mij aan deze niet te reviseren doch te vervangen à 245,00 € per stuk van hetzelfde merk zijnde origineel van BOSCH.
volgens technieker moeten deze NIET gecodeerd worden. pas bij latere modellen zou mercedes een systeem , voorzien hebben en waarbij nieuwe injectoren wel moeten gecodeerd worden ?
heb ze dan intussen besteld en deze zouden morgen of overmorgen af te halen zijn.
heb intussen ook het voorgeschreven vet en intake cleaner forte gehaald bij de MB dealer.
eigenaardig kenden de magazijniers dit product niet doch hadden deze wel in voorraad.
set om openingen af te dichten en erboven te reinigen heb ik inmiddels.
bedoel je nu dat ik de openingen waar de injectoren ingaan moet reinigen met intake cleaner want op het busje INTAKE CLEANER FORTE staat in de gebruiksaanwijzijn dat je deze moet inspuiten in je inlaatspruitstuk na dat je de motor op bedrijfstemperatuur hebt laten draaien.
naar ik gelezen heb op het internet zou je op deze laatste manier een foutcode krijgen, zie reactie van verdeler intake cleaner dewelke ik ook op een site heb gelezen:
Naar aanleiding van uw vraag met betrekking tot het juist toepassen van Diesel Intake Cleaner (DIC) het volgende.
U heeft gelijk wat betreft het motorstoringslampje wat op kan gaan lichten op het moment dat u DIC via het het inlaatgedeelte verneveld. Toch adviseren wij onze klanten zoveel mogelijk om gebruik te maken van de Air Intake Restrictor (alu-schijf).
Dit heeft een aantal voordelen;
1) De luchtsnelheid gaat omhoog (venturi-werking)
2) Er onstaat een werveling in het inlaatgedeelte
3) Bij het te sterk oplopen van het toerental, sluit het de inlaat af.
Door deze manier van reinigen wordt er op een veilige en goede weg vervuiling in het inlaatgedeelte laag voor laag afgebouwd.
Eventuele storingscodes kunnen later gewist worden, of wat veel toegepast wordt, is het loskoppelen van de EGR (geen aansturing).
Wij vermelden onze klanten altijd om vooraf inlaatgedeelte met een lampje te controleren op de hoeveelheid inwendige vervuiling. Mocht het inlaatgedeelte zodanig vervuild zijn, dat deze voor een groot gedeelte afgesloten is, demonteer dan het geheel en maak het vervolgens deze met de hand schoon.
mag ik een spoedig reactie ontvangen aub. vooralleer ik er morgen of aan begin.
met dank op voorhand.
vandaag telefoon ontvangen van revisiebedrijf, injectoren zijn getest, en zijn eigenlijk volgens hun allemaal slecht.
ze raden mij aan deze niet te reviseren doch te vervangen à 245,00 € per stuk van hetzelfde merk zijnde origineel van BOSCH.
volgens technieker moeten deze NIET gecodeerd worden. pas bij latere modellen zou mercedes een systeem , voorzien hebben en waarbij nieuwe injectoren wel moeten gecodeerd worden ?
heb ze dan intussen besteld en deze zouden morgen of overmorgen af te halen zijn.
heb intussen ook het voorgeschreven vet en intake cleaner forte gehaald bij de MB dealer.
eigenaardig kenden de magazijniers dit product niet doch hadden deze wel in voorraad.
set om openingen af te dichten en erboven te reinigen heb ik inmiddels.
bedoel je nu dat ik de openingen waar de injectoren ingaan moet reinigen met intake cleaner want op het busje INTAKE CLEANER FORTE staat in de gebruiksaanwijzijn dat je deze moet inspuiten in je inlaatspruitstuk na dat je de motor op bedrijfstemperatuur hebt laten draaien.
naar ik gelezen heb op het internet zou je op deze laatste manier een foutcode krijgen, zie reactie van verdeler intake cleaner dewelke ik ook op een site heb gelezen:
Naar aanleiding van uw vraag met betrekking tot het juist toepassen van Diesel Intake Cleaner (DIC) het volgende.
U heeft gelijk wat betreft het motorstoringslampje wat op kan gaan lichten op het moment dat u DIC via het het inlaatgedeelte verneveld. Toch adviseren wij onze klanten zoveel mogelijk om gebruik te maken van de Air Intake Restrictor (alu-schijf).
Dit heeft een aantal voordelen;
1) De luchtsnelheid gaat omhoog (venturi-werking)
2) Er onstaat een werveling in het inlaatgedeelte
3) Bij het te sterk oplopen van het toerental, sluit het de inlaat af.
Door deze manier van reinigen wordt er op een veilige en goede weg vervuiling in het inlaatgedeelte laag voor laag afgebouwd.
Eventuele storingscodes kunnen later gewist worden, of wat veel toegepast wordt, is het loskoppelen van de EGR (geen aansturing).
Wij vermelden onze klanten altijd om vooraf inlaatgedeelte met een lampje te controleren op de hoeveelheid inwendige vervuiling. Mocht het inlaatgedeelte zodanig vervuild zijn, dat deze voor een groot gedeelte afgesloten is, demonteer dan het geheel en maak het vervolgens deze met de hand schoon.
mag ik een spoedig reactie ontvangen aub. vooralleer ik er morgen of aan begin.
met dank op voorhand.
beste vrienden;
mijn injectoren zijn getest geweest door revisiebedrijf en deze lieten mij weten dat ze alle 4 slecht waren, eigenlijk ook te slecht om te reviseren.
heb dan de knoop doorgehakt en er nieuwe ingestoken van het merk Bosch.
eerst openingen schoongemaakt, dan nieuwe injectoren ingevet, en alles opnieuw aangesloten.
auto draait nu veel zachter, rijdt vlotter en geen stinkende uitlaat.
kostprijs, 245,00 € per stuk (ruil-wissel - oude injectoren moeten inleveren)
aan alles dank voor de hulp enz...
mijn injectoren zijn getest geweest door revisiebedrijf en deze lieten mij weten dat ze alle 4 slecht waren, eigenlijk ook te slecht om te reviseren.
heb dan de knoop doorgehakt en er nieuwe ingestoken van het merk Bosch.
eerst openingen schoongemaakt, dan nieuwe injectoren ingevet, en alles opnieuw aangesloten.
auto draait nu veel zachter, rijdt vlotter en geen stinkende uitlaat.
kostprijs, 245,00 € per stuk (ruil-wissel - oude injectoren moeten inleveren)
aan alles dank voor de hulp enz...